Jatkan vielä tarinointia. Vuodatusta oikeastaan... Meillä molemmat lapset ovat siis poikia. Havahduin vuosi sitten todella kovaan tyttären kaipuuseen. Tajusin etten koskaan saa kokea äiti-tytärsuhdetta, koska minulla ei ole tytärtä. Tämä kaipuu on tuntunut melkein fyysisenä kipuna. Olen surrut ja itkenyt katkerasti. En tiedä, mistä tämä tyttären kaipuu putkahti. Minulla ja äidilläni on ollut hyvin kylmä, etäinen ja riitaisa suhde. Tosin, pari vuotta sitten suhteemme parantui, koska emme enää työskentele päivittäin yhdessä perheyrityksessämme

Minun piireissä KAIKKI ikäiseni tuttavani ovat joko juuri synnyttäneet, raskaana tai yrittävät vauvaa. Kaikilla on vähintään kolme lasta. Olen kokenut tästä jotenkin huonommuutta. Miksi heille ei riittänyt kaksi lasta? Pitäisikö meilläkin olla useampi kun kaikilla muillakin? Toisaalta, aloin miettiä meillekin sitä kolmatta kun kuopus oli 2v ja silloin en kokenut tämmöisiä "paineita".. Kaikki raskausuutiset saavat minut tuntemaan kateutta.
Mieheni on kysynyt minulta suoraan, että miksi haluan lapsen? Haluanko vauvan sen takia, että tuntisin "kuuluvani porukkaan"? Entäs jos kolmas olisikin poika? Rakastaisinko sitä? Tottakai rakastaisin. Mutta olisiko pettymys liian suuri? Onhan se lapsellista ja väärin edes haluta tiettyä sukupuolta, mutta tyttären kaipuu on nyt vahva. Tiedostan toki hyvin todennäköisyydet.
Mies pelkää sitä, jos minulle sattuisi jotain synnytyksessä ja hän jäisi yksin lasten kanssa. Lisäksi hän pelkää etten ehkä jaksaisi enää hoitaa vauvaa. Minä taas pelkään jos lapsi olisikin kehitysvammainen tai vakavasti sairas. Molemmat pelkäämme vauvan yöheräämisiä. Esikoisen vauvavuotena väsyin. Kuopuksen vauva- ja taaperovuosina syöksyin sellaiseen pimeään kuiluun, josta olen kavunnut ylös vasta hiljattain. Vuosia kestäneet yöheräämiset 10-20x/yö yhdistettyvä yrittäjyyteen ilman tukiverkkoa oli sellainen koetus etten kenellekään toivo samaa. Mieskin siis osallistui näihin yöpainajaisiin. Vuorotellen valvottiin yöt.
Tällä hetkellä olen kotirouvana ja mietin, mitä oikeasti haluaisin tehdä. Olen saanut toipua pari vuotta totaalisesta loppuun palamisesta.
Ehkä mieheni on oikeassa siinä, etten jaksaisi hoitaa seuraavaa vauvaa. Kuopuksen yöheräämisiin ei koskaan löydetty mitään selvää syytä. Toki lapsille tulisi iso ikäero. Kolmas olisikin iltatähti

Tämä "tehdäkö kolmas vaiko ei"-ajatus piinaa minua aamusta iltaan. Öisinkin se tulee välillä uniin. Biologinen kello tikittää kai nyt tosissaan. Miksi haikailen vauvaa? Jaksanko enää? Elämä on nyt hyvää tämmöisenäänkin, mutta perhe ei vaan tunnu täydeltä. Mies olisi kai valmis jos minä todella haluan sitä. Mutta kun EN TIEDÄ.