Kesäkuun keskustelut

Huhhuh, itkuinen iltapäivä. Lähdin sittenkin miehen äitin mökille ja meni siinä tovi hyvin, mutta sitten puskista alko pinnaa kiristelee ja olot muuttu itkuks. No, nyt tietää anoppi. Tavallaan helpotus sekin, kävi miten kävi.

Mikä teidän linja on hiusten värjäyksen suhteen raskausaikana? Värjäättekö normaalisti, laittaisitteko vaan raitoja yms ei mitään juureen menevää vai jätättekö kokonaan pois?

Mikä teidän linja on hiusten värjäyksen suhteen raskausaikana? Värjäättekö normaalisti, laittaisitteko vaan raitoja yms ei mitään juureen menevää vai jätättekö kokonaan pois?

Näistähän on hirveästi eri näkökantoja (kuten oot varmaan huomannut jos oot googlettanut :grin). Raidat tieten suositellumpi vaihtoehto, mutta ite joudun kyllä värjäämään juurikasvun varmasti useampaan kertaan. Ei vaan pysty olemaan sen kanssa kun on niin epäsiistin näköinen :woot: sen verran rajoitan etten isompia muutoksia lähtisi ehkä tekemään ja kampaajalla käyn, itse en värjäisi niin on ainakin vähän turvallisemmat aineet ja vähäisempi altistus.

Mä oon ajatellut että en värjää nyt ollenkaan. Mutta mulla on aina ollutkin vain sellainen luontaistuotekaupan väri jonka oon laittanut 3kk-6kk välein, eli ei tuu mitään kovin näkyvää juurikasvua kuitenkaan. Toivon että kesällä tukka kuitenkin vaalenee luonnostaan jonkin verran niin ei tarvi värjätäkään. :D

Huh huh, nyt on juhannukset ohi... Mies rupesi kuitenkin niin sinnikkäästi puhumaan että haluaa mut mukaan maalle, joten menin sitten mukaan. Ja ihan mukavaahan siellä oli, jossain vaiheessa rupesin vaan pelkäämään koronaa/koronan leviämistä, kun huomasin miten ihmiset siellä huolettomasti kierrättää pulloa nuotion ympärillä.

Ja aika väsyttävä viikonloppu oli, kun siihen yhdistyi vierailu appivanhempien luona ja kahdet erilliset juhannuspippalot eri päivinä. Perjantaina lähdin jo yhdentoista jälkeen nukkumaan, mutta eilen pelattiin yhtä lautapeliä josta itsekin innostuin niin, että meni melkein kahteen asti ennen kuin lähdin kotiin. Ja aamulla heräsin sitten kuitenkin kahdeksan aikaan (ja ne viimeiset tunnit taisi muutenkin olla ihmeellistä koiranunta), ja tuntui kuin olisin krapulassa vaikka en tietenkään mitään ollut juonut. :confused:

Mulla tähän mennessä hämmentävin raskauden aiheuttama asia on ollut tämä mun ihmeellinen muuttuminen aamuvirkuksi. Oon aina ollut 100% iltavirkku, illalla ei väsytä vaikka olisi edellisiltana jäänyt unet lyhyeksi, ja nukun mielleläni myöhään. Aikaiset aamut on aina olleet mulle todella takkuisia. Nyt herään yhtäkkiä joka aamu kuuden aikaan eikä nouseminen tee yhtään tiukkaa! Mitä ihmettä?

Oon ollut nyt kyllä ihan hyvällä mielellä, välillä nousee pintaan iso onnellisuus raskaudesta. Välillä taas iskee tosi kova keskenmenon pelko.

Oon siis jo varannut kampaajan jo aikaa sitten muutaman viikon päähän ja mulla on vaaleat hiukset ja maantieharmaa oma väri mutta raja ei oo täysin selkeä vaan vähän ns blurrattu että raidoilla vois saada ihan ok jälkeä mutta mietin et perunko kuitenkin vaan koko ajan vai miten teen. Olispa tähän jokin selkeä linjaus viralliselta tasolta, tai no onhan se kai että hyvä värjätä normaalia harvemmin tms. Taidan jutella asiasta vielä neuvolan kanssa.

