Primääri vs sekundäärinen lapsettomuus. Siinäpä vasta aihe jota on tullut itsekin mietittyä viime aikoina tosi paljon. Primäärinkin kokeneena oon itse sitä mieltä, että sekundäärinen lapsettomuus ei oo yhtään mitään siihen verrattuna. Totta kai sekin siis oma surunsa, mutta ihan erilainen. Kaiken on kuitenkin jo päässyt edes kerran kokemaan. Saa kutsua itseään jonkun äidiksi. Minusta siihen verrattuna se, ettei pääse uudestaan synnyttämään/imettämään/jne, tai lapsi ei saa sisarusta, on aika vähäpätöistä. Mutta näähän on tosi subjektiivisia asioita, jokaisella ne omat kokemuksensa ja surunsa ja kaikki oikeutettuja.
Itsellä ei ole vielä tällä toisella kierroksella tullut kovin suurta surua. On kyllä myös myönnettävä se, että esikoisen diagnosointi/kuntoutusprosessi on vienyt niin paljon mehuja, ettei ole ollut suuremmin aikaakaan. Muutenkin yritys on kestänyt aika vähän aikaa. Just kirjoitin esitietolomakkeen, jossa kysyttiin yrityksen kestoa vuosissa ja kuukausissa. Kirjoitin 8 kuukautta. Siinä mietin että mikä oikeus mulla on olla tuolla hoidoissa, ja venyttää odotusaikaa jollekin, joka on tahkonnut esikoista vuosia. Samaten mietin, että mulla on yk 6 menossa. Ei siis juuri mitään. Ihan hyvin vois yrittää luomuna useamman kierron.
Mutta onhan mulla myös ihan selkeitä ongelmia. Eikä mua olisi noihin hoitoihin hyväksytty, ellei lääkärit olisi sitä katsonut aiheelliseksi. Omien arvioiden mukaan mulla on ollut tässä yritysaikana 2-3 ovista. Aika vaikeahan sitä on ilman ovulaatiota raskautua. Jos keskimäärin naisella on joku 10-14 ovulaatiota vuodessa, niin aika monta vuotta saa tällä tahdilla yrittää, että se tulee täyteen.
Hiton PCO :arghh: Tai mikä ikinä liekään mikä näitä hormoneita sekoittaa. Ärsyttää sekin, ettei tätä tunnuta hoidettavan muilla tavoin, kuin hormonaalisella ehkäisyllä tai lapsettomuushoidoilla. Mä voisin ainakin sitä mahdollista kolmatta sitten ihan hyvin tjottailla, jos vain sais asialliset kierrot jollain tavalla aikaiseksi. Tai sitten aikansa kanssa olla ilman hormonaalista ehkäisyä, mutta kun tää aiheuttaa niin paljon muitakin inhottavia oireita.
Näitä päiviä näköjään täälläkin, kun oikein mikään ei ole kivaa.
Totta. Nää on kyllä vaikeita asioita ja allekirjoitan kyllä kaiken mitä kirjoitit.
Silti esim. Omalla kohdalla lapsettomuus nyt tuntuu henkisesti isommalta jutulta kuin primäärinä. Kai mutkin siihen kastiin voi laskea kun yli 2 vuotta oli silloinkin yritys käynnissä.
Itsellä tää kyllä johtuu puhtaasti itsekkäistä syistä. Mun elämä ja elämäntyyli oli aika huoleton ja minäpainotteinen. Matkustelin töiden ja muutenkin takia/perässä ja olin ihan hirveän monessa mukana. Mun elämä oli hirveän (minua) tyydyttävää eikä ollut niin aikaa ajatella näitä asioita. Olisin varmasti pystynyt siinä elämässä olemaan onnellinen ilman lapsiakin, vaikka se ei toivetilana todella ollutkaan. Enkä todella sano, että vaihtaisin silti ikinä omaa tilannetta lähtötilanteeseen.
Nyt taas kun elämä on monella tapaa riisutumpaa (ei missään tapauksessa huonompaa) tää tuntuu paljon isommalta asialta. Siksikin tavallaan toivoo, että nää olis nopeasti vaan käsitelty pois alta, että sitten voi käsitellä ne mahdolliset lopulliset pettymyksen tunteet.
Se silti pitää paikkansa, että tässä yrityksessä ei kulje enää mukana se ajoittain iskenyt kuristava tunne, että mitä jos todella käy niin, että ei ikinä yhtään lasta tule.
Mutta tosiaan. Hyvin subjektiivista kaikki. Tsemppiä ihan jokaiseen tilanteeseen.
Lämmöt käyttäytyy kyllä nyt ihan eri tavalla kuin koskaan ennen. Tähän asti niihin voinut luottaa, nyt näköjään ei.

:bag:
Hailakan positiivinen testi 
Näkyy kuvassa, mutta on niin hailura, että ei varmasti täällä enää näkyisi.