Maaliskuun höpinät

Kyllähän se liuskatesti pitäisi tehdä ihan rutiinisti joka neuvolakäynnillä? Just koska jos proteiinit koholla voi viitata raskausmyrkytyksen, ja mikä se nyt oli se toinen mitä siinä syynätään. Eikä sitä virtsanäytettä samana päivänä tietty verien kanssa tarvi labraan antaa, mutta sain tarvikkeet jo neuvolasta niin helpoin sitten viedä samalla reissulla kun sinne labraan muutenkin menee, ja saa rauhassa kotona hoitaa sen näytteen...
 
Mulla oli aamulla seulaeverikokeet ja lisäksi otettiin kaks virtsanäytettä: bakteeriviljely ja klamydia-näyte. Ja ennen joka neuvolaa katotaan se liuskatesti, ainakin täällä. Kohta eka lääkärineuvola. :nailbiting:
 
Eilen oli pieni irtiotto arjesta, Happoradion keikka ja lapsi isovanhemmilla yökylässä. Oli kyllä mukavaa vaihtelua. Tänään alkoi vähän ompeluhommat kiehtomaan, mutta saas nähdä ehdinkö muuta tekeen kuin siivoileen täällä kaikkea viikon aikana kertynyttä kaaosta. Olen aikalailla maannut sohvalla vatsakivun vuoksi koko viikon, loppuviikosta alkoi onneksi hellittää.
 
Jotta saisi makoilla sohvalla lisää niin mulla jumitti selkä ihan huolella. Alkoi toissapäivänä imuroidessa, si-nivel vihoittelee ja nyt se on vetäny koko ristiselän jumiin. Pitää nyt muutama päivä koittaa sitä kotikonstein saada toimimaan ja suunnata sitten vakifyssarille, joka on ennenkin tuota si-niveltä hoitanut.
 
Jotta saisi makoilla sohvalla lisää niin mulla jumitti selkä ihan huolella. Alkoi toissapäivänä imuroidessa, si-nivel vihoittelee ja nyt se on vetäny koko ristiselän jumiin. Pitää nyt muutama päivä koittaa sitä kotikonstein saada toimimaan ja suunnata sitten vakifyssarille, joka on ennenkin tuota si-niveltä hoitanut.
Mulla myös SI-nivelen kanssa ollut aikaisemmin ongelmia. Nyt ei vielä tunnu missään, paitsi alaselkä muuten jumissa päivästä toiseen. Taitaa olla vaan liikunnan puutetta ja liikaa makoilua. Mulla on ollut puhti vaan niin poissa ja aivan yliväsynyt, että juuri mitään ei ole jaksanut viime viikkoina tehdä. Koiraa onneksi tulee käytettyä edes pienillä lenkillä ettei tässä aivan täysin liikkumatta olla..

Mut Tiituntii tsemppiä, tiedän mistä puhut! I feel you!
 
Kiitos Annmary! Tällä kertaa selkäkipu laantui kotikonstein onneksi ja nyt pystyy jo toimimaan normaalisti. Sinnikkäästi kolasin lumet patina päivänä ja kävelin. Liike selvästi oli lääke.
 
Tyhmä kysymys: varailen tässä aikaa seulontaverikokeisiin nt-ultraa varten, ei kai niitä verikokeita varten tarvitse olla ravinnotta? :woot:
 
Tyhmä kysymys: varailen tässä aikaa seulontaverikokeisiin nt-ultraa varten, ei kai niitä verikokeita varten tarvitse olla ravinnotta? :woot:
Ei tarvitse olla ravinnotta eikä mitään muutakaan huomioitavaa, näin ainakin sain neuvolasta ohjeeksi.
 
Oi Arri, teillekin tulossa kaksoset! Mulla ihan samanlaiset fiilikset, arjen suunnittelu vaatiikin vähän enemmän miettimistä. Ja auto on ihan kysymysmerkki, sillä nykyisessä on kyllä kahdet isofixit mutta kun esikoinenkin (4v) täytyisi saada mahtumaan sinne..
Välillä iskee lievä pakokauhu että voi ei jos ne valvovatkin yöt vuorotellen, mutta välillä sitten taas syvä rauha että ei tässä mitään, kyllä siitä selvittään.

