Raskaaksi 2020

Mä oon nyt seurannut tätä keskustelua nyt parisen viikkoa, ja alkoi jo tuntua vähän creepyltä noin ulkopuolelta seurata ja eläytyä teidän fiiliksiin :talk020 joten ehkäpä annan itseni ilmi ja liityn mukaan ryhmään eli moi kaikki :helloTäällä on selvästi ihan mahtava yhteishenki, ihanaa miten jossain voi nykyäänkin olla näin kannustavaa ja myötäelävää keskustelua :Heartred

Meillä (vasta) yk2 menossa, esikoista yritetään. Kesä meni säätäessä omaa lääkitystä raskaustoiveitten mukaisiksi, ja muutenkin ihan tarpeeksi on ollut valmistautumisaikaa. Ollut mahtavaa jo sekin et nyt on päästy vihdoin oikeasti yrittämään! Mä oon 28, mies 34 ja itse totesi että hän ei tästä enää nuorru joten parempi alkaa hommiin :love022 etenkin kun tosiaan ei voi tietää kauanko yritykseen lopulta menee :rolleyes:
Viime kuussa yllätti miten voikaan ylianalysoida joka ikistä ruumiinmuutosta ja -toimintaa (kun aiemmin lähinnä menkat huomioinut :laughing002). Nyt (arviolta) dpo+1 eli pikkuhiljaa siirtyy toiminnasta jännitykseen, hauska nähdä osaisko nyt olla iisimmin. Villisti veikkaan että en :angelic:

Vakipaikoista ja ajankohdan optimoinnista: Meistä toinen on yrittäjä, toinen alalla jossa käytännössä jokainen on pätkätyöläinen, niin että on pitänyt vaan hyväksyä että tietty epävarmuus on ja pysyy eikä voi jäädä odottelemaan "täydellistä" aikaa sillä sitä jota tuskin ikinä tulee, kun aina voi joku (koti/työ/yleiset elämäntaidot...) olla paremmin. Eikä tulevaisuutta ylipäätään koskaan voi ennustaa, tai vaikka just nyt olisikin just esim. vakaampi työpaikka, niin eipä sen säilyminen oo nykyajassa mitenkään taattua. Toisaalta, eikö just raskaana olevien irtisanomisessa olla nykyään erityisen varovaisia :wink Meillä tosin molempien koulutus tuo onneksi tiettyä varmuutta siihen että jotain töitä aina lopulta pitäisi löytyä... toivottavasti!
+ tuo että niin kauan kun on "lapsensaantiiässä" niin sehän on työnantajalle vaan "ajan kysymys".. ARGH (siinä mielessä voi muuten näyttää hyvältäkin, jos lapset on jo saatu...?) Kyllä ottaa päähän miten erilailla nuorten naisten ja miesten tulevaisuudennäkymistä tehdään just tällaisia itseään toteuttavia ennusteita :mad:

Tervetuloa mukaan jännäileen. :welcome

Ihana saada uutta porukkaa.
Toivon pikaista plussaa :hello2
 
Hellurei! Täältä taas löydän itseni lueskelemasta pienen tovin jälkeen.
Tällä hetkellä piinaviikot taas meneillään, dpo 7. Olen ottanut aika paljon suorituspaineita tästä lapsen saannista kun toive vauvasta on niin kova. Päätin että tässä kierrossa en tikuttele ovista enkä tee rtestiä ennen kuin oikeasti ne menkat on myöhässä. Ja muutenkin olen yrittänyt ottaa "rennommin" ja unohtaa että tosissamme yritämme lasta. Suhteellisen hyvin olen tässä onnistunut kun en ole koko ajan kyttäämässä raskaus appeja ja tutkiskellut mahdollisia oireita.
Eilen oli erikoisia alavatka kipuja ja kireyttä. Tänään muutaman kerran pientä vihlaisuaja turvottelua. Toivottavasti kaveri olisi matkassa mukana mutta yritän olla masentumatta jos ei vielä tästäkään kierrosta onnista. Sitten vain mennään uuteen kierrokseen nro 6.
 
Imetys ei kyllä ole mikään ehkäisy kaikille, meidän neuvolassa ainakin on painotettu ettei ole mikään 100% ehkäisy. Siksi jälkitarkastuksessa tarjoavatkin esim minipillereitä.

Minä en ole niitä kokenut tarpeelliseksi koska ilman ovulaatiota ei ole myöskään mahdollista raskautua ja minä en kovin montaa kertaa vuodessa ovuloi, näin ollut jo ilman lapsiakin. Mutta, mulla esikoisen kohdalla kävi niin että menkat alkoivat vasta kun imetys lopetettiin lapsen ollessa 8kk, lopetuksesta meni 2kk kun menkat alkoi.

