IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tsemppiä sinulle! Voisiko sinulla olla tulehdus? Muistaakseni esim. tuo harmaa väri viittaa siihen. Ainakin jos lisäksi on pahaa hajua. Kannattaa varmaan kysyä lääkäriltä. Itseäni varoiteltiin siirron yhteydessä tulehduksen mahdollisuudesta.

Toivotaan, että itsellä olisi kiinnittymisvuoto. ❤️ On vain niin aikainen. Punktio oli just viikko sitten tiistaina. Tiedätkö tai tietääkö joku kauan alkionsiirrossa on ns. aika kiinnittymiseen? Nehän kuitenkin laitetaan suoraan kohtuun, eikä toivottavasti vaella mihinkään. Vai lasketaanko samanlailla kuin muutoinkin?

Kiitos tsempeistä! Itseasiassa puhuinkin eilen lääkärin kanssa, hän ei ollut huolestunut vuodosta kun ei ole runsasta eikä kirkasta verta. Tuo harmaus johtunee siitä kun rusehtava vuoto sekoittuu Cyclogest- mömmöihin, sitä käytän aamuin illoin.

Onko sulle tullut uusia oireita? Käsittääkseni alkio kiinnittyy ollessaan 5-7pv ikäinen?
 
Olen lueskellut viestiketjua läpi ja rohkaistuin vihdoin liittymään joukkoon. Olen 34 ja mies 36v. Meillä on takana lapsettomuushoitoja n 2,5v, selittämätön lapsettomuus diagnoosina mutta itseäni piinaa mystiset välivuodot joita ei inseminaatioiden 3kpl aikaan tutkittu keittosuolaliuos tutkimusta tarkemmin sekä miehen alentunut siittiöiden määrä
1. Inssi 1,9milj/ml liikkuvien määrä 95%
2. 1,6milj/ml liikk. määrä 75%
3. 0,3milj/ml liikk. määrä 79%

4. 1. IVF 3,1milj, liikk. Määrä 98% :Heartred

Eli limakalvo haasteita + siittiöiden määrä veivät meidät lopulta ensimmäiseen IVF polun punktioon joka tehtiinkin eilen. Saalis oli oikein hieno, 24 rakkulaa joista munasoluja 19, kypsiä 17 ja hedelmöittyneitä 12. Pidetään vielä sormet ristissä maanantain lääkärisoittoa varten ja toivotaan että lukema ei kovasti laske.

Hyper oireiden ja limakalvon vuoksi meille ei tehdä tässä kierrossa tuoresiirtoa, mutta kovasti olisi toiveissa että seuraavaan kiertoon se tehtäisiin lääkkeillä tai ilman.

Kovasti murehdin välivuotoja, ja syytä mistä ne johtuvat ja kuinka vaikuttavat raskautumiseen. Ensimmäisessä ultrassa kp 9 tässä kierrossa limalalvo oli 13,8 joka kuulosti aika paksulta… Kiertoni on suht säännöllinen 28-30, mutta välivuotoja saattaa olla jopa juuri ennen ovulaatiota kirkasta verta ja loppukierrosta muutama pv ennen menkkoja. Joissain kierroissa on saattanut tiputella oviksesta menkkoihin muutaman pv välein punaista/ pinkkiä/ ruskeaa… Ei vuoda kesken kierron runsaasti vaan tiputellen, ensimmäinen kuukautisvuoto on selkeästi runsas ja erilainen.

Esimerkkinä tässä kierrossa tuli kirkasta verta kp 7 ja 10, punktio oli eilen kp 13. Tutkimuksissa löydetty kaksi alle 2cm myoomaa jotka lihaksen sisällä, intramuraalisia, joten eivät kosketuksissa limakalvoon. Suunnitteilla olisi pipella näyte, tästä en juurikaan tiedä mitään.

