Raskaaksi 2025

Osaako kukaan sanoa, indikoiko hemoglobiini millään tavalla ferritiiniin tasoon? Raskaana 2022-23 ollessa, hemoglobiini oli aluksi 156 luokkaa, alkoi laskemaan ja oli jossain 120-110 luokkaa. Ferritiini oli tippunut 11:seen. Silloin oli kyllä kaikenmaailman oireita, joiden luulin liittyvän raskauteen. Rautakuurilla olin kuukausia, oireet vähenuvät. Koskaan ei ferritiiniä mitattu uusiksi. Hemoglobiini oli viimeksi tammkuussa mitattuna 145, eli huonompi, mitä reilu pari vuotta sitten. Pitääkö tässä alkaa tankata rautaa ihan varuiksi 🫣
Sä saitkin tähän jo kattavaa vastausta, mutta pakko nyt vielä vastata itsekin 😁 Hemoglobiini voi olla normaali vaikka rautavarastot olis täysin tyhjät. Ja usein keho sit viel viimeks yrittää kompensoida alhaista ferritiiniä nostamalla Hbta ennen kuin se sit alkaa laskea. Eli yksikön pitäisi tietää oma hyvä Hbnsa (korkein arvo kun kaikki rautajutut hyvällä tasolla) ja jos se laskee 20 pinnaa, kuvaa se jo raudanpuutetta. Mut täähän on käytännössä hyvin vaikeaa tietää mikä se on, koska täällä ei ferritiiniä ja herkkää cerppiä TreFeSatin kanssa liioin oteta.

Täällä on tänään kp2 eli eilen vihdoin alkoi vuoto pitkän kierron päätteeksi. Ollaan miehen kanssa nyt kuitenkin juteltu tästä vauvahaaveesta ja hän haluaa nyt lopettaa yrittämisen. Syitä on monia, ja ihan ymmärrettäviä kyllä. Itselle ne ei kuitenkaan ole sellaisia, joiden vuoksi tästä vauvahaaveesta luopuisin. Nyt ei auta muu kuin laittaa yrittäminen jäihin ja jatkaa keskusteluja. Tämä viikonloppu on kyllä mennyt tosi surullisissa ja itkuisissa tunnelmissa mutta toivottavasti ensi viikko on jo valoisampi, kun hormonit vähän tasoittuu. Oon toki onnellinen siinä suhteessa, että meillä on jo kaksi ihanaa poikaa ja heihin aion nyt keskittyä. :red-heart:

Toivon teille kaikilla kovasti plussatuulia ja jään taka-alalle seurailemaan. :Hugging Face:

Mä en osaa vastailla teille muille yksitellen mutta oon lukiessani ollut kaikkien hengessä mukana ❤️
Meillä vietetään piina päiviä. Tässä on ollut paljon ajatuksia edellisen kierron jälkeisen keskenmenon vuoksi. Lähinnä ristiriitoja että ”no eihän nyt voi heti tärpätä” ja ”voisihan nyt tärpätä, onhan sitä että onkin heti onnistuttu uudestaan”😂 Plääh. On tuntunut siltä että ei tunnu mitään kummallisuuksia mutta nyt tässä kiikkustuolissa istuskellessa huomaan vihlontaa alavatsassa😁 Naurattaa myös miten heti kiinnittää huomiota omiin reaktioihin 😂 Tänään kaupassa käydessä olin haltioitunut muovipussien tuoksusta, miten ne tuoksukin siltä..🫣😅 Hulluksi tässä tulee (ellei ole jo)🤭

Tännekin vähän ihmettelyä. Mulla kp7. Viime kierrossa ei labrojen perusteella ollut ovista. Teroilla tuli nyt menkat. Tänään ekat pissatikut tähän kiertoon ja ne näyttikin tältä. Ylinnä pc, keskellä joku Amazonin liuska ja alhaalla one step. Toisessa kuvassa edellisen kierron päivät 5-7 one stepillä. Aika iso ero.. Ja se hämmentää. Onneksi tullut talleteltua eilen j tänään.

