Maaliskuun höpinät

Tuohon arjen helpottajiin tuli mieleen, tilaako joku jo kotiin ruokakauppatoimituksia tai noutaa valmiiksi kerättyjä kaupan parkkihallista? Meillä ei ole vielä kolmen perheenä ollut niin tarpeen, mutta nyt ajattelen kun tulee kaksi vauvaa, esikoinen päiväkodissa+harrastuksia, ja mies töissä välillä pitkäänkin päivää niin alkaisin tilaamaan kotiovelle tai noudettavaksi. Muutama euro säästetystä ajasta, vauvojen pakkaamisesta kauppareissulle, ja kaiken sen ruoka/tavaramäärän roudaaminen/pakkaaminen autoon, on pieni summa. Varsinkin joskun keskittää vaippaostoksia että täyttyy joku euroraja ilmaiselle kotiinkuljetukselle niin voi tätä käyttää vaikka osan kauppakerroista.
Onko millaisia kokemuksia ko.palveluista? Kun eniten mietityttää jos joku muu poimii esim paprikat niin tuleeko sieltä nahistunutta? Ihan aina/joka paikassa noi hevi-hyllyt ei ole kohdillaan.. täytyy välttää sellaisista kaupoista tilaamista.

Toinen on kotisiivooja. Tutut, joilla sellainen on käytössä, ovat olleet tyytyväisiä, mutta itse koen että vauva-arjessa voisi olla ahdistavaa aikatauluttaa että siivooja on tulossa, nyt meidän täytyy lähteä jonnekin pois hänen tieltään, tai että joku muu nuolisi täällä näitä meidän nurkkia :oops:

Tuleeko muita arjen jelppareita mieleen?
 
I feel you. Täysin. Meilläkin siis n1,5v hoitoja takana (kaikki mahdolliset) ja tämä sai alkunsa taukokierrosta vain letroilla. No kun niitä epäiltiin kolmea niin mielessä pyöri vain negatiiviset asiat 95%sti ja hirveä syyllisyys siitä että vaikka vauvaa on haluttu niin ei missään vaiheessa kolmea. Ja kaikki mahdollisuudet mitä kolmen raskausaika tarkoittaa tai niiden kyky syntyä, tai jopa osakeskeyttää joku niistä. Se oli ihan kauhea viikko henkisesti.

En tietenkään tarkemmin tilannettanne tiedä, mutta kolme vuotias ehtii mennä kehityksessä vielä eteen päin ennen vauvan syntymää, ja on varmasti jo eri asiat ajankohtaisia kuin juuri nyt. Onko hän päivähoidossa? Sellainen voisi tukea hyvin sitä että vauvan myötä hän saa huomiota ja onnistumisia kodin ulkopuolella ja sinä aikaa vain vauvan kanssa. Sitten yhteinen aika tuntuu taas paljon arvokkaammalta. Lisäksi meillä lähempänä 4-vuotias vaikuttaa hyvin kiinnostuneelta päiväkodissa tai ystävilläni olevista vauvoista, on mukana leikittämässä ja mielissään jos saa tärkeän tehtävän auttaa. 1-vuotiaat kyllä välillä sotkevat isompien leikkejä, jolloin on vain parempi viedä vuotias pois muihin hommiin ja antaa rauha isommille.
Uusi tulokas on varmasti ihan oma versionsa, joten jos aiemmin on ollut raskas vauva-aika, niin nyt on aivan yhtä suuri todennäköisyys että vauva-ajasta (vauvasta) tulee paljon helpompi! Toki on mahdollisuus tapahtua toisinkin, mutta voitte sen suhteen olla ylpeitä että hei, tiedätte mitä se on ja olette selvinneet siitä kerran, selviätte kyllä toistekin ennakoiden vielä paremmat toimintatavat jos jokin ei ensimmäisellä kerralla toiminut!
Ja parisuhde, jos vain olette samassa linjassa puolisosi kanssa ja molemmat valmiita ottamaan vauvarundi uudelleen, niin kyllä te pärjäätte. Ja etsiä tarvittaessa ulkopuolista apua esim jos esikoinen voi käydä kaverin/perhetutun luona leikkimässä jne.
Neuvolassa kannattaa ainakin yrittää jutella tunteistaan ja tilanteestaan, siihen voi löytyä pienellä vaivalla apuja tai uusia ajatuksia, jolloin asiat selkeytyvät.
Toivon kovasti että saat, ja kaikki me näiden ajatusten kanssa kamppailevat, asiat selkeämmäksi ja mielenrauhan!

