Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kilpparikuulumisia pitkästä aikaa: Mulla edelleen TSH hieman päälle sen 2.5, joten lääkitystä on nostettu (nyt jo toistamiseen). Ensin TSH laski, mutta alkoi nousemaan uudelleen heti ekan lääkkeennoston jälkeen? Mystinen tämä ihmiskeho. Pääasia että ollaan jo lähellä tavoitearvoa, kun tosiaan syyskuussa TSH oli sen lähemmäs 6, ja sekin varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, miksei raskautta ole kuulunut 🫣

Olen kans miettinyt, voiko mullakin tämä vaikuttaa siihen ettei raskautta kuulu. TSH oli 3.4, kun kävin itsenäisesti ottamassa labrat (raskautta suunnitelevan arvot). Periaatteessa tuo on viite-arvoissa, mutta mietiskelen kannattaisikohan kuitenkin hakea tyroksiinit kun raskautta suunnittelee? 🤔 En tiedä näistä mitään, joten jos on vinkata jotain mistä saisi tietoa kilppariasioista ja raskaudesta niin saa vinkata! 😊

Olen kans miettinyt, voiko mullakin tämä vaikuttaa siihen ettei raskautta kuulu. TSH oli 3.4, kun kävin itsenäisesti ottamassa labrat (raskautta suunnitelevan arvot). Periaatteessa tuo on viite-arvoissa, mutta mietiskelen kannattaisikohan kuitenkin hakea tyroksiinit kun raskautta suunnittelee? 🤔 En tiedä näistä mitään, joten jos on vinkata jotain mistä saisi tietoa kilppariasioista ja raskaudesta niin saa vinkata! 😊
Chat gbt:n (mun taskucoach 😸) mukaan optimi arvo on alle 2 TSH (vähintään sen alle 2,5 husin mukaan) sitten se toinen arvo mielummin viitearvojen yläpäässä.

Kysyin mun arvoista siltä:

Arvio
  • TSH 1,97
    • Selvästi tavoitealueella (≈0,5–2,0)
    • Alle 2,5 → juuri se taso, johon yleensä pyritään raskautta suunniteltaessa
  • T4-V 19
    • Viitealueen yläpuoliskolla
    • Erinomainen taso hedelmällisyyden ja varhaisen raskauden kannalta
Eli sanoisin, että kannattaa pyytää siihen reseptiä lääkäriltä. Edit. Itse oon käyttänyt myös biomedin joditippoja. Voi auttaa myös asiaan. Edit 2. Hussissa sanoivat että jos mun arvo olisi ollut yli 2,5 olisi voitu testata jotkin vasta-aineet vielä.

Omanapailua taas, loppui piinailut kun tiputtelu jatkunut eilisestä asti. Näköjään keskenmenon jälkeen mun kierrot on lyhentynyt muutaman päivän ja alkavat tiputtelulla. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä 🥹

Toivon vielä paljon plussia syyskuisiin tästä ryhmästä 💫🙏

Omaa napaa täälläkin, dpo10 ja nega testissä (pc liuska).. osas odottaa mut silti vetää mielen matalaks ku tietenkin toivoi kahta viivaa 😢 tekis mieli hautautua sohvalle kattomaan jotain sarjaa mut sen sijaan pitäis taistella uhmataaperolle vaatteet päälle ja lähtee lumitöihin 😑

Täällä tosi paljon ollut keskustelua, yritin kahlata läpi tänään rästit.. Tsemppiä kaikille, pidän peukkuja piinailijoille ja teille, joilla uusi kierto alkanut, niin voimia ja toivotaan parempaa onnea tähän kiertoon. ♥️

Joillakin oli kommentteja siitä vähäisemmästä seksielämästä muulloin kuin yrityksen ympärillä, niin meillä kans kallistuu enemmän sille puolelle. Joskus voi olla spontaanisti muulloinkin, mut keskimäärin kerran viikossakin on liian optimaalinen arvio. Ehkä 2-3 kertaa kk on lähempänä. Jos molemmat on tyytyväisiä tilanteeseen, niin silloinhan kaikki on ok! 👍 Mutta tosiaan tässä yrittämisen aikana pitää tosiaan testailla ovista ja ajoittaa talletuksia, että on mitään mahkuja! 🙈 Että tuohan se lisäatressiäkin. Tsemppiä kaikille teille (meille), jotka asian kanssa joutuu tsemppaamaan. 🤗