Liitteet

• 20250316_215629.jpg
    20250316_215629.jpg
    1.8 MB · Katsottu: 73
  • Screenshot_20250316-225146_Premom.jpg
    Screenshot_20250316-225146_Premom.jpg
    40.8 KB · Katsottu: 71
Kiitos kaikille vastauksista liittyen hemoglobiiniin ja ferritiiniin! Näiden perusteella päätin vähän tankata rautaa, kun selvästi väsymystä ilmassa. Josko se siihen auttaisi ja nostaisi hemoglobiinin takaisin normaaleihin lukuihin. Mulla on aina ollut suunnilleen samoissa luvuissa eli 150++ . Mikäli jossain vaiheessa raskaudun, niin rautavarastot tyhjenee kyllä nopeasti.

Oon pitänyt vähän taukoa täältä, sillä päätettiin pitää taukoa yrityksestä. Vaikka ajattelin olevan sinut kkm jälkeen, niin olen kyllä oirehtinut muilla tavoin. Joten parasta ottaa taukoa ja keskittyä elämään. Oon nyt käynyt uimassa yksin kerran viikossa ja saanut jopa opparia eteenpäin. Kun töistä alkoi "vapaat" sitä varten. Jos nyt kevään aikana saisi tämän pois alta, niin alkuraskauden kooma ei tuntuisi niin kauhealta ajatukselta 🫣

Seurailen varmaankin taustalla, katsellaan ensi kuussa sitten uudelleen, josko alkaisi yritys tai oltaisiin edes terveitä 🫣 Ihanaa viikkoa teille 😊

Täällä vaihtui tänään kp1. Kierron pituus 29pv mikä kiva edellisen pitkäksi venyneen kierron jälkeen. Odotan tosiaan tuota felicitakseen varattua aikaa ja sitten mies käy antamassa myös siemennestenäytteen. Saadaan ainakin tietoa onko kaikki sillä mallilla, että raskaus olisi mahdollinen.

pitäisi kyllä käydä mittauttamassa ferrit, entisessä työpaikassa sai vaan kysymällä mutta nykyisessä olivat silleen ettei tarvi ottaa jos ei oo oireita. Koko aikuisiän ollut huonot arvot :Upside Down Face:. Olen syönyt kyllä esikoisen syntymän jälkeen (sen kohta kolme vuotta) epäsäännöllisen säännöllisesti (eli kun on muistanut) joka toinen ilta 100mg.

Viikko metuja takana ja tuo 500mg annos ei tuntunut vielä missään, tänään nostettu tonniin eli kaksi tablettia päivässä. Mahaoireita vaan vähän mutta menkkamaiset jomottelut sen sijaan alkoi heti kun toisen pillerin otti. Jospa tulisi siis kp1 tällä viikolla! Tänään kp48 ja raskaustesti aamulla nega.

Hei! Multa semmoinen vinkki, että yrittäjät tarkastajaa ferritiininne jos mahdollista! Oon siis yksi niistä joiden kohtalo on se, etten voi raskautta jos ferritiini on alle 30. Olen tullut raskaaksi vasta kun se on ollut jotain 40 luokkaa ja vieläpä heti ensimmäisistä kierrosta arvojen nousun jälkeen. Tiedän yhden muunkin tapauksen jolla vasta ferritiinin nousu toi pysyvän plussan heti.

