Helmikuiset 2020 <3

Okei, no hyvä ettei tartte huolestua. Voihan se mun hipelöinti tuntemus olla myöskin paska :grin. Mulla on kerran jumittanut vatsa ja luumuilla sain sen taas toimimaan, nyt on toiminut jopa paremmin ku normaalisti. Mulla on ollu aina ummetusta, mut nyt kai juon enemmän vettä ku melkein joka aamu tulee tunkki takapuolesta:smiley-angelic006.
Niitä kiivejä pitää maistaa, jos muistaa seuraavan kerran kun kaupassa käy.
 
Mää en tiä, että millä hitolla mää pääsen tästä kroppakriisistä. Pelkään neuvolaa, oikeestaan sitä vaakaa. Tällä viikolla menny syömiset ihan vituiks ja olo on turvonnu. Paino nousee vaikka kuinka lenkkeilis ja kattois mitä syö niin sit ilmeisesti mielummin makaan ja syön pullaa. Ja paino nousee tietysti sit viä enemmä. Ja tän perustelen itelle, että ku se paino nousee kuitenki liikaa vaikka mitä tekis. Ahdistaa. Aineenvaihdunta on aivan seis. Tekee mieli vaan valittaa. Oon onnellinen raskaudesta ja vauva on mulle kaikki kaikessa. Siks tuntuu niin väärältä kriiseillä ja ahdistua tästä :sad010:sad010:sad010
Huono viikko ollu. Oon ollu pahalla päällä ja ahdistunu muutenki. Pelkojen kans menty taas askel taakse päin.

Jotain hyvääkin (ehkä). Tuntuu siltä kun vauva ehkä mylläis mahassa. Tai sit se on monta päivää jumissa ollu p**ka :laughing021

Hei Liirumlaarum ja muut samassa tilassa olevat. Tsemppiä teille. Se on varmaan vaan nestettä, jota on kertynyt. Ja aineenvaihdunta hidastuu kyllä :shy: Kroppa pitää kaikesta kiinni, onko ne ne hormonit. Oon ihan varma, että ne karisee yhtä nopeasti pois kuin mitä ovat tulleetkin. Kyllähän se ottaa pannuun, jos kiloja tulee, vaikka tekee kaiken oikein. Ei sille vaan mahda mitään. En usko että uloispäinkään näkyy. Luulisi neuvolankin tietävän, että kaikki on yksilöitä :Heartred

En oo itsekään täysin välttynyt painonnousulta. Pitää sitä painoa tulla. En tiedä onko pysyvää, mutta noin 1,5kg on noussut reilun viikon aikana, vaikka en oo edes paljoa syönyt. Koitan vaan ottaa rennosti, ei kai se muukaan auta. Jos olisin töissä, niin varmasti kertyisi paljon nesteitä/kiloja, kun seisoskelu, verenpaineen nousu stressistä ja huonosti nukkuminen tekivät sitä jo ilman raskautta, viikonloppuisin, vapailla ja lomalla paino aina laski, vaikken muuttanut mitään. Ja kiertokin vaikutti. Kaikki me nyt vaan paisutaan :3some
 
Juuri näin! Itse en omista vaakaa ja yritän mahdollisimman vähän ajatella koko painoasiaa. Painon pitää raskaudessa nousta, joillakin se nousee enemmän ja joillakin vähemmän, se on yksilöllistä eikä välttämättä kerro mitään siitä, kuinka paljon (ja mitä) raskaana oleva äiti syö ja liikkuu. Tulkoon sen verran kiloja, kun on tullakseen, kunhan minä ja vauva voimme hyvin :wink
 
Kiitos kaikille, vastaukset kyllä helpotti omaa mieltä. Sokerit pysynyt kunnossa kuitenkin vaikka paino on noussut joten en vielä huolestu. Jos sokerit meinaa alkaa heitteleen niin sitten on pakko tiukentaa ruokavalioo ja lisätä liikuntaa ettei joutuisi insuliinille kovin aikasin. Aina ei sekään toimi tietysti.
 