Nyt toisen lapsen kohdalla menkat alkoi täysimetyksestä huolimatta lapsen ollessa 5kk vanha.

Olen myös lukenut pitkin nettiä eri keskustelupalstoilla kuinka jotkut raskautuneet imetyksen aikana. Ehkä tämäkin on vaan sitten niin ihmisestä kiinni.

No ei tietenkään ole ehkäisy. Kyse oli siitä, että imetys voi vaikeuttaa raskautumista.
 
Voi apua mä kiskon hiuksia päästä. :shifty: toi pässi ei tajunnu et joa jätän pilsut, tarkoittaa etten välttis viel halua lasta vaan nähdä oma kierto. Nyt se on tos kyselly et mitä tehdään, rai, mitä mä teen ku jos kesäkuus tulee ni ollaa kusessa koska miehellä on vakuutusmaksut sun muut tulos sillo ja mä oli jo iha et EI :banghead: aina on kondomit!! Mut se on iskoutunu et pillerien lopetus -> vauva

Nyt vaa mietin et mitä jos teenkin virheen ja apua ja hui :sad001 kauhee epävarmuus taas tässä :arghh:
 
Voi apua mä kiskon hiuksia päästä. :shifty: toi pässi ei tajunnu et joa jätän pilsut, tarkoittaa etten välttis viel halua lasta vaan nähdä oma kierto. Nyt se on tos kyselly et mitä tehdään, rai, mitä mä teen ku jos kesäkuus tulee ni ollaa kusessa koska miehellä on vakuutusmaksut sun muut tulos sillo ja mä oli jo iha et EI :banghead: aina on kondomit!! Mut se on iskoutunu et pillerien lopetus -> vauva

Nyt vaa mietin et mitä jos teenkin virheen ja apua ja hui :sad001 kauhee epävarmuus taas tässä :arghh:


Eeeeeeeihhhhhhkääää nyyyyyyyt oikeesti.

:arghh:
 
Kyllä turhauttaa nää fiilikset nyt siis 36/28. Oon tikuttanut 6 päivää ovistikkujakin että jos oonkin uudella kierrolla jo, et jos se kahden päivän oletettu tihkumisvuoto ei ollukka kiinnittymistä vaan ennen aikaiset minimenkat.
No eilen sit tikussa oli toinen viiva aika tumma jo, muina päivinä hädin tuskin näkyny edes se toinen viiva, ja tänään sama homma, hailakka testiviiva vaan. Et oliko ehkä ovishuippu eilen ( varoilta heiluteltiin peittoja)
Vai mitä tää mun kierto on.
Elimistö ihan sekasi. Ei siis ikinä oo kierto yrittäny näin, vaan ollu sen 27-28 päivää

Aarh, hulluks tuun

Sorry omanapailu, pakko vaan tuntojaan jonnekin purkaa kun ei livenä voi muille kuin miehelle, sekin ihan ymmällään mitä tää on, missä menkat, tai missä ovis ( sekin tullut aina ko 12-14 joka kuukausi kun orjallisesti oon ovista joka kierto tikuttanut)
Tai missä plussa , huoooh
Ja tää sää tekee entistä matalammaks fiilikset

Ja mikä hämmentävintä, lämmöt YHÄ 37
Kun normisti kp1- dpo3 välillä 36.3-36.4.


Niin ja onnea taas teille jotka plussan tai haamun saaneet
Kunpa vielä sen saisi kokea itsekin
 
Tervetuloa uudet kuumeilijat!

Imetyksestä... Vauva on kohta 9 kk eikä ehkäisyä ole ollut käytössä. Kolme ovista ja kahdet menkat ollut. Luteaalivaihe on ollut lyhyt 7 ja 8 päivää, joten kyllä mulla imetys vaikuttaa selvästi, ei-imettävänä luteaali 14 vrk. Imetän kerran yössä ja noin 5x/vrk. Tänään Dpo7 ja armottomat menkkajomot jatkuu jo toista päivää, taitaa jäädä luteaali lyhyeksi taaskin...
 