Näin olen itsekin miettinyt, että tässä on pitkä aika vielä sopeutua tilanteeseen, isoveli ehtii kasvaa kovasti siihen mennessä. Päivähoidossa hän ei vielä ole, kun ei ole hoitopaikkaa saatu. Toivon kovasti, että ensi syksystä alkaen jo paikka saataisiin, koska hänen kerhonsakin lopettaa toimintansa nyt kevään myötä. Kyllä sen jo selkeästi huomaa, että tuossa iässä alkaa tarvia kavereita.
 
Heippa, tulin korkkaamaan tämän ketjun omalta osaltani.

Mulla nyt vko 6+5 menossa, ja aivan järkyttävä etova olo koko ajan. Olen ollut pahoinvoinnin vuoksi saikulla koko viikon, koska maanantaina annoin ylen töissä ja tää ällötys olotila ei muutu miksikään, lämpöäkin ollut vähän.

Mutta ehkä sellainen asia, josta haluaisin saada aikaan keskustelua, on raskaana olevan kielletyt tunteet. Onko teillä ollut sellaisia? Mulla itselläni mielialat vaihtelee ihan kamalasi päivästä toiseen. Vaikka tämä vauva oli erittäin toivottu, välillä mietin paniikissa mihin olen ryhtynyt, miten sisarukset ja muut sukulaiset suhtautuvat tulokkaaseen ja miten me uusperheenä sopeudutaan tähän vauvaan. Pelottaa tulevaisuudesta monikin asia; synnytys ja vauva-aika, pikkulapsiaika 6 lapsen perheessä...

Kohtalotovereita?

Ihanaa että otit tämän puheeksi. Mulla on ollut todella ristiriitaiset tunteet plussasta asti. Raskaus ei oltu suunniteltu ja on kaikenlisäksi vielä ensimmäinen. En ole lapsi-ihminen enkä tiedä vauvoista mitään. En edes tiedä minkä kokoisia vaatteita kuuluu ostaa.. Nyt joudun muutenkin tekemään lapsen takia asioita, joita en olisi vielä halunnut tehdä. Ollaan tunnettu miehen kanssa vasta alle vuosi eikä asuttu yhdessä. Piti ottaa ihan rauhallisesti ja katsoo mikä meiniki :hilarious: mun piti myös mennä suurosakkaaksi ja toimariksi yhteen firmaan, mutta eihän sekään nyt tietenkään onnistunut. Tuntuu että kaikki muut on odottanut ja toivonut vauvaa ja moni yrittiänytkin vuosia. Siksi omat ajatukset tuntuu välillä jotenkin vääriltä ja siltä ettei niistä saisi puhua. Sanoinkin aina, että jos joskus hankin lapsia niin sen täytyy olla vahinko, koska muuten pitkitän sitä hankintaa niin kauan ettei se lopulta ole enää mahdollista. Toisaalta hyvä, että lapsi tulee nyt kun olen nuori ja varmasti rakastan sitä enemmän kuin mitään ja nytkin toivon kokoajan että kaikki sujuu hyvin raskausaikana ja syntyy terve lapsi. Tuntuu että jään vaan jostain paitsi kun en ole sitä plussaa toivolla odottanut. Että niin.. Vähän tässä ollaan ajatusten kanssa pihalla.
 
Voi mä lohdutan, ne ristiriitaiset haluanko sittenkään tunteet tulevat vielä silloinkin vaikka sitä plussaa on toivonut / luullut toivovansa! Nämä ovat normaaleja sillä vaatiihan vauvan tuleminen enemmän tai vähemmän myös henkistä kasvua ja hyvä ne on käsitellä yksin, vertaistuen tai asiantuntijoiden kanssa.