Mietin siis pitkään mistä se on voinut johtua että yrittäminen kestää ja kestää ja kuopuksen kohdalla onnistui yhtäkkiä monen kuukauden jälkeen huonoilla mahdollisuuksilla. Epäilen tosiaan samaan aikaan tapahtunutta kuukausien rautatankkausta ja ferritiinin nousua paremmalle tasolle.
Komppaan tätä! Olen itse ollut raudanpuutteinen jo vuosia mutta vasta ihan viime aikoina kuulin juurikin tästä, miten se alhainen ferritiini voi vaikuttaa niin raskautumiseen kuin raskausaikaankin ja sikiöön 😐 sanotaanko nyt näin että tieto lisää tuskaa.. Ollaan yritetty jo tosi pitkään (pian 2,5 vuotta) ja yksityisellä ollaan käyty minä gynellä kaikenlaisissa tutkimuksissa ja mies s-analyysissa mut kummastakaan ei "mitään vikaa joka selittäisi lapsettomuuden" löytynyt. Mä pyysin gyneä laittaa lähetteen julkiselle ja sinne meillä on pian aika. Julkinen vaatii joitain verikokeita ennen tutkimuksia ja yritin niiden yhteyteen saada ferritiinin mittauksen. No, tiedätte ehkä jo mikä oli vastaus. En sitä saanut.

MUTTA! Eipäs menetetä toivoa. Siitä on nyt 3 viikkoa, kun tähän ferritiinin vaikutukseen raskautua havahduin ja siltä seisomalta aloitin kunnon rautakuurin (Ferrion 200mg/vrk yötä vasten koska maha ei muuten tahdo kestää). Meillä päin on siitä kiva tilanne että amk-opiskelijat ottaa näytteitä edullisesti. Varasin ajan ja tänään kävin labrassa! Tuloksia odotellessa 😇

Komppaan tätä! Olen itse ollut raudanpuutteinen jo vuosia mutta vasta ihan viime aikoina kuulin juurikin tästä, miten se alhainen ferritiini voi vaikuttaa niin raskautumiseen kuin raskausaikaankin ja sikiöön 😐 sanotaanko nyt näin että tieto lisää tuskaa.. Ollaan yritetty jo tosi pitkään (pian 2,5 vuotta) ja yksityisellä ollaan käyty minä gynellä kaikenlaisissa tutkimuksissa ja mies s-analyysissa mut kummastakaan ei "mitään vikaa joka selittäisi lapsettomuuden" löytynyt. Mä pyysin gyneä laittaa lähetteen julkiselle ja sinne meillä on pian aika. Julkinen vaatii joitain verikokeita ennen tutkimuksia ja yritin niiden yhteyteen saada ferritiinin mittauksen. No, tiedätte ehkä jo mikä oli vastaus. En sitä saanut.

MUTTA! Eipäs menetetä toivoa. Siitä on nyt 3 viikkoa, kun tähän ferritiinin vaikutukseen raskautua havahduin ja siltä seisomalta aloitin kunnon rautakuurin (Ferrion 200mg/vrk yötä vasten koska maha ei muuten tahdo kestää). Meillä päin on siitä kiva tilanne että amk-opiskelijat ottaa näytteitä edullisesti. Varasin ajan ja tänään kävin labrassa! Tuloksia odotellessa 😇
tsemppiä hoitoihin! Ja kannattaa kyllä tuo ferritiini käydä mittaamassa jos on edullisesti mahdollisuus. Mulla on pahimmissa puutostiloissa ollut kans tuo että kaksi tablettia joka toinen ilta yötä vasten ja toiminut ihan hyvin.

Oon aika varma että esikoisen plussaan vaikutti tosi paljon se että sain varastoraudan hyvälle tasolle, yli 60 taisi olla ihan raskauden alussa.

Täällä tuli kp1 yön aikana. Eli 48 päivää pitkä kierto. Oisko sitten ollut metujen annostuksen nostolla joku osa tai arpa. Viimeksi meni 3kk ennen kuin lähti lyhyemmät kierrot käyntiin, olisipa nopeampaa toimintaa tällä kertaa…

Dpo 11 menossa ja täällä odotellaan menkkoja tälle viikkoa. Ala mahaa nipistelee edelleen, tissit kipeät ja eilen salilla käydessä tiettyjä liikkeitä tehdessä teki oikein tuskaa, kun olikin niin arat. 😵
Sorruin tekemään raskauskeijun herkän testin ja kyllähän siinä joku hailura on, mutta muistaakseni näihin tulee viivanpaikkoja selvästi, joten en uskalla innostua yhtään! 🫣😅 Joten tarkkaillaan oloja ja loppuviikosta uutta testiä jos ei vuodot ala ja haen ehkä muita testejä mihin voisin luottaa paremmin. 😌

