Tammikuiset 2019

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uusi tuleva äiti liittyy joukkoonne! Ketjua olen seuraillut jo jonkin aikaa, mutta en uskaltanut ennen varhaisultraa mitään kirjoitella, koska jotenkin on epäuskoinen olo edelleen siitä, että joku tyyppi tuolla vatsassa oikeasti kasvaa. :woot: Epäusko johtuu lähinnä siitä, että mulla on tosi vähän oireita. Lievää pahoinvointia silloin tällöin ja jonkin verran turvotusta. Mutta netistä kun lukee pahoinvointikertomuksia, tulee olo, että apua, onkohan vauvalla kaikki ok kun näin vähällä olen (ainakin toistaiseksi) päässyt.

Ensimmäistä siis odotan ja ikää on kuitenkin jo kohta 37 vuotta, eli siinäkin mielessä jännittää, koska ei tässä enää mitään ihan nuoria olla. Varhaisultrassa kaikki oli kuitenkin ok, sydän löi selvästi ja viikot vastasivat yhden päivän heitolla sitä, mitä itsekin olin laskeskellut. :happy:

Mites muilla sujuu, joko kaikki ovat siirtyneet salaiselle palstalle vai vieläkö täälläkin tammikuisia pyörii? :pompus:

Tervetuloa, Magpie! Kyllä täällä julkisella puolella porukkaa pyörii. Samanlaisia tuntemuksia mullakin oli alkuun. Ensimmäistä (ensimmäisiä :nailbiting:) odotan ja ikää myös jo jokusen vuoden yli 30. Oli tosi epävarma olo, kasvaako vatsassa mitään, kun raskautuminen tuntui aivan liian helpolta. Ultrassa kävin ekan kerran vasta 11. raskausviikolla, sinne asti olin jotenkin kummasti jaksanut odottaa. Ens viikolla jo nt-ultra, jonka jälkeen uskaltaa jo vähän laajemmin kertoa raskaudesta läheisille :) Tunnelmat vaihtelee laidasta laitaan. Nykyään onneksi lähinnä onnellisuutta ja malttamatonta odotusta ja uskoa siihen, että kyllä kaikki hyvin menee.

Tervetuloa Magpie :) myös täällä on ollut tosi oireeton alkuraskaus, mikä on itselle ollut tosi kiva.. toki välillä tulee sitten mietittyä että onkohan kaikki hyvin kun ei tunnu miltään.. ainoana jatkuvana oireena ollut vatsan jäätävä turvotus :hilarious:

Magpie älä huolestu, ei ole oireita juuri minullakaan! Turvotus, tissien arkuus ja järkky ruokahalu :joyful: Ikää jo 39v ja ensimmäinen tulossa :happy: Luotettava vaan että kaikki on hyvin, 9+3 menossa :)

Tervetuloa, Magpie! Kyllä täällä julkisella puolella porukkaa pyörii. Samanlaisia tuntemuksia mullakin oli alkuun. Ensimmäistä (ensimmäisiä :nailbiting:) odotan ja ikää myös jo jokusen vuoden yli 30. Oli tosi epävarma olo, kasvaako vatsassa mitään, kun raskautuminen tuntui aivan liian helpolta. Ultrassa kävin ekan kerran vasta 11. raskausviikolla, sinne asti olin jotenkin kummasti jaksanut odottaa. Ens viikolla jo nt-ultra, jonka jälkeen uskaltaa jo vähän laajemmin kertoa raskaudesta läheisille :) Tunnelmat vaihtelee laidasta laitaan. Nykyään onneksi lähinnä onnellisuutta ja malttamatonta odotusta ja uskoa siihen, että kyllä kaikki hyvin menee.

Kiitos tervetulotoivotuksista! :happy:
Kaksoset? Vau! :wideyed: Onneksi olkoon ja paljon tsemppiä! Itse en malttanut odottaa yleisiä ultraäänitutkimuksia, vaan piti päästä yksityiselle varhaisultraan tarkistamaan, että testien plussat tosiaan oli ihan aiheellisia. Mekään ei olla vielä kerrottu kuin parille läheiselle kaverille, mutta eiköhän perheetkin saa lähiaikoina tietää, kun vain sopiva tilaisuus kertomiselle koittaa.

