Kesäkuun keskustelut

Poison Ivy

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesämammat 2017
Kesäkuiset 2021
Ainakin tuolla esikoisen ryhmässä aikanaan oli niin paljon yleistä keskustelua, että joka kuukaudelle oli oma ketjunsa. Toivottavasti tästä tulee yhtä vilkas ryhmä.

Minulle ruokarajoitukset olivat ennestään tuttuja ja iso osa ei koske minua kun en muutenkaan syö eläintuotteita. Mutta ne siemenet. Tuntuu että koko ajan huomaan syöväni jotain missä on siemeniä. Niitä on leivässä, myslissä, puurossa, pakastepavuissa jne. Rajoitus koskee myös imetysaikaa, mutta en ole ollut enää kovin tarkka noista, koska imetettävä on kohta kolme ja käy rinnalla suunnilleen kerran viikossa. Mutta nyt pitää selkeästi skarpata.
 
Juu, eiköhän tästä tule aktiivinen ryhmä, kun tulee lisää plussanneita! :)

Mulla on kans vähän päässyt unohtumaan noi ruokarajoitukset. Oon syönyt halloumia (kuumennettuna on ihan ok), parmesanraastetta ja turkkilaisia pakastegranaattiomenan siemeniä. Nyt koitan ryhdistäytyä ja muistella, mitä saikaan syödä. :) Viime raskaudessa olin ihan stressissä noista syömisistä ja kyselin aina joka paikassa, mistä maasta kasvikset on/onko maitotuote pästöroitua jne.
 
Mulla meni myös ihan rutiinilla aikamoinen määrä pehmeää juustoa viime viikolla.... :shy: ei niin muista näitä erikoisempia rajoituksia, raaka kala ja alkoholi ja tämmöset on ainakin itselle selkeämpiä. Ja nää siemenet on ihan uus, esikoisen raskaudessa ei vielä sitä ollut. Siemenleipää en syö koskaan, koska ärsyttää se rouske ( :grin ) mutta pitääkin tutkia tarkemmin missä kaikkialla muualla niitä on.

Kävin tänään veritestissä, iltapäivällä saa soittaa tuloksia. Mitään oireita ei ole vieläkään, mutta vuotokin on onneksi loppunut, perjantain jälkeen ei ole tullut.
 
Äh, en sitten päässyt puhelimeen eilen kun olisivat soittaneet veritestin tuloksia, tänään uusi yritys :meh: Olis jo niin hirveä hinku varata neuvola ja varhaisultra ja hammaslääkäri ja ja ja... Kauhea tarve järjestellä asioita ja fiilistellä raskautta, mutta ei ihan täysillä vielä uskalla, ennen kuin tietää hcg-lukeman.

Miten te olette suhtautuneet koronaan, tai aiotte suhtautua nyt raskaana ollessa? Olis todellakin näin pitkän eristäytymisen jälkeen kiva vähän vapaammin jo olla ja mennä, mutta en tiedä uskaltaako vielä. Nyt itsellä on ensimmäistä kertaa joku suurempi riski, jos sattuisi sairastumaan.
 
Ajattelin ottaa varovasti koronan suhteen, mutten kokonaan eristäytyä. Jos lähtee tosi paljon leviämään niin ehkä sitten taas... Lapsilla on kesällä kuitenkin harrastuksia ja töissä raskaanaoleville ei ole mitään erillisiä suosituksia, mutta siellä yritän kyllä vältellä riskiä, jos vain pystyn.

Tarkkana oon hygieniasta lastenkin kanssa ja passitan treeneistä suihkuun ym.

Joinain päivinä oon aika paniikissa kaikesta ja toisina päivinä osaan vähän rentoutuakin.

