Raskausajan ravinto (vitamiinit ym)

Saa nähdä tuleeko noottia neuvolasta kun syön multivitan lisäksi 50 mikrogrammaa D vitamiinia :bag:
 
Saa nähdä tuleeko noottia neuvolasta kun syön multivitan lisäksi 50 mikrogrammaa D vitamiinia :bag:

Tuu sit kertomaan mitä sulle sanotaan siitä! Mulle ei ainakaan tullut sanomista vaikka on toi 20 mikrog ja Multivitassa on myös mut siinä tosin vaan 10 mikrog.
 
Mulla menee kans 50, mut oli lokakuussa myös d-vitamiiniarvo huonolla tolalla :bag:
 
Mullakin on ollut Donaferty vähän vaihdellen yli vuoden eli hoitojen ajan, myös Multivitan raskaus ja imetys eli foolihappoa pitäisi ainakin olla riittävästi. CherryRed, miten pitkään ajattelit Donafertyä käyttää? Sen ohjeessa taisi olla että 3kk plussan jälkeen? Mä vähensin sen plussan jälkeen vain yhteen pussiin vuorokaudessa, ei oo enää montaa jäljellä enkä ajatellut enää ostaa lisää vaan ne loppuu mulla nyt johonkin tammikuun puoliväliin. Mutta tota Multivitaa jatkan tottakai. Lisäksi otan 20 mikrogrammaista D-vitamiinia.

Mulla oli myös ubikinoni käytössä, mutta lopetin sen plussan jälkeen kun siinä oli myös E-vitamiinia jota myös tossa Multivitassa.

Ajattelin vaihtaa Donafertyn ihan just pelkkiin normaaleihin mammamultivitamiineihin. Mä lopetin mammavitamiinin samalla, kun aloitin Donafertyn, eli mulla ei tule E:tä muualta. Kyllä mä varmaan Ubikinoninkin lopettelen kans just, jos tulee hyviä uutisia ultrasta. Jos tulee huonoja, niin jatkan molempia, koska se tarkottaa sitä, että mun kehon pitää olla "prime" kunnossa taas sitten 2.IVF-kierrokselle, mistä noista molemmista on hyötyä.
 
Saa nähdä tuleeko noottia neuvolasta kun syön multivitan lisäksi 50 mikrogrammaa D vitamiinia :bag:

D-vitamiininoottiin uskaltaisin itse suhtautua enemmän "oman pään mukaan" kuin moneen muuhun asiaan. Täälläkin tullut esiin, että monet lääkäritkin suositelleet huomattavasti virallista suositusta isompaa annosta. Siihen päälle monen maan korkeammat suositukset.

Omiin korviini ei myöskään ole kantautunut vielä kertaakaan, että D-vitamiinimittausten tulos olisi ollut liian korkeat arvot, sen sijaan matalia arvoja on tullut sellaisillakin, jotka ovat syöneet huomattavasti suositusta suurempaa vuorokausiannosta. Mutta kiinnostaa kuulla minuakin mitä sanovat!
 
D-vitamiinista ei tullut noottia mutta sanoi että suositus on 10 mikrogrammaa :grin sanoin että syön kevääseen ainakin tuota isompaa määrää
 
Mä vaihdoin aiemman d-vitamiinin ja kalsiumin isompaan annokseen, kun en enää juuri saata syödä maitotuotteita. Eli nyt menee 55 ug d-vitamiinia, ja 1000mg kalsiumia. En tiiä mitä mulle sitte sanotaan. Musta nuo neuvolanhoitajatkin on tyypillisesti supervarovaisia kaiken suuhun laitettavan suhteen.
 
Syön raskausmonivitamiinia, jossa on D-vitamiinia 10 µg, ja sen lisäksi pelkkää D-vitamiinia talvella 50 µg ja kesällä 20 µg. Tämä annostus on terveyskeskuslääkärin määräämä ja sillä saan pidettyä D-vitamiinitasoni reilussa 80:ssä. Aiemmin söin pelkkää monivitamiinia ja sen 10 µg ei riittänyt minulle, vaikka onkin ”suositusten mukainen” vaan kärsin silloin D-vitamiinin puutteesta, D-vitamiinitasoni oli silloin n. 40.

Kannattaa selvittää oma D-vitamiinin tarve verikokeella. Voi olla, että joku toinen pärjää hyvin tuolla 10 µg annostuksella, etenkin jos käyttää lisäksi vitaminoituja levitteitä ja maitotuotteita, vaikka itselleni se ei riittänytkään. Sokkona ei toki kannata syödä isoja annoksia mitään vitamiineja ilman, että niiden puutetta on todettu.
 
