Raskausajan ravinto (vitamiinit ym)

Mun annostus on lääkäriltä ja otan Ferrodan 100 joka toinen päivä.
Kannattaa totta kai jutella lääkärin kanssa. Tuntuu vähän siltä, että sun arvoilla 20 päivässä ei riitä nostamaan ferriä raskausaikana tarpeeksi. @Sylvikki Voitko esim. oma kannan kautta laittaa kyselyä? Tai soittaa neuvolaan?
 
Mun annostus on lääkäriltä ja otan Ferrodan 100 joka toinen päivä.
Kannattaa totta kai jutella lääkärin kanssa. Tuntuu vähän siltä, että sun arvoilla 20 päivässä ei riitä nostamaan ferriä raskausaikana tarpeeksi. @Sylvikki Voitko esim. oma kannan kautta laittaa kyselyä? Tai soittaa neuvolaan?

Voinhan mä taas yrittää ainakin työterveyslääkäriltä kysyä, mutta kun tosiaan oli viimeksi sitä mieltä, ettei vajetta ole, kun veriarvojani katsoi kokonaisuutena. Toki voi olla, että raskaus muuttaa tilannetta. B12-vitamiinista kun kysyin neuvolasta, vastaus oli, että odottele ekaan neuvolakäyntiin, mutta sitä nyt otin äitiysmultivitamiinin rinnalle, kun lueskelin, ettei pitäisi olla yliannostuksen vaaraa ja ennen tätäkin syönyt sitä huomattavasti enemmän (siinä vegaaneille tarkoitetussa valmisteessa siis oli enemmän ja sen vaihdoin noihin äitiysvitamiineihin).
 
Muokattu viimeksi:
Täällä menee rask.monivitamiini Femibion 1, jossa 20mikrog D-vitamiinia. Lisäksi rautaa 200mg joka toinen päivä, Bertilsin foolihappo+d, Omega ja maitohappobakteeri. D vitamiinia tulee yhteensä sellanen 45mikrog, ja foolihappoakin tuplana-triplana. Samoilla menen mitä yritysvaiheessakin. :confused005
 
Mä olen jatkanut vitamiineja, joita söin jo ennen raskaaksi tuloa. D-vitamiinia se 50 ja B12+folaattiyhdistelmää. Kiva kuulla, että jonkun lääkärikin on näyttänyt vihreää valoa tuollaiselle vähän reilummalle D-annokselle :cat: Kalsiumia ajattelin myös alkaa syömään, sillä käytän melko vähän maitotuotteita.

Rautalisää sitten tarpeen mukaan, jos sitä neuvolassa suositellaan. Hemoglobiini on ollut aina mitatessa melko alhainen, varastorautoja on ole koskaan mittauttanut. Joskus miettinyt rautalisän kokeilua, mutta kuullut myös että monella menee niistä vatsa sekaisin, niin jäänyt tähän asti kokeilematta.

Normaalisti syön lähinnä kasvisruokaa+kalaa, mutta nyt on pitänyt syödä sitä, mitä saan syötyä. Jostain syystä lämpimistä ruuista miedot lihakeitot tms maistuu nyt parhaiten kun aiemmin perusarkiruokana on ollut mausteiset kasvisruuat. Kasviksia menee nyt siis paljon vähemmän kuin normaalista, mutta onneksi marjat ja hedelmät sentään maistuu, että saa jotain vitamiineja :woot:
 
Mä olen jatkanut vitamiineja, joita söin jo ennen raskaaksi tuloa. D-vitamiinia se 50 ja B12+folaattiyhdistelmää. Kiva kuulla, että jonkun lääkärikin on näyttänyt vihreää valoa tuollaiselle vähän reilummalle D-annokselle :cat: Kalsiumia ajattelin myös alkaa syömään, sillä käytän melko vähän maitotuotteita.

Rautalisää sitten tarpeen mukaan, jos sitä neuvolassa suositellaan. Hemoglobiini on ollut aina mitatessa melko alhainen, varastorautoja on ole koskaan mittauttanut. Joskus miettinyt rautalisän kokeilua, mutta kuullut myös että monella menee niistä vatsa sekaisin, niin jäänyt tähän asti kokeilematta.

Normaalisti syön lähinnä kasvisruokaa+kalaa, mutta nyt on pitänyt syödä sitä, mitä saan syötyä. Jostain syystä lämpimistä ruuista miedot lihakeitot tms maistuu nyt parhaiten kun aiemmin perusarkiruokana on ollut mausteiset kasvisruuat. Kasviksia menee nyt siis paljon vähemmän kuin normaalista, mutta onneksi marjat ja hedelmät sentään maistuu, että saa jotain vitamiineja :woot:

Aikaisemmin jo totesinkin, että pitää itsekin neuvolassa tsekata tuo kalsium-tilanne, mutta muistetaan, että kalsiumia saa myös monista kasviksista, ei vain maidosta, esim. appelsiinista, parsakaalista, pavuista, rucolasta, monista pähkinöistä, tofusta. Toki jos sinulla kasvisten syönti vähentynyt, kannattaa olla erityisen tarkkana.
 
