IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Myös multa ääni Helsingin Dextralle ja sieltä voin lämpimästi suositella erityisesti Annika-Tuulenheimo-Silfvastia. Hänellä hoidossa onnistuimme vihdoin saamaan lapsen usean epäonnistumisen jälkeen. Oli ihan eri meininki kuin aiemmissa hoidoissa. Nykyään vaikuttaa olevan vaikea saada hänelle aikoja, mutta siellä muutkin vaikuttavat hyviltä ja myös kätilöt, hoitajat samoin kuin labrahenkikökunta on ihania ja päteviä.
 
@Valopingviini & @Alina_ Täällä ketjussa oli pari vuotta sitten keskustelua hyvistä lääkäreistä, joita suositella ihan nimillä.
Mun mielestä se oli hyvää tiedon jakamista! Siitä ketjusta bongasin nykyisen lääkärini nimen, kun vaihdettiin klinikkaa.

:Double Exclamation Mark::Double Exclamation Mark:Jos täällä onnistuneissa hoidoissa olleet voisivat suositella lääkäreitä, joista on hyviä kokemuksia?
Vaikka ihan lääkärin nimellä ja vaikka paikkakunnalla. :Slightly Smiling Face:

Mulla ei ole kokemusta kun parista lääkäristä, joita voin suositella. Ja yksi jota käskisin välttämään, mutta sitä nimeä en viitsi julkisesti täällä jakaa.
Oikeastaan Helsingin Dextrassa kuka tahansa lääkäri on hyvä valinta. Itsellä kokemusta Niklas Simberg:istä sekä Eero Varila:sta ja kumpaakin voin suositella lämpimästi. Dextrassa on tehty omaa ferritiinitutkimusta sekä ovat erikoistuneet selvittämään toistuvia keskenmenoja. Dextrassa on mun mielestä lämmin tunnelma ja ihana henkilökunta kokonaisuudessaan.

Mun kaikki epämiellyttävät kokemukset liittyy Forumin Mehiläiseen ja yhteen lääkäriin. Ekan IVF:n jälkeen vaihdettiin sieltä pois.

Me kans forumin mehiläisellä/felicitaksella käyty, ensikäynti oli positiivinen kokemus. Sit nyt kun otin yhteyttä kun tuli tärppi ja kun taustalla kuitenkin 4 peräkkäistä keskenmenoa (nyt viides), niin ne lähinnä anto tukilääkkeet asenteella "koska asiakas vaatii", se mun lääkäri myös voivotteli et todennäköisesti mitään hyötyähän ei meille ivf:stä ole --- tuli sellainen olo, et ollaan vaan ihan epätoivoinen tapaus ja koittakaa elää sen kanssa. Ja siis hän oli siellä ivf lääkärikinäkin toiminut. Heidän keskenmenoneuvolansa ei tod ollut mitenkään meille kohdennettu, harmittaa etten vaan valinnu sitä dextraa, kun sitä täällä foorumilla suositeltiin. Toki siis keskenhän se raskaus meni tukilääkkeistä huolimatta, et tuskinpa se dextra siihenkään olis auttanut. Mutta ei se lopputulos vaan se palvelu..
 
Mut siis mikäli meillä rahatilanne antaa periksi harkitaan mahd julkisella saatujen pakastealkioiden siirtoa dextralle ja pga-testata alkiot, plus no mitä siinä sit sen lisäksi kannattais testata ja tutkia, ettei mene ne sit hukkaan.
 
Mut siis mikäli meillä rahatilanne antaa periksi harkitaan mahd julkisella saatujen pakastealkioiden siirtoa dextralle ja pga-testata alkiot, plus no mitä siinä sit sen lisäksi kannattais testata ja tutkia, ettei mene ne sit hukkaan.

En muista oliko sulle tehty era tai beready? Ja voisi olla hyödyksi ottaa samalla kohdun biomin testi. Jos siellä on bakteerit vinksallaan, niin ne voidaan hoitaa antibiooteilla.
Tukostaipumus sulta oli vissiin testattu?
 
