Raskaaksi 2020

Pahoittelut Mrs. S negasta, ja Nuorena äidiksi yrityksen mahdollisesta lykkääntymisestä!

Zarar ja Tammenterho, onnea viivan vahvistumisesta!

ON: Keskellä yötä heräsin vatsakramppeihin ja vessahätään. Myös hiiva on löytänyt perille vuosien jälkeen. Ja rinnat tuntuvat kipeiltä. Tämä aika kuukaudesta on niin korni kun kaikesta ikävästä innostuu. :hilarious:

Nyt dpo 9 aamulla lämmötkin oli taas nousseet, joten rohkaistuin testaamaan (sillä rfsun:n herkällä mutta kököllä). 5min kohdalla kuvittelin näkeväni aavistuksen jotain, mutta joko haaleni tai sitten uniset silmät vihdoin tarkensivat testiin riittävät hyvin. :smiley-ashamed005 Eli nyt ei näy käytännössä mitään, kuvassa varsinkaan. Sanoisin siis että nega, muttei ihan puhdas sellainen.:confused005
 
Eipä ollut lähikaupassa kuin rfsun herkkä, ja puhdas nega minusta. Nyt kp 49, alkaispa vaan menkat jo :dead:. Käyn kyllä lohdutukseksi sushilounaalla :angelic:
 
Se siitä haaveest sitte.. mies totes et jos vasta kesäl yritettäs kuitenki.. se haluaa rahaa enemmän.
M oon nyt vaa pyöriny sängyssä enkä saanut unta.. harmittaa :smiley-angry017

Ehkä mä sit luovutan ja vetäydyn ku ei täst mtn tule tänä vuonna enää..:sad010


Kaikkee hyvää kaikil ja toivoa ja onnea teille!! ❤️❤️

Ettekös te olleet jo sopineet yrityksen aloittamisesta? Jos olitte, niin on tahditonta mieheltä lupailla ensin, että nyt aletaan yrittämään ja sitten vetää matto jalkojen alta. Se ei oo itsestäänselvää, että tärppää heti, kuten joku muukin sanoi. Pillerit voi sekoittaa pakkaa kyllä jonkin aikaa. Jospa se mies siitä rohkaistuu vielä yrittämään HETI :grin
 
Mulla ei oo kyllä mitään oireita nyt mihinkään suuntaan, toki vasta on dpo6. Mutta kumminkin, ihan varmasti mun tuurilla ei vielä päästä plussaamaan raskaustestillä.

Tosin eipä mulla mitään oireita ollut kuopuksenkaan kohdalla kun ekat testit tein. Dpo9-dpo10.
 
Ettekös te olleet jo sopineet yrityksen aloittamisesta? Jos olitte, niin on tahditonta mieheltä lupailla ensin, että nyt aletaan yrittämään ja sitten vetää matto jalkojen alta. Se ei oo itsestäänselvää, että tärppää heti, kuten joku muukin sanoi. Pillerit voi sekoittaa pakkaa kyllä jonkin aikaa. Jospa se mies siitä rohkaistuu vielä yrittämään HETI :grin

Mä olen kaikkien kans niin samaa mieltä!
No sepä. Taaiii, sit mä en katoa täältä vaan yritän nyt selvittää sille et ei se oo niin yksinkertaista.. :smiley-angelic006
Vaikka luultavasti joudunkin alottamaan uuden laatan sen mieliksi, mut sillai et saan sen eka ymmärtää asian. Ja toiseks, mä toivottavasti olen jo maanantaina töissä - helpottaa rahapulmia ja nii..
Mut se varmaa ajatteli tosiaa nii et jos nyt alotetaa ni se "tulee jos on tullakseen" ni tärppäis heti. :D pakko keksiä nyt joku sotasuunnitelma! :wink
 
Täällä on nyt oireet vähentyneet palelua lukuunottamatta. :sad001

En tiedä meinaako tää menkkojen odottelua...

