Painonpudotusryhmä

Mulla normaalipainon raja on vähän yli 71 kg (oon 169 cm pitkä). Mutta tavote on ainakin alle 70 kg. Ehkä joku n. 65 kg vois olla hyvä. Oon tätä itsekin pohtinut. Koska sillon kun tapasin mun miehen painoin 59 kg joka näin nyt jälkeenpäin tuntuu jotenkin itselle tosi kevyeltä eli en usko että lähden sitä enää tavottelemaan. Ja muutenkin olen nykyisin tosi eri paikassa keho-/ruokasuhteeni kanssa. Tän nykyisen laihdutusoperaation myötä tuntuu jotenkin että vihdoin oon päässyt eteenpäin. Ja oon jopa oudosti kiitollinen (vaikka samalla toki harmistunut) että mun paino nousi noinkin paljon. Kun jos vertaan mun kehonkuvaa nyt ja silloin aikana ennen kiloja. Se että oon näin sinut mun isomman, arpisemman ja löysemmän kehon kanssa kuin sillon aikoinaan mun oikeasti hyvännäkösen timmin kropan kanssa on jotenkin ihmeellistä ja samalla huvittavaakin. Kuinka vinksahtanut mun omakuva olikaan. Tavallaan tuntunut nyt siltä että ympyrä on sulkeutunut.
Eli ehkä laitan tavotteeksi painon jonka kanssa on helppo elää. Eli voin liikkua liikunnan ilosta ja syödä vapaasti (toki fiksusti). Eli leipoa lasten kanssa. Ostaa joskus pikaruokaa jne. Nauttia elämästä. Mutta omassa mielessä toi n. 65 kg tuntus jotenkin realistiselta. Mutta sitten näen mihin asettuu.🤷‍♀️ Tämmönen sepustus. Ajatustenvirtaa. Noita juttuja on vaan tullut pohdittua😅

Ja tsemppiä flunssan selättämiseen. Vauvan kanssa varsinkin on ihan mahdotonta levätä🥲😷🧡
Ihanasti puit sanoiksi omiakin ajatuksia. ❤️ Miulla on kyllä ollut aina aika hyvä itsetunto ja olen viihtynyt kehossani, mutta jotenkin tuo oman kropan räjähtäminen on laittanut itselläkin palikat uuteen järjestykseen. Sillä kehon ulkonäöllä on jotenkin todella paljon vähemmän merkitystä. Miulla se on ihan täysin sitä, että äitiyden myötä olen tajunnut mikä on elämässä oikeasti tärkeää, enkä minä halua lapsellenikaan opettaa liian pinnallisia arvoja. Tuntuu, että niitä vastaan saa ihan tosissaan taistella muutenkin niin itse haluaisin omalta osaltani luoda tervettä pohjaa.

Tosi hyvää pohdintaa ja sanoittamista @AnniMaria!

Mä oon miehen tavatessani ollut muistaakseni joku 76-78 välissä 🤔 sama talvitakki ainakin on nyt käytössä kun silloin ollut 😆

Kehonkuva ja ruokasuhde on itselläkin kyllä parantunut 🙏🏼 kehonkuva parani jo sillä ekalla laihdutuskerralla 2020-2021, joka vei myös vaakakammon pois. Sen jälkeen paino oli vain numero. Mutta ruokasuhde on parantunut vasta nyt tokassa raskaudessa / sen jälkeen viime syksynä. Aiempi laihdutus (tuo 20-21 sekä kesä 23) kun on tapahtunut ketolla, ja olin jotenkin ihan uskossa että se on ainut mulle toimiva tapa tässä. Mut joko jotain on korjaantunut fyysisesti tai sit oon onnistunut omaksumaan oikeasti hyviä tapoja, kun nyt tällä "tavallisella", joskin ravintosuosituksia runsasproteiinisemmalla, ruokavaliolla rasva palaa ja keho pienenee. Parasta on just se ettei enää oo mitään mörköruokia kun kaikki on sallittua 🤩

Muokattu viimeksi:
No sieltähän ne menkat pamahti pari päivää etuajassa 😅 selittänee ainakin tuon jäätävän herkkuhimon. Työt kyllä vituttanut jo hyvän tovin.
Hienoa että ainakin osittain syy onkin etuajassa ovesta ängännyt kyläilevä täti! Siihen sopivaa PP( =pitkittynyt potutus) työstä tai ihan mistä tahansa onkin jo oiva kombo joka kyllä painon ainakin mulla paikalleen kahlitsee!