Monikkoperheiden sivuilla on muun muassa materiaalia mutta järjestävät kai ihan ympäri Suomen(?) valmennustilaisuuksiakin.
Joo on kyllä mukavaa että on toinenkin kaksosia odottava niin pystyy jakamaan sitä jonkun kaa. Onko sulla ollu pahoinvointi minkälaista. Mulla on ollu jo viikon oireita ihan joka päivä. Huono olo tulee helposti ja väsyttää.
 
Mulla oli aamulla seulaeverikokeet ja lisäksi otettiin kaks virtsanäytettä: bakteeriviljely ja klamydia-näyte. Ja ennen joka neuvolaa katotaan se liuskatesti, ainakin täällä. Kohta eka lääkärineuvola. :nailbiting:

Joo täällä sama homma. Ja tosiaan sen kahden putkilon pissanäytteen olisi voinut viedä muulloinkin labraan kuin seulaverikokeiden kanssa mutta oli järkevää yhdistää ne samalle käynnille:happy:
 
Joo on kyllä mukavaa että on toinenkin kaksosia odottava niin pystyy jakamaan sitä jonkun kaa. Onko sulla ollu pahoinvointi minkälaista. Mulla on ollu jo viikon oireita ihan joka päivä. Huono olo tulee helposti ja väsyttää.

Vaihtelee kovasti, saattaa olla muutoin hyvä päivä mutta sitten illalla kunnon turvotus. Tai sitten huono olo pitkin päivää ja joskus yölläkin herännyt etovaan oloon. Ei tosin ole tarvinnut oksentaa että aika lievää tämä taitaa olla. Ja sitten hengästyminen kävellessä. Väsymystä on.

Olin neuvolassa eivätkä siis varaa lainkaan terveyskeskuslääkäriaikaa sillä seuranta tapahtuu äitiyspolilla (tms) ja lääkärivastaanotot siellä. Mutta sinnekin vaikuttaisi ohjeiden mukaan vasta ensimmäinen lääkäriaika tulevan rakenneultran jälkeen. Jotenkin ihmettelen väliinputoaja fiilistä, nyt vain ultrat (nt ja rakenne) ja pari neuvolakertaa. Esikoisesta (yksösraskaus) muistelen että lääkärikäynti olisi ollut jo paljon aiemmin. Toki eihän se lääkäri silloinkaan sen enempiä vielä todennut..
 
Mä en tiedä vielä seurannasta muuta kun et sairaalan puolella seurataan. Ens ma on eka neuvola. Mulla tulee kesään kyl semmonen et oon toisella paikkakunnalla töissä niin käyn sit siellä tosi monella käynnillä. Onko teillä vielä tietoa ovatko eri istukoilla tms. Ootko liittynyt jo johonkin monikkoraskaus keskusteluihin?
 
Varhaisraskauden ultrassa selvisi että molemmilla omat vesipussit, suonikalvot mitkä lie, ja istukat.
En ole vielä ehtinyt kovinkaan tsekata kaksos/monikkokeskusteluja, jonkin verran kaivellut faktaa kaksosraskauksista netistä ja selvittänyt soveltuuko Nipt-testi kaksosille.
Neuvola oli jokin aika sitten ja sain lähetteet, yksösraskaudessa täällä päin voisi itse varata ajan niskapoimu-ultraan muta kaksosraskaudessa piti odotella heidän varaamaa aikaa. No jouduin vaihtamaan heidän varaamaa aikaa ja samalla soitolla sitten selvisi että neuvolatädin tekemä lähete seerumiseulakokeeseen onkin turha, että eivät voi siitä analysoida mitään riskilukua koska kaksoset. Kiva, kävin antamassa sen juuri aamulla (turhaan). Nipt-testi käy kaksosselvittelyihin mutta sitä ei saa julkiselta edes tässä tapauksessa, ainoastaan jos niskapoimu-ultra osoittaa syytä. Eli julkinen tarjoaa monikkoraskauksiin vain ultran. Koen että haluan/ on pakko saada tietää mielenrauhan vuoksi (vaikka sekin testi on tilastollinen arvio kuten seerumiseulan tulos), joten olen menossa sitten yksityiselle.
 