Noh niin kauan kun ei tätiä näy on toivoa. :hello2
 
Mä olen kaikkien kans niin samaa mieltä!
No sepä. Taaiii, sit mä en katoa täältä vaan yritän nyt selvittää sille et ei se oo niin yksinkertaista.. :smiley-angelic006
Vaikka luultavasti joudunkin alottamaan uuden laatan sen mieliksi, mut sillai et saan sen eka ymmärtää asian. Ja toiseks, mä toivottavasti olen jo maanantaina töissä - helpottaa rahapulmia ja nii..
Mut se varmaa ajatteli tosiaa nii et jos nyt alotetaa ni se "tulee jos on tullakseen" ni tärppäis heti. :D pakko keksiä nyt joku sotasuunnitelma! :wink

Mä mietin, että voisitko tollaisessa tilanteessa sanoa jotenkin että "hei, ymmärrän hyvin että jännittää ja se on tietysti sun päätös jos et halua vielä yrittää. Musta kuitenkin tuntuu pahalta jatkaa oman kierron sotkemista pillereillä kun lapsitoive on kova, eli lopetan ne tähän ja sä voit jatkaa kumilla ehkäisyä niin kauan kuin siltä tuntuu"

Mulla siis tuli niin paha mieli siitä että joutuisit vielä syömään pillereitä. Tavallaan että sulle jäisi vastuu siitä, että sitä mitä tahdot, ei tapahdu. Yrityksen aloituksen lykkääminen tuntuu vähemmän kurjalta asialta, mutta olisihan se ihanaa jos sulla olisi olo että edistät asiaa oppimalla omasta kierrosta yms. Ja mies olisi sitten vastuussa ehkäisystä niin kauan kun lapsia ei halua, eli itse tekisi aktiivisesti sen päätöksen joka kerta.

Vain omia ajatuksia aiheesta...
 
Älä aloita uutta laattaa @nuorenaäidiksi! Mieluummin kumit käyttöön ja als tutustua omaan luonnolliseen kiertoon. Selvitä lääkärillä/gynellä että oma kroppa on kunnossa raskautta ajatellen.

Kuulostaa ihan inhimilliseltä, että mies viivyttelee rahaan vedoten. Kuten moni jo totesikin, raskautuminen on yksilöllistä ja siinä saattaa mennä nuorenakin useampi kuukausi vaikkei todettuja haasteita olisikaan. Älä luovuta vaan ota sama taktiikka käyttöön kuin miehellä eli järkeillen ja rauhallisesti vaan :wink

Ja onnittelut uudesta duunista!
 
ON: dpo8 ja sellanen odottava välitila. ei niin paljon oireita, mutta koko ajan odotan tuleeko jotain. ekassa raskaudessa sen tärppäyksen vain jotenkin tiesi (muutama päivä ennen plussaa), että nyt odotan samanlaista fiilistä. vaikka eihän ne raskaudet ikinä kai ole samanlaisia keskenään...
 
Mä olen kaikkien kans niin samaa mieltä!
No sepä. Taaiii, sit mä en katoa täältä vaan yritän nyt selvittää sille et ei se oo niin yksinkertaista.. :smiley-angelic006
Vaikka luultavasti joudunkin alottamaan uuden laatan sen mieliksi, mut sillai et saan sen eka ymmärtää asian. Ja toiseks, mä toivottavasti olen jo maanantaina töissä - helpottaa rahapulmia ja nii..
Mut se varmaa ajatteli tosiaa nii et jos nyt alotetaa ni se "tulee jos on tullakseen" ni tärppäis heti. :D pakko keksiä nyt joku sotasuunnitelma! :wink

joo älä alota uutta liuskaa vaan ala kattelee miten sun kierrot menee jne! mulla eksä rupes kans heti toppuuttelee lapsen yrittämises ku mulla rupes pillerit loppumaan. lopetin kuitenkin ja sanoin et hän sit ostaa kumeja ja käyttää niitä jos parhaaksi niin näkee. no meiltä loppu seksi sit kokonaan ja erottiin.. hän oli kyl lupaillu melkein viis vuotta lasta, et ensin oma talo, isompi auto ja vakkari työ. kaikki oli ja pillerit lopetin ni aina tuli lisää tekosyitä.. nyt mulla onneksi on uusi ihana mies ja hälle tein heti tapailussa selväks, että haluan lapsia, enkä odottele enää minkää syiden takia. onneksi hänkin lapsia haluaa ja on tukena kun ei se nyt niin helppoo ookkaa :confused1
 
Mä mietin, että voisitko tollaisessa tilanteessa sanoa jotenkin että "hei, ymmärrän hyvin että jännittää ja se on tietysti sun päätös jos et halua vielä yrittää. Musta kuitenkin tuntuu pahalta jatkaa oman kierron sotkemista pillereillä kun lapsitoive on kova, eli lopetan ne tähän ja sä voit jatkaa kumilla ehkäisyä niin kauan kuin siltä tuntuu"