Netistä löytyy paljon tietoa vauvan vaatteista, ja huomaat kyllä eri merkeillä olevan vähän slimmimpää tai reilumpaa kokoa. Pääsääntöisesti koko on vauvan koko sentteinä eli vastasyntynyt vauva on n.47-50cm pitkä niin hänelle menee vaatteet 50-55 kokoa. Itse tein sen virheen että venailin vauvan kasvua ilmoitettuun kokoon, no kuinkas joidenkin vaatteiden kanssa kävikään, ne olivat pieniä jo kun kaava on yleensä että siihen pituuteen mennessä. Tyyliin 55cm vauva käyttää yleensä jo kokoa 62.

Tuosta työstä ja urasta, toki vauvan syntymä tulee vasta osoittamaan minkälainen tapaus on, ja miten nopeasti itse haluat palata taas työelämään, mutta itse en ajattelisi vauvaa esteenä töiden vastaanottamiselle tai etenemiselle, toki ajankohta on juuri nyt huonoin, mutta äitiysvapaan jälkeen löytyy kyllä myös hyviä hoitopaikkoja niin yksityisellä kuin julkisellakin, niihin pääsee tutustumaan ennen kuin tekee valintoja, tai muita ratkaisuja, esimerkiksi hoitaja kotiin tai kaverin lapsen kanssa yhdistetty kotihoitaja. Itse koin parhaaksi töihin menon sillä se oli henkisesti myös itselleni tarpeen. Tai sitten havaitset että kotiäitiys sopii sinulle ja jatkat kotona. Toisaalta vanhemmat voivat myös sopia että se onkin isä joka jää kotiin äitiysvapaan jälkeen tai osalle vanhempainvapaasta, jolloin voisit palata jopa ~4kk päästä takaisin töihin jos niin valitset.
Tarkoitan, että yleensä varsinkaan ensimmäisen kohdalla ei välttämättä olekaan niin varmaa mitä tuleman pitää niin itse en sulkisi raskauden vuoksi etukäteen niitä ovia, joita kohti olen pitkäjänteisesti edennyt. Tutuissani on myös tj-tason naisia, ja he ovat aivan hyvin saaneet organisoitua työn ja perheen, tosiasiahan on että palkkataso antaa mahdollisuuden hyödyntää enemmän ja erilaisia palveluja tukemaan arjen sujumista eikä lapsen/lapsien vuoksi tarvitse luopua asioista jollet itse halua.
 
Pakko sanoa vielä, että olen itse ollut raskaana yt-neuvottelujen aikaan tai hakenut uusia tehtäviä tietämättä siitä jos hoitokierrossa tärppääkin, kokenut keskenmenoja jne. Niin joka kerta olen joutunut selvittämään totuuden itselleni kysymällä että tekisinkö silti näin jos vauvaa ei tulisikaan tai tulisikin keskenmeno tms, niin harmittaisiko minua sittenkin silloin että valitsin kummin valitsin.
 
Voi mä lohdutan, ne ristiriitaiset haluanko sittenkään tunteet tulevat vielä silloinkin vaikka sitä plussaa on toivonut / luullut toivovansa! Nämä ovat normaaleja sillä vaatiihan vauvan tuleminen enemmän tai vähemmän myös henkistä kasvua ja hyvä ne on käsitellä yksin, vertaistuen tai asiantuntijoiden kanssa.

Netistä löytyy paljon tietoa vauvan vaatteista, ja huomaat kyllä eri merkeillä olevan vähän slimmimpää tai reilumpaa kokoa. Pääsääntöisesti koko on vauvan koko sentteinä eli vastasyntynyt vauva on n.47-50cm pitkä niin hänelle menee vaatteet 50-55 kokoa. Itse tein sen virheen että venailin vauvan kasvua ilmoitettuun kokoon, no kuinkas joidenkin vaatteiden kanssa kävikään, ne olivat pieniä jo kun kaava on yleensä että siihen pituuteen mennessä. Tyyliin 55cm vauva käyttää yleensä jo kokoa 62.

