Painonpudotusryhmä

Onnea @Nila ja @Foreverfever uusista alituksista, homma etenee! 🤩

Tervetuloa mukaan @Qkkuu 😊 Sun tavoitteet kuulostaa hyvältä 👍🏼 Onko alkuviikko tuonut selän tilanteeseen muutoksia?

@Olive tsemppiä viikkoon! Motia metsästämässä täälläkin, kun jumittelee, mut eiköhän me enemmän pudottaneetkin kohta taas jatketa matkaa kevätauringon virkistämänä 🌞🐣

@Nukkelapsi äh, toivottavasti osaan tsempata oikein ❤️ mutta painonpudotus on toooooosi piiiiitkä matka, ja siihen kuuluu parin kilon heilahdukset. Yhdessä yössä tuleva pari kiloa on aina nestettä. Ja meillä naisilla niitä heilahteluita aiheuttaa monet monet tekijät kierrossa, suolistontoiminnassa, päivän aktiivisuustasossa jne. Muutosta kannattaa seurata kuukausitasolla, ja siinäkin mieluusti pidempää trendiä. Elämäntapamuutokseen: joka hetki kun valitsee siinä tilanteessa parhaan ja mahdollisen vaihtoehdon, on saanut kiinni siitä mitä elämäntapamuutos tarkoittaa. Elämäntapamuutos ei ole sitä, että loppuelämän on kalorivajeella ja syö paljon parsakaalia, vaan tietynlainen joustavuuden oppiminen. Ymmärrän täysin turhautumisen ja kurjan fiiliksen, kun painokäyrä ei etene suoraviivaista alamäkeä, mutta siitä täytyy rohjeta päästämään irti! Kun katson omaa painokäyrääni taaksepäin, on se pitkältä ajanjaksolta katsottuna laskeva, mutta läheltä tarkisteltuna sisältää hyvin paljon päiväkohtaista vaihtelua, juuri noita parin kilon pompsahduksia, jumeja ja seilaamisia. Kas näin:
Screenshot_20250211-141408~2.png

Syksystä alkaen ⬆️
Screenshot_20250211-141337~2.png

Viimeiset 30 pv ⬆️

Sitten omanapaa, täällä aamupaino 82 eli +2 kiloa viikonlopun reissailuista. Perjantai ja lauantai istuttiin siis reilu kolme tuntia molempina päivinä autossa. Käytiin mun porukoiden luona mummin hautajaisten takia. Reissuruokailu ja kakun syönti päälle ni odotinkin turvotusta. Sunnuntaina käytiin sit anoppilassa, kun mies täytti veljensä kanssa viljarekkaa. Mummo oli laittanut omenahyvettä, mun yksi suurimpia herkkuja, joten söin kyllä masun täydeltä 😍

Mun ja vauvan nuha senkun jatkuu, joten liikunta edelleen nollissa. Perus taaperon pihaulkoilutukset ja kotityöt ynnä muu arkiliike. Sykettä nostavaan ei pysty vieläkään. Puolitoista viikkoa tulee nyt siitä kun viimeksi pystyi tehdä jumppaa 🤧 eilen jo luulin parempaa päivää, mutta iltapäivästä kun sain lapset päikkäreille, alkoi palelu ja särkyolo uudestaan. Sisällä oli kuitenkin 22 lämmintä kun aamulla lämmitin takkaa, ettei ollut ulkoiset tekijät mitkä palelsi.

Ruokailuun koitan nyt taas kiinnittää huomiota tarkemmin. Nyt on tullut kyllä omaan kehoon sitä luonnollista kompensaatiota, että kaloripitoisempien päivien jälkeen ihan mieliteot ohjaa kevyempiin valintoihin ☺️ yksi iso steppi siis kehon tasapainon löytymisessä! Uskon että se liittyy myös siihen, että oon hyvin lähellä mun kehon setpoint-painoa, eli sitä missä se luonnollisesti haluaisi olla ja missä voi hyvin. En tietysti varmaksi tiedä, mutta tuntuu siltä että tää 78-82 /bmi26 väli on mulle aika sitkee ja kroppa haluaisi olla tässä. Järkeä tai ei, mun näkemykset itsestä on eri mieltä ja tavoittelen viitisen kiloa alemmaksi 😅 Ymmärtääkseni jos saavuttaa ja ylläpitää uuden painon tarpeeksi pitkään, keho suostuu ottamaan sen uudeksi setpointiksi. (puhun siis normaalipainon (ylä)rajoissa tapahtuvasta uuden setpointin asettamisesta, ei niin että viedään paino itselle luonnottoman alas tai matalaan rasvaprosenttiin ja koitetaan sitä ajaa setpointiksi. Kehon selviytymistekniikat toivottavasti estävät semmoisen.)

