Korona ja raskaus

Mä olisin kans etätöissä muutenkin, joten siinä mielessä korona ei tehnyt muutosta arkeen. Ilmeisesti mies saa tulla nyt ainaki ekaan neuvolaan mukaan, joten ei se vielä sitten siihenkään vaikuta.
 
Ehdinkin tästä jo kirjoittaa vähän tuonne heinäkuisten puolelle, mutta kyllähän tämä korona pelottaa.
Työskentelen siis sosiaalialalla ja joka päivähän sitä itsensä sen myötä koronalle altistaa. Työskentelen asiakkaiden kanssa jotka eivät itse oikein pysty hygieniastaan, erilaisista turvaväleistä tai hengityssuojaimista huolehtimaan. Riski sairastua on siis korkea.

Äitini on myös riskiryhmässä (ja jos sairastuisi kuolisi erittäin todenn.) ja se vaikuttaa kyllä paljon omaan käytökseen.
Käytän siis hengityssuojainta päivittäin (koko päivän töissä) ja käsiä pesen ahkerasti.

Koronatesteissä olen käynyt jo 8 kertaa. :depressed:Palasin töihin tänä syksynä ja ollaan lapsen kanssa kyllä koluttu kaikki mahdolliset normiflunssat läpi. Joka kerta kun tulee yksikin oire täytyy omien töiden takia käydä kokeessa.
 
Itse kuulun riskiryhmään ja viimeks neuvolalääkäri pohti rokoteasiaa kanssani. Toisaalta liikun vähän tuolla ihmisten ilmoilla ja aina maski naamalla... Se just mietityttää eniten, kun ei rokotetta ole tutkittu tarpeeksi. Tosin eipä tainnut olla sikainfluenssarokotettakaan ja sitä suositeltiin etunenässä raskaana oleville...
 
Mä suhtautuisin koronarokotteeseen varauksella, vaikka suositus raskaana olevillekin tulisikin. En ole vielä muodostanut mielipidettä, otanko synnytyksen jälkeen. En ole koskaan ottanut influenssarokotettakaan, mutta koronarokote nyt toki mietityttää vähän eri tavalla. Mutta raskaana tosiaan en haluaisi ottaa niin kuin en muutenkaan halua syödä lääkkeitä yhtään enempää kuin on pakko.
 
Ite varmaan otan rokotteen sit joskus synnytyksen jälkeen. Koti äitinä kun ei ole kauhee kiire töihin nii en mitään kauheeta kiirettä pidä rokotteen oton kanssa. Kuitenkin siä elo syyskuu tietämillä on jo melko moni rokotettu niin vähän jo suurimpia haitta vaikutuksia tiedossa.

Siinä mielessä onni olla raskaana kun kukaan ei voi syyllistää et ei ota rokotetta kun ei suositella.
 
Ite varmaan otan rokotteen sit joskus synnytyksen jälkeen. Koti äitinä kun ei ole kauhee kiire töihin nii en mitään kauheeta kiirettä pidä rokotteen oton kanssa. Kuitenkin siä elo syyskuu tietämillä on jo melko moni rokotettu niin vähän jo suurimpia haitta vaikutuksia tiedossa.

Siinä mielessä onni olla raskaana kun kukaan ei voi syyllistää et ei ota rokotetta kun ei suositella.

Niin samat ajatukset mullakin rokotteeseen liittyen! Haluan seurailla mitä kaikkee siitä voi tulla... Tai että tuleeko mitään.
 
Mun pitäisi matkustaa ulkomaille ensi kuun lopussa ja oon kauhuissani :sorry: kohdemaassa korona jyllää pahemmin kuin Suomessa. Olen pyytänyt josko asian voisi hoitaa etänä, mutta kohdemaassa koronaa vähätellään, eikä kukaan ymmärrä haluttomuuttani matkustaa. En ole aiemmin pelännyt, mutta nyt en tautia halua.
 
Mun pitäisi matkustaa ulkomaille ensi kuun lopussa ja oon kauhuissani :sorry: kohdemaassa korona jyllää pahemmin kuin Suomessa. Olen pyytänyt josko asian voisi hoitaa etänä, mutta kohdemaassa koronaa vähätellään, eikä kukaan ymmärrä haluttomuuttani matkustaa. En ole aiemmin pelännyt, mutta nyt en tautia halua.