Liitteet

• IMG_20250318_095654.jpg
    IMG_20250318_095654.jpg
    618.1 KB · Katsottu: 110
Dpo 11 menossa ja täällä odotellaan menkkoja tälle viikkoa. Ala mahaa nipistelee edelleen, tissit kipeät ja eilen salilla käydessä tiettyjä liikkeitä tehdessä teki oikein tuskaa, kun olikin niin arat. 😵
Sorruin tekemään raskauskeijun herkän testin ja kyllähän siinä joku hailura on, mutta muistaakseni näihin tulee viivanpaikkoja selvästi, joten en uskalla innostua yhtään! 🫣😅 Joten tarkkaillaan oloja ja loppuviikosta uutta testiä jos ei vuodot ala ja haen ehkä muita testejä mihin voisin luottaa paremmin. 😌
Kyllä haalea toinen viiva näkyy 😊 toivottavasti onnistuu!!

Mulla on ollut erityisesti tänään ihan samanlaisia oireita, mitä ollut aiemminkin ennen plussaamista. Yritän malttaa mieleni ja olla ajattelematta koko asiaa, mutta varsinkin nää vatsatuntemukset on niin voimakkaita ja erikoisia, että aina kun ne iskee niin huomaan heti innostuvani 🙈 Mulla ei dpo:sta oo nyt tietoa kun lopetin testailun kesken kaiken, mutta ovisoireiden perusteella sanoisin, että nyt on dpo 4. Eli hyvinkin aikaista vielä, mutta samalla tavalla esikoisesta alkoi oireilut nopeasti… Piinaavia päiviä edessä siis 😅🥹

Mulla myös dpo 4 jos oikein laskin. Ja samanlainen flunssanen olo kuin viimeks viikon ajan jo ennen kun plussasin ja siihen asti kun keskeityi loppu flunssanen olo kuin seinään sekä käsiin ihottumaa tullut samoihin paikkoihin kun viimeks heti jota en raskauteen osannut yhdistää ennen kun ne ihottumat hävis viimeks kun kesken meni lähes heti kun vuoto alkoi.

En halua liikaa elätellä toivoa mutta en oikein osaa ajatella muutakaan kuin jospa se nyt jo tärppäs. 😆 Viimeks tein raskaustestin vasta kun kuukautiset myöhässä 4 päivää. Koska en osannut odottaa olevani raskaana edes ennen kuin olivat myöhässä kuukautiset.

Pelkona vaan se et jos plussa sieltä tuloillaan ja näin samanlaiset oireet et meneekö tämäkin samanlailla kesken heti alkujaan. 🥲

Liityn mukaan keskusteluun 👋 Ensimmäistä yhteistä lasta yritetään miehen kanssa, kolmekymppisiä ollaan molemmat. Nyt piinaviikot edessä, tänään dpo 1 ja kun yritys on lähipiirille salaista toistaiseksi, niin pakko päästä purkamaan ajatuksia jonnekin. Itselle tämä olisi kolmas raskaus, toki edellisestä kun on jo 10vuotta niin sinänsä tuntuu kuin ihan uuden asian äärellä olisi taas 😅 Tässä kierrossa ensimmäistä kertaa ikinä onnistuin saamaan ovulaation kiinni testeillä. Aikaisemmissa kierroissa on tullut pelkkää hailuraa viivaa läpi kierron. Tässä kierrossa oli käytössä kp1 eteenpäin ensimmäistä kertaa q10 ja gelee royale, liekö näillä jotain vaikutusta sitten asiaan.. Nyt vaan jännitellään että tulisiko meille jouluvauva 🤞