Oon tän viikon lomalla ja ollaan asuntoa näyttämässä lauantaina, joten kauhea puunausvaihe menossa. Lapsilla (ja aikuisillakin) on niin paljon tavaraa, että meinaan sanoa ei kaikille, jotka kysyy tarvitaanko vauvatavaroita. Ei olla kyllä juurikaan mitään säästetty, kun kuopus täyttää kuusi, mutta hankitaan ihan vaan välttämättömät. Meitä on nyt viisi neliössä (tosin aika tilava 100 neliötä) ja mietin jo mihin saan pinnasängyn...

Ajatukset rullaa pitkälti tulevassa, vaikka pitäisi malttaa mieli...
 
Me ollaan käyty koko ajan normaalisti töissä ja päiväkodissa, kun kummallakaan ei ole etätyömahdollisuutta, mutta vapaa-ajalla ollaan oltu pääasiassa kotona. Käsiä ollaan pesty ahkerammin ja samalla meiningillä jatketaan.

Viime viikolla sovin esimiehen kanssa kesälomasta ja hän kysyi samalla että milloin alan taas tehdä täyttä työviikkoa. Olen siis tehnyt äitiysloman jälkeen vain 30h/vko ja kohta tämä lysti loppuu kun esikoinen täyttää kolme. Vastasin että juhannuksen jälkeen, mutta jätin sanomatta että jään taas puolen vuoden päästä äitiyslomalle..
 
Me ollaan käyty koko ajan normaalisti töissä ja päiväkodissa, kun kummallakaan ei ole etätyömahdollisuutta, mutta vapaa-ajalla ollaan oltu pääasiassa kotona. Käsiä ollaan pesty ahkerammin ja samalla meiningillä jatketaan.

Viime viikolla sovin esimiehen kanssa kesälomasta ja hän kysyi samalla että milloin alan taas tehdä täyttä työviikkoa. Olen siis tehnyt äitiysloman jälkeen vain 30h/vko ja kohta tämä lysti loppuu kun esikoinen täyttää kolme. Vastasin että juhannuksen jälkeen, mutta jätin sanomatta että jään taas puolen vuoden päästä äitiyslomalle..


Nämä työkuviot ne vasta onki jänniä..:hilarious:

Itellä oli määräaikanen mutta sain työtarjouksen vakituiseen. Pitkään mieti että uskallanko vaihtaa kun tiesin että jos/kun plussaan niin jään sitte melkeen heti pois. Sanoin uudelle työnantajalle että tiedoksi sitten että lasta haaveillaan niin tuntu olevan sujut. Nyt kun maanantaina alotin, olenkin jo raskaana, tänään rv5 ja puoliskavuotta kerkeän tehdä töitä..:hilarious:
 
Itse jäin työttömäksi sopivasti ennen plussaamista, että vähän hassulta tuntuu tässä nyt etsiä töitä. Ja pelottaa. Eihän se raskaus/tuleva äitiysloma saisi olla este palkkaamiselle, mutta kuitenkin...
 
Itse jäin työttömäksi sopivasti ennen plussaamista, että vähän hassulta tuntuu tässä nyt etsiä töitä. Ja pelottaa. Eihän se raskaus/tuleva äitiysloma saisi olla este palkkaamiselle, mutta kuitenkin...

Vähän samankaltainen tilanne, valmistun tässä parin seuraavan kuukauden sisään, kunhan saan loput hommat tehtyä. Töitä olen myös etsinyt ahkerasti, yhdessä haastattelussakin ollut. Vähän outoahan se on, eikä mua rehellisesti sanottuna kovin suuresti haittaisi jos töitä ei nyt heti löytyisi. Ei tulisi mitään kiusallisia tilanteitakaan sitten, eikä tarvitsisi järjestellä neuvola-aikoja tai muuta. Mutta onhan se sitten taas vaikeampi myöhemmin lähteä töidenetsintään, kun ei juuri ole alan työkokemusta ja opinnoistakin pidempi aika. Aina ei mee elämä optimaalisesti, mutta kyllä mulle tää perheen perustaminen on nyt tässä vaiheessa kaikkein tärkeintä, kun siihen vielä fyysisesti pystyn.
 
