Raskausajan ravinto (vitamiinit ym)

En ole tiennytkään, että imeytyminen paranee
Jostain luin, että ekalla kolmanneksella ei suositella käytettäväksi rautalisää, mutta en yhtään tiedä mihin perustuu.
Ajattelin nyt pitää vielä pari viikkoa taukoa ja mitata sit ferritiinin tason ja jatkaa tankkaamista.
Vaikka kuten sanoitkin, saisi olla korkeampikin kuin tuo 49.
Mä oon ymmärtänyt että rautalisää ei aloiteta ensimmäisen kolmanneksen aikana helposti sen vuoksi että se voi pahentaa pahoinvointia ja aiheuttaa ylävatsavaivoja. Mutta esimerkiksi solgarin raskausvitamiini sisältää 25 mg rautaa.
 
Mä oon ymmärtänyt että rautalisää ei aloiteta ensimmäisen kolmanneksen aikana helposti sen vuoksi että se voi pahentaa pahoinvointia ja aiheuttaa ylävatsavaivoja. Mutta esimerkiksi solgarin raskausvitamiini sisältää 25 mg rautaa.

Kuulostaa ihan loogiselta. Mulla ei ole ollut kummempaa pahoinvointia ja aloitin rautalisän joulun tienoilla (ferritiini 28 ennen sitä), ei ole tullut lisästä ongelmia. Mainitsin myös neuvolassa ja ei ainakaan siinä sanonut mitään, ettei kannattaisi. Olen siinä käsityksessä, että rautaa saa syödä aika pitkään ennen kuin se näkyy ferritiiniarvoissa, joten se kannattaa myös huomioida.
 
Täälläkin on useampi puhunut Omegoista. Mä en ole ravintolisänä syönyt mutta silloin tällöin syönyt saksanpähkinöitä. Neuvolan "Ravinnon erityissuosituksia" -prujussa kuitenkin maininta "Omega-3-valmisteet ja muut kalaöljyvalmisteet: Käytölle ei perusteita eikä käyttöä siksi suositella." Perusteluna, että heikentävät verihiutaleiden toimintaa ja suurentavat vuotoriskiä ja ainakin kuukausi ennen oletettua synnytystä pitäisi lopettaa. Eikö Omega-3-ravintolisiä ole kuitenkin erikseen raskaana olevillekin?
 
Täälläkin on useampi puhunut Omegoista. Mä en ole ravintolisänä syönyt mutta silloin tällöin syönyt saksanpähkinöitä. Neuvolan "Ravinnon erityissuosituksia" -prujussa kuitenkin maininta "Omega-3-valmisteet ja muut kalaöljyvalmisteet: Käytölle ei perusteita eikä käyttöä siksi suositella." Perusteluna, että heikentävät verihiutaleiden toimintaa ja suurentavat vuotoriskiä ja ainakin kuukausi ennen oletettua synnytystä pitäisi lopettaa. Eikö Omega-3-ravintolisiä ole kuitenkin erikseen raskaana olevillekin?

Minäkään en ole käyttänyt, enkä ajatellut aloittaa. Pähkinät on osa ruokavaliota mullakin, ja onneksi maistuvat taas. Neuvolantäti mainitsi omegoista just ton, että jos käyttää niin loppupuolella pitäisi lopettaa. Ei siis mitenkään erityisen kielteisesti suhtautunut, muttei kannustanutkaan käyttämään.

Ite oon vähän semmoinen, että en kauhean montaa lisäravinnetta haluaisi/jaksaisi purkista ottaa. Päätin nyt kuitenkin ostaa tuota Minisun-mamaa, kun folaattitabut loppui. Lähinnä sen takia, että ruokavalio on edelleen normaalia yksipuolisempi, vaikka pahin pahoinvointi on onneksi helpottanut. Ajatuksena mulla kuitenkin on, että tarvittavat ravinteet saisi mahdollisimman hyvin ruuasta.

Kalkkitabletteja oon nyt jonkin verran käyttänyt, mutta siinäkin tunnustelussa, yrittäisinkö mieluummin lisätä maitotuotteiden käyttöä. En ole aikuisena juonut maitoa laktoosi-intoleranssin takia, mutta ehkä kokeilen sopisiko/maistuisiko laktoositon maitojuoma :smiley-ashamed008
 
Minäkään en ole käyttänyt, enkä ajatellut aloittaa. Pähkinät on osa ruokavaliota mullakin, ja onneksi maistuvat taas. Neuvolantäti mainitsi omegoista just ton, että jos käyttää niin loppupuolella pitäisi lopettaa. Ei siis mitenkään erityisen kielteisesti suhtautunut, muttei kannustanutkaan käyttämään.