Mulla siis tuli niin paha mieli siitä että joutuisit vielä syömään pillereitä. Tavallaan että sulle jäisi vastuu siitä, että sitä mitä tahdot, ei tapahdu. Yrityksen aloituksen lykkääminen tuntuu vähemmän kurjalta asialta, mutta olisihan se ihanaa jos sulla olisi olo että edistät asiaa oppimalla omasta kierrosta yms. Ja mies olisi sitten vastuussa ehkäisystä niin kauan kun lapsia ei halua, eli itse tekisi aktiivisesti sen päätöksen joka kerta.

Vain omia ajatuksia aiheesta...

Samoilla ajatuksilla minäkin liikkeellä. Asiasta kannattaa keskustella ja hormoniehkäisyä on minusta kohtuutonta sysätä toiselle kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Mutta, lapsen saaminen on iso asia, ja vaikka kuinka tympeältä tuntuukin sen lykkääminen, niin oletusarvoisesti paras lähtökohta perheen perustamiselle on yhteinen tahto. On epäreilua antaa toisen innostua, ja sitten perua, mutta ihmisiä me kaikki ollaan ja mieli voi muuttua. Minusta on hyvä, että hän miettii tuota taloudellista puoltakin. Raha-asiat on jokaiselle eri prioriteetillä, ja vaatii malttia keskustella toisen toiveista sen suhteen.

Kun muksut oli pieniä, mun ainoa raha oli joku äitiysraha ja sitte kotihoidontuki, josta ostin vaatteista kodintekstiileihin kaikki mitä tarvi. Ex maksoi vaan asuntoa ja oman auton käytön sekä useimmat ruokaostot. Mä maksoin myös sähköt esim. Epäreilua, mutta hei, mä pärjäsin, vaikka potutti kun ilman minua lapset olis kulkenu alasti :rolleyes: Exän mielestä kotiin olis riittäny anopin vanhat kukkaverhot, varmaan olis lapsensakin pukenu niihin jos olis voinu, koska ilmaista ja äitikulta antanut. Ei siis ymmärtänyt yhtään ns pakollisien hankintojen päälle, kesä kuivattaa jne :wacky: hän oli yhenlainen pihi, joka ei koskaan kuitenkaan selvittänyt, mihin rahaa menee. Olin sen perheen kirjanpitäjä :bag: eronkin jälkeen jouduin melko vähillä rahoilla menemään, mutta lapset on saanu sen mitä tarvitsee. Joskus jotain mukavuushankintoja täytyny lykätä jos esim kalliin haalarin tms osto edessä, mutta fiksulla rahankäytöllä ei suomessa nälkään kuole vaikka lapsia oliskin :)

Mähän olen tällä hetkellä ammattikorkeassa (kolmas tutkinto menossa) ja töissä samalla enemmän ja vähemmän, ja mies alotti just opiskelut uudella alalla:smiley-bounce012 meillä on esim oma talo maksettavana, ja hyvin tässä pärjätään. Tein excelillä kk-budjetoinnin kun suunniteltiin näitä rahajuttuja, siitä näki hyvin mihin rahaa kuluu, realistinen tapa pysyä kärryillä :)

Säästösyistä luovuin mun rakkaasta autosta ja ostettiin tilarutku tilalle, mutta ehkä kestän pari vuotta :laughing002 olen siis niin henkeen ja vereen autoihminen, että olen oikeasti ikävöinyt autoani :smiley-ashamed005 kilpailutin kaikki vakuutukset, puhelinliittymät ja sähkösopparitkin samaan säästösyssyyn :rolleyes:

Kaiken tämän lätinän tarkoitus oli antaa esimerkki siitä, että elämä voi olla hyvää vaikka rahaa ei lompsasta välillä pursuisikaan ulos :happy:
 
Älä aloita uutta laattaa @nuorenaäidiksi! Mieluummin kumit käyttöön ja als tutustua omaan luonnolliseen kiertoon. Selvitä lääkärillä/gynellä että oma kroppa on kunnossa raskautta ajatellen.

