Korona ja raskaus

Mä oon ainakin sen verran sinisilmäinen, että kuvittelen että henkilöstötarve kullekin kuulle olisi suht helppo laskea etukäteen. Niinkuin suuruusluokaltaan. Suorastaan ihmettelen, jos sellaista laskentaa ei tehtäisi.
Varmaan tästäkin murheesta kannattaa keskustelua neuvolassa avata. Mikä tahansa murhe on hyvä saada pois mielestä.
Itse en ole loppujen lopuksi edes halunnut ajatella synnytykseen liittyviä asioita vielä, sen tuntuu ihan liian aikaiselta.

Varmasti lasketaan, paljonko henkilöstöä tarvitaan, mutta se on toinen juttu, miten paikat saadaan täytettyä. Olen ollut siinä käsityksessä, että sote-alalla on etenkin julkisella puolella krooninen henkilöstövaje. Toivoisin tietysti, että käsitykseni on väärä ja eihän se minun hommani ole tuota murehtia. Ja pahoitteluni, kun tämä keskustelu karkasi nyt offtopiciksi.

Minäkään en oikeastaan ole muuten halunnut miettiä synnytystä lainkaan, kaukainen (ja pelottava!) asia.
 
Valitettavasti pitäisi itse mennä paikan päälle. Mulla on siis kielitestiä vaille valmis tutkinto ulkomailta, enkä voi valmistua ellen saa virallista paperia kielitaidostani. Suomessa ei järjestetä ko. kielestä kokeita C1-tasolla. Jos taas en valmistu testin puuttuessa ajallaan, yliopisto sakottaa - ja kyse on lähes tuhannesta eurosta. :sad001 Lääkärin todistuksellakaan ei heru armoa, eikä koulua (tai oikeastaan koko maata) juuri kiinnosta korona. Jos on alle 3-vuotias lapsi, saa lisäaikaa, mutta eipä ehdi syntyä siihen mennessä. Piti tuo testi käydä tekemässä jo viime vuonna, mutta aina peruuntui rajojen sulkeutuessa/yhteyksien puuttuessa.

Ikävä tilanne. Jos päätät matkustaa niin ei kai tuossa oikein muuta voi kuin yrittää mahdollisimman hyvin pitää maskia, turvavälejä tms. reissun aikana. Vaatisi aika huonoa tuuria, että saat tartunnan varovaisuudesta huolimatta, mutta ymmärrän kyllä että tilanne ahdistaa.
 
Esikoisen päikystä tuli nyt ekaa kertaa viestiä, et on tapahtunut altistuminen:confused: Ei tosin onneksi tyttären ryhmässä kuitenkaan.
 
Esikoisen päikystä tuli nyt ekaa kertaa viestiä, et on tapahtunut altistuminen:confused: Ei tosin onneksi tyttären ryhmässä kuitenkaan.

No voi inhotus :depressed: Mutta ei varmaan kuitenkaan onneksi määrätty karanteeniin, kun oli eri ryhmästä kyse?
 
Mua on ruvennu ärsyttämää entistä enemmän ihmiset jotka ei käytä maskeja, siis suorastaan vihastuttaa ja turhauttaa ihmisten välinpitämättömyys. Täällä missä me asutaan on pienen ajan sisällä tullut lisää joukko altistumia ja juuri luin että meidän kahdessa lähikaupassa jossa asioistaan monta kertaa viikossa oli ollut maskiton korona positiivinen ihminen. Siis mikä kristus siinä voi olla ettei tajuta!! Nyt sit miehen kanssa päätettiin tilata Prisman drive inistä jatkossa ruuat, ei oikein huvita mennä kauppoihin näiden tyhmien ihmisten takia jotka ei ymmärrä laittaa sitä maskia. Vaikka kuinka itse käyttää nii eihän se mitään suojaa jos joku jolla ei ole maskia onkin positiivinen ja lähellä tartuttamas:mad::mad: sori avautuminen mutta tätä mieltä olen tästä koronasta ja maskittomuudesta. Eihän sitä kiva ole käyttää, itseänikin huippas labras ku otettii paljon verta joka aivan suihkus ja sit vielä ei saanu happea mutta se oli pientä siitä että jos jotenki voi vaikuttaa ettei korona leviäis näin hullustio_O
 