Voi apua mä kiskon hiuksia päästä. :shifty: toi pässi ei tajunnu et joa jätän pilsut, tarkoittaa etten välttis viel halua lasta vaan nähdä oma kierto. Nyt se on tos kyselly et mitä tehdään, rai, mitä mä teen ku jos kesäkuus tulee ni ollaa kusessa koska miehellä on vakuutusmaksut sun muut tulos sillo ja mä oli jo iha et EI :banghead: aina on kondomit!! Mut se on iskoutunu et pillerien lopetus -> vauva

Nyt vaa mietin et mitä jos teenkin virheen ja apua ja hui :sad001 kauhee epävarmuus taas tässä :arghh:


Sä et ole tehnyt mitään väärää!

Elämässä menee rahaa ja aina tulee lisää maksuja ja oikeastaan ikinä ei ole riittävän hyvä aika lapselle.

Opiskelulle ja työn teolle on aikaa koko elämä, mutta lapsia ei tule kuin murto-osan siitä ajasta.

Koskaan ei tiedä, milloin omalla kohdalla se vaikeutuu. Lapsettomuudesta itse kärsineenä ajattelen, että vaikka meilläkään ei ole optimaalinen tilanne ja mies opiskelee tässä samalla, niin lapsia en saa elämääni myöhemmin, vaikka kaiken muun voi saada. :)
 
Heippa!

täällä dpo 8 menossa, menkat pitäis alkaa ens viikolla keskiviikkona flon mukaan. Kierto yleensä 27-31 suunnilleen ja tuo keskiviikko olisi kp29 joten ei ihan lukkoon lyöty sekään. En haluisi testata ennen keskiviikkoa kun en tahdo vaan pettyä. Yritän odottaa että menkat olis myöhässä ennenku testaan. Toive raskaudesta on niin kova ja tekisin kaikkeni sen eteen! Toivotaan parasta ja paljon vauvaliimaa kaikille, onnea jo plussanneille

Kuinka pitkä kierto muilla on ja mikä dpo yleensä aloitatte testailun? Millä dpolla olette saaneet jo viivaa näkyviin?
 
Voi apua mä kiskon hiuksia päästä. :shifty: toi pässi ei tajunnu et joa jätän pilsut, tarkoittaa etten välttis viel halua lasta vaan nähdä oma kierto. Nyt se on tos kyselly et mitä tehdään, rai, mitä mä teen ku jos kesäkuus tulee ni ollaa kusessa koska miehellä on vakuutusmaksut sun muut tulos sillo ja mä oli jo iha et EI :banghead: aina on kondomit!! Mut se on iskoutunu et pillerien lopetus -> vauva

Nyt vaa mietin et mitä jos teenkin virheen ja apua ja hui :sad001 kauhee epävarmuus taas tässä :arghh:

Tuo nyt on pelkkä tekosyy, koska vakuutusmaksut saa yleensä jaettua eriin ja jos muutama pilleri vielä jäljellä, niin vaikka tyhjennysvuoto alkaisi heti vikan jälkeen ja raskautuisit yk1, tulisi laskettu aika kesäkuun lopulle. Ja monesti raskaudet menee vielä "yliajalle". Mutta kannattaa toki miettiä onko hän oikea henkilö saamaan vauvan kanssasi. Ettei tule hälle sitten paniikki, kun oikeasti raskaudut o_O Ja pienen vauvan menot eivät yleensä ole ainakaan suuremmat kuin vähän isomman, varsinkaan jos täysimettää. Halpoja vaatteita löytyy kirpputorilta. Myös äitiyspakkauksen saa halutessaan avuksi. Siinä laatikossa vastasyntynyt voi vaikka nukkua alkuajat että niin :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Pakko kommentoida tota vauva-asiaa.
Meillähän mua sai houkutella ensin koko yritykseen, koska pelkäsin ja jännitin sitä aluksi niin paljon. Olin ehkä liian paljon etukäteen miettinyt, mikä kaikki voi mennä pieleen ja varsinkin kasvatustyötä tehneenä tiedän hyvin, ettei aina lasten kanssa ole todellakaan helppoa.
Jotenkin koen myös, että tää nykyinen työ- ja koulutusjärjestelmä ajaa sitä ideaalia, että lapset olisi ihan hyvä tehdä vasta työn tai opintojen jälkeen siellä 30 tienoilla, jos sittenkään. Tää kehityshän on selkeästi erilaisempi kuin vuosikymmeniä sitten, jolloin oli ihan normaalia et ekat lapset syntyi parikymppisille.
Mut sitten tajusin, ettei tää todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, että lapsia saadaan ja aloin miettimään, että kaiken pystyy kyllä järjestämään opinnot sekä työt. Ei lastensaaminen pilaa elämää, harmittaa että nuoret saa mediasta, koulusta ja muualta sen kuvan vanhemmuudesta. Jopa oma äitini kokee meidän pilaavan elämämme kun lapsia tulee alle 30-vuotiaana. Minusta se on surullista ja käsittämätöntä.