Kuulostaa ihan inhimilliseltä, että mies viivyttelee rahaan vedoten. Kuten moni jo totesikin, raskautuminen on yksilöllistä ja siinä saattaa mennä nuorenakin useampi kuukausi vaikkei todettuja haasteita olisikaan. Älä luovuta vaan ota sama taktiikka käyttöön kuin miehellä eli järkeillen ja rauhallisesti vaan :wink

Ja onnittelut uudesta duunista!

Indeed! Kumit ei mitenkään nautintoa lisännyt tässä taloudessa mutta kerrotaanpas stoori aikani kuluksi :hilarious: Oon itse siis kokeillut kahta eri pilleri merkkiä, laastaria ja rengasta. Laastari ja pillerit lisäsi (aurattomia) migreenikohtauksia. Rengas aiheutti todennäköisesti tämän saakelin ektopian mitä nyt loopattiin ja vei halut ihan täysin :grumpy: Miehen kanssa keskustellen siis päätin jo joskus pari vuotta sitten, että meillä siirrytään kumin käyttäjiksi!

Se oli ihan uskomaton fiilis kun yli 10 vuoden jälkeen alkoi tunnistaa kroppansa hormonitoimintaa :wideyed: Aloitin hormonaalisen ehkäisyn 17v ja lopetin 27-28v. Tuolloin 17 kesäisenä ei pyörinyt mielessä ovulaatiot ja muut. Halut palasi takaisin, normaalit vaihtelut vv:ssa, ihan kun olisi kävellyt sellainen huntu päässä, jonka läpi olisi maailmaa katsellut ja sit se nostettiinkin pois! Tämän pari vuotta yritystä odottaessa olen nyt käyttänyt itseni vahtaamiseen ja voin sanoa olevani melkoisen kartalla kropan toiminnasta. Ehdottomasti plussaa raskautta yrittäessä. Ja mahdollisen raskauden jälkeen hormonikierukka (jonka PITÄISI vaikuttaa paikallisesti) ja nevö ägäin muuta hormonaalista ehkäisyä :stop:

Itse yrittämisen aloitus oli meilläkin haastavaa. Miestä pelotti. Ja minä jauhoin miten hankalaa se tuleekaan olemaan! No, mies suostui ja ensimmäinen yk plussa tikussa! :bag: Jopa kauhuissaan oleva mies ehti innostua, mutta se into valui varhaiseen keskenmenoon, kemialliseen raskauteen :sorry: Kerran kun on sen riemun kokenut, nyt yrittää molemmat tosissaan. Yk 4 käynnissä. Plussatuulia kaikille!
 
Kiitos kaikille jotka nyt rohkas ja avas mun silmiä. :Heartred

Kävin suihkussa tossa ja totesin suihkun alla että kyl mä vaan jätän ne nyt.

Kävelin miehen eteen ja muotoilin asian et mitäpä jos en hakisikaan pillereitä apteekista. Sen ilme oli jo utelias joten jatkoin kertomalla just et olis kiinnostavaa nähdä luonnollinen kierto - menkkoja myöden. Ihan vaan koska siis tosiaan ei mulle oo luonnollista et menkat vaan.. katoaa :bored: Ja se vei asian rahaan ja töihin ja lopulta mies totesi että mitä ikinä päätänkään, hän on fine asian kanssa! :smiley-bounce016 nyt lähinnä tuntuu et on voittajafiilis. Vaikka se toki sano et pidemmän päälle kumit tulis olee yhtä meneviä ku pilleritkin mut ymmärs asian. Totes lopuksi et "mut helmi maaliskuussa ei todellakaan yritetä. Lapselle ei mikään oo kamalampaa ku syntyä joulukuussa" :laughing002
 
Kiitos kaikille jotka nyt rohkas ja avas mun silmiä. :Heartred

Kävin suihkussa tossa ja totesin suihkun alla että kyl mä vaan jätän ne nyt.