Minulla oli aikanaan todella huonoja kokemuksia Väestöliiton henkilökunnasta, sittemmin Väestöliiton lapsettomuusklinikat myytiin Mehiläiselle ja yhdistettiin Felicitakseen. Minun kokemuksistani on jo 10 vuotta joten tilanne on voinut muuttua ja lääkärit seilata klinikkaketjusta toiseen, joten vaikea sanoa, mikä tilanne on nykyään. Vaihdoin klinikkaa Fertinovaan ja siellä on tehty molemmat lapset. Minulle Fertinovassa osuneisiin lääkäreihin olen ollut erittäin tyytyväinen, ovat kuunnelleet toiveita erittäin hyvin ja olleet aina valmiita selittämään kaiken perinpohjaisesti, jotta voin itse tehdä päätökset.

Suosittelen vaihtamaan lääkäriä tai klinikkaa, jos käynnillä tulee huonoja kokemuksia. Monesti kuitenkin ongelmana on se, että asiantuntijan vastaanotolta tulee niin lyötynä pois ja uskoo vian olevan itsessä, ettei oikein edes usko, että muualta saisi toisenlaista kohtelua. Minä lopetin hoidot Väestöliitossa, ja sen jälkeen meni vuosia ennen kuin uskalsin yrittää muualla, koska pelkäsin saavani samanlaisen kohtelun. Kaikki ystäväni sanoivat alusta asti, että klinikassa on vika, siellä on mokattu, mutta en aidosti uskonut sitä ennen kuin lopulta menin Fertinovaan ja huomasin, että siellä henkilökunnan asenne oli todellakin aivan toisenlainen.
 
Meille on tehty nämä kolme lyhyellä kaavalla, kahta eri protokollaa käyttäen, ja joka kerta hieman eri säädöillä. Ainoa hoito, jossa päästiin punktioon asti oli pitkä kaava. Mutta sitä ei enää ole haluttu tehdä, sillä olen ns. iäkkäämpi potilas ja lääkärien mukaan se ei toimi niin hyvin. Vaikka nyt tietty näyttäisi, että toimiikin.
Luomukierrossa ovuloin lähes aina ja ultrassakin kaikki näyttää silloin hyvältä, limakalvot ja rakkuloiden koot. Miehessäkään ei ole vikaa.
Olen alkanut epäillä, että voiko IVF pahentaa mulla endoa, joka saisi munasarjat laiskistumaan entisestään hoitokierroissa. Luomukierroissa ne jaksavat työskennellä, mutta hedelmöittymistä ei sitten luomusti tapahdu. Lääkärit sanovat kaikkeen vain "ikä", jonka ymmärrän, mutta mulla ei ole esim. vaihdevuodetkaan missään lähellä häämöttämässä, jos katsoo FSH-arvoa ja oman äidin vaihdevuosien alkamisaikaa.

Saisitkohan letrot (letrozol) tukemaan luomuyritystä? Ne vähentävät endon aiheuttamaa tulehdusta. Meillä inssit oli negoja, mutta ensimmäinen siirto (pas) letroilla tuettuna toi plussan.

Jos rahaa on käytettävissä, ottaisin ehkä 3kk aikalisän ja boostaisin kroppaa ubikinolilla, ruokavaliolla, jonka lisäksi tutkituttaisin ferritiinit ja mahdollisen kilpparin vajaatoiminnan. Ruokavalio siis hedelmällisyyttä parantava ja tulehdusta laskeva, funktionaaliset ravitsemusterapeutit osaavat auttaa. Miehelle myös ravintolisät käyttöön! Sitten kävisin yksityisellä arviokäynnillä, mitä mieltä hän on aiemmista kierroksista ja käytetyistä lääkkeistä.