Kantaan oli jo näköjään kirjautunut aamuisen sokerirasituksen tulokset, joista olen aika hämillään. Paastoarvo oli 4,4. Tunnin arvo oli taasen 4,0 ja kahden tunnin arvo 4,7 :wideyed: Outoa, että 1h arvo oli paastoarvoa matalampi. Muutenkin nuo luvut tuntuvat kovin alhaisilta. Onko muilla ollut samanlaisia lukemia? Huono ja etova olo jatkui rasituksen jälkeen vielä useamman tunnin ja veti sänkyyn unille. Koko päivän on väsyttänyt. Ei oo tehnyt mieli syödä tänään kuin juustoja, kurkkua ja paprikaa :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on sokerirasitus ens keskiviikkona. :sour:Toivottavasti pysyy sisällä. Ja toivon että pystyn syömään edellisenä iltana normaalisti.
 
Millon noi sokerirasitukset tehdään ja kenelle? Ei oo neuvolassa ainakaan ollu mitään mainintaa, toivottavasti en joudu.. Lääkäri reilun parin vkon päästä.

Mulla on tullu nyt joku ihme selluliittihyökkäys jalkoihin :shifty:, ilmeisesti joka paikka tukossa ja aineenvaihdunta käy hitaalla. Auttaakohan siihen mikään?
 
Millon noi sokerirasitukset tehdään ja kenelle? Ei oo neuvolassa ainakaan ollu mitään mainintaa, toivottavasti en joudu.. Lääkäri reilun parin vkon päästä.

Mulla on tullu nyt joku ihme selluliittihyökkäys jalkoihin :shifty:, ilmeisesti joka paikka tukossa ja aineenvaihdunta käy hitaalla. Auttaakohan siihen mikään?

Lähes kaikille tehdään viikoilla 24-28 :rolleyes: Joillekin, kuten minulle, jo ensimmäisen kerran viikoilla 12-16, jos on vanhemmilla, isovanhemmilla tai sisaruksilla diabetes todettu. Tai esim. jos on ylipainoa reilusti, pcos, tai virtsassa sokeria raskaana ollessa. Ja uudestaan viikoilla 24-28, jos ensimmäisen rasituksen tulokset ovat olleet normaaleja. Jos uudelleen synnyttäjällä ei ole ylipainoa tai aiemmin todettua rd:ta, niin silloin ei taideta tehdä. Eikä myöskään alle 25-vuotiaille normipainoisille, ellei ole sitä sukurasitetta. Ikävää kahteen kertaan joutua :grin Eivät taida armahtaa, vaikka arvot olivat matalat. Voihan se myöhemmilläkin viikoilla puhjeta toki..
 
Mulla on sokerirasitus ens keskiviikkona. :sour:Toivottavasti pysyy sisällä. Ja toivon että pystyn syömään edellisenä iltana normaalisti.


sama täällä..7.40 pitäs olla arvauskeskuksessa ja mä oon tiistaina illassa töissä joka tarkottaa sitä et mulla venyy se paasto 15tuntiin koska mun ruokkis on neljältä. pakko varmaan ottaa joku leipä illaks tms millä selviän aamuun asti. mä niin tuun kuolemaan sinne. viimeks se huimaus ja paha olo oli niin hirveetä et mieluusti skippaisin ton koko paskan
 
Tänään sain kunnon säikyt, kun kohtu muljahti ja sen jälkeen kovettui puoleksi tunniksi. Selällä jalat koukussa maatessa tuntui tosi kovalta, ihan navassa asti ja pullotti pattimaisesti oikealta puolelta. Nyt siis 15+2. Soitin neuvolaankin, mutta sanoivat sen olevan normaalia, kunhan ei ole kipuja tai supistele tiuhaan.

Onko muilla ollut vastaavanlaista? o_O Tuolta varmaan tuntuu, jos on tyrä :grin

Tää vaan jatkuu edelleen, on jatkunut tuosta saakka. Tänään on jo kolme-neljä kertaa kovettunut, yhdellä kertaa ihan aavistuksen jomotti. Eikä mene hetkessä ohi. Supistuu näköjään esim, jos on rakko täynnä, nytkin ihan vaan istuskelen. En oo tänään vielä mitään raskastakaan tehnyt. Liekö se täysi rakko ärsyttää kohtua jotenkin. Onko muilla samaa? Vähän huolettaa tietenkin, vaikka varmaan kaikki onkin hyvin, kuten neuvolasta sanoivat pari viikkoa sitten :) Reilu viikko sitten kuului sydänäänetkin ja to mennään lääkärille ultraan. Siellä saa varmaan enemmän selkoa.
 