Mulla käytössä Beko Strong ja D-vitamiinia 20 µg. Minustakin tuo 10 µg d-vitamiinia kuulostaa pieneltä, mutta tietenkinhän sitä voi saada lisäksi vaikka maitotuotteista, tosin itse käytän niitä lähinnä luomuna.
 
Olen käyttänyt pitkään D:tä reiluina annoksina. Jos 100 olisi raja, niin eihän sitä varmaan saisi myy isompina.
Otan yleensä 100 päivässä, aina en muista.

Saako rautalisää käyttää ekalla kolmanneksella?
 
D n lisäksi mulla on foolihappo, omegat ja magnesium/kalium. C:tä pitäis muistaa useammin, nyt huomaa puutosta kun tekee hulluna mieli appelsiinia ja omenaa.
 
Olen käyttänyt pitkään :arghh:tä reiluina annoksina. Jos 100 olisi raja, niin eihän sitä varmaan saisi myy isompina.
Otan yleensä 100 päivässä, aina en muista.

Saako rautalisää käyttää ekalla kolmanneksella?
Saa käyttää rautalisää.

Jos olet kovin pitkään syönyt D-vitamiinia isolla annoksella niin voisi ehkä olla viisasta käydä mittauttamassa tasot verestä? Oletko käynyt koska viimeksi?

Mulla on kanssa maistunut sitrukset nyt hyvin. Olen jotenkin yhdistänyt sen raudan imeytymiseen. Että elimistö haluaa käyttää kaiken saamansa raudan nyt hyödyksi.
 
Mittasin Dn viimeksi heinäkuussa, oli 121. Ferritiini oli muistaakseni 49 kun tulin raskaaksi.
 
Mulla on käytössä vegaani sana-sol ja b-vitamiini, jossa myös siis foolihappoa.

Mä syön vegaanista ruokaa, ja koitan tietysti sen tehdä mahdollisimman monipuolisesti.
En ole ikinä ajatellut ettenkö saisi tarpeeksi kaikkea mitä pitääkin, vaikka mielenkiinnosta voisi käydä mittauksissa.
 
Mulla on käytössä vegaani sana-sol ja b-vitamiini, jossa myös siis foolihappoa.

Mä syön vegaanista ruokaa, ja koitan tietysti sen tehdä mahdollisimman monipuolisesti.
En ole ikinä ajatellut ettenkö saisi tarpeeksi kaikkea mitä pitääkin, vaikka mielenkiinnosta voisi käydä mittauksissa.
Mä oon aina luullut että vegaanilla otetaan automaattisesti lisäravinteita, ainakin rautaa ja beetä. Aina oppii uutta :grin.
 
Mä oon aina luullut että vegaanilla otetaan automaattisesti lisäravinteita, ainakin rautaa ja beetä. Aina oppii uutta :grin.

B12-vitamiinia on hyvä syödä myös purkista, ja tietysti D-vitamiini, tosin sitähän suositellaan kaikille ainakin täällä Suomessa.
Jos tietää mitä tekee ja syö monipuolisesti niin ei ole huolta. Tai ei yhtään sen enempää kuin sekasyöjilläkään :)
 
Mittasin Dn viimeksi heinäkuussa, oli 121. Ferritiini oli muistaakseni 49 kun tulin raskaaksi.
Sullahan on sitten hyvä D-arvo, viitteen ylärajaankin on matkaa vielä. Ferritiini vissiin sais olla vähän korkeampi? Vitsit kun sais itsestään irti niin menis taas mittauttamaan omansa.

Tietääkö kukaan miten paljon vaikuttaa se että raskausaikana imeytyminen paranee? Vaikka kai se on yksilöllistä..
 
B12-vitamiinia on hyvä syödä myös purkista, ja tietysti D-vitamiini, tosin sitähän suositellaan kaikille ainakin täällä Suomessa.
Jos tietää mitä tekee ja syö monipuolisesti niin ei ole huolta. Tai ei yhtään sen enempää kuin sekasyöjilläkään :)
Juu ei se sekasyöminen automaattisesti tarkoita sekään että asiat on kunnossa :)
 
Tietääkö kukaan miten paljon vaikuttaa se että raskausaikana imeytyminen paranee? Vaikka kai se on yksilöllistä..

En ole tiennytkään, että imeytyminen paranee
Jostain luin, että ekalla kolmanneksella ei suositella käytettäväksi rautalisää, mutta en yhtään tiedä mihin perustuu.
Ajattelin nyt pitää vielä pari viikkoa taukoa ja mitata sit ferritiinin tason ja jatkaa tankkaamista.
Vaikka kuten sanoitkin, saisi olla korkeampikin kuin tuo 49.
 
Takaisin
Top