Mua raivostuttaa täällä kans joidenkin asenne. Nyt on varmaan sota syntymässä anopin kanssa joka väkisin haluaa että järkätään esikoiselle sukulaiskahvittelut. No, eipä ole hänen päätettävissään. Olen sairastanut koko tammikuun ja kuulin tänään lääkäriltä että jos saa raskaana koronan, on silloin iso tukosriski ja sitten saa hyytymisenestolääkkeet. No se riski on mulla muutenkin. Onko se nyt yksien hemmetin kahvittelujen arvoista?? Eniten ärsyttää että luullaan synttärien järjestämisen olevan muiden kuin vanhempien päätettävissä ja että tämä olisi joku mielipidekysymys. Haloo, täällä maapallolla on nyt vuoden verran vellonut tälläinen pikku pandemia, tuleeko yllätyksenä että nyt viimeistään pitää katsoa omaa nenää pidemmälle ja lakata odottamasta että kaikki muut kyllä hoitavat tämän koronan pois, että enpä itse tee asialle yhtään mitään ja jatkan samaan malliin elämistä. Nyt on nollatoleranssi synttäreille koska osa suvusta asuu toisessa kaupungissa ja jos heille en uskalla järjestää mitään niin en järjestä anopillekaan, joka lasta näkee muutenkin päivittäin. Mikä ihme tuossa sukupolvessa on että kahvinjuonti on tärkeämpää kuin terveys. Sen lisäksi siis ei mun lapsi tee niillä kahveilla mitään, hän olisi varmasti tyytyväinen jo siihen, että äiti tervehtyisi viimeinkin ja jaksaisi vaikka leikkiä kanssaan.
 
Olen miettinyt rokotetta. Olen sairaalassa töissä ja oma vuoro rokotukseen olisi jo. En tule keväällä hoitamaan koronapotilaita/epäilyjäkään juuri, mutta onhan se riski töissä olemassa kuitenkin koko ajan. Alan kallistua siihen, että otan rokotteen ehkä maaliskuussa jos vaan saatavilla. Koronaan liittyen on kuitenkin kuvattu aika paljon raskauskomplikaatioita ja vaikeaa taudinkuvaa, kun taas rokoteriskit enemmän teoreettiset ainakin tokalla kolmanneksella. Voikun lisää tutkimustietoa tulisi pian :sad001
 
Olen miettinyt rokotetta. Olen sairaalassa töissä ja oma vuoro rokotukseen olisi jo. En tule keväällä hoitamaan koronapotilaita/epäilyjäkään juuri, mutta onhan se riski töissä olemassa kuitenkin koko ajan. Alan kallistua siihen, että otan rokotteen ehkä maaliskuussa jos vaan saatavilla. Koronaan liittyen on kuitenkin kuvattu aika paljon raskauskomplikaatioita ja vaikeaa taudinkuvaa, kun taas rokoteriskit enemmän teoreettiset ainakin tokalla kolmanneksella. Voikun lisää tutkimustietoa tulisi pian :sad001
Ai, ja mä kun olen ymmärtänyt että ennemmin rokotteesta voi koitua ikäviä sikiölle. Mutta tämä olikin kuulopuheita, mä olen pyrkinyt pysyttelemään erossa koronainfoista, väkisin silti aina joku pääsee puhumaan ennen kuin ehdin vaihtamaan puheenaihetta :shifty:.
Mihin ne koronan raskauskomplikaatiot perustuu? Tulppariski? Onko muuta? Kuinka iso % sairastuneista raskaana olevista saa komplikaatioita? Tai vaikeaa taudinkuvaa? Liittyyköhän muita sairauksia näihin, vai koskeekohan ne terveitä raskaana olevia.
Ehkä mun täytyy alkaa etsiä sitä tietoa, kun kerran heräsi näin paljon kysymyksiä.. :joyful:
 
Ai, ja mä kun olen ymmärtänyt että ennemmin rokotteesta voi koitua ikäviä sikiölle. Mutta tämä olikin kuulopuheita, mä olen pyrkinyt pysyttelemään erossa koronainfoista, väkisin silti aina joku pääsee puhumaan ennen kuin ehdin vaihtamaan puheenaihetta :shifty:.
Mihin ne koronan raskauskomplikaatiot perustuu? Tulppariski? Onko muuta? Kuinka iso % sairastuneista raskaana olevista saa komplikaatioita? Tai vaikeaa taudinkuvaa? Liittyyköhän muita sairauksia näihin, vai koskeekohan ne terveitä raskaana olevia.
Ehkä mun täytyy alkaa etsiä sitä tietoa, kun kerran heräsi näin paljon kysymyksiä.. :joyful:

Toivottavasti ei viesti liikaa pelästyttänyt!

