Raskaaksi 2020

Kiitos ihanista tsempeistä ja muistuttelusta, ettei toivoa kannata vielä heittää menemään:Heartred
On tää kyllä ihana ryhmä!

Tänään ihan hyvällä fiiliksellä. Aamulla vähän huono olo, mutta johtui ehkä tyhjään mahaan otetuista vitamiineista :laughing002

Edelleen juilii alavatsassa ja on märkää..
Jännityksellä odotan, tuleeko menkat vai ei.
 
Loistavaa! Ja siis juuri tuo, et onhan sen yrittämisenkin aloittaminen aikanaan sitten helpompaa kun on ne pillerit jätetty jo aiemmin pois - antaa keholle rauha ensin toipua pillereistä. Mää aikanaan ekalla kerralla kun pillerit jätin ni oottelin menkkoja 2-3kk, nyt tuli heti poisjättämisen jälkeen. Mut mulla oli suunnitelma (joka ei nyt näemmä pitänyt paikkaansa) siitä että otan rauhassa ja seuraan millaseks kierto menee - no toisin kävi (mitä ilmeisimmin) o_O

Ja mitä tulee just tohon vakkarityöasiaan... Mäkin joskus mietin et no sit vasta toinen lapsi ku on vakkarityö. Kunnes tajusin oman alan raadollisuuden ja tehny kohta 5v vaan sijaisuuksia ja määräaikaisia soppareita. Kun taas mies opintojen loppusuoralla sai kun saikin vakityön :angelic: eli ne vakkarityöt on lopulta todella myös alasidonnaisia:bored:

Rahaahan vauvaan ja lapseen saa kulumaan roppakaupalla niin halutessaan. Mä totesin miehelle että ei oo mitään tarvetta haalia tavaraa ja asioita, perusasiat hankitaan ja sit tarpeen mukaan. On terveydenhuoltokuluja toki, mutta tavaran kanssa saa tilanteesta joko kalliin tai omaan budjettiin sopivan - tärkeintä varmaan se priorisointi siinäkin :)


Tämäpä just. Harmittaa tosiaa ettei se oo niin tasavertasta sen suhteen saako vakipaikan vai ei, joten ihan turhaan siitä on hermoilla. Toiseks, ei kukana voi jo palkattuaan heittää ulos vaan sen takia et "sä olet raskaana"
Siitä tulikin mieleen et multa kysyttiin eilen siin haastiksessa et olenko perheellinen. Tietääkseni se ei liity alaan mitenkään! Vastasin silti että en ole, vaikka olisin ihan hyvin voinut sivuuttaa koko kysymyksen.

Ja rahaa saa aina jostain. :)

+ Tää ryhmä tosiaan on iha mahtava ❤️
 
Te, jotka olette mittailleet ja seuranneet lämpöjä kierron aikana.
Onko lämmöt nousseet hieman jokaisessa kierrossa ovulaation jälkeen?
Ovulaation jälkeen lämmön pitäisi tosiaan kohota, lähteen mukaan vähän vaihdellen 0,2-0,5 astetta. Täällä on oma ketjukin (BBT - basal body temperature), tuu kurkkimaan sinnekin jos mittailu kiinnostaa :)
 
Kiitos kaikille tsempeistä :Heartred Ihana, kun on paikka, jonne kirjoittaa näitä juttuja ja kaikki ymmärtää sanomattakin, miltä itsestä tuntuu. Meillä tosiaan eka raskaus alkoi ihan välittömästi, kun vaan ruvettiin hommiin. Se oli kerrasta maalissa. Joten nyt tää ”odottelu” tuntuu jotenkin oudolta! Mietin tässä, että voiko imetys vaikuttaa tähän jotenkin? Meillä poika syö vielä 2 kertaa vuorokaudessa tissiä (aamu ja ilta) :confused004
 