Hormonaalinen herkkuhimo on hankala vaiva, jota putkiaivo miesten on todellakin vaikea käsittää...

Hienoa että ainakin osittain syy onkin etuajassa ovesta ängännyt kyläilevä täti! Siihen sopivaa PP( =pitkittynyt potutus) työstä tai ihan mistä tahansa onkin jo oiva kombo joka kyllä painon ainakin mulla paikalleen kahlitsee!

Hormonaalinen herkkuhimo on hankala vaiva, jota putkiaivo miesten on todellakin vaikea käsittää...

Mies oli onneksi ihana eilen kun haki ruokaa kun valitin että kaikki on pyllystä enkä jaksa tehdä mitään 🥰 tämä viikko nyt mennään vielä siis ”matalalentoa”, ensi viikolla paremmalla innolla. Toivottavasti.

Mies oli onneksi ihana eilen kun haki ruokaa kun valitin että kaikki on pyllystä enkä jaksa tehdä mitään 🥰 tämä viikko nyt mennään vielä siis ”matalalentoa”, ensi viikolla paremmalla innolla. Toivottavasti.
Nyt sulla on lupa / tilaisuus / syy herkutella prinsessan juhlapäivänä niin ensiviikolla on sitten todellakin jotain mitä salilla kehosta ulos työstää😉

Mun mies vaan nauroi, kun menkkojen aikaan Istuin sohvalla peiton alla, katsoin sarjoja ja söin jätskiä suoraan purkista.

Se ei jaksanut stressata hoitojenkaan aikana. Ei ymmärtänyt kaikkea mun testaamista yms. Nytkin sanoi että älä taas hurahda sit täysillä. Mutkun mä oon tämmönen kaikki tai ei mitään -tyyppi tässä asiassa. Koitan sit rentoutua muilla tavoin.

Kävin tänään angstilenkillä tunnin verran ennen ruokaa. Ja varasin itselleni hermojenlepuutusta varten vyöhyketerapian tälle illalle. Kilot ei tunnu lähtevän, vaikka sain ostaa itselleni pienemmät housut ja talvitakki mahtuu paremmin kiinni.

Toi kehonkuvan muutos on kyllä niin totta. Teininä olin just ja just normaalipainon ylärajalla. Nyt kun katson kuvia niin mä nään tosi sopusuhtaisen itseni. Silloin tunsin itseni tosi lihavaksi. Pituutta kuitenkin saman verran kuin silloin mut painoa on nyt 30kg enemmän.

Mie kanssa tänään mittailin, kun pahimmat menkkaturvotukset laskeneet! Senttejä on lähtenyt ihan roimasti, mutta puntarin lukema 82,4kg eli on nyt pysyvästi noussut pari kiloa. Varmaan nesteitä lihaksissa, kun olen päässyt jumppaamaan ihan eri tahtiin kuin aiemmin, kun en ole enää sairastellut. 🤩

Viides huono yö tän räkätaudin takia alla, ja tänään vasta katkesi herkkuselkäranka. Enkä nyt mitenkään hotkinu oo herkkuja tänäänkään, mutta joka aterian päätteeksi ottanut jotakin makeaa. Voispa jo helpottaa tää nuhatauti tältä erää, saada parit paremmat yöt alle ja päästä vähän harrastamaan sykettä nostavaa liikuntaa 🤧🤒😣😣