Varhaisraskauden ultrassa selvisi että molemmilla omat vesipussit, suonikalvot mitkä lie, ja istukat.
En ole vielä ehtinyt kovinkaan tsekata kaksos/monikkokeskusteluja, jonkin verran kaivellut faktaa kaksosraskauksista netistä ja selvittänyt soveltuuko Nipt-testi kaksosille.
Neuvola oli jokin aika sitten ja sain lähetteet, yksösraskaudessa täällä päin voisi itse varata ajan niskapoimu-ultraan muta kaksosraskaudessa piti odotella heidän varaamaa aikaa. No jouduin vaihtamaan heidän varaamaa aikaa ja samalla soitolla sitten selvisi että neuvolatädin tekemä lähete seerumiseulakokeeseen onkin turha, että eivät voi siitä analysoida mitään riskilukua koska kaksoset. Kiva, kävin antamassa sen juuri aamulla (turhaan). Nipt-testi käy kaksosselvittelyihin mutta sitä ei saa julkiselta edes tässä tapauksessa, ainoastaan jos niskapoimu-ultra osoittaa syytä. Eli julkinen tarjoaa monikkoraskauksiin vain ultran. Koen että haluan/ on pakko saada tietää mielenrauhan vuoksi (vaikka sekin testi on tilastollinen arvio kuten seerumiseulan tulos), joten olen menossa sitten yksityiselle.

Moi! Ensiksi paljon onnea tuplista! :)
Elokuisista kyselen, että miksi ei tota seerumiverikoetta voitu analysoida kaksosuuden takia? Säkö et siis saa mitään riskilukuja sikiöistä ilman Nipt:ä?

Mä odotan siis myös kaksosia ja kävin viikolla 11 seerumiseulaverikokeessa (neuvolasta lähete) ja nt-ultrassa viikolla 13 mitattiin molempien niskaturvotukset, jonka jälkeen kätilö laski riskiluvut koneella, molemmille sikiöille omansa. Näin Tampereella.

Vähän ihmettelen saamaasi infoa! o_O
Kyllä sinun pitäisi saada julkiselta samat tiedot sikiöstä, oli niitä sitten yksi tai kaksi! :eek:
 
Mä en myöskään antanut mitään pissanäytettä seulaverikokeiden yhteydessä, eikä niistä ollut mitään puhettakaan missään vaiheessa :O

Tänään soittelin seulojen tulokset ja tasan viikon päästä olis sitten np-ultra. Jännittää ihan hurjasti!
 
Moi! Ensiksi paljon onnea tuplista! :)
Elokuisista kyselen, että miksi ei tota seerumiverikoetta voitu analysoida kaksosuuden takia? Säkö et siis saa mitään riskilukuja sikiöistä ilman Nipt:ä?

Mä odotan siis myös kaksosia ja kävin viikolla 11 seerumiseulaverikokeessa (neuvolasta lähete) ja nt-ultrassa viikolla 13 mitattiin molempien niskaturvotukset, jonka jälkeen kätilö laski riskiluvut koneella, molemmille sikiöille omansa. Näin Tampereella.

Vähän ihmettelen saamaasi infoa! o_O
Kyllä sinun pitäisi saada julkiselta samat tiedot sikiöstä, oli niitä sitten yksi tai kaksi! :eek:
Joo, näin se kätilö, kenen kanssa juttelin ja vaihdoin ultra-aikaa, sanoi. Ja että jos haluan riskiluvut niin yksityiseltä saa Nipt-testin omalla kustannuksella. Kysyn vielä uudelleen että näinkö todella, kun kuun lopussa on kunnallisen niskapoimu-ultra. Näin Helsingissä. Ihmettelen.
 
Joo, näin se kätilö, kenen kanssa juttelin ja vaihdoin ultra-aikaa, sanoi. Ja että jos haluan riskiluvut niin yksityiseltä saa Nipt-testin omalla kustannuksella. Kysyn vielä uudelleen että näinkö todella, kun kuun lopussa on kunnallisen niskapoimu-ultra. Näin Helsingissä. Ihmettelen.

Onpa tosiaan outoa!! :eek:
 
Takaisin
Top