Raskaaksi 2019

Se ESHREhän on nyt myös suositellut hoitojen jatkamista. Sinänsä tuntuu kyllä hullulta, että miksi ensin suositeltiin lopettamista ja nyt jatkamista - mitä niin merkittävää uutta tietoa tässä välillä on muka tullut? Toki epidemia nyt rajoitusten vuoksi tasaantunut, mutta oletuksenahan on, että sitten kun rajoituksia poistetaan niin tartuntamäärätkin taas kasvaa. Ei sillä, tosi hyvä että hoidot avataan ja kaikkihan tässä koko ajan joutuu tekemään päätöksiä vajavaisella tiedolla. :/
Minusta se ESHREn viesti oli selkeä. Koska tilanne on pitkittymässä, voidaan hoitoja antaa nyt riskillä, kunhan riskit selitetään asiakkaille perinpohjaisesti ja asiakas allekirjoittaa ymmärtäneensä koronaviruksen aiheuttamat riskit. Ja että jos asiakas ei halua riskiä ottaa (ja haluaa siksi lykätä hoitoja turvallisempaan ajankohtaan), hänen tulee saada lykätä hoitoja ilman että menettää mahdollisuuttaan saada hoitoja. Eli jos nyt sattuu menemään se viimeisestä lahjasoluhoidosta alkanut raskaus kesken koronan takia, on se asiakkaan ihan oma valinta ettei odottanut raskauden kanssa myöhempään.

Minähän meinasin vuosi sitten perua sen viimeisen terveen alkion siirron jo pelkän flunssan takia, ja jos minulla olisi ollut kuumetta, ei alkionsiirtoa olisi tehty vaan sitä olisi siirretty 2 kuukautta eteenpäin. Kun ei niitä terveitä alkioita ollut kuin se yksi ainoa, eikä ollut mitään takuita, että seuraavissa IVF:issä tulisi edes sitä yhtäkään.

Höh..niin pääsispä jo..onkohan mulla mitään mahiksia suoraan ivf? Jos nyt ensin pääsis joskus sinne ensikäynnille..ehkä kerkeen yksityisellä tehdä parit inssit ennen julkista, sit luulis pääsevän ivf, mutta ties millon sekin koittais sit..

Luulen kans et ivf-ovi ei teille aukenis julkisella ennen inssejä jos mitään selvää syytä siirtyä siihen ei yhtäkkiä tule esiin. Et siinä mielessä nopein reitti julkisen ivfään on se, et hoitaa inssit pois alta yksityisellä, ottaen huomioon nää ivf-jonotkin täällä pkseudulla. Toki ei nyt unohdeta sitä et teillä voi tärpätä jo insseistäkin.

Soittelin tänään taas klinikalle, mutta en vieläkään tullut kauhean viisaaksi. o_O Eli sen lääkärin näkemys oli, että laitetaan irrotuspiikki riippumatta siitä onko ovisplussa tullut (mä olin siis väärässä käsityksessä, luulin että se irrotuspiikki laitetaan jos luonnollista ovista ei tule, mutta ilmeisesti se onkin tuollainen varmistus joka tehdään joka tapauksessa). Hoitosuunnitelmassa lukee, että tarv. FSH ja pregny. Eli nää on vielä eri asia kuin se irrotuspiikki? Oon näemmä ihan pihalla. :bag:

Ja ultra oli suunnitelmissa siksi, että lääkäri halusi katsoa follikkelien koon ja tilanteen (edelleen epäselväksi jäi, mikä hyöty siitä on, vaikka toki asia kiinnostaa itseäkin - en vain ole lainkaan varma, kiinnostaako 200 euron edestä). Mutta pakko ei ole kuulemma ultraan mennä, vaan voin ottaa vaan sen irrotuspiikkireseptin. Ja silti pitää mennä johonkin pistosohjaukseen.