Voisin liittyä seuraanne! Mulla oli juhannuksena, kun aloitin painoasioita miettimään, paino 98kg. Nyt 95,5 eli paljoa en ole vielä saanut pois. Kahden raskauden jäljiltä oli siis jäänyt 18 kiloa ylimääräistä. Loppusyksyllä laskin kaloreita jonkun aikaa ja sain painon jo melkeen 94:ään, mutta sit tuli joulu ja paino nousi takas reiluun 97kg. Tammikuun puolivälissä aloin taas laskea kaloreita ja nyt viime päivinä olen asettanut tavoitteen 2000 kaloriin. Vaihteluväli ollut jotain 1750-2400kcal/päivä. Viime aikoina haitannut lasten tuomat taudit, nyt kohta 2 viikkoa oon ollut kipeenä ensin yhdessä sitten toisessa taudissa ja sit se kun kolmisen viikkoa sitten ilmeisesti kuntopiirissä maastavedossa loukkasin alaselkäni, vaikkei painoja ollut paljoa, ehkä 20kg. En olisi itse osannut tuota arvellakaan, mutta ohjaaja sanoi, että siitä olisi saattanut selkä ärtyä ja sittemmin totesin, että näinhän se varmaan oli. Kun nyt tuota hetkeä muistelen niin mietin siinä liikkeessä, että tää asento ei kyl voi olla oikeen, mutta kun fyssari-ohjaaja katsoi, että näyttää oikealta, niin tein silti. Joo ei ois pitänyt.. Eli nyt en pysty liikkumaan edes muuta kuin sisällä kotona pakolliset ja esim. vauvan nostaminen lattialta täytyy tehdä niin, että ottaa tuolin ja istuu ja siitä nostaa eli aika rampa oon. Sori valitus heti alkuun! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: No, koitan huomenna päästä terkkariin lääkäriin, kun lepo, lämpöhaude, Voltaren ja jokapäiväinen kipulääkitys ei ole auttanut. Mutta tosiaan tää liikuntakyvyttömyys haittaa painonpudotusta, kun normaalisti kuitenkin kävelen vähintään muutaman km joka päivä ja käyn jumpassa 3xvko.

Tavoitepaino mulla siis 80kg, mikä oli ennen ekaa raskautta. Se on pari kiloa normaalipainon yli, mutta kun katson kuvia tuolta ajalta, niin oon kyllä tosi sopusuhtaisen ja hoikan näköinen eli lähtökohtaisesti se riittää kyllä mulle, kunhan vaan joskus siihen pääsisi!

Luin, että jotkut teistä ovat käyneet kehonkoostumusmittauksissa niin missä ootte käyneet?

Voisin liittyä seuraanne! Mulla oli juhannuksena, kun aloitin painoasioita miettimään, paino 98kg. Nyt 95,5 eli paljoa en ole vielä saanut pois. Kahden raskauden jäljiltä oli siis jäänyt 18 kiloa ylimääräistä. Loppusyksyllä laskin kaloreita jonkun aikaa ja sain painon jo melkeen 94:ään, mutta sit tuli joulu ja paino nousi takas reiluun 97kg. Tammikuun puolivälissä aloin taas laskea kaloreita ja nyt viime päivinä olen asettanut tavoitteen 2000 kaloriin. Vaihteluväli ollut jotain 1750-2400kcal/päivä. Viime aikoina haitannut lasten tuomat taudit, nyt kohta 2 viikkoa oon ollut kipeenä ensin yhdessä sitten toisessa taudissa ja sit se kun kolmisen viikkoa sitten ilmeisesti kuntopiirissä maastavedossa loukkasin alaselkäni, vaikkei painoja ollut paljoa, ehkä 20kg. En olisi itse osannut tuota arvellakaan, mutta ohjaaja sanoi, että siitä olisi saattanut selkä ärtyä ja sittemmin totesin, että näinhän se varmaan oli. Kun nyt tuota hetkeä muistelen niin mietin siinä liikkeessä, että tää asento ei kyl voi olla oikeen, mutta kun fyssari-ohjaaja katsoi, että näyttää oikealta, niin tein silti. Joo ei ois pitänyt.. Eli nyt en pysty liikkumaan edes muuta kuin sisällä kotona pakolliset ja esim. vauvan nostaminen lattialta täytyy tehdä niin, että ottaa tuolin ja istuu ja siitä nostaa eli aika rampa oon. Sori valitus heti alkuun! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: No, koitan huomenna päästä terkkariin lääkäriin, kun lepo, lämpöhaude, Voltaren ja jokapäiväinen kipulääkitys ei ole auttanut. Mutta tosiaan tää liikuntakyvyttömyys haittaa painonpudotusta, kun normaalisti kuitenkin kävelen vähintään muutaman km joka päivä ja käyn jumpassa 3xvko.

Tavoitepaino mulla siis 80kg, mikä oli ennen ekaa raskautta. Se on pari kiloa normaalipainon yli, mutta kun katson kuvia tuolta ajalta, niin oon kyllä tosi sopusuhtaisen ja hoikan näköinen eli lähtökohtaisesti se riittää kyllä mulle, kunhan vaan joskus siihen pääsisi!