Tuosta työstä ja urasta, toki vauvan syntymä tulee vasta osoittamaan minkälainen tapaus on, ja miten nopeasti itse haluat palata taas työelämään, mutta itse en ajattelisi vauvaa esteenä töiden vastaanottamiselle tai etenemiselle, toki ajankohta on juuri nyt huonoin, mutta äitiysvapaan jälkeen löytyy kyllä myös hyviä hoitopaikkoja niin yksityisellä kuin julkisellakin, niihin pääsee tutustumaan ennen kuin tekee valintoja, tai muita ratkaisuja, esimerkiksi hoitaja kotiin tai kaverin lapsen kanssa yhdistetty kotihoitaja. Itse koin parhaaksi töihin menon sillä se oli henkisesti myös itselleni tarpeen. Tai sitten havaitset että kotiäitiys sopii sinulle ja jatkat kotona. Toisaalta vanhemmat voivat myös sopia että se onkin isä joka jää kotiin äitiysvapaan jälkeen tai osalle vanhempainvapaasta, jolloin voisit palata jopa ~4kk päästä takaisin töihin jos niin valitset.
Tarkoitan, että yleensä varsinkaan ensimmäisen kohdalla ei välttämättä olekaan niin varmaa mitä tuleman pitää niin itse en sulkisi raskauden vuoksi etukäteen niitä ovia, joita kohti olen pitkäjänteisesti edennyt. Tutuissani on myös tj-tason naisia, ja he ovat aivan hyvin saaneet organisoitua työn ja perheen, tosiasiahan on että palkkataso antaa mahdollisuuden hyödyntää enemmän ja erilaisia palveluja tukemaan arjen sujumista eikä lapsen/lapsien vuoksi tarvitse luopua asioista jollet itse halua.

kiitos viestistä :Heartred:Heartred olen varma että asiat järjestyy ja onhan tässä hyvin aikaa valmistautua ennen vauvan syntymää. Ja onneksi on hyvät tukiverkostot :happy:
 
Vastaan tänne väliin noista arjen helpotus kauppapalveluista - ollaan käytetty pari kertaa prisman kauppakassia missä haetaan kassit parkkihallista ja kerran cittarin kotiinkuljetusta. Molempiin ollaan oltu tosi tyytyväisiä ja en olis ollenkaan huolissaan vihannesten kunnosta, meidän kokemuksella niihin valkataan ne parhaat yksilöt, että asiakkaat ei voi valittaa jälkikäteen että oli valittu nahistuneita. Ja jos muistaa valkata sen että puuttuvia tuotteita ei saa korvata muiden merkkien vastaavilla, niin ei tule sitten yllätyksiä senkään suhteen että tulis jotain väärän merkkista tai hintaista pestoa tms.

Käytettiin englannissa asuessa säännöllisesti ruuan kotiinkuljetuspalveluita kun niillä kuljetushinnat oli niin halpoja. (Halvimmilllaan 3-4€) Suomessa tulee harkittua pari kertaa onko se kuljetus sen arvoinen jos se maksaa lähemmäs kympin.

Mut oon kyllä varma että sit ku kakkonen tulee niin siitä vapaa-ajasta mieluusti maksaa sen muutaman euron ja saa kunnolla suunniteltua viikon ruuat ku tilaa isot ostokset.
 
Onko kellään kokemusta missä ja miten pääsee tutkituttamaan vatsalihasten erkauman? Kiinnostaisi tietää, onko minulla sellainen kun maha edelleen niin iso. Neuvolasta kysyin vuosi sitten, ei katso. Yksityisen tiedän, että siellä varmaan on äitiys fysioterapeutti tms. mutta siihen ei ole varaa. Missä ootte käyneet, tai mistä tälläistä voisi kysyä?
 
Onko kellään kokemusta missä ja miten pääsee tutkituttamaan vatsalihasten erkauman? Kiinnostaisi tietää, onko minulla sellainen kun maha edelleen niin iso. Neuvolasta kysyin vuosi sitten, ei katso. Yksityisen tiedän, että siellä varmaan on äitiys fysioterapeutti tms. mutta siihen ei ole varaa. Missä ootte käyneet, tai mistä tälläistä voisi kysyä?