Mun googlettelun (en tiedä suosittelenko kenellekään :facepalm:) perusteella sanoisin että riskit raskauteen ja koronaan liittyen ovat kokonaisuutena oikeasti pienet ja yli 90% ei tule mitään ongelmia. Lähinnä siis: ennenaikaisuuden riski lisääntyy (yhdessä isossa tutkimuksessa 17% koronaan sairastuneista synnytti ennen rv 37), sektion riski suurempi, sairaalahoidon ja tehohoidon tarve raskaana olevilla n. 3 kertaa yleisempää vs. ei raskaana olevat (1% luokkaa). Joissain tutkimuksissa ollut enemmän kohtukuolemia mutta ei kaikissa, keskenmenoriski ei näytä nousevan. Muut riskitekijät jonkinverran lisää riskejä. Rokotteisiin liittyen ei todettuja haittoja raskaana olevilla mutta ei tutkittu tarpeeksi jotta voisi suositella jos koronariksi ei oo iso. Paras sivusto mistä tietoja löytää on englanninkielinen Uptodate.

Itse en ottaisi varmaan rokotetta jos ei olisi työriskiä. Mutta esim tammikuun alussa koronapostiviinen yski mun päälle ennen kun todettiin korona :arghh:
 
Toivottavasti ei viesti liikaa pelästyttänyt!

Mun googlettelun (en tiedä suosittelenko kenellekään :facepalm:) perusteella sanoisin että riskit raskauteen ja koronaan liittyen ovat kokonaisuutena oikeasti pienet ja yli 90% ei tule mitään ongelmia. Lähinnä siis: ennenaikaisuuden riski lisääntyy (yhdessä isossa tutkimuksessa 17% koronaan sairastuneista synnytti ennen rv 37), sektion riski suurempi, sairaalahoidon ja tehohoidon tarve raskaana olevilla n. 3 kertaa yleisempää vs. ei raskaana olevat (1% luokkaa). Joissain tutkimuksissa ollut enemmän kohtukuolemia mutta ei kaikissa, keskenmenoriski ei näytä nousevan. Muut riskitekijät jonkinverran lisää riskejä. Rokotteisiin liittyen ei todettuja haittoja raskaana olevilla mutta ei tutkittu tarpeeksi jotta voisi suositella jos koronariksi ei oo iso. Paras sivusto mistä tietoja löytää on englanninkielinen Uptodate.

Itse en ottaisi varmaan rokotetta jos ei olisi työriskiä. Mutta esim tammikuun alussa koronapostiviinen yski mun päälle ennen kun todettiin korona :arghh:
No ei liikaa, ehkä nyt oli aika herätä tutkimaan ja lukemaan. Mä saan elellä täällä omassa kuplassa, niin on kovin helppo keskittyä ihan muihin juttuihin. Olen kanssa sairaalassa töissä, sihteerinä tosin. Ja juuri nyt äärimmäisen onnellinen tästä vanhempainvapaaputkesta. Aika stressaava työympäristö juuri nyt, jollei satu olemaan itse Nightingale :rolleyes:.
 
Olen miettinyt rokotetta. Olen sairaalassa töissä ja oma vuoro rokotukseen olisi jo. En tule keväällä hoitamaan koronapotilaita/epäilyjäkään juuri, mutta onhan se riski töissä olemassa kuitenkin koko ajan. Alan kallistua siihen, että otan rokotteen ehkä maaliskuussa jos vaan saatavilla. Koronaan liittyen on kuitenkin kuvattu aika paljon raskauskomplikaatioita ja vaikeaa taudinkuvaa, kun taas rokoteriskit enemmän teoreettiset ainakin tokalla kolmanneksella. Voikun lisää tutkimustietoa tulisi pian :sad001


Itse kuulun riskiryhmään 1... lääkäreiden kanssa olen paljon tästä keskustellut. Aina tullaan samaan lopputulokseen, että isompi uhka minun tilanteessa olisi sairastua kuin ottaa rokote. Jos olet seurannut maailmanlaajuisesti, olen nimittäin googlettanut aiheesta paljon...niin Israelissa kaikki raskaanaolevat rokotetaan. Käsittääkseni raskaana oleminen on siellä sama kuin että kuuluu riskiryhmään. Silti ahdistaa itseä, kun en ole osannut tehdä päätöstä. Tällä hetkellä ehkä sitten se rokote...
 