Onko muilla ollut välivuotoja ja tehty pas? Miten toiveikas tässä uskaltaa olla? Kalvaa naista kun ei ymmärrä mistä vuotelut johtuu…
 
Ekaa kertaa kirjoittelen täältä IVF-syövereistä. Meillä on menossa jo kolmas IVF putkeen, jossa ei synny pistoksille vastetta eli taas jääneet tosi rääpäleiksi ne muutamat hassut rakkulat. Saimme pari päivää armonaikaa vielä kasvatella niitä, ja sitten lääkäri tekee päätöksen, lopetetaanko kesken hoito. Viikko on jo piikitelty.

Onko kellään vinkkejä siihen, miten saisi vielä itse jollakin ihmeellä noita kasvamaan? Seisoisin vaikka päälläni, jos tietäisin sen auttavan kasvua. Vai onko kesken hoidon ihan sama mitä tekee, eli herran haltuun vaan?
 
Ekaa kertaa kirjoittelen täältä IVF-syövereistä. Meillä on menossa jo kolmas IVF putkeen, jossa ei synny pistoksille vastetta eli taas jääneet tosi rääpäleiksi ne muutamat hassut rakkulat. Saimme pari päivää armonaikaa vielä kasvatella niitä, ja sitten lääkäri tekee päätöksen, lopetetaanko kesken hoito. Viikko on jo piikitelty.

Onko kellään vinkkejä siihen, miten saisi vielä itse jollakin ihmeellä noita kasvamaan? Seisoisin vaikka päälläni, jos tietäisin sen auttavan kasvua. Vai onko kesken hoidon ihan sama mitä tekee, eli herran haltuun vaan?

Pahoittelut ettei hoito ole tehonnut toivotulla tavalla.
Onko teille tehty kolme IVF:ää ihan samalla protokollalla?
Kuulostaisi itseltä siltä, että lääkärin kannattaisi koittaa jotain muuta protokollaa, koska eri protokollissa voi olla paljonkin eroa tuloksissa.
 
Kiitos tsempeistä! Itseasiassa puhuinkin eilen lääkärin kanssa, hän ei ollut huolestunut vuodosta kun ei ole runsasta eikä kirkasta verta. Tuo harmaus johtunee siitä kun rusehtava vuoto sekoittuu Cyclogest- mömmöihin, sitä käytän aamuin illoin.

Onko sulle tullut uusia oireita? Käsittääkseni alkio kiinnittyy ollessaan 5-7pv ikäinen?
Mahtava juttu, että sait lääkäriltä vastauksen. Helpottaa varmasti oloa.

Mulla ei kovin paljon oireita ole. Eilen sohvalla istuessani kerran vihlaisi kunnolla ja kipeästi alavatsasta.
Viime yönä oli menkkakipua vaihtelevasti. Välillä jopa aika voimakasta. Tänään töissä sattui hetken alavatsaan kouristuksenomaisesti, mutta helpottui nopsaan.
Jos se oli kiinnittymisestä johtuvaa vuotoa (tuolla ajalla periaatteessa mahdollinen), niin milloin pitäisi voisi tulla oireita?
Onhan mulla rinnat kipeät ka turvonneet mut oletan sen johtuvan tukilääkkeestä.

Tänään oli töissä rankka päivä. Tein pitkän päivän melkein ilman taukoja, ja huomasin miettiväni et mitenköhän tuollainen stressi ja työvauhti vaikuttaa tähän hommaan. Nyt onneksi helpottaa.

Mä tänään ensimmäisen kerran mietin et milloin voisi testata. Virallinen testipäivä on tasan viikon päästä. Mut jos se on negatiivinen, olisi helpompi asennoitua siihen pikkuhiljaa.
 