Varmaan yksityinen on ainut mahdollisuus. Joissain tapauksissa voi kai saada lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille,jolloin käynnistä saisi kelakorvauksen pois.
 
Tuohon arjen helpottajiin tuli mieleen, tilaako joku jo kotiin ruokakauppatoimituksia tai noutaa valmiiksi kerättyjä kaupan parkkihallista? Meillä ei ole vielä kolmen perheenä ollut niin tarpeen, mutta nyt ajattelen kun tulee kaksi vauvaa, esikoinen päiväkodissa+harrastuksia, ja mies töissä välillä pitkäänkin päivää niin alkaisin tilaamaan kotiovelle tai noudettavaksi. Muutama euro säästetystä ajasta, vauvojen pakkaamisesta kauppareissulle, ja kaiken sen ruoka/tavaramäärän roudaaminen/pakkaaminen autoon, on pieni summa. Varsinkin joskun keskittää vaippaostoksia että täyttyy joku euroraja ilmaiselle kotiinkuljetukselle niin voi tätä käyttää vaikka osan kauppakerroista.
Onko millaisia kokemuksia ko.palveluista? Kun eniten mietityttää jos joku muu poimii esim paprikat niin tuleeko sieltä nahistunutta? Ihan aina/joka paikassa noi hevi-hyllyt ei ole kohdillaan.. täytyy välttää sellaisista kaupoista tilaamista.

Toinen on kotisiivooja. Tutut, joilla sellainen on käytössä, ovat olleet tyytyväisiä, mutta itse koen että vauva-arjessa voisi olla ahdistavaa aikatauluttaa että siivooja on tulossa, nyt meidän täytyy lähteä jonnekin pois hänen tieltään, tai että joku muu nuolisi täällä näitä meidän nurkkia :oops:

Tuleeko muita arjen jelppareita mieleen?

Mä en oo paras ehkä kommentoimaan miten Suomessa toimii toi kauppapalvelu, mutta meille on vuoden tullu kotii ostokset nyt. Alotettii just ku esikoinen synty, ku tehää viikon ostokset kerralla ja mä en aja ni en voinu niitä yksin päivällä hoitaa ja sit oli tylsää et miehen ja lapsen ajasta meni johki tylsää kauppareissuun. Ja nyt jos käyn jotain hakee kaupasta mitä oon unohtanu tilaa vaikka ni se on lapselle aina kauhee jännää ja ei oo tullu vielä mitää raivareita, ku se ei oo viikottaista touhua.

Mitä meille on tuotu on aina ollu tosi hyviä ja vaikka oon avokadoexpertti ni ne on osannu siellä valita jopa paremmin! Ja meillä on kommenttiosio et voi pyytää vaikka 2 kypsää avokadoa ja 2 raakaa jos haluaa :-D
 
Samaa ihmettelin myös, että kuin voi olla jo maaliskuu! Miehellä ois vielä sunnuntaina synttärit eikä mulla tietenkään oo mitään lahjaa vielä. Ostaako muut yleensä lahjoja puolisoille?

Mä pyrin aina jotain pientä ainakin ostamaan miehelle :)
 
Sain äsken varattua ajan seuraavaan ultraan.. meillä uutena edellisestä raskaudesta tullut sähköinen asiointi tuonne Hus:ille. Helpotti kun voi ite valita ajan. No meillä nyt ke 20.3. Klo. 13 mikäli saan työt niin järjestettyä. Listat valmiit ja vahvistetut vasta ensi viikolla, mutta periaatteessa raskauteen liittyvät terveydenhuoltokäynnit pitäisi kaiken järjen mukaan kuulua työaikaan. o_O

Onpa kiva mahdollisuus, kun saa hoidettua sähköisesti varaamisen! Ja kuuluu työaikaan, kunhan töissä tietty tiedetään asiasta. :happy:
 
Alkaa näyttää siltä, että minua on taas huijattu. Minulta huijattiin tori.fissa syksyllä yli 100 euroa. Nyt 80 euroa. Eli yhteensä melkein kuukausitulojen verran.. Ainoat ostokset, jotka ei oo lastenvaatteita tms 5 e maksavia, jotka oon torista "ostanut"..

