Raskaaksi 2025

Te jotka ootte käynyt lapsettomuuspolilla, niin onko teidän paino tarkistettu siellä?
Mulle iski hirvee stressi ensikäynnistä ja stressatessa paino aina nousee j anyt alkaa oleen sit BMI siinä just eikä melkein mitä saisi olla. Toki nyt tän asian stressaaminen ei auta yhtään painon laskussa

Vähän vaikea sanoa kesken menneen vuoksi että miten laskea laskettu aika jos nyt tärppää/tärppäsi, kai se on kesken menneen ekasta vuoto päivästä. Ja senkin perusteella kun tein ovulaatiotestin joka positiivinen viime perjantaina. Mutta jos nyt oikein hyvin menee ja tulen tällä yrityksellä raskaaksi niin laskettu aika ois 6 joulukuuta itsenäisyyspäivänä. 😂 Jotenkin huvittava ajatus mutta pitää muistaa yrittää vielä olla elättelemättä turhia toivoja. Koska olisi kyllä todella onnekasta tulla heti uudestaan raskaaksi.

En tiedä missä dpo voi alkaa testailee koska viime kerralla kuukautiset olivat myöhässä 4 päivää kunnes tein testin. Sen olen lukenut että nyt ainakin vielä ihan liian aikaista koska dpo 5. Mutta mietin onko mahdollista että näkyisi testissä raskaus ensi viikolla? Esim dpo 10?

Te jotka ootte käynyt lapsettomuuspolilla, niin onko teidän paino tarkistettu siellä?
Mulle iski hirvee stressi ensikäynnistä ja stressatessa paino aina nousee j anyt alkaa oleen sit BMI siinä just eikä melkein mitä saisi olla. Toki nyt tän asian stressaaminen ei auta yhtään painon laskussa
Mulla riitti oma sana painosta ja pituudesta.

Meillä punnittiin (HUS, Tilkka) sekä mut että myös mieskin 😅 En tiedä miksi mieskin laitettiin vaa’alle, mutta niin tekivät. Sama molemmilla ensikäynneillä (2021 ja 2024).

Huom. oon ihan silminnähden normaalipainoinen, mies vähän ylipainoinen. En tosiaan tiedä mikä järki tuossa toiminnassa on 🤷‍♀️ Painoja ei kommentoitu mitenkään edes.

Meillä punnittiin (HUS, Tilkka) sekä mut että myös mieskin 😅 En tiedä miksi mieskin laitettiin vaa’alle, mutta niin tekivät. Sama molemmilla ensikäynneillä (2021 ja 2024).

Huom. oon ihan silminnähden normaalipainoinen, mies vähän ylipainoinen. En tosiaan tiedä mikä järki tuossa toiminnassa on 🤷‍♀️ Painoja ei kommentoitu mitenkään edes.
Okei kiitos paljon. Nyt täytyy siis keksiä vaan stressiä vähentävää tekemistä ja saada paino pysymään aisoissa ettei mene BMI yli ja tule siitä huomautusta tai jää jopa homma siihen 😬

Kaksi kertaa on punnittu hoitotaipaleen aikana (kesäkuu ja tammikuu).

Mulla oli jostain syystä 26 päiväinen kierto, mitä ei ole ikinä ennen ollut. 🧐 Lisäksi menkat olleet mukavan kivuttomat (toki eilen välillä välillä vihloi kovaakin) ja vuotokin ollut niukempaa (toki normaalien kuukautisten oloiset ettei mitään tiputtelua, mutta ei semmoista että side tirisee verta ja nuijapään kokoisia hyytymiä lopsahtalee pyttyyn, mikä mulle olisi normaali :D). Töissä ollut raskasta, kun työkaverit täpinöissään toisen työkaverin raskaudesta ja virkityspäivistä, joihin mulla ei ole ollut työvuorojen vuoksi mahdollisuutta osallistua🥺

MUTTA, muuten on ollut todella energinen ja hyvä fiilis. Tavanomaiset pms-angstit ja menkkamasennukset jääneet tulematta. Huomaa että raudalla on oikeasti aika paljon vaikutusta, mulla jopa nälkä tuntuu pysyvän poissa pidempään eikä tule semmoisia jäätäviä verensokerilaskuja. 💪