Muokattu viimeksi:
Mukaan liittyy 36-vuotias esikoisesta haaveileva. Taustalla edellisen kumppanin kanssa lapsettomuutta. Nykyisen kanssa aloitettu yritys 9/2024. Syksyllä kohtuun kasvanut polyyppi toi mutkia matkaan, polyyppi irtosi itsekseen vuoden vaihteessa eikä hysteroskopiaa tarvittu. Elämäni ekan plussan tein helmikuun alussa ja eilen ultrassa todettiin keskeytynyt keskenmeno. Nyt sitten odotellaan, että pääsis tyhjennykseen ja pääsisi jatkamaan yritystä.

Katsokaan kuinka paljon kroppa ja pää enää kestää.🙃

tsemppiä hoitoihin! Ja kannattaa kyllä tuo ferritiini käydä mittaamassa jos on edullisesti mahdollisuus. Mulla on pahimmissa puutostiloissa ollut kans tuo että kaksi tablettia joka toinen ilta yötä vasten ja toiminut ihan hyvin.

Oon aika varma että esikoisen plussaan vaikutti tosi paljon se että sain varastoraudan hyvälle tasolle, yli 60 taisi olla ihan raskauden alussa.

Täällä tuli kp1 yön aikana. Eli 48 päivää pitkä kierto. Oisko sitten ollut metujen annostuksen nostolla joku osa tai arpa. Viimeksi meni 3kk ennen kuin lähti lyhyemmät kierrot käyntiin, olisipa nopeampaa toimintaa tällä kertaa…
Ymmärrän, että rauta imeytyy paremmin tyhjästä mahasta ja kun ei ole niitä haittaavia ruoka-aineita huonontamassa. Mutta raudan otto yötä vastan auttaa siis siihen et sulla maha ei tule kipeäksi niin herkästi? Mä en ole yötä vasten ottanut koska kärsin närästyksestä ja vedän siihen lääkkeen. Muuten en ole huomannut, että ottoajankohta auttaisi, aina raudasta saan mahani kipeäksi. Kokeilemalla tämäkin tietty omalla kohdalla vaan selviäis, mut kyselempä nyt kuitenkin 😁

Ymmärrän, että rauta imeytyy paremmin tyhjästä mahasta ja kun ei ole niitä haittaavia ruoka-aineita huonontamassa. Mutta raudan otto yötä vastan auttaa siis siihen et sulla maha ei tule kipeäksi niin herkästi? Mä en ole yötä vasten ottanut koska kärsin närästyksestä ja vedän siihen lääkkeen. Muuten en ole huomannut, että ottoajankohta auttaisi, aina raudasta saan mahani kipeäksi. Kokeilemalla tämäkin tietty omalla kohdalla vaan selviäis, mut kyselempä nyt kuitenkin 😁
Mie teen tuota kanssa, että otan usein yötä vasten. Aamuisin on usein maha sitten vähän normaalia enemmän sekaisin (kiitos ibs se on aina muutenkin 😅), mutta eipähän ole päivällä kipeänä. 💁🏼‍♀️

Mulla alkoi viikonloppuna uus kierto ja kohta on menkat lusittu. Nappasin hetken mielijohteesta marketista mukaan digiovistestin tähän kiertoon. Mielenkiintoista nähdä asettuuko ovis siihen, mihin oireitten persteella veikkaisin. Yrittämisen kannalta sillä ei sinänsä ole väliä, kun seksiä on säännöllisesti, mutta onpa joku harrastus.

Mie teen tuota kanssa, että otan usein yötä vasten. Aamuisin on usein maha sitten vähän normaalia enemmän sekaisin (kiitos ibs se on aina muutenkin 😅), mutta eipähän ole päivällä kipeänä. 💁🏼‍♀️
No hitsi pitäiskö vaan koittaa itekkin. Mun mielestä mulla on vaan about 1,5 vrk viive yleensä siinä et se mahakipu iskee et toimiskohan toi edes mulla 😂

Takaisin