@litranmitta Mä olin noista angstista eilen ihan hämilläni, koska mua lähinnä vaan ihmetytti toi noin reilu pompsahdus, koska menkat aiemmin ei nostanut noin paljoa. Mulla oli jotenkin kokonaisvaltaisen ahdistunut päivä. Ahdisti ihan kaikki tässä meidän projektissa. Ilmeisesti oli vain joku ohimenevä juttu ja hprmoniheilahtelut, koska premom piirsi tälle päivälle oviksen. Ja kaikki on taas ihan uutta kun opettelee elämään ilman pillereitä ja esikoista tehdessä Mulla ei ollut luonnollista kiertoa. Nyt ainakin yrittää tapahtua jotain.

@litranmitta Mä olin noista angstista eilen ihan hämilläni, koska mua lähinnä vaan ihmetytti toi noin reilu pompsahdus, koska menkat aiemmin ei nostanut noin paljoa. Mulla oli jotenkin kokonaisvaltaisen ahdistunut päivä. Ahdisti ihan kaikki tässä meidän projektissa. Ilmeisesti oli vain joku ohimenevä juttu ja hprmoniheilahtelut, koska premom piirsi tälle päivälle oviksen. Ja kaikki on taas ihan uutta kun opettelee elämään ilman pillereitä ja esikoista tehdessä Mulla ei ollut luonnollista kiertoa. Nyt ainakin yrittää tapahtua jotain.
Ihanat ja karseat hormoonit ❤️ Ne osaa kyllä myllertää mieltä ja tehdä erilaisia oloja kehoon, huh!

Tsemppiä kaikki. Täälläkin paino heilahtelee vaikka en kaikkia lukemia tänne kerrokaan. En edes kirjaa itselle heilahduksia ylös. Kirjaan vain aina uuden alimman, jonka ihme kyllä saavutin viikonloppuna eli 71,8 kg. Meillä on siis koti ollut yksi tautipesä viime keskiviikosta lähtien. Eli liikunta sun muu ei ole ollut nyt tärkeysjärjestyksessä ekana. Eka taapero ja mies oksutaudissa ja nyt itsellä tekee flunssaa ja päälle menkat pitkästä aikaa eli en edes viitsi nousta vaa'alle nyt kun on aivan varmasti taas vähän plussalla.

@litranmitta täällä edelleen selkäpotilaana. Kävin eilen terkkarin kautta akuuttiajalla fysioterapeutilla ja mitään ei onneks oo rikki mut vissiin joku lihasten ja/tai nivelten rasitus/venähdys ollut. Arveli et keho ei ollu palautunut tarpeeks raskauksista ja tein treeneissä liian kovaa. En ois uskonu kuinka varovaisesti pitää palata liikuntoihin toisen raskauden jäljiltä. Kuhan tästä tokenen jätän kovemmat treenit väliin (joita siis ehin tehdä ehkä kahet ennen ku selkä meni) ja alan tekee päivittäin hyvin kevyitä keskivartalon tukilihasten harjoituksia. Tosi vaikea löytää sopiva taso ku toinen (äitiys)fyssari sano et liian kevyistäkään ei oo tarpeeks hyötyä!

Kommentoisin kans tota painonvaihtelua että toi pidemmän ajan seuranta on todella hyvä apu ja jos sen tekee vaikka exceliin niin sinne voi laittaa trendiviivankin josta näkee hyvin edistymisen. Ja jossain painonseurantasovelluksissa se piirtää niitä jo ihan pyytämättäkin. 😊

Ompas täällä nyt sairastamista ja loukkaantumisia, paranemisia kaikille!

Mäkään en ole päässyt nyt liikkumaan, flunssan jälkeinen yskä vaivaa edelleen sen verran pahasti, etten kehtaa edes salille mennä, vaikka muuten terve olenkin. Nukkuminen myöskin vaikeaa tämän yskän takia.
Paino sentään jatkaa laskua, 77,8kg nyt, eli tuli 600g alaspäin.

Tsemppiä @Nukkelapsi ja toki kaikille muillekin! Kovasti tuntuu olevan nyt tauteja liikenteessä, myös meillä on oltu flunssassa viimeiset puolitoista viikkoa.