Vähän vaikea sanoa kesken menneen vuoksi että miten laskea laskettu aika jos nyt tärppää/tärppäsi, kai se on kesken menneen ekasta vuoto päivästä. Ja senkin perusteella kun tein ovulaatiotestin joka positiivinen viime perjantaina. Mutta jos nyt oikein hyvin menee ja tulen tällä yrityksellä raskaaksi niin laskettu aika ois 6 joulukuuta itsenäisyyspäivänä. 😂 Jotenkin huvittava ajatus mutta pitää muistaa yrittää vielä olla elättelemättä turhia toivoja. Koska olisi kyllä todella onnekasta tulla heti uudestaan raskaaksi.

En tiedä missä dpo voi alkaa testailee koska viime kerralla kuukautiset olivat myöhässä 4 päivää kunnes tein testin. Sen olen lukenut että nyt ainakin vielä ihan liian aikaista koska dpo 5. Mutta mietin onko mahdollista että näkyisi testissä raskaus ensi viikolla? Esim dpo 10?
Tässä hyvä sivusto vertailun vuoksi miten yleistä että millä päivillä oviksen jälkeen tulee plussaa testiin. Ite paljon kattellu näitä kun testaillut 😊

ON;
Eilen illalla ja tänään sylkitestissä kunnolla saniaisia ja clearblue dual yhä vilkkuva hymynaama.. eli estrogeenit nousussa mut ovistikut vielä täysin negaa. Nyt viides päivä kun dual vilkkuva hymynaama. Saas kattoo koska pärähtää se pysyvä ja tulee tikkuun lh-huippu, jotain oireita on et vois pian tulla mut toisaalta oon nyt ollut flunssainenkin. Mut toiveikas et vihdoin tulis ovis tarpeeks aikaisin kun nyt kp15 😊

Muokattu viimeksi:
Onpas vaihtelua käytännöissä bmi:n suhteen. Mulla oli bmi hoitoihin hakeutumisen aikaan reilut 33 ja miehellä reilusti yli sen 35, mutta hältä ei kyselty mitään. Mulla ois nyt noin 8kg pudotettavaa, että voisin päästä tutkimuksiin/hoitoihin. Onnistuin jo pudottamaan 5kg, mutta stressi toi kaikki takaisin.🫠

No hitsi pitäiskö vaan koittaa itekkin. Mun mielestä mulla on vaan about 1,5 vrk viive yleensä siinä et se mahakipu iskee et toimiskohan toi edes mulla 😂
Mulla samat järkeilyt kuin Pilkillä! Ei tarvi mahakipujen kanssa kärvistellä kesken päivää ja mulle saattaa tulla huono olo rautatabletista niin siksi oon kokenut helpoimmaksi ottaa iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Mulla samat järkeilyt kuin Pilkillä! Ei tarvi mahakipujen kanssa kärvistellä kesken päivää ja mulle saattaa tulla huono olo rautatabletista niin siksi oon kokenut helpoimmaksi ottaa iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Ainut rautavalmiste mitä oon ees jotenkuten joskus pystynyt syömään on SiderAll, eikö se sula vasta ohutsuolessa, niin ehkä siksi en oo huomannu tuollaista mahan kipeytymistä ku muista ehkä tulee? 🤔 Mut päätin tosiaan testata tätä viel lähiaikoina yötä vasten.

Ainut rautavalmiste mitä oon ees jotenkuten joskus pystynyt syömään on SiderAll, eikö se sula vasta ohutsuolessa, niin ehkä siksi en oo huomannu tuollaista mahan kipeytymistä ku muista ehkä tulee? 🤔 Mut päätin tosiaan testata tätä viel lähiaikoina yötä vasten.
Kaikilla se ei vaan oikein imeydy sieltä ohutsuolestakaan hyvin. 😅 Mutta vaikka joutuu jonkun aikaa kärvistelemään tiukemmalla kuurilla mahakivuista niin jatkossa pääsee kuitenkin vähemmillä oireilla. 💁🏼‍♀️ Joskus muunkin kuin kauneuden eteen pitää kärsiä. 😂

Tai sitten vain pienempää annosta ja sanoo ettei maha kestä isompaa. Itse olen syönyt ihan valmistajan suosittelemaan Obsidan-annosta (100 mg/vrk) ja kyllä on vaikutukset huomannut.