Tsemppiä 💖
 
Meille on tehty nämä kolme lyhyellä kaavalla, kahta eri protokollaa käyttäen, ja joka kerta hieman eri säädöillä. Ainoa hoito, jossa päästiin punktioon asti oli pitkä kaava. Mutta sitä ei enää ole haluttu tehdä, sillä olen ns. iäkkäämpi potilas ja lääkärien mukaan se ei toimi niin hyvin. Vaikka nyt tietty näyttäisi, että toimiikin.
Luomukierrossa ovuloin lähes aina ja ultrassakin kaikki näyttää silloin hyvältä, limakalvot ja rakkuloiden koot. Miehessäkään ei ole vikaa.
Olen alkanut epäillä, että voiko IVF pahentaa mulla endoa, joka saisi munasarjat laiskistumaan entisestään hoitokierroissa. Luomukierroissa ne jaksavat työskennellä, mutta hedelmöittymistä ei sitten luomusti tapahdu. Lääkärit sanovat kaikkeen vain "ikä", jonka ymmärrän, mutta mulla ei ole esim. vaihdevuodetkaan missään lähellä häämöttämässä, jos katsoo FSH-arvoa ja oman äidin vaihdevuosien alkamisaikaa.
Onko sulla katsottu AMH ? Se kertoo enemmän kuin tuo FSH munasarjojen tilanteesta.. toki monestihan se munasarjojen hiipuminen/vaihdevuodet menee samalla kaavalla oman äidin kanssa... 🤔
 
Saisitkohan letrot (letrozol) tukemaan luomuyritystä? Ne vähentävät endon aiheuttamaa tulehdusta. Meillä inssit oli negoja, mutta ensimmäinen siirto (pas) letroilla tuettuna toi plussan.

Jos rahaa on käytettävissä, ottaisin ehkä 3kk aikalisän ja boostaisin kroppaa ubikinolilla, ruokavaliolla, jonka lisäksi tutkituttaisin ferritiinit ja mahdollisen kilpparin vajaatoiminnan. Ruokavalio siis hedelmällisyyttä parantava ja tulehdusta laskeva, funktionaaliset ravitsemusterapeutit osaavat auttaa. Miehelle myös ravintolisät käyttöön! Sitten kävisin yksityisellä arviokäynnillä, mitä mieltä hän on aiemmista kierroksista ja käytetyistä lääkkeistä.

Tsemppiä 💖
Voisin kysyä letroista. Meitä on kannustettu yrittämään luomuna hoitojen välissä, mutta siihen ei ole tarjottu mitään erityisiä neuvoja, eli hyvä kuulla niitä. Ferritiini ja kilppari ovat minulla jo hyvät, mutta ruokavaliota voi varmasti vielä säätää. Nyt olen vain vältellyt nopeita hiilareita.

Kiitos vinkeistä ja tsempeistä :red-heart:
 
Onko sulla katsottu AMH ? Se kertoo enemmän kuin tuo FSH munasarjojen tilanteesta.. toki monestihan se munasarjojen hiipuminen/vaihdevuodet menee samalla kaavalla oman äidin kanssa... 🤔
On katsottu AMH ja siinä ei ollut varsinaisesti hurraammista. Mutta olen lukenut paljon AMH-arvoista ja kuinka ne eivät yksistään kerro koko tarinaa. Minulta on katsottu arvo kahdesti, ja parissa vuodessa arvo oli itse asiassa noussut jonkin verran, vaikka sen pitäisi loogisesti laskea. Siksi en enää ajattele sitä niin määrittävänä tekijänä menestykseen.
 
On katsottu AMH ja siinä ei ollut varsinaisesti hurraammista. Mutta olen lukenut paljon AMH-arvoista ja kuinka ne eivät yksistään kerro koko tarinaa. Minulta on katsottu arvo kahdesti, ja parissa vuodessa arvo oli itse asiassa noussut jonkin verran, vaikka sen pitäisi loogisesti laskea. Siksi en enää ajattele sitä niin määrittävänä tekijänä menestykseen.
Joo, niin ei niihin suoranaisesti varmasti ole luottamista!
 