Kiitos kaikille tsempeistä :Heartred Ihana, kun on paikka, jonne kirjoittaa näitä juttuja ja kaikki ymmärtää sanomattakin, miltä itsestä tuntuu. Meillä tosiaan eka raskaus alkoi ihan välittömästi, kun vaan ruvettiin hommiin. Se oli kerrasta maalissa. Joten nyt tää ”odottelu” tuntuu jotenkin oudolta! Mietin tässä, että voiko imetys vaikuttaa tähän jotenkin? Meillä poika syö vielä 2 kertaa vuorokaudessa tissiä (aamu ja ilta) :confused004

Kyllä, imetys voi heikentää raskauden mahdollisuutta. Itseasiassa jopa jotkut terveydenhuollon ammattilaiset väittää tai joskus ennen on väittäneet että täysimetys toimii ehkäisykeinona. Se on luonnon keino siihen että vauvalle riittää ravinto. Toki kun imetys vähenee niin hormonitkin vähenee ja raskautuminen helpottuu. Ja toki jotkut raskautuu tyyliin heti ekasta kierrosta vaikka ois vielä täysimetys menossa.
 
Kyllä, imetys voi heikentää raskauden mahdollisuutta. Itseasiassa jopa jotkut terveydenhuollon ammattilaiset väittää tai joskus ennen on väittäneet että täysimetys toimii ehkäisykeinona. Se on luonnon keino siihen että vauvalle riittää ravinto. Toki kun imetys vähenee niin hormonitkin vähenee ja raskautuminen helpottuu. Ja toki jotkut raskautuu tyyliin heti ekasta kierrosta vaikka ois vielä täysimetys menossa.
Näin tosiaan oon myös ymmärtänyt, mutta ajattelin, että näin vähäinen imetys ei enää vaikuttaisi... Mulla kierto myös ollut jo säännöllinen yli puolivuotta ja ovulaatio bongattu! No enää pari viikkoa ja imetys on lopussa :cool:
 
Tämäpä just. Harmittaa tosiaa ettei se oo niin tasavertasta sen suhteen saako vakipaikan vai ei, joten ihan turhaan siitä on hermoilla. Toiseks, ei kukana voi jo palkattuaan heittää ulos vaan sen takia et "sä olet raskaana"
Siitä tulikin mieleen et multa kysyttiin eilen siin haastiksessa et olenko perheellinen. Tietääkseni se ei liity alaan mitenkään! Vastasin silti että en ole, vaikka olisin ihan hyvin voinut sivuuttaa koko kysymyksen.

Ja rahaa saa aina jostain. :)

+ Tää ryhmä tosiaan on iha mahtava ❤️

Oma kokemus on, että vakipaikan saaminen on vaikeaa niin kauan kun on olemassa mahdollisuus jäädä äitiyslomalle. Eli jos jää sitä odottelemaan, aika voi ajaa ohi. Töitä ehtii tehdä 70-vuotiaaksi asti siellä ja täällä, moni saa sen vakipaikan jossain vaiheessa, moni joutuu vaihtamaan alaa kokonaan. Mahdollisuus lisääntymiseen on rajallinen. Sanoisin, että jos olosuhteet ovat muuten hyvät ja on onnistunut löytämään hyvän parisuhteen, kannattaa antaa palaa niin kauan kun on nuorempi ja todennäköisesti hedelmällisempi. :thumright

Miehet toki jännittävät tätä asiaa huomattavan paljon enemmän kuin naiset, siihen ei taida olla muuta konstia kuin avoin keskustelu ja faktojen kertaaminen säännöllisin väliajoin. :grin Nuorellakin voi olla jotain ongelmia hedelmällisyyden kanssa, ja jos niistä tulee tietoiseksi vasta kovin myöhään, korjaavien hoitojen jälkeen voi alkaa jo ikäkin vaikeuttaa raskautumista.

Muoks. Ja tuo tarina toistuu monen monta kertaa, että kun jännittävä mies on lopulta saatu mukaan yritykseen, sen silmät avautuu totaalisesti kun tuleekin hankaluuksia. Jotkut ovat jopa toivoneet, että olisipa yritys sittenkin aloitettu aiemmin.