Pahoittelut ettei hoito ole tehonnut toivotulla tavalla.
Onko teille tehty kolme IVF:ää ihan samalla protokollalla?
Kuulostaisi itseltä siltä, että lääkärin kannattaisi koittaa jotain muuta protokollaa, koska eri protokollissa voi olla paljonkin eroa tuloksissa.
Meille on tehty nämä kolme lyhyellä kaavalla, kahta eri protokollaa käyttäen, ja joka kerta hieman eri säädöillä. Ainoa hoito, jossa päästiin punktioon asti oli pitkä kaava. Mutta sitä ei enää ole haluttu tehdä, sillä olen ns. iäkkäämpi potilas ja lääkärien mukaan se ei toimi niin hyvin. Vaikka nyt tietty näyttäisi, että toimiikin.
Luomukierrossa ovuloin lähes aina ja ultrassakin kaikki näyttää silloin hyvältä, limakalvot ja rakkuloiden koot. Miehessäkään ei ole vikaa.
Olen alkanut epäillä, että voiko IVF pahentaa mulla endoa, joka saisi munasarjat laiskistumaan entisestään hoitokierroissa. Luomukierroissa ne jaksavat työskennellä, mutta hedelmöittymistä ei sitten luomusti tapahdu. Lääkärit sanovat kaikkeen vain "ikä", jonka ymmärrän, mutta mulla ei ole esim. vaihdevuodetkaan missään lähellä häämöttämässä, jos katsoo FSH-arvoa ja oman äidin vaihdevuosien alkamisaikaa.
 
Meille on tehty nämä kolme lyhyellä kaavalla, kahta eri protokollaa käyttäen, ja joka kerta hieman eri säädöillä. Ainoa hoito, jossa päästiin punktioon asti oli pitkä kaava. Mutta sitä ei enää ole haluttu tehdä, sillä olen ns. iäkkäämpi potilas ja lääkärien mukaan se ei toimi niin hyvin. Vaikka nyt tietty näyttäisi, että toimiikin.
Luomukierrossa ovuloin lähes aina ja ultrassakin kaikki näyttää silloin hyvältä, limakalvot ja rakkuloiden koot. Miehessäkään ei ole vikaa.
Olen alkanut epäillä, että voiko IVF pahentaa mulla endoa, joka saisi munasarjat laiskistumaan entisestään hoitokierroissa. Luomukierroissa ne jaksavat työskennellä, mutta hedelmöittymistä ei sitten luomusti tapahdu. Lääkärit sanovat kaikkeen vain "ikä", jonka ymmärrän, mutta mulla ei ole esim. vaihdevuodetkaan missään lähellä häämöttämässä, jos katsoo FSH-arvoa ja oman äidin vaihdevuosien alkamisaikaa.

Mulla jokainen IVF kierros pahensi endometrioosia :sad-face: se on kyllä p*ska tauti kun vaikuttaa hedelmällisyyteen eri tavoin sekä nostaa keskenmenoriskiä jo entisestään.
Jos sulla on aikaa (et ole vielä paljoa yli 40) niin endoa putsaava leikkaus olisi hyvä. Poistaisi endoa ja tulehduksellisuutta sekä parantaa hedelmällisyyttä, kunhan leikkaava lääkäri oikeasti poistaa sitä endo kudosta eikä vain polta päältä (ablaatio).
Jos olisin tiennyt että mulla oli endoa niin olisin heti mennyt itse leikkaukseen. Mutta sain diagnoosin vasta IVF hoitojen pahennettua sen niin pahaksi, että se edes tunnistettiin, ja sitten olinkin jo 41, eli mulla ei ollut aikaa leikkaukseen ja toipumiseen, koska siinä voi mennä 6kk/vuosi, kun paikat kunnolla paranee. Ja munasolujen huononemisen takia nopeasti yli 40 veellä ei voitu odottaa niin kauaa.
On kyllä hankalaa, jos pitkä protokolla näytti toimivan mutta eivät halua sitä tehdä?? Täällä foorumilla on ollut 40 vee onnistumista pitkällä kaavalla. Saalis ei ollut iso (3 solua), mutta siitä yhdestä saivat lapsen syliin.
 