Muokattu viimeksi:
sama täällä..7.40 pitäs olla arvauskeskuksessa ja mä oon tiistaina illassa töissä joka tarkottaa sitä et mulla venyy se paasto 15tuntiin koska mun ruokkis on neljältä. pakko varmaan ottaa joku leipä illaks tms millä selviän aamuun asti. mä niin tuun kuolemaan sinne. viimeks se huimaus ja paha olo oli niin hirveetä et mieluusti skippaisin ton koko paskan

Kannattaa ottaa kuitupitoista evästä iltapalaksi, 15h on tosi pitkä aika olla syömättä. Vaikka tulee se huono olo muutenkin, jos on tullakseen :p Samaa mieltä, ei ollut ollenkaan mukavaa :rolleyes: Kova koetus oli. Mitenkä voikin tulla niin huono olo ja tuntikausiksi o_O Onneksi ei kaikille!
 
Muokattu viimeksi:
Hei onko muillakin valtakunnallisesti tullut täytettäväksi "perheen voimavarakysely" joka otettava mukaan seuraavalle lääkärikäynnille? En todellakaan ymmärrä miksi resursseja tuhlataan tämmöiseen, varsinkaan jos siihen oikeasti olisi tarkoitus käyttää sitten aikaa siellä lääkärikäynnillä. Kysymykset mm. Koen selviytyväni kotitöistä, osaamme keskustella puolison kanssa elämästä ja vauvan tuomista muutoksista jne. Ymmärrän, että on varmasti nykyään niitäkin joilla saattaa olla vaikeuksia joillain osa-alueilla ja tuosta saattaa olla apua heille, mutta en itse koe millään tavalla kuuluvani kohderyhmään ja anteeksi jos joku nyt pahoittaa mielensä mutta eikö lähtökohtaisesti voisi olettaa että kaikki parisuhteessa elävät, jotka lapsia saavat on nuo asiat kunnossa jo ennen lapsen saamista!? Surullista jos oletuksena kaupunki/valtio ajattelee, että "kaikille tehdään kysely kun niin monilla ei tunnu olevan asiat kunnossa." Käyttäisivät ennemmin tämän ajan niihin jotka tukea ja apua selkeästi tarvitsevat ja antaisivat heille enemmän.

Tämä on siis vain ja ainoastaan minun henk. koht mielipide. Toivottavasti ei ollut liian suoraa puhetta ja joudu tämän takia ulos ryhmästä :woot:Tämä siis Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä.
 
No ei kai nyt kukaan ulos ryhmästä ole heittämässä :)

Tuolla kyselyllähän nimenomaan pyritään löytämään ne perheet joihin resursseja tulisi suunnata. Jos vastaukset on kunnossa niin asiaa ei varmaan käsitellä sen enempää eli juurikin resurssit säästyy kun sen ajan voi käyttää johonkin muuhun. Ja ei kaikki lapset ole suunniteltuja vakiintuneeseen parisuhteeseen tulevia eikä asioita ole välttämättä käsitelty ollenkaan ennen raskautumista. Ei se neuvola yleensä tarkemmin tiedä vanhempien taustoja.
 
Meillä on voimavarakysely netissä täytettävänä mutta aiemmista oli vielä paperinen. Ihan yhtä turhahan se alkoholi/tupakka/huume kysely on jos ei käytä :wink.
 
Meillä myös netissä täytettävä. Kai se olisi jo pitänyt täyttää, mutta ei kukaan ainakaan vielä ole hoputtanut. Meillä muistaakseni esikoisen aikana se käytiin nopeasti läpi th:n kanssa, kun ei siinä kummempia ollut. Voisin kuvitella, että mikäli aihetta on, siihen paneudutaan tarkemmin.
 