Tervetuloa Magpie :) myös täällä on ollut tosi oireeton alkuraskaus, mikä on itselle ollut tosi kiva.. toki välillä tulee sitten mietittyä että onkohan kaikki hyvin kun ei tunnu miltään.. ainoana jatkuvana oireena ollut vatsan jäätävä turvotus :hilarious:

Kiitos Pampula! :happy:

Oireettomuus on minustakin yleisesti ottaen hyvä juttu, mutta sitten kun on liian pitkään ollut "normaali" fiilis, alkaa jo kaivata pahoinvointia tai jotain merkkiä siitä, että joku vatsassa asustelee. :nailbiting: Jostain luin, että pahoinvointi on pahimmillaan viikot 9 - 11 ja nyt mulla on menossa 8+, eli saas nähdä, pääseekö tässä vielä oksentamaan vai sujuuko loputkin tästä ensimmäisestä kolmenneksesta yhtä kivuttomasti kuin alkupuoli.

Turvotusta mullakin on ollut aika alusta asti, onneksi on ollut lämmin alkukesä, niin on voinut jättää puristavat farkut kaappiin ja kulkea rennommissa hameissa. Kohta varmaan pääsee shoppailemaan äitiysvaatteita, jos turpoilu jatkuu samaan malliin... :playful:

Magpie älä huolestu, ei ole oireita juuri minullakaan! Turvotus, tissien arkuus ja järkky ruokahalu :joyful: Ikää jo 39v ja ensimmäinen tulossa :happy: Luotettava vaan että kaikki on hyvin, 9+3 menossa :)

Oi, kiva kuulla, että täällä on muitakin lähempänä neljääkymppiä olevia ensiodottajia! :joyful:

Ruokahalu on mullakin kasvanut, mutta omituista on, että makeanhimo on vähentynyt tosi paljon! Yleensä makea maistuu missä ja milloin vain, mutta nyt nälkä kohdistuu lähinnä suolaiseen ruokaan (esim. nyt olen pari päivää himoinnut perunamuusia...) ja makeista ruoista riittää ihan pienet palat. Ei kyllä haittaa yhtään tällainen muutos! :p

Nyt olen kertonut parille kaverille, siskolle, äidille ja anopille, niin ja veljelle, kun voi olla että joutuu minun kuskiksi :) Että aika monelle vaikka ensin ajattelin että kerron vasta vaikkapa ekan ultran jälkeen. Mutta sitten ajattelin että tarvii tätä tukijoukkoa joka on sittenkin jos raskaus ei saa jatkua. Yleisesti en kerro, enkä tosiaan kaikille vielä pitkään aikaan. Töissä ei ole ihan vielä pakko kertoa, mutta pitääkö se jotain kuukautta vai paria ennen äippälomalle jäämistä kertoa kuitenkin.. en muista.

Edit: löysin tietoa:
Raskaudesta pitää kertoa vähintään kaksi kuukautta ennen äitiysvapaan alkamista. Äitiysvapaa alkaa viimeistään viisi viikkoa ennen laskettua aikaa. Työnantajan pitää siis saada tieto viimeistään, kun raskausviikkoja on noin 27.Periaatteessa vauvauutista ei siis ole pakko paljastaa, vaikka maha jo näkyisikin. Jos aloitat äitiysvapaan varhennettuna, siitä pitää kertoa vastaavasti aiemmin. Varhennetulle äitiysvapaalle voi jäädä aikaisintaan kahdeksan viikkoa ennen laskettua aikaa.
Aikaraja on sama määräaikaisessa työsuhteessa ja riippumatta siitä, kauanko työsuhde on kestänyt.
Määräaikaista työsopimusta ei saa lyhentää raskauden takia. Raskaus ei myöskään saa estää vakinaistamista tai uuden määräaikaisuuden saamista.
Työntekijän syrjiminen raskauden takia on laissa kielletty.

Oi, kiva kuulla, että täällä on muitakin lähempänä neljääkymppiä olevia ensiodottajia! :joyful:

Ruokahalu on mullakin kasvanut, mutta omituista on, että makeanhimo on vähentynyt tosi paljon! Yleensä makea maistuu missä ja milloin vain, mutta nyt nälkä kohdistuu lähinnä suolaiseen ruokaan (esim. nyt olen pari päivää himoinnut perunamuusia...) ja makeista ruoista riittää ihan pienet palat. Ei kyllä haittaa yhtään tällainen muutos! :p

Mulle kyllä kelpaa kaikki, niin makea kuin suolainenkin :arghh: Onneksi sentä hedelmiä tulee syötyä enemmän kuin ennen :rolleyes:
Jospa tämä syöminenkin tasoittuisi jossain kohtaa o_O Äitiyshousut on kyllä pakko käydä kohta ostamassa, olohousut on enää ainoat mitkä mahtuu kunnolla jalkaan! Työhousuistakin on pakko jättää nappi auki :oops:

Täällä ei oireetonta päivää ole näkynyt.. Onnea oireettomiööelle!Tänä aamuna oksensin 2 kertaa ja koko päivän on ollut etova olo. Ei kyllä vedä vertoja ensimmäisen lapsen raskausajalle, asuin vessassa ja kävin muutamaan otteeseen sairaalassa tiputuksessa kun ei edes vesi pysynyt sisällä. Toivoisin jo että helpottaisi mutta ei...
Mulla on viikkoja 11+1, eikä aikaa ultraan ole kuulunut vielä. Täytyy huomenna ottaa yhteyttä sairaalaan. Sieltä ne yrittivät soittaa jo kerran mut en kerennyt vastaamaan. :(

Tervetuloa uusille! :happy:

Hauska kuulla, että muillakin on ruokahalu kasvanut. Mullaki nimenomaan niin, että suolaista tekee kovasti mieli, mutta makeaa ei paljon uppoa. Haaveilen tällä hetkellä kotipizzan ruuista, juhannusjuustosta, kesäkeitosta, makaronisalaatista ym ym. :rolleyes: ja tuntuu että ruuan määräkin on jo kasvanut.

Muuten olen aika oireeton ja iloitsen siitä ettei ole pahoinvointia. Kaikille siitä kärsivälle kovasti Tsemppiä. Vielä viikon pitäis jaksaa odottaa neuvolaa, jospa siellä pieni sydän sykkisi ja kuuluisi. :Heartred viime päivinä olen selkeästi tuntenut kohdun alavatsalla sängyllä selällään maatessani, varsinkin orgasmin jälkeen. :shy: siitä olen kovasti iloinnut, ku se on ensimmäinen konkreettinen merkki siitä, että siellä jotain tapahtuu. :) tämä on tosiaan neljäs raskaus ja oon aika hoikka ni voi olla että sen takia tuntuu jo näin aikaisin. Se on ihan alhaalla vielä, just häpukummun yläpuolella.

Muuten kyllä turvottaa kovastikin. Enää yhdet farkut mahtuu jalkaan... Pitäis lähtä housuostoksille :happy:

Kaarnikka 8+4

Oireista sen verran että muistan aikoinaan ensimmäisessä raskaudessa myös tuon ettei ollut mitään oireita, ei huomannut olostaan mitään erityistä. Etominen oli vain muutamien ruokien kohdalla mutta muuten meni todella helposti. Toisessa raskaudessa oli paha olo heti alusta asti ja nyt kolmannessa vielä enemmän, että mun kohdalla näköjään vaan pahenee :lurking: Odottelen kovasti että väsymys edes helpottais, haukottelun lomassa ei meinaa saada mitään edelleenkään tehtyä ja herääminen on täyttä tuskaa.

Tervetuloa vaan mukaan Magpie! Täällä myös jo ikää 38v, joten meitä on monta jotka ei enää ole ihan nuoria odottajia :)

Ens viikolla nt-ultra, can't wait :smiley-bounce012

Heippa kaikki! Täältä tulisi joukkoon yksi 36v. Neljättä naperoa odottava. ‍♀️
Eipä ollut suunnitelmissa enää neljättä hommata, mutta joku siellä päätti esteistä huolimatta kyytiin hypätä.
Monia asia tässä jännittää, olen aiemmat raskauteni viettänyt posliinia halaten ja myös tiputuksessa jokusen kerran käynyt. Mitenköhän sitä pysyy noiden energiapakkausten perässä Eka neuvola takana, verikokeet ensi viikolla ja ultra sitten joskus.. la oman kierron mukaisesti 26.1. Neuvolan kiekon mukaan 19.1.

Muokattu viimeksi:
Helou, kävin tänään nt ultrassa ja laskettu aika siirtyi 1.1. joten tulin nyt tänne tammikuisiin :) eli kolmatta lasta odotan ja miehelle tämä on ensimmäinen :)
Jeee, tervetuloa! :)
Mulla on ylihuomenna nt ja jännitän (mikäli kaikki hyvin siis) mihin la sen mukaan menee :D
Neuvolan mukaan: 29.12
Ar-ultran mukaan: 31.12
Omien laskujen mukaan: 1.1
:grin
Varmaan jään tänne höpisemään anyways, kun jo salaisiin olen liittynyt

Tervetuloa :)
Mulla neuvolan mukaan la 2.1. ja varhaisultran mukaan joulukuussa. Nt-ultra vasta juhannuksen jälkeen, mutta ajattelin myös jäädä tänne joka tapauksessa.

Onko täällä muuten ollut juttua sokerirasituskokeista? Onko teille suositeltu ja millä perustein? Itse olin ihmeissäni, kun ei ole aiempien raskauksien takia tarvinnut käydä, eikä ole aiemmin häikkää ollut ja nyt pitäisi kuulemma mennä, koska veljelläni on diabetes..:yuck:

Takaisin