Nimim. Ensimmäistä yritetään 35-vuotiaana
 
Muokattu viimeksi:
Oma kokemus on, että vakipaikan saaminen on vaikeaa niin kauan kun on olemassa mahdollisuus jäädä äitiyslomalle. Eli jos jää sitä odottelemaan, aika voi ajaa ohi. Töitä ehtii tehdä 70-vuotiaaksi asti siellä ja täällä, moni saa sen vakipaikan jossain vaiheessa, moni joutuu vaihtamaan alaa kokonaan. Mahdollisuus lisääntymiseen on rajallinen. Sanoisin, että jos olosuhteet ovat muuten hyvät ja on onnistunut löytämään hyvän parisuhteen, kannattaa antaa palaa niin kauan kun on nuorempi ja todennäköisesti hedelmällisempi. :thumright

Miehet toki jännittävät tätä asiaa huomattavan paljon enemmän kuin naiset, siihen ei taida olla muuta konstia kuin avoin keskustelu ja faktojen kertaaminen säännöllisin väliajoin. :grin Nuorellakin voi olla jotain ongelmia hedelmällisyyden kanssa, ja jos niistä tulee tietoiseksi vasta kovin myöhään, korjaavien hoitojen jälkeen voi alkaa jo ikäkin vaikeuttaa raskautumista.

Muoks. Ja tuo tarina toistuu monen monta kertaa, että kun jännittävä mies on lopulta saatu mukaan yritykseen, sen silmät avautuu totaalisesti kun tuleekin hankaluuksia. Jotkut ovat jopa toivoneet, että olisipa yritys sittenkin aloitettu aiemmin.

Nimim. Ensimmäistä yritetään 35-vuotiaana
Niin totta! Miehet ajattelee tätä paljon enemmän käytännön kautta kuin naiset. Ja miehillä on kumma ajatus siitä, että heillä on supersiittiöt ja se kerta riittää, nopeasti rapistuu ne kuvitelmat kun ei heti välttämättä vauvaa tulekaan. Meilläkin mies mietti hirveesti juurikin raha- ja työasioita, mikä oli aika hassua, koska meillä on molemmilla vakityöt. Pari vuotta sitten ostettiin asuntokin ihan lasta silmällä pitäen, mutta mies sai päähänsä, ettei se olekaan kyllin iso. Aina tuli jokin asia, mikä ei ollutkaan hyvällä mallilla lasta ajatellen. Lopulta mies itsekin myönsi, että jännitys ja epävarmuus tulevaisuudesta sai keksimään tekosyitä. Ja jos oikeasti alkaisi miettimään, niin koko ajan löytyisi joku syy minkä vuoksi lapsentekoa pitäisi lykätä. Oli se isompi asunto, uusi auto tai työpaikan vaihto.
 
Meillä pitkään mietittiin, koska on oikea hetki lapselle. Lopulta todettiin, että se riittää että mies valmistuu ammattikorkeasta ennen lapsen syntymää ja kaikki muu järjestyy ja mukautuu kyllä sitten. Talo keretään ostaa myöhemminkin ja raha-asiat varmasti järjestyy niin, että pärjätään. Siihen asti oli keksitty vaan aina uusia asioita, että miksi ois hyvä lykätä vielä vähän. Mä sain pari kk ennen raskautumista vakisopparin, sitten mies valmistui, aloitti heti työt ja muutama kk siitä meille tuli esikoistyttö :grin Toisen lapsen suhteen oli taas lähinnä olemassa mun rajoitukset siitä, kuinka pian olen itse valmis.

Mua vaivaa ihan kauheesti nyt, kun lämmöt on heittäny alas. Tavallaan odotan vaan, koska vuoto alkaa. Yleensä vasta menkkojen aikaan lämmöt laskee pikkuhiljaa alas ja oviksen jälkeen sit nousee. Nyt kuitenkin laskenu alas jo ennen vuotoa, mutta aika selvä merkki kuitenkin lähestyvästä vuodosta... Esikoisesta mittailin lämpöjä vaan satunnaisesti ja ne oli aina vähän korkeammalla, nyt aamuinen tulos oli kuitenkin 36,02... En oo testannu tänään ollenkaan, kun päätin että enää ne tulokset ei auta mitään, joko oon raskaana tai sitten menkat alkaa :hilarious:
 