Kävelin miehen eteen ja muotoilin asian et mitäpä jos en hakisikaan pillereitä apteekista. Sen ilme oli jo utelias joten jatkoin kertomalla just et olis kiinnostavaa nähdä luonnollinen kierto - menkkoja myöden. Ihan vaan koska siis tosiaan ei mulle oo luonnollista et menkat vaan.. katoaa :bored: Ja se vei asian rahaan ja töihin ja lopulta mies totesi että mitä ikinä päätänkään, hän on fine asian kanssa! :smiley-bounce016 nyt lähinnä tuntuu et on voittajafiilis. Vaikka se toki sano et pidemmän päälle kumit tulis olee yhtä meneviä ku pilleritkin mut ymmärs asian. Totes lopuksi et "mut helmi maaliskuussa ei todellakaan yritetä. Lapselle ei mikään oo kamalampaa ku syntyä joulukuussa" :laughing002
Meillä meni vähän samalla tavalla kuin teillä. Mulla ei ollut hormonaalista ehkäisyä, mutta oltiin siis sovittu että aletaan yrittämään. Lopulta mies kuitenkin sanoi, että ei vielä haluakaan, halusi juurikin säästää, vetosi työkuvioihin jne. Lopulta sovittiin, että tulee jos on tullakseen. Noh tuli plussa ja meni kesken, jonka jälkeen mies tajusi ettei se niin helppoa ja yksinkertaista ole ja sen jälkeen ollaan siis ihan oikeasti ja kunnolla yritetty. Tsemppiä :Heartred
 
Meillä meni vähän samalla tavalla kuin teillä. Mulla ei ollut hormonaalista ehkäisyä, mutta oltiin siis sovittu että aletaan yrittämään. Lopulta mies kuitenkin sanoi, että ei vielä haluakaan, halusi juurikin säästää, vetosi työkuvioihin jne. Lopulta sovittiin, että tulee jos on tullakseen. Noh tuli plussa ja meni kesken, jonka jälkeen mies tajusi ettei se niin helppoa ja yksinkertaista ole ja sen jälkeen ollaan siis ihan oikeasti ja kunnolla yritetty. Tsemppiä :Heartred


Kiitos :Heartred täällä mies itsekin kovasti haluaisi lasta ja kertoikin sen, mut on huolissaan just rahan riittävyydestä. Oli mennyt lukemaan googlest aamulla mun vielä nukkuessa paljonko vauva maksaa ja todemmu et oho, melkein 4000 :scared001 + tossa äsken totesi että kukaan ei palkkaa vakkariksi raskaana olevia. Ja mä ajattelin et ei kukaan tuu saamaan nykyää vakkariduunia.. harva ehkä joo mut suurinosa ei. Et jos siihe lohduttautuu ninaika heikoks jää :whacky011
 
Kiitos :Heartred täällä mies itsekin kovasti haluaisi lasta ja kertoikin sen, mut on huolissaan just rahan riittävyydestä. Oli mennyt lukemaan googlest aamulla mun vielä nukkuessa paljonko vauva maksaa ja todemmu et oho, melkein 4000 :scared001 + tossa äsken totesi että kukaan ei palkkaa vakkariksi raskaana olevia. Ja mä ajattelin et ei kukaan tuu saamaan nykyää vakkariduunia.. harva ehkä joo mut suurinosa ei. Et jos siihe lohduttautuu ninaika heikoks jää :whacky011

Loistavaa! Ja siis juuri tuo, et onhan sen yrittämisenkin aloittaminen aikanaan sitten helpompaa kun on ne pillerit jätetty jo aiemmin pois - antaa keholle rauha ensin toipua pillereistä. Mää aikanaan ekalla kerralla kun pillerit jätin ni oottelin menkkoja 2-3kk, nyt tuli heti poisjättämisen jälkeen. Mut mulla oli suunnitelma (joka ei nyt näemmä pitänyt paikkaansa) siitä että otan rauhassa ja seuraan millaseks kierto menee - no toisin kävi (mitä ilmeisimmin) o_O

Ja mitä tulee just tohon vakkarityöasiaan... Mäkin joskus mietin et no sit vasta toinen lapsi ku on vakkarityö. Kunnes tajusin oman alan raadollisuuden ja tehny kohta 5v vaan sijaisuuksia ja määräaikaisia soppareita. Kun taas mies opintojen loppusuoralla sai kun saikin vakityön :angelic: eli ne vakkarityöt on lopulta todella myös alasidonnaisia:bored:

Rahaahan vauvaan ja lapseen saa kulumaan roppakaupalla niin halutessaan. Mä totesin miehelle että ei oo mitään tarvetta haalia tavaraa ja asioita, perusasiat hankitaan ja sit tarpeen mukaan. On terveydenhuoltokuluja toki, mutta tavaran kanssa saa tilanteesta joko kalliin tai omaan budjettiin sopivan - tärkeintä varmaan se priorisointi siinäkin :)
 
Takaisin
Top