Ite oon vähän semmoinen, että en kauhean montaa lisäravinnetta haluaisi/jaksaisi purkista ottaa. Päätin nyt kuitenkin ostaa tuota Minisun-mamaa, kun folaattitabut loppui. Lähinnä sen takia, että ruokavalio on edelleen normaalia yksipuolisempi, vaikka pahin pahoinvointi on onneksi helpottanut. Ajatuksena mulla kuitenkin on, että tarvittavat ravinteet saisi mahdollisimman hyvin ruuasta.

Kalkkitabletteja oon nyt jonkin verran käyttänyt, mutta siinäkin tunnustelussa, yrittäisinkö mieluummin lisätä maitotuotteiden käyttöä. En ole aikuisena juonut maitoa laktoosi-intoleranssin takia, mutta ehkä kokeilen sopisiko/maistuisiko laktoositon maitojuoma :smiley-ashamed008

Joo, mulla vähän sama, mieluummin ruuasta kuin purkista. Toisaalta en jaksa liikaa myöskään syynätä, tuleeko ravinnosta riittävästi ja kun tosiaan lähes vegaaninen ruokavalio niin pitää katsoa vielä monipuolista sekaruokavaliota vähän tarkemmin.

Rautakuuri oli ollut ajatuksissa, että voisin kokeilla, onko vaikutusta vireystilaan, kun ferritiini tosiaan ollut vähän alhainen + menin lukemaan, mitä liian alhaiset arvot voivat vauvan kehitykselle aiheuttaa. Ja sitten taas toisaalta miettii, miten paljon monipuolisempi oma ruokavalio on verrattuna niin moneen muuhun raskaana olevaan ympäri maailman. Mutta joo, sellaista kohtuutta yritän näissä hakea.
 
Minäkään en ole käyttänyt, enkä ajatellut aloittaa. Pähkinät on osa ruokavaliota mullakin, ja onneksi maistuvat taas. Neuvolantäti mainitsi omegoista just ton, että jos käyttää niin loppupuolella pitäisi lopettaa. Ei siis mitenkään erityisen kielteisesti suhtautunut, muttei kannustanutkaan käyttämään.

Ite oon vähän semmoinen, että en kauhean montaa lisäravinnetta haluaisi/jaksaisi purkista ottaa. Päätin nyt kuitenkin ostaa tuota Minisun-mamaa, kun folaattitabut loppui. Lähinnä sen takia, että ruokavalio on edelleen normaalia yksipuolisempi, vaikka pahin pahoinvointi on onneksi helpottanut. Ajatuksena mulla kuitenkin on, että tarvittavat ravinteet saisi mahdollisimman hyvin ruuasta.

Kalkkitabletteja oon nyt jonkin verran käyttänyt, mutta siinäkin tunnustelussa, yrittäisinkö mieluummin lisätä maitotuotteiden käyttöä. En ole aikuisena juonut maitoa laktoosi-intoleranssin takia, mutta ehkä kokeilen sopisiko/maistuisiko laktoositon maitojuoma :smiley-ashamed008

Niin ja kasvimaidot myös yksi vaihtoehto, esim. oma mies tykästynyt kauramaitoon, vaikka ei ole koskaan lehmänmaitoa juonutkaan. Niissä on käsittääkseni useimmissa saman verran esim. kalsiumia kuin lehmänmaidossa.
 
Kauramaidoissa on kalsiumia suurinpiirtein saman verran kuin tavan maidossa, jos sitä on siihen lisätty. Kantsii tarkistaa purkin kyljestä tämä.
Itse oon jopa harkinnut, että kyselen neuvolasta lähetettä ravintoterapeutille. Mulla on aika monta rajoitetta ruualle. Ja jos vielä verikokeista tarkistettais jotain arvoja tms. niin voisi varmaan olla sitten aika turvallisin mielin.
Uskon siis enemmän siihen, että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa ja pärjää kyllä, mutta äitin tasot voi sitten olla mitä sattuu. Ja se sitten tietysti näkyy huonompana yleisterveytenä raskaana ollessa ja sitten synnytyksen jälkeen ja imettäessä. Ja kyllähän tietysti terveysongelmat näkyy lopulta vauvassakin, mutta esim. ettei vauvat kärsi kalsiumin puutteesta vaan äidille voi kehittyä osteoporoosia tai jotain jos saannissa on vajautta.
 
Joo, mulla vähän sama, mieluummin ruuasta kuin purkista. Toisaalta en jaksa liikaa myöskään syynätä, tuleeko ravinnosta riittävästi ja kun tosiaan lähes vegaaninen ruokavalio niin pitää katsoa vielä monipuolista sekaruokavaliota vähän tarkemmin.