Apua! Lyhyen kaavan IVF punktion jälkeinen vuoto mietityttää. Voiko se olla runsastakin 5 pv punktion jälkeen, vaikka välissä on ollut jo kuivia päiviä? Meillä oli punktio ti jolloin oli jonkin verran vuotoa, ihan parilla siteellä pärjäsin. Ke oli pientä tuhrua ja to-pe ihan vuodottomat. La eli eilen illalla alkoikin sitten vuoto uudelleen ja tänään su ihan hyytymiä ja vastaa kuukautisten ensimmäistä runsasta vuotopäivää. Myös hieman pientä krampin tunnetta.

Vai voiko nyt olla, että kp 18 alkaisi jo menkat? Yleensä kierto on säntillinen 28-30pv… Onko kenelläkään aikaistunut kk-vuoto vastaavasti?

Ja tosiaan, ei siirtoa tässä kierrossa hyperin oireiden vuoksi.
 
Muokattu viimeksi:
Apua! Lyhyen kaavan IVF punktion jälkeinen vuoto mietityttää. Voiko se olla runsastakin 5 pv punktion jälkeen, vaikka välissä on ollut jo kuivia päiviä? Meillä oli punktio ti jolloin oli jonkin verran vuotoa, ihan parilla siteellä pärjäsin. Ke oli pientä tuhrua ja to-pe ihan vuodottomat. La eli eilen illalla alkoikin sitten vuoto uudelleen ja tänään su ihan hyytymiä ja vastaa kuukautisten ensimmäistä runsasta vuotopäivää. Myös hieman pientä krampin tunnetta.

Vai voiko nyt olla, että kp 18 alkaisi jo menkat? Yleensä kierto on säntillinen 28-30pv… Onko kenelläkään aikaistunut kk-vuoto vastaavasti?

Ja tosiaan, ei siirtoa tässä kierrossa hyperin oireiden vuoksi.

Mulla kävi ekassa punktiossa & siirrossa, että aikaistui vuoto tosi paljon. Tämä johtui silloin mulle sopimattomasta lääkkeestä terolut, mitä ensimmäisen siirron jälkeen ei enää mulle käytetty. Mutta pelkän punktionkin jälkeen vuoto voi tulla aikaisemmin.
 
Mulla kävi ekassa punktiossa & siirrossa, että aikaistui vuoto tosi paljon. Tämä johtui silloin mulle sopimattomasta lääkkeestä terolut, mitä ensimmäisen siirron jälkeen ei enää mulle käytetty. Mutta pelkän punktionkin jälkeen vuoto voi tulla aikaisemmin.
Kiitos @CherryRed. Rauhoittavaa kuulla. Onhan tämä eri lääkkeiden piikitys aika shokeeraavaa keholle. Eipä ihme jos menee kk kierto sekaisin. Toivottavasti ei nyt liikaa sekoile jotta pääsisi ensimmäiseen pas:iin.
 
Mulle aiheutettiin irrotuspiikillä kuukautiset muutaman päivän keräyksen jälkeen, kun ei PGA:n takia ollut tuoresiirtoa suunnitteilla. Taisi olla gonapeptyl.
 
Apua! Lyhyen kaavan IVF punktion jälkeinen vuoto mietityttää. Voiko se olla runsastakin 5 pv punktion jälkeen, vaikka välissä on ollut jo kuivia päiviä? Meillä oli punktio ti jolloin oli jonkin verran vuotoa, ihan parilla siteellä pärjäsin. Ke oli pientä tuhrua ja to-pe ihan vuodottomat. La eli eilen illalla alkoikin sitten vuoto uudelleen ja tänään su ihan hyytymiä ja vastaa kuukautisten ensimmäistä runsasta vuotopäivää. Myös hieman pientä krampin tunnetta.