Toinen mitä voisi kokeilla on maitohappobakteeri tai sitten ettei ota tyhjään mahaan. Sairaalassa olen nähnyt että käskevät ottamaan ihan vaan lusikallisen ruokaa ennen lääkkeenantoa. Obsidanin pakkausselosteessa sanottiin että valmisteesta kyllä imeytyy rautaa vaikka jotain söisikin siinä yhteydessä. Toki jos haluaa optimoida, niin vetää tuoremehua tai jotain muuta C-vitamiinipitoista syötävää/juotavaa tabletin oton yhteydessä. Uskon saman pätevän muihin "vatsaystävällisiin" rautavalmisteisiin.

Koska monet ruoan ainesosat huonontavat raudan imeytymistä, paras teho saavutetaan, kun valmiste otetaan tyhjään mahaan esim. kahden pääaterian välissä. Kuitenkin, jos ruoansulatuskanavan ärsytysoireet estävät lääkkeen käytön, se voidaan ottaa ruoan ja juoman kanssa välttäen kuitenkin kasvisruokia, maitotuotteita, kahvia ja teetä. Imeytymisen väheneminen ei tällöin ole ratkaisevan suurta

Tai sitten vain pienempää annosta ja sanoo ettei maha kestä isompaa. Itse olen syönyt ihan valmistajan suosittelemaan Obsidan-annosta (100 mg/vrk) ja kyllä on vaikutukset huomannut.

Toinen mitä voisi kokeilla on maitohappobakteeri tai sitten ettei ota tyhjään mahaan. Sairaalassa olen nähnyt että käskevät ottamaan ihan vaan lusikallisen ruokaa ennen lääkkeenantoa. Obsidanin pakkausselosteessa sanottiin että valmisteesta kyllä imeytyy rautaa vaikka jotain söisikin siinä yhteydessä. Toki jos haluaa optimoida, niin vetää tuoremehua tai jotain muuta C-vitamiinipitoista syötävää/juotavaa tabletin oton yhteydessä. Uskon saman pätevän muihin "vatsaystävällisiin" rautavalmisteisiin.
Ja siis nuo lasten smoothiepussit missä pelkkää hedelmää tehostavat myös sitä imeytymistä, kun hedelmissä on c-vitamiinia. Voi ottaa sellaisen samaan aikaan.

Mulla ei noussut sider-alin käytön aikana arvot eli ei imeytynyt ollenkaan joten silloin päätettiin siirtyä takaisin noihin perinteisiin valmisteisiin. Oon myös sitä jotain siirappia tjsp joskus kokeillut mutta ei ollut yhtään mun juttu. Sain joskus entisessä työpaikassa tuota ferritiiniseurantaa niin silloin pääsi testaamaan miten eri valmisteet sopii itelle.

Myös oon tuon @Sinertävää neuvon kans kuullut että sitten vähän syötävää jos ei maha kestä ja en oo kyllä ollut iltaisin kovin tarkka että se 2h syömättömyyttä ollut. Mulla maha kestää ihan hyvin sen 100mg joka toinen ilta. Jossain vaiheessa otin 200mg niin sen kanssa tuli välillä vähän jotain syötyä.

Kaikilla se ei vaan oikein imeydy sieltä ohutsuolestakaan hyvin. 😅 Mutta vaikka joutuu jonkun aikaa kärvistelemään tiukemmalla kuurilla mahakivuista niin jatkossa pääsee kuitenkin vähemmillä oireilla. 💁🏼‍♀️ Joskus muunkin kuin kauneuden eteen pitää kärsiä. 😂
Ei imeydy ei. Kuulin just gastroenterologilta jos syö happosalpaajia niin rauta ei imeydy YHTÄÄN. 😶 Olin kyllä tietoinen, et se vähentää imeytymistä mut, että ei yhtään..? Selittää kyllä omaa puutosta aika hyvin.