Mä oon aina kuullut kaikkialta, että yleinen suositus olisi että pari-kolme kertaa raskauden aikana vois värjätä, mutta ei suositella että usein värjäis.. Mä aion ehkä kerran värjätä. Nyt on sellainen väri/raidat ettei haittaa vaikka tyvi kasvaa. Mutta siis jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :o näitähän mielipiteitä on kuitenkin laidasta laitaan:grin:rolleyes:

Mä olen ajatellut ottaa balayance-raidat, kuten mulla on ennenkin ollut. Niissä väri ei tule päänahkaan saakka, eikä raitoja ole paljon. Niillä saa kivaa vaihtelua hiusvärillä ilman selvää juurikasvua. Ei siis tarvitse uusia usein. Viimeksi mulle laitettiin marraskuussa (ja olin silloinkin raskaana, tosin tietämättäni).

Mä en ole värjännyt hiuksia enää vuosiin, eli maantienharmaalla mennään :D

Ihan toiseen asiaan, avaudun vähän koska taas rupesi pelottamaan tää homma... Koska siis esikoinen täyttää kohta 3, ja nyt vihdoin elämä alkaa taas tuntua ihan kivalta. Vauvavuosi oli viimeksi aika kamala, ja ei ne ikävuodet 1-2 nyt niin helppoja olleet nekään. Nyt kun toi lapsi osaa puhua hyvin ja tehdä kaikkia asioita itse (esim. NUKKUA), niin on taas saanut hengähtää. Voi kun voisi saada suoraan kolmevuotiaan, ottaisin sellaisen mieluummin kuin vauvan :hilarious:

Ihan toiseen asiaan, avaudun vähän koska taas rupesi pelottamaan tää homma... Koska siis esikoinen täyttää kohta 3, ja nyt vihdoin elämä alkaa taas tuntua ihan kivalta. Vauvavuosi oli viimeksi aika kamala, ja ei ne ikävuodet 1-2 nyt niin helppoja olleet nekään. Nyt kun toi lapsi osaa puhua hyvin ja tehdä kaikkia asioita itse (esim. NUKKUA), niin on taas saanut hengähtää. Voi kun voisi saada suoraan kolmevuotiaan, ottaisin sellaisen mieluummin kuin vauvan :hilarious:

Hahaa, mä otan kyllä ihan mielelläni raskauden ja vauvavuoden, mutta ikävuodet 1 ja 2 skippaisin, jos mahdollista. Meilläkin kuopus nyt kolmevuotias, ja vihdoin sellainen tilanne, että jaksaa hyvin ja saa nukuttua. Mutta ajattele positiivisesti; sun esikko on jo niin iso, että pystyy omatoimisesti suoriutumaan monesta jutusta ja on tarvittaessa avuksikin vauvan kanssa. Meillä on ekalla ja tokalla ikäeroa 1,5v ja se alkoi tuntua hyvältä idealta vasta kuopuksen täytettyä 2v.

Hahaa, mä otan kyllä ihan mielelläni raskauden ja vauvavuoden, mutta ikävuodet 1 ja 2 skippaisin, jos mahdollista. Meilläkin kuopus nyt kolmevuotias, ja vihdoin sellainen tilanne, että jaksaa hyvin ja saa nukuttua. Mutta ajattele positiivisesti; sun esikko on jo niin iso, että pystyy omatoimisesti suoriutumaan monesta jutusta ja on tarvittaessa avuksikin vauvan kanssa. Meillä on ekalla ja tokalla ikäeroa 1,5v ja se alkoi tuntua hyvältä idealta vasta kuopuksen täytettyä 2v.
Joo vauvavuoden rankkuus varmaan riippuu aika paljon siitä miten nukutaan, meillä esikoinen heräili tunnin välein... Onneksi ei sentään mitään koliikkia tai sellaista. Aina voi toivoa, että seuraava nukkuisi paremmin. Olen vähän kallistunut siihen, että en imetä ainakaan kovin pitkään, koska se aiheutti viimeksi paljon haasteita, ja korvikkeella mies voisi hoitaa öitä myös.

Tosiaan kiva kyllä että esikoinen on jo vähän vanhempi toisen syntyessä, en itse pieniä ikäeroja jaksaisi.

Mä oon miettinyt kans tuota hiusten värjäämistä, kun mulla on burgundin väriset hiukset, mitkä toki haalistuu helposti. Viimeksi en värjännyt ollenkaan ja kasvatin itseasiassa oman vaalean värin takaisin. Nyt mietin jos laittais jonkun hennavärin, nii ois ees jotain.

Oon varannu kampaajalle ajan tän kuun loppuun jo pari kk sitte, ja sinne aion mennä. Mulla vähän vaalennetan hiuksia. Oon aikasempien raskauksien aikana kans värjänny, mutta huomattavasti harvemmin mitä yleensä. Eli pari kertaa vaan 9kk aikana.
Ite aattelen asiaa vähän niin et se määrä mikä imeytyy verenkiertoon päänahan kautta on niin pieni, ettei siitä oo haittaa. Sama mulla myös kynsilakkojen suhteen.