@Kali Mulla on jotenkin vahva luotto siihen, että kun olet noin helposti tullut raskaaksi monta kertaa, niin kyllä se vielä jossain kohtaa menee loppuun asti. Olisi kyllä niin hyvä, että pääsisitte tutkimuksiin, voihan olla että on jostain pienestä asiasta kiinni vain, jonka saisi korjattua. Onko lähete lähtenyt neuvolan kautta vai minkä kautta? Voisiko sitä kautta kysyä, että kauanko tuossa tilanteessa pitää jatkua samanlaisena tilanne, ennen kuin pääsee tutkimuksiin? Saisitteko samalla laitettua vaikka kuukausittain pientä summaa säästöön, jotta kertyisi mahdollisuus käydä yksityisellä gynellä, ellei sinne tutkimuksiin pääse teidän mielestä ajoissa? Se, että sulla nyt tulos välikierto, voi olla elimistön palautumisen kannalta tosi hyvä asia. Mulle Ovumialta neuvottiin, että keskenmenon jälkeen kannattaa odottaa yhdet normaalit menkat ennen yrityksen jatkumista. En kysynyt, miksi, mutta oletan sen liittyvän siihen, että ei ole ihan optimi limakalvo tms. heti suoraan keskenmenon jälkeen. Paljon tsemppiä sinne joka tapauksessa, mä uskon että kyllä saatte vielä jossain kohtaa vauvan syliin asti. ♥️

@Anni123 Kyllä voitte vielä hyvinkin ehtiä enemmän kuin yhden, älä stressaa ikää liikaa. Me alettiin kanssa yrittämään ensimmäistä vasta kun olin vajaa 36, syntyi kun olin 37. Tuumailtiin muutama vuosi, toivottavasti ei liikaa, ja nyt oon jo just täyttänyt 42. 🙈 Parikin vuotta aiemmin olisi ollut varmasti parempi tilanne itsellä.

Mulla tänään alkoi eilen olla limoja kp12 ja tein ekan ovistestin. Ei vielä ollut tummumaan lähtenyt viiva, mut olisikin ollut outoa, koska aikaisin ovisplussa ollut kp17. Ensi viikon aikana se on varmaan. Pitäisi siis aktivoitua. 😬😅 Ollut tässä taas kaikenlaista pitämässä makuuhuone-elämän hiljaisena. Toki tässä on enemmän katseet tulevassa ensikäynnissä (tämän kuun lopulla), mutta pitäähän se kuitenkin kierto koittaa hyödyntää.

Omaa napaa täälläkin, dpo10 ja nega testissä (pc liuska).. osas odottaa mut silti vetää mielen matalaks ku tietenkin toivoi kahta viivaa 😢 tekis mieli hautautua sohvalle kattomaan jotain sarjaa mut sen sijaan pitäis taistella uhmataaperolle vaatteet päälle ja lähtee lumitöihin 😑
Mä oon uhmataaperon kanssa leosissa 😅 ja joo mätänisin peiton alla netflixin kanssa jos tää lapsi ei suunnilleen kiskoisi verhoja alas asunnossa jos oltaisiin kotona.

Täällä on vielä kuukautiset meneillään (tänään kp 6) ja odotan uutta hedelmällistä jaksoa, jonka pitäisi kohta alkaa. 🙏🏻 Pitää ostaa äkkiä lisää digitaalisia ovistestejä! Tykkään niistä, kun ne ovat niin selkeitä.

Vähän kyllä ihmetyttää, että rinnat ovat huomattavan turvonneet. Ne on normaaliin verrattuina jättimäiset. 😅😅 Yleensä turvotus laskee kuukautisten alkaessa, mutta nyt se on jatkunut... Mielessä kävi jopa kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus, mutta ei se varmaankaan ole kovin todennäköistä.

Meilläkin on normaalisti, siis kun ei yritetä, paljon hiljaisempaa makuuhuoneen puolella. Ollaan oltu yhdessä teini-ikäisestä asti, ja vaikka alussa oltiin vuosia jatkuvasti toistemme kimpussa, jossain vaiheessa sellainen pakottava himo vain laantui. En ole uskaltanut kertoa sitä kenellekään, kun olen pelännyt, että muut pitäisivät meidän suhdetta jotenkin huonompana. 🫢 Tosiasiassa meidän suhde on koko ajan ollut erittäin rakastava ja hyvä, ja meillä on ollut päivittäin muunlaista hellyyttä ja läheisyyttä. Kuitenkin nyt kun ollaan noin 5 kk yritetty, ollaan molemmat oltu yllättävän ilahtuneita siitä, miten hauskaa tiivis peitonheiluttelu on ollut. Sen oli kai vähän unohtanut eikä oltu priorisoitu sitä muiden asioiden edelle, toisin kuin nyt.