Itse kuulun riskiryhmään 1... lääkäreiden kanssa olen paljon tästä keskustellut. Aina tullaan samaan lopputulokseen, että isompi uhka minun tilanteessa olisi sairastua kuin ottaa rokote. Jos olet seurannut maailmanlaajuisesti, olen nimittäin googlettanut aiheesta paljon...niin Israelissa kaikki raskaanaolevat rokotetaan. Käsittääkseni raskaana oleminen on siellä sama kuin että kuuluu riskiryhmään. Silti ahdistaa itseä, kun en ole osannut tehdä päätöstä. Tällä hetkellä ehkä sitten se rokote...

Oon samaa mieltä, kyllä rokote nyt turvallisemmalta näyttää, onneksi oma asuinseutu vielä aika rauhallinen Koronan kanssa. Ajattelin ottaa rakenne uä:n jälkeen jos saa onnistumaan. En usko että tästä on mitään haittaa sikiölle ainakaan.
 
Oon samaa mieltä, kyllä rokote nyt turvallisemmalta näyttää, onneksi oma asuinseutu vielä aika rauhallinen Koronan kanssa. Ajattelin ottaa rakenne uä:n jälkeen jos saa onnistumaan. En usko että tästä on mitään haittaa sikiölle ainakaan.


Ainakin minulle lääkäri sanoi, että varmaan on tulossa jonkin ajan kuluttua suositus, että myös raskauden aikana voi ottaa rokotteen, mutta siihen menee aikaa. Itse en tiedä, milloin riskiryhmään kuuluvat tulee saamaan rokotetta, jos ennen kesää saisi sitten sen.
 
Phuuh, enemmän mua turhauttaa korona. Oon ollut kotona nyt lomautettuna joulukuun puolesta välistä, ja katotaan millon pääsen takaisin. Huomenna ja perjantaina pääsen tosin tekemään kaksi vuoroa, jeij!

En aio ottaa rokotetta raskausaikana, otan sen sitten syksyllä kun lapsi on syntynyt. Olen riskiryhmässä tosin muutenkin, mutta en halua ottaa sitä vielä. Eri asia olisi, jos en olis raskaana.

Enemmän tässä mietityttää se, että linnottaudunko oikeasti vain kotiin ensi syksynä, jos tämä jatkuu tämmöisenä. Toivottavasti ei jatku, ekstroverttiluonteeni hajoilee jo nyt.
 
Ruotsissa näytti olevan rv 20-36 koronan riskiryhmää. Ennenaikaisten syntymien vuoksi kaiketi. Itse pyrin minimoimaan liikkumista sellaisissa paikoissa, joissa paljon ihmisiä. Onhan se kurjaa, mutta yritän ajatella, että se on myös tulevan vauvan parhaaksi. Voi sitä silti nähdä ystäviä jne enkä kerro tätä sen vuoksi, että näin kaikkien pitää toimia. Jokainen tekee niin kuin itse näkee ja kokee parhaaksi
 
Näittekö jo uutisen?

https://yle.fi/uutiset/3-11816649

HUSin synnytysten toimialajohtaja suosittelee raskaana oleville koronarokotetta.

Itse voisin sen ottaakin, mutta voi olla että jono on niin pitkä ettei ehdi ennen lapsen syntymää...
 
En tiedä, mä koen edelleen että rokote on isompi riski kuin korona. Ehkä jos ympäriltä alkaisi oikeasti tippumaan ihmisiä koronan vuoksi, niin mielipide voisi muuttua. Mä pitäydyn massojen ja kauppojen välttelyssä, ja toivon että se riittää.
 
Mua myös edelleen epäilyttää rokotteen ottaminen raskausaikana niin en halua siitä aiheutuvaa stressiä. Mä oon nimittäin välillä semmoinen ihminen, joka lukee lääkkeiden mahdollista sivuvaikutuksista ja sitten tunnustelee, että apua onko mulla nyt sitä hengenahdistusta tms :wideyed: Ymmärrän kyllä myös ton logiikan, minkä mukaan rokotteen ottaminen voisi olla järkevää..
 
Kyllä on vaikee juttu. Mun rokotusvuoro meni jo aikoja sitten (sote-alalla). Nyt en todella tiedä mitä tehdä.
 
Takaisin
Top