Luin, että jotkut teistä ovat käyneet kehonkoostumusmittauksissa niin missä ootte käyneet?
Tervetuloa mukaan!

Mä käyn kunnan omistamalla kuntosalilla ja siellä inbody mittaus maksaa 10€.

Lapsen synttäriviikko ja menkat ohi. Josko tästä nyt sit pääsisi takaisin tän projektin pariin. Huomaa kyllä olon vatsassa, kun syöminen on huonoa ja epäsäännöllistä, ikävä olo, turvottaa, vatsa toimii omituisesti ym.

Ja taas syviin vesiin. Tein lauantaina ennen töitä ohjatun bailan ja lihaskuntojumpan siihen perään. Seuraavana aamuna paino oli noussut 2kg! Eikä oo lähtenyt. Eilen olin onneni kukkuloilla ja tehtiin 7km lenkki ystävän kanssa. Tänään sitten niin syvissä vesissä, että itkettänyt koko ajan. Ahdistanut kaikki tarinat suurista pudotuksesta ja onnistuneista elämäntapamuutoksista. Ahdistaa se, että en tiiä mitä kropassa tapahtuu. Onko sw säästöliekillä, eikö muuten vaan paino putoa, onko hormonit niin epätasapainossa, ovuloinko ollenkaan, miksi miksi miksi... lapsikin kysellyt, että miksi äiti itket. En jaksanut tänään edes salille. Ei oo oikeestaan ollut nälkäkään. Kaloreita oon tänään saanut väkisin syötyä karvan alle 1200. Normaalitasoa ois 1700-1900.

Ja taas syviin vesiin. Tein lauantaina ennen töitä ohjatun bailan ja lihaskuntojumpan siihen perään. Seuraavana aamuna paino oli noussut 2kg! Eikä oo lähtenyt. Eilen olin onneni kukkuloilla ja tehtiin 7km lenkki ystävän kanssa. Tänään sitten niin syvissä vesissä, että itkettänyt koko ajan. Ahdistanut kaikki tarinat suurista pudotuksesta ja onnistuneista elämäntapamuutoksista. Ahdistaa se, että en tiiä mitä kropassa tapahtuu. Onko sw säästöliekillä, eikö muuten vaan paino putoa, onko hormonit niin epätasapainossa, ovuloinko ollenkaan, miksi miksi miksi... lapsikin kysellyt, että miksi äiti itket. En jaksanut tänään edes salille. Ei oo oikeestaan ollut nälkäkään. Kaloreita oon tänään saanut väkisin syötyä karvan alle 1200. Normaalitasoa ois 1700-1900.

Kuulostaa nesteen kertymiseltä, ei kukaan liho muuten kahta kiloa yhdessä yössä. Itkuisuus, painon nousu ym - oisko menkat tulossa? Mulla saattaa viikkoakin ennen pompata pari kiloa paino.

Älä liikaa stressaa. Hetkelliset pomput suuntaan tai toiseen on normaaleja. Seuraa pitkän aikavälin kehitystä ja mittaile kroppaasi. Minä mittaan yleensä menkkojen jälkeen, kun turvotukset helpottavat, mutta ovisturvotukset eivät ole vielä alkaneet.

Minä oon kärsinyt erinäisistä terveyshaasteista enkä todellakaan ole mikään superonnistuja, mutta oikeaan suuntaan on koko ajan menty, vaikka välillä hyvin pienin askelin tai jopa jämähdetty paikalleen. Nyt kun olen pystynyt liikkumaan normaalisti niin paino on itse asiassa noussut, vaikka kroppa on selkeästi kiinteytynyt. Jos en olisi välittänyt yrittää silloin, kun se ei ollut helppoa niin tilanne olisi varmasti tällä hetkellä aika huono. Aina ei kaikki ole yhtä helppoa kaikille eikä kannata verrata liikaa. Pyrkii tekemään parhaansa niillä resursseilla mitä on. 😊

nyt lähti paino taas pienen pieneen laskuun, pieni tasannevaihe oli tuon nopeamman laskun jälkeen. Mutta suunta oikea! Tänään 86,3kg eli synnytyksen jälkeisestä n. -7,7kg vajaassa kolmessa kuukaudessa. Mutta tuntuu että lihakset myös hermottuneet / keränneet nestettä(?) kuntosalitreenien myötä.

Takaisin