Meilläkin on haaveena kaksi tai kolme lasta, mutta saa nähdä, tuleeko se toteutumaan. Yksikin lapsi olisi unelmien täyttymys! Mutta ei vielä kannata luopua toivosta.

Oon vaivihkaa selvitellyt, kuinka nopeasti kaverit ovat tulleet raskaaksi. Kolme kaveria ovat alkaneet odottaa esikoistaan heti ensimmäisestä kierrosta. Yksi kertoi, että esikoisen kohdalla kesti 6 kk, ja toisella kaverilla 7 kk. Muista en vielä tiedä, pitää yrittää jatkaa hienovaraista selvittämistä. Keneltäkään en ole siis kysynyt suoraan, vaan ovat itse kertoneet, kun keskustelu on mennyt lähellä aihetta.

Muokattu viimeksi:
Mulla on varmaan joku pms rage tai sitten vaan kyllästyttää uutisointi, mutta ylellä on taas joku ”suomen syntyvyys on nyt suurperheiden varassa”. Näitä on parin kuukauden välein.

Jos syntyvyys otettais tosissaan ni ehkä niitä resursseja sen avustamiseen lisättäis. Jotakin ennakoivaa hedelmällisyyshoitoa/neuvontaa ja enemmän hoitohenkilökuntaa. Hus alueella vissiin tosi pitkät jonot, meilläkin täällä periferiassa ensikäyntiaika siirtyi alkuperäisestä ensi kuulle lääkäripulan takia. Onhan tässä siis varmasti muitakin asioita taustalla vaikuttamassa perheiden lisääntymishaluihin, mutta tässä nyt alkuun muutama ratkaisu. Sori pikku ränttäys.

omassa kierrossa ei muutoksia, luulen että on ovuloimaton kierto niin saapa nähdä millon alkaa uusi kierto.

Täällä tosi paljon ollut keskustelua, yritin kahlata läpi tänään rästit.. Tsemppiä kaikille, pidän peukkuja piinailijoille ja teille, joilla uusi kierto alkanut, niin voimia ja toivotaan parempaa onnea tähän kiertoon. ♥️

Joillakin oli kommentteja siitä vähäisemmästä seksielämästä muulloin kuin yrityksen ympärillä, niin meillä kans kallistuu enemmän sille puolelle. Joskus voi olla spontaanisti muulloinkin, mut keskimäärin kerran viikossakin on liian optimaalinen arvio. Ehkä 2-3 kertaa kk on lähempänä. Jos molemmat on tyytyväisiä tilanteeseen, niin silloinhan kaikki on ok! 👍 Mutta tosiaan tässä yrittämisen aikana pitää tosiaan testailla ovista ja ajoittaa talletuksia, että on mitään mahkuja! 🙈 Että tuohan se lisäatressiäkin. Tsemppiä kaikille teille (meille), jotka asian kanssa joutuu tsemppaamaan. 🤗

@Kali Mulla on jotenkin vahva luotto siihen, että kun olet noin helposti tullut raskaaksi monta kertaa, niin kyllä se vielä jossain kohtaa menee loppuun asti. Olisi kyllä niin hyvä, että pääsisitte tutkimuksiin, voihan olla että on jostain pienestä asiasta kiinni vain, jonka saisi korjattua. Onko lähete lähtenyt neuvolan kautta vai minkä kautta? Voisiko sitä kautta kysyä, että kauanko tuossa tilanteessa pitää jatkua samanlaisena tilanne, ennen kuin pääsee tutkimuksiin? Saisitteko samalla laitettua vaikka kuukausittain pientä summaa säästöön, jotta kertyisi mahdollisuus käydä yksityisellä gynellä, ellei sinne tutkimuksiin pääse teidän mielestä ajoissa? Se, että sulla nyt tulos välikierto, voi olla elimistön palautumisen kannalta tosi hyvä asia. Mulle Ovumialta neuvottiin, että keskenmenon jälkeen kannattaa odottaa yhdet normaalit menkat ennen yrityksen jatkumista. En kysynyt, miksi, mutta oletan sen liittyvän siihen, että ei ole ihan optimi limakalvo tms. heti suoraan keskenmenon jälkeen. Paljon tsemppiä sinne joka tapauksessa, mä uskon että kyllä saatte vielä jossain kohtaa vauvan syliin asti. ♥️