Vai voiko nyt olla, että kp 18 alkaisi jo menkat? Yleensä kierto on säntillinen 28-30pv… Onko kenelläkään aikaistunut kk-vuoto vastaavasti?

Ja tosiaan, ei siirtoa tässä kierrossa hyperin oireiden vuoksi.
Mulla alkoi punktion jälkeen menkat myös viikon etuajassa, ja tiputteli pari päivää ennen sitä eli vaikutti kyllä tosi paljon! Itselläkin tosi säännöllinen kierto yleensä. Meillä ei ollut tuoresiirtoa ja luteaalilääkkeitä ollenkaan siis eli pelkän punktion jälkeen.
 
Mulla alkoi punktion jälkeen menkat myös viikon etuajassa, ja tiputteli pari päivää ennen sitä eli vaikutti kyllä tosi paljon! Itselläkin tosi säännöllinen kierto yleensä. Meillä ei ollut tuoresiirtoa ja luteaalilääkkeitä ollenkaan siis eli pelkän punktion jälkeen.
Ok, eli ihan turhaa hätäilyä 😅. Kiitos Kun vastailette! Meillä sama tilanne että ei irrotuspiikin jälkeen mitään lääkkeitä. Ihan erikseen sairaalassa vielä kysyin kuukautiskierrosta ja että voiko olla vaikutusta, sairaanhoitaja sanoi että ei juurikaan- tästä syystä ehkä paniikki reaktio. Itsellä ollut myös häikkää limakalvolla joten heti päädyin ajattelemaan pahinta.
Mulle aiheutettiin irrotuspiikillä kuukautiset muutaman päivän keräyksen jälkeen, kun ei PGA:n takia ollut tuoresiirtoa suunnitteilla. Taisi olla gonapeptyl.
Mulla oli myös Gonapeptyl irrotuspiikki, eli käy järkeen aikaistuneet menkat 🙌 Kiitos!
 
En muista oliko sulle tehty era tai beready? Ja voisi olla hyödyksi ottaa samalla kohdun biomin testi. Jos siellä on bakteerit vinksallaan, niin ne voidaan hoitaa antibiooteilla.
Tukostaipumus sulta oli vissiin testattu?

Meille on joo tehty vaan ne perus keskenmenotutkimukset, eli molemmista kromosomit, hyyttärit ja mitä siinä tulee. Ei ollut selittävää. Ekalla kerralla oli kyllä positiivinen yksi arvo, mutta kun labrat toistettiin oli se normaali - epäilen että silloin päällä ollut flunssa tai just saatu koronarokote oli saattanut vaikuttaa siihen arvoon. Sit oli keliakialabroja ja kilpparit yms.. kaikki normaalia, paitsi ferrit oli matalat (mikä kyllä lähti nousuun, ja sit tuli se kkm ja laski taas jne.. yksi jatkuva työmää sekin)..

mut joo, avoin olen kyllä melkeen mille vaan testille sit jos oikeesti pistää seteleitä sen verran pinoon mitä siihen pga:n menee. Pitääpä kirjoittaa nuo johonkin ylös.. Realisteetit kylläkin on sellaiset, että voi olla että tää jää vaan ajatuksen tasolle tämä yksityiselle siirtyminen valitettavasti :Grimacing Face:
 
Täällä muuten hyviä uutisia. Sunnuntaina alkoi uusi kierto ja just sain tiedon että päästään aloittaan hoito lyhyellä kaavalla! Pistelyt alkaa kp 4 eli nyt keskiviikkona. Olin ymmärtänyt et se olis joko kp 2 tai 3, mut no ehkä he on järkeilly sen oikein. Ultra päivät sain tietooni, punktio ei toki vielä tarkalleen tiedossa, mutta nopeasti tuokin jo on - ihan hurjaa tää lyhyen kaavan vauhti kyllä 🤩
 
Takaisin
Top