Täällä oli aiemmin keskustelua ruokarajoituksista ja mua kyllä harmittaa toi inkiväärirajoitus! Siemeniä kans oon aina lisännyt salaattiin, noi nyt varmaan on ne tylsimmät, kun joutuu välttää.

Ja tosiaan sitä sushia tekis mieli, vaikka normaalisti en sitä syökkään..

Ja pakko myöntää että kahvia menee kyllä yli suosituksen. Ja aina välillä muutama salmiakkipastilli.
 
Milloin te meinaatte kertoa töissä raskaudesta? Milloin olette aiemmista raskauksista kertoneet?

Mä olin opiskelija aiempien raskauksien aikana ja nyt on ensimmäinen kerta kun jään työstä äitiyslomalle. Mä en kyllä haluais kertoa ennen sitä nt-ultraa, jos menisikin kesken.
 
Mä kerroin raskaudesta jo nyt parhaille ystäville, muutenkin kertoisin heille jos tulisi keskenmeno. Jos olisin töissäniin en tiedä milloin kertoisin,varmaan kun edennyt pidemmälle.

Kyllä määkin oon miettinyt ruokarajoituksia jonkin verran, etenkin noi siemenet on hankala kun niitä on joka myslissä esim. Ja nyt kesällä kun sukuloidaan niin aina on tietenkin kylmäsavukalaa, eikä aina tiedä sen tuoreudesta niin ei voi syödä.

Mä olen opiskelija ja jäin nyt kesälomalle, ja syksyllä oon koulussa äitiysloman alkuun, eli jonnekin joulu-tammikuulle. Sitten olen pois ja palaan sitten joskus :grin Mulla on ammattina myös sairaanhoitaja, joten siihenkin voin palata sitten joskus kun se on ajankohtaista, vuosien päästä toivottavasti!

Ollaan korona takia koko kevät vältetty tapaamasta ketään, mun mies on lääkäri niin altistuu jo töissä kuitenkin väkisin. Nyt ollaan alettu näkemään ihmisiä sitten helmikuun :eek: Oltiin matkoilla maaliskuun eka viikko ja sittenhän se räjähti käsiin about kaikkialla. Vauvaakaan ei haluttu yrittää ennen kun nyt. Mutta nyt kesä aiotaan kyllä käydä mökillä anopin ja muiden sukulaisten kanssa.
 
Mä en oo vielä kertonut kenellekään muulle raskaudesta kun puolisolle. :D

Kerron varmaan parhaalle ystävälle, heti kun näen häntä. Sukulaisille vasta nt-ultran jälkeen, kuten ensimmäisistäkin.
 
Mä nään tänään viimeisillä raskaana olevaa ystävää ja ajattelin ehkä kertoa raskaudesta. :) Ihan vaan siks, koska ei nähdä varmaan hetkeen livenä, kun meillä on etäisyyttä 600km.
 
Mie olen kertonut yhdelle läheiselle ystävälle, jonka kanssa on muutenkin vauvahaaveista juteltu. Vietetään juhannusta porukalla ja aiemmin jo oli yhdessä puhetta, et katsotaan sitten kippistetäänkö skumpalla vai vissyllä :grin

Voi olla että kerron lähiaikoina parille muullekin lähimmälle ystävälle, mutta muuten varmaan odottelen että käydään varhaisultrassa/nt-ultrassa.

Pitää käydä vielä miehen kanssakin näistä keskustelua, ja päättää yhdessä kenelle kerrotaan milloinkin.
 
Milloin te meinaatte kertoa töissä raskaudesta?
Esimiehelle kerron pian nt-ultran jälkeen, niin tein viimeksikin. Helpompi sitten sopia neuvolakäynnit jne. Laajemmin haluaisin kertoa vasta rakenneultran jälkeen, mutta katsotaan nyt. Yhdelle työkaverille kerron varmaan myös nt-ultran jälkeen, koska joutuu hoitamaan minun hommani äitiyslomalla. Luultavasti joudumme vaihtamaan töitä hänen kanssaan jossain vaiheessa raskauden edetessä, koska hän tekee istumatyötä ja minun työssäni iso maha on tiellä.
 