Rautakuuri oli ollut ajatuksissa, että voisin kokeilla, onko vaikutusta vireystilaan, kun ferritiini tosiaan ollut vähän alhainen + menin lukemaan, mitä liian alhaiset arvot voivat vauvan kehitykselle aiheuttaa. Ja sitten taas toisaalta miettii, miten paljon monipuolisempi oma ruokavalio on verrattuna niin moneen muuhun raskaana olevaan ympäri maailman. Mutta joo, sellaista kohtuutta yritän näissä hakea.

Niinpä, maailmanlaajuisesti mietittynä suomalaisilla äideillä varmasti tosi hyvä tilanne ruokavalion suhteen + paljon tietoa tarjolla ja mahdollisuus ostaa tarvittavia lisäravinteita. Toki köyhemmissä oloissa syntyy sitten myös lapsia, joille raskausajan ravinnepuutokset aiheuttaa vakaviakin kehityshäiriöitä, oppimisvaikeuksia tms. Etuoikeutetussa asemassa ollaan kyllä Suomessa monella tavalla.

Rauta on muakin vähän mietityttänyt. Ferritiinejä en ole koskaan mittauttanut, mutta hb ollut usein alhainen. Ajattelin nyt toistaiseksi mennä vaan tolla minisunin sisältämällä annoksella ja lisäksi käytän kuivattua nokkosta, helppo lisätä lämpimiin ruokiin. En tiedä mitä neuvolassa ollaan nokkosesta mieltä, mutta katselin että ainakin yhdessä raskausajan rautalisässä se oli yhtenä pääraaka-aineista. Voi olla, että raskauden edetessä noi ei enää riitä, vaan pitää sitten etsiä jokin rautalisä, mitä vatsa kestäisi..
 
Joo, kauramaidot olisi yksi vaihtoehto, tosin en ole oikein ihastunut niiden makuun. Pitäisiköhän kokeilla välipaloiksi kaakaota kauramaidon kanssa :woot: ei sitä kyllä varmaan montaa kupillista päivässä tekisi mieli juoda. Tuleeko mieleen muita ehdotuksia miten kaurajuomaa tai maitojuomaa voisi helposti "maustaa"?
 
Ei kyllä tuu kaakaon lisäksi kauheasti mitään mieleen. Amerikassa mukulat taitaa kiskoa jotain mansikka-maitoa ja mustikka-maitohan on ainakin joillekin lapsuudesta tuttu herkku.
Mulle maito ei oo laktoosi-intoleranssin takia kuulunut ruokavalioon, mutta jugurtteja, rahkoja ja juustoja koitan sitten omiksi tarpeiksi kiskoa.
Nyt lisäsin kalkkitabletit aamupalaan mammavitskujen kaveriksi. Ihan vaan varmuudeksi. Liika kalsiumikin on kuitenkin huonoa, estää raudan imeytymisen. Ei oo helppoa tää ravitsemushomma!
 
Joo, kauramaidot olisi yksi vaihtoehto, tosin en ole oikein ihastunut niiden makuun. Pitäisiköhän kokeilla välipaloiksi kaakaota kauramaidon kanssa :woot: ei sitä kyllä varmaan montaa kupillista päivässä tekisi mieli juoda. Tuleeko mieleen muita ehdotuksia miten kaurajuomaa tai maitojuomaa voisi helposti "maustaa"?

Mua myös aluksi häiritsi kauran maku, en siis sitä maitoa juo vieläkään paitsi kahvin seassa, mutta esim. kermaviilin vaihtanut kaurapohjaiseen. Ensin yritin peittää sitä makua esim laittamalla dippijauhetta enemmän kuin kermaviiliin, mutta lopulta siihen makuun tottui ja nyt olen oppinut tykkäämään siitä. Nykyisin syön silloin tällöin nimenomaan maustamatonta kaurajugurttia marjojen kera. Ei ehkä kaikilla mene samalla tavalla, mutta muistelen lukeneeni, että lapsenkin pitää maistella uutta makua noin 15 kertaa ennen kuin alkaa pitää siitä.
 
Rauta on muakin vähän mietityttänyt. Ferritiinejä en ole koskaan mittauttanut, mutta hb ollut usein alhainen. Ajattelin nyt toistaiseksi mennä vaan tolla minisunin sisältämällä annoksella ja lisäksi käytän kuivattua nokkosta, helppo lisätä lämpimiin ruokiin. En tiedä mitä neuvolassa ollaan nokkosesta mieltä, mutta katselin että ainakin yhdessä raskausajan rautalisässä se oli yhtenä pääraaka-aineista. Voi olla, että raskauden edetessä noi ei enää riitä, vaan pitää sitten etsiä jokin rautalisä, mitä vatsa kestäisi..