Meillä on kahden ensimmäisen ikäero 1v 4kk ja keskimmäisen ja nuorimman 3v 2kk. Nautin tosi paljon kolmannesta vauva-ajasta juuri siksi, että kaksi vanhempaa olivat jo aika omatoimisia. Ja musta muutenkin ihan jo se toisen lapsen vauva-aika ja taaperoaikakin olivat helpompia kuin esikoisen, kun tiesi, että kaikki on vain vaiheita.

Mehän ollaan ihan tosi hulluja kun nyt lähdetään vielä yhtä vauvaa tässä (toivottavasti) kasvattamaan, kun oma vapaus on jo ollut sitä luokkaa, että lapset voi jättää keskenään kotiin, kun mennään miehen kanssa kahdestaan ravintolaillalliselle. Alkaa sitten uudelleen ne huonot yöt ja päivökotirumbat sun muut. Mutta minkä sitä vauvakuumeelle mahtaa .

Musta taas vauvavuosi oli ihan mukava. Sen jälkeiset vuodet tuntuu olevan sumua, mutta ehkä enemmän miehen sairastumisen kuin lapsen hoidon raskauden vuoksi. Me oltaisi toivottu toista lasta lyhyellä ikäerolla, jos elämä ei olisi mennyt miten meni. Mutta ehkä tässä 6 vuoden ikäerossakin on puolensa. Kieltämättä vähän välillä mietityttää ja pelottaa miten sitten oikeasti jaksetaan vauvan ja pojan kanssa. Vasta aletaan hiljalleen päästä pois pimeästä tunnelista. Voisi siis sanoa että samaistun tunteeseesi. Mutta kai asioilla on taipumus järjestyä. Toivottavasti teillä on tällä kertaa helpompi vauvavuosi. :)

En ole värjännyt hiuksia vuosiin enkä muutenkaan pidä meikkaamisesta. Mutta kynsilakkaa haluaisin edes välillä käyttää. Ehkä sitä satunnaisesti voi, kun ei kokoaikaa pidä lakattuna. Dödöä käytän myös, mutta jos löydän energiaa voisi tutustua vähemmän haitallisiin vaihtoehtoihin.

Neuvolasta sanottiin ettei tosiaan ole mitään täysin varmaa että miten hiusvärit vaikuttavat vai vaikuttavatko ja mitään tiettyä suositusta ei ole mutta neuvoi kuitenkin että parempi jos ei laittaisi päänahkaan meneviä värejä eli esim raidat ok. Mäkin laitoin kesän ekat kynsilakat juhannukseksi varpaisiin kun en osannut ees ajatella että niitäkin vois välttää. Sormia en yleensä lakkaa ja ehkä nyt kesän lakkailen noita varpaita et näyttää vähän siistimmiltä jalat mutta kovin hanakasti en vaihda sävyjä tai lisäile vaan pyrin harvemmin lakkailemaan.

Husin teratologinen nettisivu on aika hyvä jos on jostain mietittävää :) siellä on tietoa mm. hiusten värjäyksestä, rakennekynsistä ja joistain lääkkeistä.

Viime yönä sain niin järkyttävän migreenikohtauksen et oli pakko Panadolin lisäks ottaa Burana. Nyt vähän helpottaa mutta voi iskee tän päivän aikana uudestaan, on vähän sellanen olo.
Vielä ku 4 pv jaksais töitä ni alkais kesäloma, yritän nää päivät tsempata ni sitte pääsee lepäämään muutamaks viikoks.

Husin teratologinen nettisivu on aika hyvä jos on jostain mietittävää :) siellä on tietoa mm. hiusten värjäyksestä, rakennekynsistä ja joistain lääkkeistä.

Viime yönä sain niin järkyttävän migreenikohtauksen et oli pakko Panadolin lisäks ottaa Burana. Nyt vähän helpottaa mutta voi iskee tän päivän aikana uudestaan, on vähän sellanen olo.
Vielä ku 4 pv jaksais töitä ni alkais kesäloma, yritän nää päivät tsempata ni sitte pääsee lepäämään muutamaks viikoks.

Voi ei! Migreenikohtaukset on ihan hirveitä! Tsemppiä! Mulla on kans aurallista migreeniä, mutta ei onneks oo vielä ollut raskausaikana. Kuumuus ja auringonvalo vaikuttaa mulla tosi paljon migreenikohtauksien syntyyn.

Takaisin