Meidän vauvalla on tiheän imun kausi joka meinaa sitä et oon nyt muutamana yönä heränny syöttämään häntä parhaimmillaan tunnin välein 🫠 Tää väsymys on kostautunu sit päivällä ja lähes joka päivä tullut naposteltua jotain epäterveellistä. Nyt oli pakko laittaa stoppi sille ja olla hetki ihan kokonaan ilman herkkuja. Katsoo sit taas muutaman viikon päästä pystyykö sitä syömään hillitysti silloin tällöin jotain hyvää vai lähteekö taas laukalle 🙃

Mulla on aina ollut vähän paha tapa tehdä asiat tyylillä kaikki tai ei mitään. Tää on ollu myös syömisissä - joko syön tosi terveellisesti ja en juurikaan herkkuja, tai sit syön ihan miten sattuu ja joka päivä niitä herkkuja. Sellanen välimuoto tästä ois tavoiteltava, mut en tiedä miten sen oman ajatusmallin saisi muutettua sellaseksi 😄

Oho, nyt tuli kyllä ennätys varmaan yhdessä yössä kadonneita nesteitä: Eilen aamupaino 81,4, tänään 78,6 🤣🤣 Piti kyllä vaakaa äsken tuijottaa suu auki ja varmistaa mitä silmäni näkivätkään. Tuli eilen kyllä ravattua pissalla, muttei se nyt niin erikoisen paljolta tuntunut. Samalla tuli uuteen alimpaan mukava pudotus 😁 jännä nähdä mitä paino sitten huomiseksi tekee, jos oon näin kuivana tänä aamuna 😅

Oho, nyt tuli kyllä ennätys varmaan yhdessä yössä kadonneita nesteitä: Eilen aamupaino 81,4, tänään 78,6 🤣🤣 Piti kyllä vaakaa äsken tuijottaa suu auki ja varmistaa mitä silmäni näkivätkään. Tuli eilen kyllä ravattua pissalla, muttei se nyt niin erikoisen paljolta tuntunut. Samalla tuli uuteen alimpaan mukava pudotus 😁 jännä nähdä mitä paino sitten huomiseksi tekee, jos oon näin kuivana tänä aamuna 😅
No nyt on kyllä lorissut. 😂

Jee nyt ollaan alle ysiviidessä jo useampaa päivää eli tänään 94,8kg. Juhannuksena siis 98:sta alotin ja paino sahaillut loppusyksyllä 94,1-97,4 kun sain jo hyvän kalorilaskennan vauhtiin mut sit tuli joulu :D Eli nyt hyvä uus putki menossa! Tähtäimenä 2000 kaloria päivässä, k.a. ollut helmikuussa 2074. Eilen 1785 eli vaihtelee. Taudit alkanu vähitellen helpottaa ja selkäkipu eli uskoisin että ens viikolla pääsen taas liikkumaan. :)

Mitäs kaikkea te harrastatte?

Mulla lihaskuntojumppia pari viikossa, mut nyt ollu 3 viikkoo tauolla tautien takia. Ja haluisin alottaa hiihdon uudestaan, viime vuosina oon saanu itteni vaan kerran talvessa ladulle ja vaik tuntunu ihan kivalta ni en oo saanu säännölliseksi. Koronaa edeltävänä talvena hiihdin 6-10km lenkkejä luistelutyylillä 2xvkossa ja se oli tosi kivaa kun oli hyvässä kunnossa! Sit tosiaan tuli korona ja sit raskaudet ja muumioiduin jotenkin et kaikki liikunnat vähän jäi. o_O

Tänään nornaalipainossa tai siis siinä ylimmässä lukemassa, joka jo lasketaan eli 71,2 kg🥳. Seuraava välitavote on että pääsen alle 70 kilon.💪🏻

Ja mä oon tällä hetkellä aika tylsä liikunnan harrastaja eli kuntoilen päivän aikana ihan kotona 15-30 min treenejä siten kun nämä kaksi pientä nyt antaa niillä välineillä mitä kotona on eli parit käsipainot, erilaisia vastuskumppareita, pilatespallo ja joogamatto. Et mun rakkauslaji on jooga ja sitäkin oon päässyt onneksi pikkuhiljaa tekemään kun keskivartalon tuki on vahvistunut. Peruslankku menee jo hetken aikaa, mutta haastavammat asanat on vielä tauolla eli aika lempeitä harjotuksia tulee tehtyä. Käy tällä hetkellä siis enemmän kehonhuollosta. Mutta onneksi tykkään myös siitä joogan itsetutkiskelu puolesta ja tuleepahan venyteltyä. Ei mene hartiat ainakaan niin jumiin.😅

Ja toisaalta tämä arki on nykyisin aika aktiivista. Jatkuvaa lasten nostelua, kyykkäilyä ja konttailua. Plus tykkään kävellä paikkoihin. Eli jos kävellen pääsee niin minä menen😆

Mun harrastuksiin kuuluu erilaiset kotijumpat välineillä tai ilman. Muuhun ei oo aikaa tai jaksamista 😅 Kun kelit paranee niin pääsee taas pidemmille vaunulenkeille.