Samoilla ajatuksilla minäkin liikkeellä. Asiasta kannattaa keskustella ja hormoniehkäisyä on minusta kohtuutonta sysätä toiselle kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Mutta, lapsen saaminen on iso asia, ja vaikka kuinka tympeältä tuntuukin sen lykkääminen, niin oletusarvoisesti paras lähtökohta perheen perustamiselle on yhteinen tahto. On epäreilua antaa toisen innostua, ja sitten perua, mutta ihmisiä me kaikki ollaan ja mieli voi muuttua. Minusta on hyvä, että hän miettii tuota taloudellista puoltakin. Raha-asiat on jokaiselle eri prioriteetillä, ja vaatii malttia keskustella toisen toiveista sen suhteen.

Oon kyllä paljon samoilla linjoilla. Ei saa painostaa. Miehiä voi varmasti huolettaa kaikki elatusmaksut, jos pitävät eroa mahdollisena jossakin vaiheessa. Ja perheen elättäminen, jos nainen haluaa jäädä kotihoidontuelle. Eräs tuttuni on jo vuosikausia vältellyt töihin menoa, vaikka kaikki lapset ovat jo kouluikäisiä. Miehellä on järjetön paine elättää koko perhe. Kyllä helpottaisi, jos toinenkin kävisi töissä.

Eksäni halusi minun syövän myös pillereitä, vaikka käytimme kondomia. No vähän aikaa yritin, mutta eivät ne käyneet enkä halunnut niitä sivuvaikutuksia. Ilmeisesti ei luottanut siihen, että otan jälkiehkäisypillerin tai keskeytän raskauden, jos vahinko tapahtuu. Näin oli kuitenkin sovittu. Tuplaehkäisy on mielestäni tarpeetonta, ainakin omalla kohdalla.
 
Muokattu viimeksi:
Niin totta! Miehet ajattelee tätä paljon enemmän käytännön kautta kuin naiset. Ja miehillä on kumma ajatus siitä, että heillä on supersiittiöt ja se kerta riittää, nopeasti rapistuu ne kuvitelmat kun ei heti välttämättä vauvaa tulekaan. Meilläkin mies mietti hirveesti juurikin raha- ja työasioita, mikä oli aika hassua, koska meillä on molemmilla vakityöt. Pari vuotta sitten ostettiin asuntokin ihan lasta silmällä pitäen, mutta mies sai päähänsä, ettei se olekaan kyllin iso. Aina tuli jokin asia, mikä ei ollutkaan hyvällä mallilla lasta ajatellen. Lopulta mies itsekin myönsi, että jännitys ja epävarmuus tulevaisuudesta sai keksimään tekosyitä. Ja jos oikeasti alkaisi miettimään, niin koko ajan löytyisi joku syy minkä vuoksi lapsentekoa pitäisi lykätä. Oli se isompi asunto, uusi auto tai työpaikan vaihto.

Koulun seksuaalikasvatus on painottanut moneen kertaan, että raskaaksi voi tulla heti kun vähänkin kastaa, ja sitten jää koulut kesken ja loppuelämä on pilalla. Viesti on mennyt (ainakin miehille) perille liiankin hyvin, ja nyt ihmetellään että mistäs tulevaisuuden veronmaksajat repäistään :laughing002
 
Imetys ei kyllä ole mikään ehkäisy kaikille, meidän neuvolassa ainakin on painotettu ettei ole mikään 100% ehkäisy. Siksi jälkitarkastuksessa tarjoavatkin esim minipillereitä.

Minä en ole niitä kokenut tarpeelliseksi koska ilman ovulaatiota ei ole myöskään mahdollista raskautua ja minä en kovin montaa kertaa vuodessa ovuloi, näin ollut jo ilman lapsiakin. Mutta, mulla esikoisen kohdalla kävi niin että menkat alkoivat vasta kun imetys lopetettiin lapsen ollessa 8kk, lopetuksesta meni 2kk kun menkat alkoi.

Nyt toisen lapsen kohdalla menkat alkoi täysimetyksestä huolimatta lapsen ollessa 5kk vanha.