Mulla on Minisun Mama, vahva foolihappo, Multivitan raskausajan omegat ja kalsiumlisä d-vitamiinilla. Mä vaan ihmettelen miksi pimeässä suomessa d-vitamiinia suositellaan niin mitätön määrä. Farmaseuttityttöhän ei myynyt mulle d-vitamiinilisällistä kalsiumia. "Saat tarpeeksi Minisunista!" Hain toisesta apteekista.
 
Mulla menee raskaus- ja imetysajan monivitamiini ja d-vitamiini tän lisäks. Rautaa yritän syödä joka toinen päivä, kun vatsa ei jokapäiväistä rauta-annosta kestänyt. Hb ekassa neuvolassa 113, joten lisäraudalle olis kyllä tarve.
 
Mulla menee raskaus- ja imetysajan monivitamiini ja d-vitamiini tän lisäks. Rautaa yritän syödä joka toinen päivä, kun vatsa ei jokapäiväistä rauta-annosta kestänyt. Hb ekassa neuvolassa 113, joten lisäraudalle olis kyllä tarve.
Mikä rauta sulla on käytössä?
Oon kans ottanut nyt 50mg joka toinen päivä, mulla on vähän sama ongelma kuin sulla, eli vatsa ei tahdo kestää. Mä toivon että tuo 50mg auttaa edes hiukan pidemmälle. Viime raskaudessa olen merkannut rv14 kohdalle että hiuksia lähtee tukottain, ja muutenkin koko raskaus meni aivan sumussa. Tyhmänä otin vain jotain suuhun suihkittavaa rautaa, ja aivan liian vähän. Vaikka neuvolan terkka yritti kyllä että olisin ottanut muuta :rolleyes:. Oppia ikä kaikki, tai sitten ei :confused:.
 
Ferrodania (100 mg) oon syönyt aiemmin, nyt tais neuvolan näytepakkauksissa olla samaa. Oon aiemmin kestänyt rautaa ihan hyvin, mut nyt on tullut sellaista korventavaa ylävatsakipua, joka voi johtua raudasta tai toki vaan raskaudesta. Vähän on helpottanut, kun siirryin ottamaan rautatabletin vaan joka toinen päivä. Ärsyttää vaan, että tää väsymys ei olis ehkä ihan niin pahaa, jos rauta-arvot olis kunnossa.
 
Mulla loppui just Femibionin alkuraskausvitamiinit, joten ostin Lifesta heidän oman merkkinsä Multi Pregnantia. Mutta mun mielestä noiden d-vitamiinimäärä on liian pieni, tuossa jälkimmäisessäkin vaan 10 mikrogrammaa... Minähän olen tänä vuonna syönyt 125 mikrogrammaisia d-vitamiineja, en tosin joka päivä. Kesällä kävin mittauttamassa ferritiinin ja otin siinä samalla d-vitamiininkin, vaikka kesä nyt ei parasta aikaa sen mittaamiseen olekaan. Ferritiini oli 44, eli aika alakanttiin ja d-vitamiini jossain hyvien arvojen puolivälissä. Että kyllä sitä saa mielestäni aika reippaasti syödä. Kipeänä en ole ollut kertaakaan tänä vuonna, tosin kontaktitkin ovat olleet vähemmässä kuin normaalisti.

Rautaa söin jonkun verenluovutuksesta viime vuonna saadun paketin loppuun, mutta en ole ostanut sitä erikseen. Pitäisi varmaan alkaa tankkaamaan sitä. En tiedä riittääkö tuo monivitskun 15 mg mihinkään.

Lisäksi syön ubikinonia 150 mg per päivä. Jotain juttuja olen jättänyt pois, kuten spirulina + chlorella-puristeet ja männynkuoriuutteen. En ole vielä tutkinut, onko noista jotain mahdollista haittaa, joten varmuudeksi lopetin ne. Mankkaa pitäisi iltaisin muistaa ottaa, mutta unohdan sen tosi helposti.