Täällä viikonloppu lyöty taas ihan överiksi. Laskin huvikseni viime viikon kalorikeskiarvot, 2050 kcal / vrk kun nuo viikonlopun herkut nostaa keskiarvoa viikon tiukkistelusta huolimatta. Ei tuo onneksi yli kulutuksen ole, mutta sen verran lähellä ylläpitoa ettei tällaiset viikot mahdollista kovin kummoista etenemistä projektissa 🙄

@Qkkuu mie teen erilaisia kotijumppia (oman kehon painolla, kuminauhoilla, käsipainoilla, kahvakuulalla), käyn uimahallissa ja nyt olen käynyt myös salilla muutaman kuukauden. Jahka taas kevät koittaa niin tulee enemmän ulkoiltua ja hakattua terassilla säkkiä. Meillä on ulkona myös kuntopyörä millä poljen lämpimämmällä kelillä. Kesällä saatan stepata toisinaan myös askeltikkailla mikä on muuten oikeasti ihan hauskaa treeniä ja odotan innolla mitä taapero tykkää. 😁 Haluaisin harrastaa erilaisia lajeja, mutta aika ei riitä, kun on vuorotyö ja huonot tukiverkot lapsenhoitoon. Käyn kyllä satunnaisesti tekemässä muitakin juttuja, jos tilaisuus sallii, mutta sellaisia tulee harvemmin. Eli liikuntaa mie kyllä harrastan ja tosiaan kertoja tulee 4-6 viikossa (+kevyemmät kehonhuoltotreenit ja kävelylenkit).

Minä en oo varma onko se vaaka sittenkin rikki vai onko nyt salitreeni nostanut painoa. Miulla on kuitenkin muutamat vaatteet alkaneet roikkua päällä ja ihan siis peilistäkin huomasin, että jotain on tapahtunut. Mies on myös huomannut, että kroppa näyttää paremmalta ja kuulemma ihasteli miun käsivarsia yksi päivä. 😆 Siis kieltämättä niissä on tapahtunut todella paljon muutosta, mutta tuli puskista nuo käsivarret, kun yleensä kehuu peppua tms. 😂
Mutta siis ei tästä miun kropasta ota selvää. 🙈 Olen kyllä syönyt terveellisesti, mutta kai tuo miun aineenvaihdunta vaan jollain tasolla edelleen jumittaa. Luulisi kyllä tällä jumppaamisella alkavan heräilemään. 😂 Ihanaa on kuitenkin, että sen kamalan sairastelukierteen päätyttyä olen ollut ihan kuin uusi ihminen. 😍

Täällä palattiin takaisin kasilla alkaviin, tänään viikon eka lukema 81,3 😑 kyllä nyt jumii parin kilon sisässä, tosin kuten viimeksi sanoin niin tehokkaasti on tullut viikonloppuisin sabotoitua arjen sinnikästä kalorivajeilua. Liikuntamotivaatiokin vähän hukassa flunssatauon jäljiltä, mutta päättäväisesti tänään suoritin kotijumpan. Äh, tällä hetkellä tää tuntuu niin tylsältä koko projekti! Mutta parhaani teen ja sisukkaasti jatkan vaikka jumis koko lopputalven. Jospa keväällä kun pääsee taas vaunukävelemään joka päivä, paino vihdoin putoaisi pysyvästi seuraavan kympin puolelle.

Mä menin käymään tänään vaa’alla ja kilo tullut lisää kahdessa viikossa. No, eipä tässä mitään oo tehtykään. Motivaatio aivan hukassa. Mies ens viikon työreissussa, joten saan päättää syömiset täysin. Nyt pakko ottaa ryhtiliike kun 5kg tullut lisää jo joulusta, eli tän mun ”tauon” aikana. Oon ihan sokerikoukussa ja ostelen koko ajan herkkuja. Siitä täytyy päästä eroon. Täyskielto ei toimi, pitää vaan nyt opetella se maltti.

Takaisin