Hei onko muillakin valtakunnallisesti tullut täytettäväksi "perheen voimavarakysely" joka otettava mukaan seuraavalle lääkärikäynnille? En todellakaan ymmärrä miksi resursseja tuhlataan tämmöiseen, varsinkaan jos siihen oikeasti olisi tarkoitus käyttää sitten aikaa siellä lääkärikäynnillä. Kysymykset mm. Koen selviytyväni kotitöistä, osaamme keskustella puolison kanssa elämästä ja vauvan tuomista muutoksista jne. Ymmärrän, että on varmasti nykyään niitäkin joilla saattaa olla vaikeuksia joillain osa-alueilla ja tuosta saattaa olla apua heille, mutta en itse koe millään tavalla kuuluvani kohderyhmään ja anteeksi jos joku nyt pahoittaa mielensä mutta eikö lähtökohtaisesti voisi olettaa että kaikki parisuhteessa elävät, jotka lapsia saavat on nuo asiat kunnossa jo ennen lapsen saamista!? Surullista jos oletuksena kaupunki/valtio ajattelee, että "kaikille tehdään kysely kun niin monilla ei tunnu olevan asiat kunnossa." Käyttäisivät ennemmin tämän ajan niihin jotka tukea ja apua selkeästi tarvitsevat ja antaisivat heille enemmän.

Tämä on siis vain ja ainoastaan minun henk. koht mielipide. Toivottavasti ei ollut liian suoraa puhetta ja joudu tämän takia ulos ryhmästä :woot:Tämä siis Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä.

Mielestäni on erittäin tärkeää, että tällaisia kyselyitä tehdään. Voisin kuvitella, että näihin on huomattavasti helpompaa vastata rehellisesti ja avoimesti kuin että itse aloitteellisesti neuvolassa alkaisi esim. parisuhteen ongelmista tai omasta jaksamisestaan kertoa. Varhaisen puuttumisen malli säästää sekä perheitä että yhteiskunnan resursseja eikä se missään nimessä ole hukkaa!
 
Meille tuli voimavara kysely myös neuvolatädiltä. Täytettiin se miehen kanssa ja seuraavalla kerralla sen näytin. Neuvolatäti katsoi ja sanoi vaan et teillä näköjään kaikki hyvin. Paperin käsittely oli siinä, jäi muistoksi itselle jos haluaa säilyttää.
 
Mulle äitiyspolilta sanottiin, että sen vois täyttää ja mieliala kyselyn myös. Neuvolassa ei oo niistä puhuttu vielä mitään ja kaks neuvolaa takana. Seuraava vasta rv 22+ jotain. Ennen ekaa neuvolaa täytettiin ne alkoholi/huume/tupakka kyselyt
 
Hei onko muillakin valtakunnallisesti tullut täytettäväksi "perheen voimavarakysely" joka otettava mukaan seuraavalle lääkärikäynnille? En todellakaan ymmärrä miksi resursseja tuhlataan tämmöiseen, varsinkaan jos siihen oikeasti olisi tarkoitus käyttää sitten aikaa siellä lääkärikäynnillä. Kysymykset mm. Koen selviytyväni kotitöistä, osaamme keskustella puolison kanssa elämästä ja vauvan tuomista muutoksista jne. Ymmärrän, että on varmasti nykyään niitäkin joilla saattaa olla vaikeuksia joillain osa-alueilla ja tuosta saattaa olla apua heille, mutta en itse koe millään tavalla kuuluvani kohderyhmään ja anteeksi jos joku nyt pahoittaa mielensä mutta eikö lähtökohtaisesti voisi olettaa että kaikki parisuhteessa elävät, jotka lapsia saavat on nuo asiat kunnossa jo ennen lapsen saamista!? Surullista jos oletuksena kaupunki/valtio ajattelee, että "kaikille tehdään kysely kun niin monilla ei tunnu olevan asiat kunnossa." Käyttäisivät ennemmin tämän ajan niihin jotka tukea ja apua selkeästi tarvitsevat ja antaisivat heille enemmän.

Tämä on siis vain ja ainoastaan minun henk. koht mielipide. Toivottavasti ei ollut liian suoraa puhetta ja joudu tämän takia ulos ryhmästä :woot:Tämä siis Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä.
Itseasiassa näiden täytössä voi tulla ylläreitä pariskunnille. Että ei kaikki olekaan hyvin, vaikka niin on ajatellut.
Vähän harmi myös, ettei pariskunnat käsittele niitä asioita yhdessä vaan laput täytetään ja tullaan neuvolaan ”keskustelemaan”.
Itse olen työssäni nämä kokenut hyviksi ja myös omilla neuvolakäynneilläni.

Eihän näitä ole pakko täyttää jos ei halua :wink
 
Takaisin
Top