Söin purkin ferrodania ja meni kyllä vatsa sekaisin+ferritiini ei noussut yhtään. Sit söin SiderAl:a ja Solgarin gentle ironia yhtä aikaa niin ainakin hemoglobiini nousi hyvin. En ole päässyt nyt mittaamaan kun labroissa ei ole aikoja joku tammikuun villitys ilmeisesti menossa.
 
Muistin eilen vihdoin ostaa karpalomehua. Se saattaa ehkäistä virtsatietulehduksia. Jotkin luontaistuotekaupan karpalokapselit olisi varmaan tehokkaampia, mutta en uskalla nyt raskaana syödä mitään luontaistuoteita.
 
Täällä mennyt foolihappo aina viime kesästä asti ja nyt käyttöön lähti ihan Minisunin mamma monivitamiini tabut. Omegasta terkka sano ettei a vitamiinin takia saisi käyttää. Magnesium on auttanut mulla ummetukseen viime ajat.
Saa nähdä miten käy keskiraskaudessa kun aiemmin HB tippunut..eikä muuten mutta kuten monella raudan syönti on ollut aivan hirveää kun vatsalle ei ole sopinut mikään.
 
Täällä mennyt foolihappo aina viime kesästä asti ja nyt käyttöön lähti ihan Minisunin mamma monivitamiini tabut. Omegasta terkka sano ettei a vitamiinin takia saisi käyttää. Magnesium on auttanut mulla ummetukseen viime ajat.
Saa nähdä miten käy keskiraskaudessa kun aiemmin HB tippunut..eikä muuten mutta kuten monella raudan syönti on ollut aivan hirveää kun vatsalle ei ole sopinut mikään.

Kaikissa omegoissa ei ole a-vitamiinia. Löytyy siis useampi vaihtoehto, jotka käy.
 
Itse käytän raskausvitamiinia ja otin vastikään käyttöön omegan(missä ei a-vitamiinia). Omegaa otan satunnaisesti ettei voi sanoa että liikaa käytän. Ihan vain siksi koska aiemmin en käyttänyt ja molemmilla lapsilla näön kanssa ongelmaa. Ajatus että uuden lapsosen silmiä vois auttaa rasvahapot kun kehittyy masussa vielä, joten aika näyttää auttoiko... mutta tosiaan ohentaa verta, pitää ajoissa lopettaa ja jos keskenmenon vaaraa, ei kannata käyttää ollenkaan. Miten saksanpähkinöiden kanssa? Pitääkö niiden syönti kans lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä?
 
Itse käytän raskausvitamiinia ja otin vastikään käyttöön omegan(missä ei a-vitamiinia). Omegaa otan satunnaisesti ettei voi sanoa että liikaa käytän. Ihan vain siksi koska aiemmin en käyttänyt ja molemmilla lapsilla näön kanssa ongelmaa. Ajatus että uuden lapsosen silmiä vois auttaa rasvahapot kun kehittyy masussa vielä, joten aika näyttää auttoiko... mutta tosiaan ohentaa verta, pitää ajoissa lopettaa ja jos keskenmenon vaaraa, ei kannata käyttää ollenkaan. Miten saksanpähkinöiden kanssa? Pitääkö niiden syönti kans lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä?
En olekaan kuullut, että saksanpähkinöillä olisi mitään voimakkaasti verta ohentavaa vaikutusta, kuten omegavalmisteilla ja että niitä pitäisi siksi jossain tilanteissa välttää.

En ole mikään ravitsemustieteilijä, mutta järkeilisin, että pähkinät luonnollisessa muodossaan syötynä eivät voi yhtä helposti aiheuttaa minkään ainesosan liikasaantia, toisin kuin teollisesti valmistetut ravintolisät. Et varmaankaan syö isoja määriä saksanpähkinöitä päivässä? Toki voisit varmistaa asian joltain asiantuntijalta.
 
Itellä on ihan perus ruokavalio.
Mama vitamiini ja raskaus omega 3.
Kävinpä Terveystalolla mittauttamassa arvot
Ferritiini 33 ja d vitamiini 54,9 hemo 130.
 
Samaa mieltä, kuin ylempänä, että Suomessa lähtökohtaisesti on hyvä tilanne ruokavalion ja ravinnon suhteen. Itselläni kasvispohjainen ruokavalio ja lisäksi käytän maitotuotteita (maito+juusto). Ruokavalio on itselläni melko yksipuolinen ja sen vuoksi vitamiineina on ollut käytössä jo ennen raskautta rauta+raskausmonivitamiini+foolihappo ja nyt olen kuukauden syönyt myös kalsiumlisää. Luin, että ylimäääräinen kalsium ei varastoidu, vaan poistuu. Sen vuoksi uskallan sitä vetää vähän enemmän. :cat:
 
Takaisin
Top