Olen myös lukenut pitkin nettiä eri keskustelupalstoilla kuinka jotkut raskautuneet imetyksen aikana. Ehkä tämäkin on vaan sitten niin ihmisestä kiinni.
 
Imetys ei kyllä ole mikään ehkäisy kaikille, meidän neuvolassa ainakin on painotettu ettei ole mikään 100% ehkäisy. Siksi jälkitarkastuksessa tarjoavatkin esim minipillereitä.

Minä en ole niitä kokenut tarpeelliseksi koska ilman ovulaatiota ei ole myöskään mahdollista raskautua ja minä en kovin montaa kertaa vuodessa ovuloi, näin ollut jo ilman lapsiakin. Mutta, mulla esikoisen kohdalla kävi niin että menkat alkoivat vasta kun imetys lopetettiin lapsen ollessa 8kk, lopetuksesta meni 2kk kun menkat alkoi.

Nyt toisen lapsen kohdalla menkat alkoi täysimetyksestä huolimatta lapsen ollessa 5kk vanha.

Olen myös lukenut pitkin nettiä eri keskustelupalstoilla kuinka jotkut raskautuneet imetyksen aikana. Ehkä tämäkin on vaan sitten niin ihmisestä kiinni.
Näin juuri! Ei todellakaan voi imetystä pitää minään 100% ehkäisyvälineenä. Mullakin muutama tuttu tullut uudelleen raskaaksi melkein heti ja toiset sitten taas käyneet läpi hieman pidemmän tien toisen lapsen kohdalla. Yksilöllisiä juttuja nämäkin siis! :happy119
 
Kyllä se sieltä pikkuhiljaa vahvistunee :nailbiting:

Nyt kp 40 :hilarious: Että ihme kierto oli kyllä :grin
Odottelen tasavahvoja, vaikka ei kaikki niitä edes saa ja hetki voi vielä mennä :playful: pc antoi viivan nyt heti kun kastoin, ei tarvinnut paljoa odotella :shy:

Onneksi olkoon! Hieno viiva jo! :)
 
Eksäni halusi minun syövän myös pillereitä, vaikka käytimme kondomia. No vähän aikaa yritin, mutta eivät ne käyneet enkä halunnut niitä sivuvaikutuksia. Ilmeisesti ei luottanut siihen, että otan jälkiehkäisypillerin tai keskeytän raskauden, jos vahinko tapahtuu. Näin oli kuitenkin sovittu. Tuplaehkäisy on mielestäni tarpeetonta, ainakin omalla kohdalla.

Tästä tulikin mieleeni et mä kans elin seksittömässä tuplaehkäsy suhteessa 5v. (Laskin helposti montako kertaa vuodessa peitto heilui) mutta kun joskus kortsu hajos niin se oli et "apua, sä kuitenkin pamahdit paksuks" mä vaa vastasin et en heti, siin menee ainakin viikko ennen ku sen tietää"
Vastaus oli tämä: "Mut näkeehän sen jo nyt ku sun vatsa on tollanen!" - mulla vatsa siis on vähän alaosastaan muodollinen mutta en lihava ole! Mut oli kyl jumalauta loukkaava!! Aina se panikoi et apuaapuapaua oot raskaan, maailma sortuu niskaan tällä sekunnilla!

Kyseinen mies on nyt historiaa ja naureskelen yhä ku se haukkuu mut ja nykysen aivan pystyy mustasukkaisuuksissaan, hänellä on tyttöystävä mutta huhujen mukaan ei tiedä haluaako olla sen kanssa enää.. ei suostunut kihloihin 5kk yhdessäolon jälkeen :laughing021
 
Mä oon nyt seurannut tätä keskustelua nyt parisen viikkoa, ja alkoi jo tuntua vähän creepyltä noin ulkopuolelta seurata ja eläytyä teidän fiiliksiin :talk020 joten ehkäpä annan itseni ilmi ja liityn mukaan ryhmään eli moi kaikki :helloTäällä on selvästi ihan mahtava yhteishenki, ihanaa miten jossain voi nykyäänkin olla näin kannustavaa ja myötäelävää keskustelua :Heartred