Mun tekisi niin mieli inkivääriä! Semmoinen joku raikas inliväärismoothie olis tähän pahoinvointiin omiaan. Siispä mitä mä syön? Mä en oo tänään päässyt ees sängystä ylös. Pitäs saada ruokaakin aikaiseksi, mutta kun en pysty kunnolla seisomaan. Ehkä se taas vähän helpottaa illaksi, eilen ainakin.

Mentiin illalla (kun oloni oli jo suht ok) sukulaisille, kun olivat menneet kihloihin ja siellä oli jotain tuorejuustokakkua, jota en sitten uskaltanut syödä. Saattoivatpa sitten jotain arvata... Mutta en haluaisi kertoa vielä. En töissäkään, mutta katsotaan miten olo antaa myöten. Lapsillekaan ei haluttaisi vielä kertoa, mutta johan ne kohta alkaa ihmettemään mikä mua vaivaa. Tänään mennyt vielä yövuoroväsymyksen piikkiin, vaikkei se yleensä tällaista olekaan.

Ja sit vielä vaatteet. Onko teillä vaate ongelmia? Musta tuntuu, että kaikki puristaa eikä saisi yhtään puristaa olonkin takia. Rinnatkin on jo kasvaneet. Oli pakko ostaa bravadon kaarituettomat imetysliivit, kun aattelin että saman tien sitten ne. Mitään äitiysvaatteita mulla ei enää ole, kai jotain pitää kohta jo hommata. Miehen verkkareissakaan viitsisi joka paikkaan mennä. Jos tää menee kesken niin yritetään kuitenkin uutta, joten toivottavasti niille joskus on ainakin käyttöä.
 
yksi hyvä ystävä (ja vaimonsa) tietää, äidilleni ajattelin kertoa juhannuksena kun haluan kysellä niistä suvun sairauksista jne. Muille (suvulle yms) ei haluta kertoa ennen nt-ultraa.

Ja juu vaateongelmia on. Tosin alkoi jo hieman ennen raskautta, nyt vaan isompi ongelma :rolleyes: söin pari vuotta lääkettä jonka takia paino nousi n. 15kg, ja nyt tuntuu että mikään ei mahdu päälle. En ole hirveästi edes ostanut uusia vaatteita kun ajatellut ettei yhtään tiedä mihin mahtuu parin kk kuluttua. Nyt pitää kyllä saada jotkut housut joissa kehtaa ihmisten ilmoille ja tosiaan uudet rintsikat kun edelliset ei todellakaan tunnu tukevan tarpeeksi.
 
Vaateongelma myös. Käytän yleensä ihan tarkoituksella tiukkoja housuja, kotonakin mulla on aina farkut tai muut fiksut housut eikä verkkareita. Nyt on ollut sen verta paha olo, etten kestä mitään puristavaa vaatetta. Oon onneksi ollut kotona, joten oon mennyt yökkärishortseilla, ainoat tarpeeksi väljät ja mukavat tähän hätään :grin Viimeraskaudessakin otin äitiyshousut käyttöön jo rv 9 kun halusin mukavuutta, täytyy vissiin kohta investoida taas sellaisiin.

Rintsikoista, yleensä meen täysin ilman kun oon niin lauta, nyt on taas ihmisten ilmoilla ollut käytössä kun on ns. pitkät päällä. näyttää omaankin silmään jo törkeältä :bag: Viimeraskaudessa tissit ei kasvaneet yhtään, pystyin käyttämään vanhoja liivejä ihan synnärille asti. Mitään kasvua ei ole havaittavissa nytkään.
 
Takaisin
Top