Ollaan nyt vähän pihalla siitä, mitä tehdään... Ehkä siihen ultraan ei ainakaan mennä, mutta piikin vois ottaa? Kellään viisaita sanoja? :anyone

Se ESHREhän on nyt myös suositellut hoitojen jatkamista. Sinänsä tuntuu kyllä hullulta, että miksi ensin suositeltiin lopettamista ja nyt jatkamista - mitä niin merkittävää uutta tietoa tässä välillä on muka tullut? Toki epidemia nyt rajoitusten vuoksi tasaantunut, mutta oletuksenahan on, että sitten kun rajoituksia poistetaan niin tartuntamäärätkin taas kasvaa. Ei sillä, tosi hyvä että hoidot avataan ja kaikkihan tässä koko ajan joutuu tekemään päätöksiä vajavaisella tiedolla. :/

Ehkä jotain tietoa on sit tullut esim. meneillään olevista raskauksista tai ettei mitään hälyttävää ole tullut esiin. Plus sit toi et jos pelkkä koronan jyllääminen ois syy pitää hoidot jäissä niin ne pitäs pitää jäissä vielä ainaki vuoden kun ei se poiskaan näytä menevän ainakaan ennen rokotetta ja se taas ei ole järkevää oikein miltään kannalta. Toki vuoden sisällä saadaan vielä lisää tietoa niistä äideistä ja vauvoista jotka sairasti koronan ihan alkuraskaudessa.

Toiseen aiheeseen, miltä ovistesti näytti tänään? :rolleyes:

Soittelin tänään taas klinikalle, mutta en vieläkään tullut kauhean viisaaksi. o_O Eli sen lääkärin näkemys oli, että laitetaan irrotuspiikki riippumatta siitä onko ovisplussa tullut (mä olin siis väärässä käsityksessä, luulin että se irrotuspiikki laitetaan jos luonnollista ovista ei tule, mutta ilmeisesti se onkin tuollainen varmistus joka tehdään joka tapauksessa). Hoitosuunnitelmassa lukee, että tarv. FSH ja pregny. Eli nää on vielä eri asia kuin se irrotuspiikki? Oon näemmä ihan pihalla. :bag:

Ja ultra oli suunnitelmissa siksi, että lääkäri halusi katsoa follikkelien koon ja tilanteen (edelleen epäselväksi jäi, mikä hyöty siitä on, vaikka toki asia kiinnostaa itseäkin - en vain ole lainkaan varma, kiinnostaako 200 euron edestä). Mutta pakko ei ole kuulemma ultraan mennä, vaan voin ottaa vaan sen irrotuspiikkireseptin. Ja silti pitää mennä johonkin pistosohjaukseen.

Ollaan nyt vähän pihalla siitä, mitä tehdään... Ehkä siihen ultraan ei ainakaan mennä, mutta piikin vois ottaa? Kellään viisaita sanoja? :anyone

Toi pregnyl on se irrotuspiikki :) jos ovisplus tulis huomenna niin ehkä menisin ultraan to ja ottasin mahdollisesti myös piikin. Jos taas ovisplus tulis vasta to (tai myöhemmin) niin sit ottasin pelkän piikin. Mut pregnylin pistosopetukseen kyl kantsii mennä:)

FSH kasvattaa munasoluja ja pregnyl on irrotukseen.

Okei, onko pregnyl ja ovitrelle sit vaihtoehtoiset siihen irrotukseen? FSH olis varmaan määrätty sitten jo eilen, jos olis ollut tarvetta kasvattaa?

Toi pregnyl on se irrotuspiikki :) jos ovisplus tulis huomenna niin ehkä menisin ultraan to ja ottasin mahdollisesti myös piikin. Jos taas ovisplus tulis vasta to (tai myöhemmin) niin sit ottasin pelkän piikin. Mut pregnylin pistosopetukseen kyl kantsii mennä:)

Miks siis menisit ultraan? :) Mitä siitä hyötyy suhteessa siihen, että ottais pelkän piikin?