Kaikki tämmöiset terveyshihhuloinnit mm. lisäravinteiden muodossa kiinnostaa kyllä kovasti :bookworm::)
 
Hei onko täällä ketään joka käyttää minisun mamaa? Jos on niin ootteko huomannut että pissa ois muuttanu väriä neon keltaiseksi, tässä vaan nyt mietin että onko normaalia, jostain luin että varsinkin B12 vitamiini voi tehdä tollei ja sitähä tuossa minisunis on, säikähdin kuitenkin että kuinka yleistä ettei oo kyse mistään muusta:facepalm:
 
Hei onko täällä ketään joka käyttää minisun mamaa? Jos on niin ootteko huomannut että pissa ois muuttanu väriä neon keltaiseksi, tässä vaan nyt mietin että onko normaalia, jostain luin että varsinkin B12 vitamiini voi tehdä tollei ja sitähä tuossa minisunis on, säikähdin kuitenkin että kuinka yleistä ettei oo kyse mistään muusta:facepalm:

Mä käytän, en ole huomannut mitään erikoista.. mulla ainakin aamusin ollut pikemminkin oranssia pissaa, toi vaalee viittais siihen että olet juonut paljon?
 
Hei onko täällä ketään joka käyttää minisun mamaa? Jos on niin ootteko huomannut että pissa ois muuttanu väriä neon keltaiseksi, tässä vaan nyt mietin että onko normaalia, jostain luin että varsinkin B12 vitamiini voi tehdä tollei ja sitähä tuossa minisunis on, säikähdin kuitenkin että kuinka yleistä ettei oo kyse mistään muusta:facepalm:

Mullakin on käytössä Minisun Mama, mutta en oo huomannut että vaikuttaisi pissan väriin. Onko sulla muuten ruoka-/juomatottumukset muuttuneet raskauden myötä, eli voisiko sieltä löytyä jotain selitystä tuolle? Tai sit tosiaan vain reagoit jotenkin tuolle B12-vitamiinille.
 
Mulla loppui just Femibionin alkuraskausvitamiinit, joten ostin Lifesta heidän oman merkkinsä Multi Pregnantia. Mutta mun mielestä noiden d-vitamiinimäärä on liian pieni, tuossa jälkimmäisessäkin vaan 10 mikrogrammaa... Minähän olen tänä vuonna syönyt 125 mikrogrammaisia d-vitamiineja, en tosin joka päivä. Kesällä kävin mittauttamassa ferritiinin ja otin siinä samalla d-vitamiininkin, vaikka kesä nyt ei parasta aikaa sen mittaamiseen olekaan. Ferritiini oli 44, eli aika alakanttiin ja d-vitamiini jossain hyvien arvojen puolivälissä. Että kyllä sitä saa mielestäni aika reippaasti syödä. Kipeänä en ole ollut kertaakaan tänä vuonna, tosin kontaktitkin ovat olleet vähemmässä kuin normaalisti.

Rautaa söin jonkun verenluovutuksesta viime vuonna saadun paketin loppuun, mutta en ole ostanut sitä erikseen. Pitäisi varmaan alkaa tankkaamaan sitä. En tiedä riittääkö tuo monivitskun 15 mg mihinkään.

Lisäksi syön ubikinonia 150 mg per päivä. Jotain juttuja olen jättänyt pois, kuten spirulina + chlorella-puristeet ja männynkuoriuutteen. En ole vielä tutkinut, onko noista jotain mahdollista haittaa, joten varmuudeksi lopetin ne. Mankkaa pitäisi iltaisin muistaa ottaa, mutta unohdan sen tosi helposti.

Kaikki tämmöiset terveyshihhuloinnit mm. lisäravinteiden muodossa kiinnostaa kyllä kovasti :bookworm::)

Ai ubikinonia saa syödä raskaana? En tiennyt, niin lopetin plussaan. Voisin kyl syödä kaapissa olevat loppuun, jos sitä kerta saa raskaanakin ottaa :bookworm:

Muoks. Googletuksen perusteella ei suositella, ku ei oo tutkittu tarpeeks.
 
Mä käytän, en ole huomannut mitään erikoista.. mulla ainakin aamusin ollut pikemminkin oranssia pissaa, toi vaalee viittais siihen että olet juonut paljon?

Okei:wacky:

Juon kyllä todella paljon nyt , eli ehkä se johtuu vain siitä, toki aion ottaa varmuudeksi puheeksi neuvolassa:smug:
 
Mullakin on käytössä Minisun Mama, mutta en oo huomannut että vaikuttaisi pissan väriin. Onko sulla muuten ruoka-/juomatottumukset muuttuneet raskauden myötä, eli voisiko sieltä löytyä jotain selitystä tuolle? Tai sit tosiaan vain reagoit jotenkin tuolle B12-vitamiinille.