Mulla jokainen IVF kierros pahensi endometrioosia :sad-face: se on kyllä p*ska tauti kun vaikuttaa hedelmällisyyteen eri tavoin sekä nostaa keskenmenoriskiä jo entisestään.
Jos sulla on aikaa (et ole vielä paljoa yli 40) niin endoa putsaava leikkaus olisi hyvä. Poistaisi endoa ja tulehduksellisuutta sekä parantaa hedelmällisyyttä, kunhan leikkaava lääkäri oikeasti poistaa sitä endo kudosta eikä vain polta päältä (ablaatio).
Jos olisin tiennyt että mulla oli endoa niin olisin heti mennyt itse leikkaukseen. Mutta sain diagnoosin vasta IVF hoitojen pahennettua sen niin pahaksi, että se edes tunnistettiin, ja sitten olinkin jo 41, eli mulla ei ollut aikaa leikkaukseen ja toipumiseen, koska siinä voi mennä 6kk/vuosi, kun paikat kunnolla paranee. Ja munasolujen huononemisen takia nopeasti yli 40 veellä ei voitu odottaa niin kauaa.
On kyllä hankalaa, jos pitkä protokolla näytti toimivan mutta eivät halua sitä tehdä?? Täällä foorumilla on ollut 40 vee onnistumista pitkällä kaavalla. Saalis ei ollut iso (3 solua), mutta siitä yhdestä saivat lapsen syliin.
Aivan. Mulle on sanottu, että hoitoja ei tämän kierroksen jälkeen enää tehdä, koska vastetta ei synny. Ja ikä juuri se 40 v. nyt. Mutta aina kehutaan luomukierrossa, kuinka hyvältä paikat nöyttää. Kaikki ovulaatio-oireet tulee tosi selkeästi, ja joka kerta ultrassa näkyy, että ovis on tapahtunut. Sen vuoksi haluaisin vielä yrittää edes jotakin. Endoa ei ole koskaan tutkittu laajemmin, ja voikin olla, että sitä on jo kaikkialla. Ainakin kk-kivut on sen mukaiset.
 
Mäpä huhuilen tänne mun kysymyksen jos olis tietäjiä. IVF aloituskeskustelussa oli puhe, että mikäli lyhyessä kaavassa vaikuttais iskevän hyperi vaihdetaan ovitrelle lennossa toiseen, joka tarkoittaa myös sitä, että ei pääse tuoresiirtoon. MUTTA mikä se lääke mahtais olla nimeltään? Laskeskelen vaan et mikä on kelakorvattavaa ja mikä ei, ja kun itsellä lääkekatto jo tältä vuodelta täynnä, niin vois tehdä vähän menekki arviota, koska mitään hus:n arvioimaa 800e ei saa lääkkeistä hinnaksi, koska katto täynnä jo ennestään (eli esim kelakoravattava gonal-f kynä on mulle vaan sen 2,5e jne).
 
Oon niin huojentunut ja haluan jakaa tän teille. Sain tänään tietää, että jatkoviljelyyn jääneistä neljästä alkiosta kolme kehittyi 5-6 -päivän ikään asti ja on pakastettu. 😭 Tiedot tuli jo tiistaina, mutta en uskaltanut käydä tuloksia aiemmin lukemassa.
 
Oon niin huojentunut ja haluan jakaa tän teille. Sain tänään tietää, että jatkoviljelyyn jääneistä neljästä alkiosta kolme kehittyi 5-6 -päivän ikään asti ja on pakastettu. 😭 Tiedot tuli jo tiistaina, mutta en uskaltanut käydä tuloksia aiemmin lukemassa.
Ai että ♡ hyvä "saalis" ♡

Jospa jostain noista alkioista syntyisi se oma pienoinen 😍
 
Mäpä huhuilen tänne mun kysymyksen jos olis tietäjiä. IVF aloituskeskustelussa oli puhe, että mikäli lyhyessä kaavassa vaikuttais iskevän hyperi vaihdetaan ovitrelle lennossa toiseen, joka tarkoittaa myös sitä, että ei pääse tuoresiirtoon. MUTTA mikä se lääke mahtais olla nimeltään? Laskeskelen vaan et mikä on kelakorvattavaa ja mikä ei, ja kun itsellä lääkekatto jo tältä vuodelta täynnä, niin vois tehdä vähän menekki arviota, koska mitään hus:n arvioimaa 800e ei saa lääkkeistä hinnaksi, koska katto täynnä jo ennestään (eli esim kelakoravattava gonal-f kynä on mulle vaan sen 2,5e jne).
Se on gonapeptyl, ainakin mulla oli 🙂
 