Miks siis menisit ultraan? :) Mitä siitä hyötyy suhteessa siihen, että ottais pelkän piikin?

Sen että vois nähdä onko munasolu jo irronnut ja tapahtuuko ovis luomusti. Toki voi olla ettei vielä siinä vaiheessa ole irronnut mut sillon lh-piikin jälkeen pystyy ainakin näkemään onko ovis lähellä kun silloin limiksen joku keskiviiva alkaa haalistumaan ultrakuvassa ja follikkeli alkaa mennä lyttyyn. Mutta toki piikillähän varmistaa ton homman tapahtuvaksi että eipä siitä ultrasta saa muutakuin uteliaisuusnälän tyydytettyä :wacky:

Pahoittelut kaikille negoista ja kp1 :sorry: ihan sontaa semmoset.

Kunpa niitä hoitoja pääsisitte pian jatkamaan :smiley-angelic001

Mun kuulumisia. Rakenne UÄ kaikki oli vallan mallikkaasti. Ja täysin selväksi tuli kumpi on tulossa :Heartblue

Ihanaa että kaikki oli hyvin! Paljon onnea, ilmeisesti poika lupauksesta :hello2:Heartblue

Pahoittelut kaikille negoista ja kp1 :sorry: ihan sontaa semmoset.

Kunpa niitä hoitoja pääsisitte pian jatkamaan :smiley-angelic001

Mun kuulumisia. Rakenne UÄ kaikki oli vallan mallikkaasti. Ja täysin selväksi tuli kumpi on tulossa :Heartblue

Ihanaa, NewMoon! :Heartred

Multakin pahoittelut uusista kierroista :sad001 Taustalla seurailen, hoidoista en itse ymmärrä, mutta toivon, että pian jatkuvat!

Mulla oli itsellä nt-ultra ja kaikki hyvin. Niskaturvotusta oli tosi vähän ja kaikki nähtävissä olevat rakenteet kunnossa. Aloin varovasti miettiä , että ehkä meille oikeasti tulee vauva :Heartred

Mä olen optimisti, ja uskon ettei tän laajuisia sulkuja ns. tavalliseen terveydenhuoltoon enää tule. Tämän nykyisen sulun tarkoitehan oli osaltaan hillitä tartuntojen määrää siksi, että sairaalat pystyisivät paremmin varautumaan suuriin potilasmääriin ja tehohoitoon. Nythän niitä hommia on osaltaan laitettu uusiksi, hankittu uutta kalustoa jne, niin uskon että pystyvät pitämään tavallisia poleja auki vaikka korona jatkuisikin.

Se on sitten ehkä eri asia, mitä mieltä se Euroopan lisääntymislääketieteen seura (tai mikä olikaan :hilarious:) on mieltä hoitojen jatkamisesta. Mun mielestä kyllä vähän tekopyhää heiltä, jos suosittelevat edelleen hoitojen jäissä pitoa, vaikka normaalille raskautumiselle ei ole annettu mitään kieltoja tai kehotuksia.

Soititko jo kyssiin?? :dance008

Kiitos taas tiedoista/ajatuksista! :Heartred Ihanaa kun jaksat vastailla!

Oon ihan kahden vaiheilla, tavallaan sitä ajattelee että lopputuloshan tässä merkkaa ja sen kannalta ultralla ei oo merkitystä, mutta toisaalta tietysti kiinnostais, miten ne follit on kasvaneet ja miltä näyttää limakalvo just oviksen aikaan jne. Et onko kaikki just niin kuin pitää. Tavallaanhan nyt tuollaisia mielenkiintoultria vois tehdä, kun sit kun pääsee julkiselle siirtymään niin ne ei varmaan sellaisia tee. :rolleyes: Mut teenkö mäkään sillä tiedolla lopulta mitään? :grin

Koska se piikki sit yleensä annetaan suhteessa ovistestiplussaan (tai siihen jos sitä ei tuu)?