Kuulostaa ikävältä kyllä. :sad001 Eikö ole mitään mahdollisuutta, että ei tarvitsisi lähteä? Kyllä sitä etenkin tässä tilanteessa haluaisi välttää kaikki virukset! Ja muutenkin tuo korona voi olla niin kohtalokas.. :sad001
 
Mun pitäisi matkustaa ulkomaille ensi kuun lopussa ja oon kauhuissani :sorry: kohdemaassa korona jyllää pahemmin kuin Suomessa. Olen pyytänyt josko asian voisi hoitaa etänä, mutta kohdemaassa koronaa vähätellään, eikä kukaan ymmärrä haluttomuuttani matkustaa. En ole aiemmin pelännyt, mutta nyt en tautia halua.
Eikö ole muita mahdollisia reissuun lähtijöitä? Saisko neuvolasta jonkin todistuksen, että ei voi matkustaa?
Itse kääntäisin kaikki kivet ettei tarvitsisi lähteä, mutta tästä syystä mä en ehkä olekaan sellaisessa työssä missä joutuisin laittamaan työn perheen ja itseni edelle.
On kyllä ahdistava juttu :sorry:. Paljon tsemppiä, toivottavasti löydät jonkun ratkaisun tilanteeseen!
 
Koitan olla miettimättä ja ahdistumatta asiasta etukäteen, mutta kun jossain vaiheessa uutisoitiin, että mies ei saa tulla sairaalaan synnytyksen jälkeen ja kuitenkin synnyttäjät joutuvat jakamaan huoneen pahimmassa tapauksessa usean vieraan ihmisen kanssa, se ei kuulostanut kovin loogiselta tai kivalta. Se minua ei haittaisi ollenkaan, että muut vieraat eivät saa ravata sairaalassa, mutta isä on kuitenkin aika oleellinen henkilö uudessa perheessä. Ja jos asiaa perustellaan tartuntojen minimoimisella, niin miksi sitten samaan huoneeseen tungetaan useita äitejä eri talouksista... Ei voi muuta kuin toivoa, että tilanne on helpottanut siihen mennessä, kun synnytys on ajankohtainen.
 
Tässä on kuitenkin hyvää se, että synnytetään kesällä. Viime kesänäkin oli rauhallisempaa koronan kanssa. Plus rokotuksia on kesään mennessä varmaan jaettu jo jonkin verran enemmän.

Esikoisen synnytin jouluna. Se oli hyvä hetki synnyttää, kun synnärillä ei ollut ruuhkaa. Olin 4 päivää sairaalassa, josta vasta viimeisenä päivänä tuli huonetoveri.
 
Se on kyllä totta, että rokotukset ja kesä varmaan tuovat molemmat helpotusta koronatilanteeseen. Vähän silti arveluttaa se, kun elokuu on kesälomakuukausi, että miten vajaalla henkilökunnalla ja millaisilla sijaisjärjestelyillä sairaalan toiminta silloin pyörii. Mutta ehkä tuotakaan ei pitäisi pelätä etukäteen, ei sille kuitenkaan itse mitään tässä vaiheessa voi.
 
Itellä kaksi syntynyt kesällä ja yks joulukuussa. Aina on ollu rauhaisaa. Keskimmäisen kanssa joka synty heinäkuussa jouduin jakaan huoneen muuten olen saanu nauttia omasta rauhasta.
 
Se on kyllä totta, että rokotukset ja kesä varmaan tuovat molemmat helpotusta koronatilanteeseen. Vähän silti arveluttaa se, kun elokuu on kesälomakuukausi, että miten vajaalla henkilökunnalla ja millaisilla sijaisjärjestelyillä sairaalan toiminta silloin pyörii. Mutta ehkä tuotakaan ei pitäisi pelätä etukäteen, ei sille kuitenkaan itse mitään tässä vaiheessa voi.

Tuskin on vajaata henkilökuntaa, kun kesällä syntyy eniten lapsia.
 
Eikö ole muita mahdollisia reissuun lähtijöitä? Saisko neuvolasta jonkin todistuksen, että ei voi matkustaa?
Itse kääntäisin kaikki kivet ettei tarvitsisi lähteä, mutta tästä syystä mä en ehkä olekaan sellaisessa työssä missä joutuisin laittamaan työn perheen ja itseni edelle.
On kyllä ahdistava juttu :sorry:. Paljon tsemppiä, toivottavasti löydät jonkun ratkaisun tilanteeseen!

Valitettavasti pitäisi itse mennä paikan päälle. Mulla on siis kielitestiä vaille valmis tutkinto ulkomailta, enkä voi valmistua ellen saa virallista paperia kielitaidostani. Suomessa ei järjestetä ko. kielestä kokeita C1-tasolla. Jos taas en valmistu testin puuttuessa ajallaan, yliopisto sakottaa - ja kyse on lähes tuhannesta eurosta. :sad001 Lääkärin todistuksellakaan ei heru armoa, eikä koulua (tai oikeastaan koko maata) juuri kiinnosta korona. Jos on alle 3-vuotias lapsi, saa lisäaikaa, mutta eipä ehdi syntyä siihen mennessä. Piti tuo testi käydä tekemässä jo viime vuonna, mutta aina peruuntui rajojen sulkeutuessa/yhteyksien puuttuessa.
 