Mäpä huhuilen tänne mun kysymyksen jos olis tietäjiä. IVF aloituskeskustelussa oli puhe, että mikäli lyhyessä kaavassa vaikuttais iskevän hyperi vaihdetaan ovitrelle lennossa toiseen, joka tarkoittaa myös sitä, että ei pääse tuoresiirtoon. MUTTA mikä se lääke mahtais olla nimeltään? Laskeskelen vaan et mikä on kelakorvattavaa ja mikä ei, ja kun itsellä lääkekatto jo tältä vuodelta täynnä, niin vois tehdä vähän menekki arviota, koska mitään hus:n arvioimaa 800e ei saa lääkkeistä hinnaksi, koska katto täynnä jo ennestään (eli esim kelakoravattava gonal-f kynä on mulle vaan sen 2,5e jne).
Minulle vaihdettiin lennosta Ovitrelle Gonapeptyliksi 2x 1ruisku ml? annoksella hyper oireiden takia. Harmitti kun oli jo ehtinyt ostamaan sen Ovitrellen valmiiksi jääkaappiin. Gonapeptyl ruiskut ei onneksi olleet kovin kalliita per kpl, muistaakseni ne ei ole kela korvattavia. Lääkehaun hinta taitaa netissä näyttää koko 7kpl ruiskupaketin hinnan mutta ainakin Yliopiston apteekissa pks myyvät niitä myös irrallisina kun hyperin takia nämä muutokset on suht yleisiä.
 
Oon niin huojentunut ja haluan jakaa tän teille. Sain tänään tietää, että jatkoviljelyyn jääneistä neljästä alkiosta kolme kehittyi 5-6 -päivän ikään asti ja on pakastettu. 😭 Tiedot tuli jo tiistaina, mutta en uskaltanut käydä tuloksia aiemmin lukemassa.
Onneksi olkoon, mahtava tulos! 😍
 
Kiitos @smoothie. ja @Tinkerbella ! Hiukan kyllä aluksi loksahti leuka sille hinnalle, mut mietinkin et onko toi 7 annosta nyt tarpeen, mut kiva tietää että myyvät yksittäisinäkin 😊 en tiiä onnistuiko lääkäri vähän turhankin paljon mua "pelottelemaan" sillä hyperi riskillä, mut hyvähän se on olla henkisesti varautunut 😅 plus kun niitä rakkuloita tosiaan riittää noissa muniksissa omasta takaa, niin kaikki on mahdollista.
 
Oon niin huojentunut ja haluan jakaa tän teille. Sain tänään tietää, että jatkoviljelyyn jääneistä neljästä alkiosta kolme kehittyi 5-6 -päivän ikään asti ja on pakastettu. 😭 Tiedot tuli jo tiistaina, mutta en uskaltanut käydä tuloksia aiemmin lukemassa.
Ihanaa, niin hyviä uutisia!! 😍🙏 Teillä on sitten sama satsi pakkasessa mitä meilläkin 🤩
 