@Anni123 Kyllä voitte vielä hyvinkin ehtiä enemmän kuin yhden, älä stressaa ikää liikaa. Me alettiin kanssa yrittämään ensimmäistä vasta kun olin vajaa 36, syntyi kun olin 37. Tuumailtiin muutama vuosi, toivottavasti ei liikaa, ja nyt oon jo just täyttänyt 42. 🙈 Parikin vuotta aiemmin olisi ollut varmasti parempi tilanne itsellä.

Mulla tänään alkoi eilen olla limoja kp12 ja tein ekan ovistestin. Ei vielä ollut tummumaan lähtenyt viiva, mut olisikin ollut outoa, koska aikaisin ovisplussa ollut kp17. Ensi viikon aikana se on varmaan. Pitäisi siis aktivoitua. 😬😅 Ollut tässä taas kaikenlaista pitämässä makuuhuone-elämän hiljaisena. Toki tässä on enemmän katseet tulevassa ensikäynnissä (tämän kuun lopulla), mutta pitäähän se kuitenkin kierto koittaa hyödyntää.
Kiitos noista kannustavista sanoista! 💜 Itsellä vaikeaa pitää toivoa yhtään yllä, mies kyllä onneksi jaksaa. Ja lähete tehtiin terveysaseman kautta siis. Niin ja sieltä sanottiin että se kuka hylkäsi lähetteen sanoi että pitäisi odottaa vielä puoli vuotta ilman uutta raskautta ei siis kemiallisia tai mitään. Tai sitten vielä 1 yli kuuden viikon keskenmeno ennen kuin voi yrittää tehdä uudestaan lähetteen. Meinasin kyllä etten varmaan heti seuraavan kerran ole ilmoittamassa raskuadesta neuvolaan ja aloitan esim itse nostaa thyroxin annostusta kun kilpirauhasen vajaatoiminta. Ettei sitten sen takia ala odotus tutkimuksiin taas alusta.

Tämä on kyllä outoa. Viimeksi kun mittailin clearbluen laitteella niin aloitin samaan aikaan kp6. Monta päivää oli matala tulos kunnes sitten taisi olla pari kolme päivää korkea tulos ja sitten oli se huippu 2 päivää. 🤔 Mutta sitten laski toki siitä. Mutta muistelen että oli ainakin kp10 ennen ekaa korkeaa tulosta. Niin nyt tänään kp7 tuli jo korkea tulos siihen laitteeseen. 😳 Outoa että näin aikaisin tuli jo korkea tulos siihen. Toki onhan vielä se huippu tulos se korkein että...

@Kali Hyvä, että olette saaneet tuollaiset raja-arvot. 👍 Ei kannatakaan siis kemiallisista raportoida, vaan vasta jos pääsee sinne rv 6 asti. Vähän pelata, että pääsisi tutkimuksiin. 🙏 Voihan se uusi ovis tulla nyt aiemmin tai LH käyttäytyä vähän eri tavalla. Joka tapauksessa lähellä jo uusia yrityksiä. 💓

Nyt alkoi pikkuhiljaa vahvistua! 🤩

Mulla on aina ovistestit <0,1 ja sitten kun menee sen yli niin tosi nopeasti tulee piikki. Varmaan tänä iltana tai huomenna aamulla näyttää plussaa.
IMG_6963.png

Vaikka aamulla taas väänsin itkua salaa pettymyksestä niin tuli tästä päivästä lopulta hyvä. Taapero potki mut hyvin liikkeelle Leosissa, sit neuloin hälle villahousuja kun oltiin päikkäreillä, pottailu oli tänään tosi jouheva ja sain samalla askarreltua taaperon talvikenkiä paremman näköisiksi ja päivä lopetettiin käymällä luistelemassa 😄

Edit toki kans tyhjensin kokonaisen konvehti rasian kanssa… mutta nyt on ihan hyvä mielentila.

Takaisin