Oon joskus kärvistelly SiderAllin aiheuttamien mahakipujen kanssa pari kolme kuukautta ja silloin sain nostettu ferritiiniä sillä.

@Sinertävää @Noora992 Toi SiderAll ainut rautavalmiste jonka aiheuttamat mahakivut sentään jotenkin kärvistellen sietänyt. Mulla on nyt menossa mahan ja suoliston kuntokuuri. Ehkäpä suolistokin sietää sitä rautaa paremmin kun saan sen parempaan kuntoon. Just maitohappibakteerit menossa yms. ja happisalpaajat lopetin nyt kokonaan. Imeytyykin se rauta sit eikä mee vaan bakteereiden ruuaksi mahakipuja aiheuttamaan. Ja joo c-vitamiinia otan samalla ja syön jotain pientä.

Täällä taas lueskelemassa kuulumisia. Pari kuukautta meni muita juttuja miettiessä, kun mies on ollut enemmän poissa kuin paikalla - etenkin ovulaation aikaan 😂 Vielä tässä kierrossa saatetaan olla oviksen aikoihin eri puolilla maata, mutta jospa ensi kierrossa voisi taas yrittää.

Tämä kierto oli myös ensimmäinen kierto puoleen vuoteen, kun ei ollut jäätäviä kuukautiskipuja. Jotenkin huojentunut olo nyt, mutta saapa nähdä... Kipuihin liittyen gynen aika tulossa myöhemmin keväällä 🙏 Jospa saisi tietää, mitä munasarjoille kuuluu ja voishan tuota mainita raskautumistoiveestakin, vaikka ei se tässä iässä johda julkisella enää mihinkään 😁

Mulla oli tänään ensikäynti yksityisellä. Vähän viisaampana ja kevyemmin mielin lähdin lääkäristä, sillä mitään huolestuttavaa ei onneksi löytynyt 😇 Munasarjat näyttivät lääkärin sanoin aktiivisilta eikä poikkeavaa ultrassa näkynyt. Lääkäri kyllä kertoi munasarjojen olevan hieman PCOS-tyyppiset, mutta ylipainoa lukuunottamatta mitään muita oireita minulla ei ole. Myöskään mitään selkeää johtofollia ei vielä löytynyt, suurin folli oli 8mm ja tänään siis kp 11. Joissain kierroissa olen saanut ovisplussan jo kp 13, mutta lääkäri sanoi että nyt taitaa olla pidempi kierto luvassa eli ehkä siellä kp 15-16 kieppeillä saattaisi ovis olla.

Suunnitelmana oli nyt, että tarkistetaan ensin kilpirauhaskokeet ja tiputteluvuodon takia loppukierron progesteroni arvot. Mikäli nuo progesteroni arvot jää matalaksi niin lääkäri oli sitä kieltä, että aloitetaan Cyclogestin lisäksi myös Letrozol, muussa tapauksessa pelkkä Cyclogest tuon tiputteluvuodon takia.

Muokattu viimeksi:
Mulla on laskelmieni mukaan menossa dpo7. Ja taas ihan flunssanen olo. 😆 Kuten helmikuussa ennen kuin plussasin. Ja ihottuma näyttää tulleen käsivarteen takaisin. Joka kuten taisin jo sanoa että hävisi lähes heti kun kesken meni 1 päivä maaliskuuta.

Voihan se kyllä olla että elättelen liikoja toivoja ja nyt olen oikeasti vain flunssassa. Hirveän kylmä koko ajan ja kumppanikin ihmetteli eilen että miten mulla kylmä on ja vilunväreitä vaikka asunnossa lämmin. Ja ärsyynnyn nyt itselleni lähinnä kaikesta normaalia helpommin vielä. Samoin tuo päänsärky takas tullut.

En haluaisi liikoja ajatella kaikkia oireita mutta suoraan sanoen olen aika toiveikas. Kunhan en sitten liikaa pettyisi jos en olekkaan raskaana. 🤞Ensi viikolla ajattelin aloittaa testaamaan kun on dpo10 eli maanantaina.

Takaisin