Mulla jokainen IVF kierros pahensi endometrioosia :sad-face: se on kyllä p*ska tauti kun vaikuttaa hedelmällisyyteen eri tavoin sekä nostaa keskenmenoriskiä jo entisestään.
Jos sulla on aikaa (et ole vielä paljoa yli 40) niin endoa putsaava leikkaus olisi hyvä. Poistaisi endoa ja tulehduksellisuutta sekä parantaa hedelmällisyyttä, kunhan leikkaava lääkäri oikeasti poistaa sitä endo kudosta eikä vain polta päältä (ablaatio).
Jos olisin tiennyt että mulla oli endoa niin olisin heti mennyt itse leikkaukseen. Mutta sain diagnoosin vasta IVF hoitojen pahennettua sen niin pahaksi, että se edes tunnistettiin, ja sitten olinkin jo 41, eli mulla ei ollut aikaa leikkaukseen ja toipumiseen, koska siinä voi mennä 6kk/vuosi, kun paikat kunnolla paranee. Ja munasolujen huononemisen takia nopeasti yli 40 veellä ei voitu odottaa niin kauaa.
On kyllä hankalaa, jos pitkä protokolla näytti toimivan mutta eivät halua sitä tehdä?? Täällä foorumilla on ollut 40 vee onnistumista pitkällä kaavalla. Saalis ei ollut iso (3 solua), mutta siitä yhdestä saivat lapsen syliin.
Meillähän meni just niin, että lyhyellä kaavalla ei ollut minkäänlaista lääkevastetta, mutta pitkällä kaavalla saatiin 4 munasolua ja 3 2-päiväistä alkiota. Ei hurraamista, mutta niistä syntyi tyttö elokuun alussa. Mä olin hoidoissa ollessani 35v, mutta samanlainen vaste lääkkeisiin kuin yli nelikymppisellä, eikä hurraamista AMH-arvossa. Lisäksi luomukierroissa näytti kaikki toimivan hyvin ja normaalisti, nämä ongelmat paljastuivat vasta pistoslääkkeiden aloituksen jälkeen.
Outoa tosiaan, jos eivät suostu enää edes kokeilemaan pitkän kaavan hoitoa, vaan sitkeästi pitäytyvät lyhyessä kaavassa. Mulle lääkäri nimenomaan sanoi, että iäkkäämmillä ja alhaisen AMH:n potilailla saattaa johtofolliikkeli valikoitua jo edellisessä kierrossa, minkä vuoksi lyhyt kaava ei välttämättä sovi heille. Ja just näin se mun tapauksessa ainakin meni.
Nyt vastailen kirjautumatta, kun olen uudella laitteella enkä äkkiseltään muista salasanaani :)
 
Onko kellään muuten kokemuksia alkioiden lahjoittamisesta tai lahja-alkioiden käyttämisestä hoidossa? Meidän lapsiluku nimittäin on tyttären myötä täynnä ja ilman muuta ne kaksi KYS:n pakkaseen jäänyttä halutaan lahjoittaa joko lapsettomalle pariskunnalle tai tutkimukseen, mikäli jompaankumpaan kelpaavat :)
 
Onko kellään muuten kokemuksia alkioiden lahjoittamisesta tai lahja-alkioiden käyttämisestä hoidossa? Meidän lapsiluku nimittäin on tyttären myötä täynnä ja ilman muuta ne kaksi KYS:n pakkaseen jäänyttä halutaan lahjoittaa joko lapsettomalle pariskunnalle tai tutkimukseen, mikäli jompaankumpaan kelpaavat :)
Teillä on positiivinen ongelma. Lahjoittajista on pula! Saatte tod.näk myös varmasti rajata lahjan vastaanottajaa, joku tulee ikionnelliseksi. Ilmeisesti tarvitaan molempien sukusolujen lahjoittajan suostumus...
 
Teillä on positiivinen ongelma. Lahjoittajista on pula! Saatte tod.näk myös varmasti rajata lahjan vastaanottajaa, joku tulee ikionnelliseksi. Ilmeisesti tarvitaan molempien sukusolujen lahjoittajan suostumus...
Juu siis toki tämä on meille molemmille OK. Ei koeta, että on mitenkään meiltä pois, jos joku käyttää meidän alkioita joita ei itse kuitenkaan tulla hyödyntämään. Ei myöskään haittaa tilanne, että meillä mahdollisesti olisi toinen biologinen lapsi jossain, kun oikeastihan luovutetun alkion käyttäjät ovat lapsen vanhempia. Ei siis mitään tarvetta olla tietoinen tuollaisesta asiasta.
Meille oli koko ajan selvää jo ennen hoitoja, että sopiva lapsiluku tälle perheelle on 1 eikä se ole hoitojen myötä muuttunut mihinkään. Onneksi se yksi lapsi saatiinkin, vaikka oli vastoinkäymisiä hoidoissa ja lääkevasteessa! :)
 
Takaisin
Top