Syön mandariineja aika paljon ja juon paljon vettä, voisikohan se olla yksi syy, tosin heti vitamiinin aloitettua olin huomaavinani muutoksen värissä, onneksi monen tunnin ottamisen jälkeen näytti ihan normaalilta (on tämä ku pissaakin tulee analysoitua:hilarious:)

Kiva kuitenkin kuulla että muitakin käyttää samaa tuotetta, ehkä otan varuuksi vielä puheeksi neuvolassa:happy:
 
Mulla oli elokuussa ferritiini 9. Aloin syömään Retaferia 100 mg/päivä. Aluksi oli hieman vatsakipuja, mutta loppuivat parin viikon sisään. Arvot nousivat ihan hyvin, tärppiaikaan luulen sen olleen n. 50. Nyt olen joutunut laittamaan raudan tauolle, koska tabletin nielaiseminen aiheuttaa oksennusreaktion. Toivottavasti pahoinvoinnin laannuttua voin jatkaa. Täytyisi tässä välissä ehkä kokeilla jotain helpommin alas menevää, olisiko jollain suosituksia? Nestemäisistä olen kuullut vähän ristiriitaisia juttuja, enkä tiedä niistä mitään varsinkaan raskausaikana käytettäessä. Raskautta ajatellen oli kyllä oikea päätös käydä mittaamassa ferritiini. Eikös Dextra tee muuten tällä hetkellä tutkimusta ferritiinin vaikutuksesta raskautumiseen?

Monivitamiinin olen laittanut tauolle - en tiedä onko hyvä asia. Moni väitti sen lisäävän pahoinvointia, joten oli kokeiltava samaa. Dtä syön edelleen sen viiskymppisen ja foolihapon leikkaan neljään osaan, joten sekin menee alas. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Syön mandariineja aika paljon ja juon paljon vettä, voisikohan se olla yksi syy, tosin heti vitamiinin aloitettua olin huomaavinani muutoksen värissä, onneksi monen tunnin ottamisen jälkeen näytti ihan normaalilta (on tämä ku pissaakin tulee analysoitua:hilarious:)

Kiva kuitenkin kuulla että muitakin käyttää samaa tuotetta, ehkä otan varuuksi vielä puheeksi neuvolassa:happy:

Heh, tunnistan hyvin tuon ylianalysoinnin :rolleyes:. Itsekin säikähdän joka ikistä tuntemusta tai muutosta kehossa, ja pohdin onko se normaalia vai ei. Onneksi tosiaan neuvolassa voi varmaan kaataa hoitajien päälle kaikki mahdolliset kysymykset :laughing002
 
Mäkin lopulta päätin aloittaa rautalisän, vaikka lääkäri (ennen raskautta) oli sitä mieltä, että ei tarvitsisi (ferritiiniarvo 28). Ferrodan 100 mg olen syönyt viikon verran joka toinen päivä. Vähän mietitytti mun aika korkea hemoglobiini (145), mutta toivottavasti se ei nyt tosta enää nousisi, vaan vaikuttaa sinne ferritiiniin. Muistelen, että lääkäri olisi joskus sanonut, että liian korkea hemoglobiinikin voi aiheuttaa väsymystä. Olisi kyllä kiva päästä jossain vaiheessa mittauttamaan ferritiini raskauden aikana, ehkä sitten omakustanteisesti, jos ei muuten onnistu.
 
Muokattu viimeksi:
Meidän lapsettomuuslääkäri sanoi että talvella voi ihan hyvin vetää D-vit 80mikrogrammaa. Olen tässä hoitopolun aikana pitänyt sellaista n. 60 mikrogramman annosta (1kpl tabuja 30) eli kaksi per päivä. Kunhan ei saa muista vitamiineista lisäksi liian isoa annosta. Mulla on foolihappona Donaferty jossa on vain Myo-inositoli 4 g, alfalaktalbumiini 100 mg, foolihappo 400 mikrog. Ei muita livättyjä vitamiineja. Sekä edelleen syön Ubiqinonia 100mg per päivä. Ubiqinonin ja tämän uuden foolihapon vaihdoin tässä syksyllä. Tiedä sitten onko suotuisasti auttanut tulemaan raskaaksi. Syksyä ennen mulla oli mamma multivitamiini, missä sekä D :t sekä foolihapot. Omegat lopetin, kun sain trombosyyttisistä testeistä tuloksen, että on vuotoherkkyyttä ja omegat ohentaa vielä verta.

Mullakin on ollut Donaferty vähän vaihdellen yli vuoden eli hoitojen ajan, myös Multivitan raskaus ja imetys eli foolihappoa pitäisi ainakin olla riittävästi. CherryRed, miten pitkään ajattelit Donafertyä käyttää? Sen ohjeessa taisi olla että 3kk plussan jälkeen? Mä vähensin sen plussan jälkeen vain yhteen pussiin vuorokaudessa, ei oo enää montaa jäljellä enkä ajatellut enää ostaa lisää vaan ne loppuu mulla nyt johonkin tammikuun puoliväliin. Mutta tota Multivitaa jatkan tottakai. Lisäksi otan 20 mikrogrammaista D-vitamiinia.

Mulla oli myös ubikinoni käytössä, mutta lopetin sen plussan jälkeen kun siinä oli myös E-vitamiinia jota myös tossa Multivitassa.
 
Takaisin
Top