Mulla oli muuten tänään kaksoishormonitestissä jo vilkkuva hymy, mutta mietin et mokasinko sen vain itse kun eilen testasin päiväpissasta, tänään taas aamupissasta. Että ehkä se vilkkuu ihan vaan siks kun niitä hormoneita on aamupissassa enemmän, vaikka ei oliskaan nousussa... :confused:

Kiitos taas tiedoista/ajatuksista! :Heartred Ihanaa kun jaksat vastailla!

Oon ihan kahden vaiheilla, tavallaan sitä ajattelee että lopputuloshan tässä merkkaa ja sen kannalta ultralla ei oo merkitystä, mutta toisaalta tietysti kiinnostais, miten ne follit on kasvaneet ja miltä näyttää limakalvo just oviksen aikaan jne. Et onko kaikki just niin kuin pitää. Tavallaanhan nyt tuollaisia mielenkiintoultria vois tehdä, kun sit kun pääsee julkiselle siirtymään niin ne ei varmaan sellaisia tee. :rolleyes: Mut teenkö mäkään sillä tiedolla lopulta mitään? :grin

Koska se piikki sit yleensä annetaan suhteessa ovistestiplussaan (tai siihen jos sitä ei tuu)?

Mulla oli muuten tänään kaksoishormonitestissä jo vilkkuva hymy, mutta mietin et mokasinko sen vain itse kun eilen testasin päiväpissasta, tänään taas aamupissasta. Että ehkä se vilkkuu ihan vaan siks kun niitä hormoneita on aamupissassa enemmän, vaikka ei oliskaan nousussa... :confused:

Niin toihan on nyt vaan sun omassa päätettävissä että miten valmis oot maksamaan mielenkiinnosta, tai siis saahan siinä vähän tietoakin. Piikki voidaan määrätä sen muniksen koon mukaan eli jos on jo yli 17mm niin sillon tai sit mä oon myös ottanut ovisplus päivänä. Kai sen ovispäivänäkin vois laittaa tai eikai siitä mitään haittaakaan.

Eiks noi kaksoishormonidigitkin voi tehä mihin aikaan päivästä vaan?

Edit. Mut siis yleensähän perustikkujen ohjeissa on et testi päiväpissasta kun aamupissassa nimenomaan ns vähemmän hormonia kun se saattaa olla laimeampaa vai oliks se niin et lh erittyy eniten aamupäivästä iltaan..

Minusta se ESHREn viesti oli selkeä. Koska tilanne on pitkittymässä, voidaan hoitoja antaa nyt riskillä, kunhan riskit selitetään asiakkaille perinpohjaisesti ja asiakas allekirjoittaa ymmärtäneensä koronaviruksen aiheuttamat riskit. Ja että jos asiakas ei halua riskiä ottaa (ja haluaa siksi lykätä hoitoja turvallisempaan ajankohtaan), hänen tulee saada lykätä hoitoja ilman että menettää mahdollisuuttaan saada hoitoja. Eli jos nyt sattuu menemään se viimeisestä lahjasoluhoidosta alkanut raskaus kesken koronan takia, on se asiakkaan ihan oma valinta ettei odottanut raskauden kanssa myöhempään.

Minähän meinasin vuosi sitten perua sen viimeisen terveen alkion siirron jo pelkän flunssan takia, ja jos minulla olisi ollut kuumetta, ei alkionsiirtoa olisi tehty vaan sitä olisi siirretty 2 kuukautta eteenpäin. Kun ei niitä terveitä alkioita ollut kuin se yksi ainoa, eikä ollut mitään takuita, että seuraavissa IVF:issä tulisi edes sitä yhtäkään.

Tämä. Musta tää on ihan oikein, että hoidoissa olevat saavat itse päättää että minkälaisen riskin ovat valmiita kantamaan.

Juuri viimeisen oljenkorren ollessa kyseessä en ehkä uskaltaisi lähteä, mut nyt kun on vasta inssit kyseessä, ni menisin kyl juosten jos vaan kutsu kävis.

Takaisin