Mä olen sitä mieltä, ettei oikeaa aikaa vauvalle ole edes olemassa. Aina tulee jotain - töihin, terveyteen tai muuhun elämään liittyvää.
Mä jopa hetken koin syyllisyyttä, että olen raskaana heti kun sain pidemmän työrupeaman, mutta nyt mä ajattelen, mitä siitä. Ei mikään ole niin tärkeetä kun se pieni kaveri, joka toivon mukaan kasvaa ja kehittyy kuten pitääkin :Heartred

Niin ja mulla ei oo pahoinvointia :grin Ainoastaan vaan maha vähän vilkkaampi ja oudompi. Tulispa ne digit :bounce
 
Heippa!

täällä dpo 8 menossa, menkat pitäis alkaa ens viikolla keskiviikkona flon mukaan. Kierto yleensä 27-31 suunnilleen ja tuo keskiviikko olisi kp29 joten ei ihan lukkoon lyöty sekään. En haluisi testata ennen keskiviikkoa kun en tahdo vaan pettyä. Yritän odottaa että menkat olis myöhässä ennenku testaan. Toive raskaudesta on niin kova ja tekisin kaikkeni sen eteen! Toivotaan parasta ja paljon vauvaliimaa kaikille, onnea jo plussanneille

Kuinka pitkä kierto muilla on ja mikä dpo yleensä aloitatte testailun? Millä dpolla olette saaneet jo viivaa näkyviin?
Mun kierto on n. 28pv ja yritän yleensä odottaa testausta ainakin dpo10 asti. Haluaisin olla niitä, jotka pystyy odottamaan sinne, että menkat on myöhässä, Mutta en oo siinä onnistunut :hilarious: viime kierrossa sain dpo8 haamun näkyviin 6,5mIun testillä.
 
Tervetuloa uudet kuumeilijat!

Imetyksestä... Vauva on kohta 9 kk eikä ehkäisyä ole ollut käytössä. Kolme ovista ja kahdet menkat ollut. Luteaalivaihe on ollut lyhyt 7 ja 8 päivää, joten kyllä mulla imetys vaikuttaa selvästi, ei-imettävänä luteaali 14 vrk. Imetän kerran yössä ja noin 5x/vrk. Tänään Dpo7 ja armottomat menkkajomot jatkuu jo toista päivää, taitaa jäädä luteaali lyhyeksi taaskin...

Mullakin oli muuten tosi lyhyt luteaalivaihe silloin kun vielä imetin. Just jotain viikon luokkaa. Normaalistikin vain 10-11 päivää, mut oli selkeästi lyhyempi.
 
Täällä nyt tullut taas lisää porukkaa jännäilemään. Ehkä minäkin! Olen siis kirjaimellisesti koko yritysajan (10kk) lukenut tätä foorumia mutta en ole tohtinut kirjoittaa! Aivan mahtava porukka ja olen jännäillyt kaikkien tilanteita.
Omaa taustaa: minä 31v, mies 34v, esikoosta toivotaan. hormonaalinen ehkäisy ollut 16v asti käytössä, eka pillerit, sitten rengas. Ehkäisy lopetettu 10/2019, eka kierto oli 75 päivää, jonka jälkeen tooooooodella epäsäännöllinen, yleensä yli 40pv.
Nyt vihdoin näyttää siltä, että kierto tasaantunut 34pv tietämille. Nyt menossa kp 21 ja ovulaatiotestissä plussa! Odotan miestä kotiin, on käsketty bäng bäng hommiin.:sex

Nyt otettu tähän kiertoon taas geleet käyttöön ja ekaa kertaa greippimehukin. Limat ainaki kohillaan jos ei muuta!
 
Tervetuloa Verho ja uudet kuumeilijat!

Vaikka musta on jännää seurata testailuja täällä ja pidän kaikille peukkuja, omassa kylppärissä tilanne on hillityn piinaava. Yhdessä kierrossa jo tarkkailin itsessäni kaikenmoisia raskausoireita ja tein sitten ClearBluen herkän. Nega. Ja ai vitsit loukkaannuin sitten raskaustestien suunnittelijoille siitäkin, että se perkeleen patteri pitää purkaa kierrätykseen :laughing021

Mul on yks apteekin viivatesti odottamassa, teen sen vähän ennen menkkoja.
 
Takaisin
Top