Meillä (vasta) yk2 menossa, esikoista yritetään. Kesä meni säätäessä omaa lääkitystä raskaustoiveitten mukaisiksi, ja muutenkin ihan tarpeeksi on ollut valmistautumisaikaa. Ollut mahtavaa jo sekin et nyt on päästy vihdoin oikeasti yrittämään! Mä oon 28, mies 34 ja itse totesi että hän ei tästä enää nuorru joten parempi alkaa hommiin :love022 etenkin kun tosiaan ei voi tietää kauanko yritykseen lopulta menee :rolleyes:
Viime kuussa yllätti miten voikaan ylianalysoida joka ikistä ruumiinmuutosta ja -toimintaa (kun aiemmin lähinnä menkat huomioinut :laughing002). Nyt (arviolta) dpo+1 eli pikkuhiljaa siirtyy toiminnasta jännitykseen, hauska nähdä osaisko nyt olla iisimmin. Villisti veikkaan että en :angelic:

Vakipaikoista ja ajankohdan optimoinnista: Meistä toinen on yrittäjä, toinen alalla jossa käytännössä jokainen on pätkätyöläinen, niin että on pitänyt vaan hyväksyä että tietty epävarmuus on ja pysyy eikä voi jäädä odottelemaan "täydellistä" aikaa sillä sitä jota tuskin ikinä tulee, kun aina voi joku (koti/työ/yleiset elämäntaidot...) olla paremmin. Eikä tulevaisuutta ylipäätään koskaan voi ennustaa, tai vaikka just nyt olisikin just esim. vakaampi työpaikka, niin eipä sen säilyminen oo nykyajassa mitenkään taattua. Toisaalta, eikö just raskaana olevien irtisanomisessa olla nykyään erityisen varovaisia :wink Meillä tosin molempien koulutus tuo onneksi tiettyä varmuutta siihen että jotain töitä aina lopulta pitäisi löytyä... toivottavasti!
+ tuo että niin kauan kun on "lapsensaantiiässä" niin sehän on työnantajalle vaan "ajan kysymys".. ARGH (siinä mielessä voi muuten näyttää hyvältäkin, jos lapset on jo saatu...?) Kyllä ottaa päähän miten erilailla nuorten naisten ja miesten tulevaisuudennäkymistä tehdään just tällaisia itseään toteuttavia ennusteita :mad:
 
Imetys ei kyllä ole mikään ehkäisy kaikille, meidän neuvolassa ainakin on painotettu ettei ole mikään 100% ehkäisy. Siksi jälkitarkastuksessa tarjoavatkin esim minipillereitä.

Minä en ole niitä kokenut tarpeelliseksi koska ilman ovulaatiota ei ole myöskään mahdollista raskautua ja minä en kovin montaa kertaa vuodessa ovuloi, näin ollut jo ilman lapsiakin. Mutta, mulla esikoisen kohdalla kävi niin että menkat alkoivat vasta kun imetys lopetettiin lapsen ollessa 8kk, lopetuksesta meni 2kk kun menkat alkoi.

Nyt toisen lapsen kohdalla menkat alkoi täysimetyksestä huolimatta lapsen ollessa 5kk vanha.

Olen myös lukenut pitkin nettiä eri keskustelupalstoilla kuinka jotkut raskautuneet imetyksen aikana. Ehkä tämäkin on vaan sitten niin ihmisestä kiinni.

Veljeni vaimo imetti vielä keskimmäistään kun heidän kuopus sai alkunsa. Eli todella yksilöllistä on tämä. Eikä todellakaan luotettava ehkäisykeinona :)
 
Ainiin, tosi ärsyttävää ku tissit alkaa kipuilee enne menkkoja (olin alkamassa imuroimaan nii ku tökittäis paksulla neulalla vaikka en koskenutkaan rintaan ja mies pelaa) :banghead:

muilla samaa? Vai oonko ainoa? Tässä enään odotellaan vikoja pillerimenkkoja alkaviksi. Huoh. Saa nähdä kuin käy. Mies anto 5 päivää aikaa miettii sitä ehkäsyjuttua mut tiedän kantani ja pysyn siinä :happy:
 
Takaisin
Top