Esikoinen syntyi 2019 elokuussa ja me oltiin esim. sen päivän ensimmäiset synnyttäjät. Saatiin perhehuone ja perhehuoneita jäi silloin ylikin. Henkilökuntaakin oli tarpeeksi eli toisin sanoen en stressaisi kesällä synnyttämistä. :)
 
Esikoinen syntyi 2019 elokuussa ja me oltiin esim. sen päivän ensimmäiset synnyttäjät. Saatiin perhehuone ja perhehuoneita jäi silloin ylikin. Henkilökuntaakin oli tarpeeksi eli toisin sanoen en stressaisi kesällä synnyttämistä. :)
Ihanaa, kiitos lohdutuksesta.:joyful: Maalailin jo kauhukuvia siitä, että kun kesällä syntyy eniten lapsia, mutta henkilökuntaa olisi lomien takia liian vähän ja parista hassusta sijaisesta ei riittäisi tarpeeksi käsipareja, tai sairaala olisi täynnä ja sitten pitäisi synnyttää jossain käytävällä tai autossa, kun mihinkään ei pääse tai ehdi.

Mutta ehkä en nyt pode tuota enempää, ja jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisikin, niin ei siitä sitten auttaisi kuin yrittää selviytyä hengissä. Ja varmaan aika moni onkin selvinnyt, vaikkei syystä tai toisesta olisikaan päässyt tai ehtinyt sairaalaan asti. :)
 
Ihanaa, kiitos lohdutuksesta.:joyful: Maalailin jo kauhukuvia siitä, että kun kesällä syntyy eniten lapsia, mutta henkilökuntaa olisi lomien takia liian vähän ja parista hassusta sijaisesta ei riittäisi tarpeeksi käsipareja, tai sairaala olisi täynnä ja sitten pitäisi synnyttää jossain käytävällä tai autossa, kun mihinkään ei pääse tai ehdi.

Mutta ehkä en nyt pode tuota enempää, ja jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisikin, niin ei siitä sitten auttaisi kuin yrittää selviytyä hengissä. Ja varmaan aika moni onkin selvinnyt, vaikkei syystä tai toisesta olisikaan päässyt tai ehtinyt sairaalaan asti. :)

Ihan ymmärrettäviä pelkoja nää. Mä pelkäsin esikoisen kohdalla kans sitä että sairaalat on täynnä enkä mahdu mihinkään, ku just pari viikkoa ennen laskettua Kätilöopisto suljettiin ja ajattelin et onkohan oikeasti osattu nyt varautua. Aikalailla arpapeliä se on et milloin on ruuhkaa ja milloin hiljaisempaa. (Esim. Maanantaina hiljaista ja tiistaina yhtäkkiä kaikki ryntää synnyttämään :hilarious:) Meillä oli aika täyttä Jorvissa kun synnytin, mut henkilökunta oli ammattitaitoista eikä tullu kiireen tuntua itselle.
 
Ihan ymmärrettäviä pelkoja nää. Mä pelkäsin esikoisen kohdalla kans sitä että sairaalat on täynnä enkä mahdu mihinkään, ku just pari viikkoa ennen laskettua Kätilöopisto suljettiin ja ajattelin et onkohan oikeasti osattu nyt varautua. Aikalailla arpapeliä se on et milloin on ruuhkaa ja milloin hiljaisempaa. (Esim. Maanantaina hiljaista ja tiistaina yhtäkkiä kaikki ryntää synnyttämään :hilarious:) Meillä oli aika täyttä Jorvissa kun synnytin, mut henkilökunta oli ammattitaitoista eikä tullu kiireen tuntua itselle.

Sehän se, arpapeliähän se tosiaan on, milloin synnytyksiä sattuu olemaan isompi suma yhtäaikaa. Ja just sen takia sitä ei varmaan kannattaisi potea etukäteen, kun itse ei asialle kuitenkaan mitään voi. En tiedä, oisko esim. pelkopolista apua näihin mun mietteisiin? Ei tää nyt toisaalta mikään päivittäistä elämää isosti haittaava pelko ole, mutta kieltämättä ois kivaa, jos vois luottaa, että saa apua eikä jätetä heitteille.
 
Mä oon ainakin sen verran sinisilmäinen, että kuvittelen että henkilöstötarve kullekin kuulle olisi suht helppo laskea etukäteen. Niinkuin suuruusluokaltaan. Suorastaan ihmettelen, jos sellaista laskentaa ei tehtäisi.
Varmaan tästäkin murheesta kannattaa keskustelua neuvolassa avata. Mikä tahansa murhe on hyvä saada pois mielestä.
Itse en ole loppujen lopuksi edes halunnut ajatella synnytykseen liittyviä asioita vielä, sen tuntuu ihan liian aikaiselta.
 
Takaisin
Top