Kyllä vituttaa ihan sairaasti!! Toivottavasti selviäisi vielä parhain päin, mutta en oikein jaksa uskoa enää.

Ei siis kannata ostaa mitään käytettyä eikä kierrättää, pitää ostaa uusia kaupasta. Siellä torissa pitäs olla jonkinlainen tunnistusjuttu, ylläpitö kommentoi vaan että "voi harmi meillä ei ole keinoja tehdä mitään asialle".
 
Alkaa näyttää siltä, että minua on taas huijattu. Minulta huijattiin tori.fissa syksyllä yli 100 euroa. Nyt 80 euroa. Eli yhteensä melkein kuukausitulojen verran.. Ainoat ostokset, jotka ei oo lastenvaatteita tms 5 e maksavia, jotka oon torista "ostanut"..

Kyllä vituttaa ihan sairaasti!! Toivottavasti selviäisi vielä parhain päin, mutta en oikein jaksa uskoa enää.

Ei siis kannata ostaa mitään käytettyä eikä kierrättää, pitää ostaa uusia kaupasta. Siellä torissa pitäs olla jonkinlainen tunnistusjuttu, ylläpitö kommentoi vaan että "voi harmi meillä ei ole keinoja tehdä mitään asialle".

Oi ei miten on mahdollista? Tietysti vaikeaa jos ei tuotetta ole juuri samalla paikkakunnalla tai lähellä myynnissä, mutta itse en myöskään uskalla lainkaan tilata sokkona mitään yli 25e maksavaa (jos sitäkään). Mieluiten noudan ja samalla todellakin näen onko tuote sitä mitä luvattu ja maksettavissa. Samoin jos myyn niin suosin noutoa/vientiä niin ei tarvitse vängätä kenenkään kanssa eipäs juupas lähetimpäs mutten tiedä missä posti sen muka hukannut - juttuja.
 
Mulla on tänään toista kertaa varhaisulta, nyt viikkoja 9+2. Toivottavasti kaikki kunnossa, jännittää ihan hirveästi :Heartred

Toivottavasti kaikki hyvin, tulethan kettomaan kuulumiset tänne? :Heartred
 
Meillä oli tänään varhaisultra, kaikki hyvin ❤️ Yksi syke oikealla paikalla, vastasi viikkoja 8+0, kun kuukautisten mukaan on 7+4. Eli la ei muuttunut. Mies ei kuulemma ollut edes osannut pelätä sitä vaihtoehtoa, että olisi löytynyt useampi kuin yksi :grin

Edit. Tuli väärään ketjuun, mutta ei taida haitata :)
 
Oi ei miten on mahdollista? Tietysti vaikeaa jos ei tuotetta ole juuri samalla paikkakunnalla tai lähellä myynnissä, mutta itse en myöskään uskalla lainkaan tilata sokkona mitään yli 25e maksavaa (jos sitäkään). Mieluiten noudan ja samalla todellakin näen onko tuote sitä mitä luvattu ja maksettavissa. Samoin jos myyn niin suosin noutoa/vientiä niin ei tarvitse vängätä kenenkään kanssa eipäs juupas lähetimpäs mutten tiedä missä posti sen muka hukannut - juttuja.


Sanopa se. Joo, ei ole myytävänä edelleenkään kumpaakaan tuotetta edes 100 km säteellä. Toki suosisin em. tapaa minäkin, mutta en tietenkään lähde esim.300 km ajamaan. Oon varmaan hyväuskoinen hölmö, kun en ole ajatellut, että joku on niin tyhmä että huijaa jos varmasti jää kiinni ja takaisinmaksu on paljon kalliimpaa. Enkä tietenkään uskonut, jos torissa on myytävänä 101 kpl, että just se minun ostamani olisi huijausta :mad:
 
Takaisin
Top