Tammikuiset 2019

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoisen raskaudessa oli radi ni nyt pitää mennä jo rv12-16 sokerirasitukseen. Ei oo mitään riskitekijöitä, ei ylipainoa tai sukurasitetta ja niin se vaan napsahti sieltä.

Mulla napsahti myös sukurasitteen takia, isällä ja sisaruksellani on :) ja paino huitelee tuolla lievän ylipainon nurkilla niin ilmeisesti sekin vähän "auttoi" :D

Olikos tuossa sokerirasituksessa joku ikäraja jollon joka tapauksessa pitää mennä vaikkei muita riskitekijöitä olis?

Mulla sanottiin edellisessä raskaudessa että iän puolesta joudun, olin tuolloin 33-v. Nyt ei puhuttu iän takia, vaan koska pieni prinsessani oli 4600g syntyessään :wideyed:

Joo. Joudun ite kaksi kertaa. Eka rasitus kolkuttelee jo ens kuussa. Mulla varmaan siks oli lapsi reippaasti yli 4 kiloinen syntyessään ja itsellä ylipainoa.

Itse täytän parin kuukauden päästä 37 ja minun ei tarvitse käydä rasituskokeessa, sillä edellisessä raskaudessani arvot olivat kunnossa. Onkohan alueellisesti eroja siinä, ketkä ohjataan rasituskokeeseen ja ketkä siltä välttyvät?

Itse täytän parin kuukauden päästä 37 ja minun ei tarvitse käydä rasituskokeessa, sillä edellisessä raskaudessani arvot olivat kunnossa. Onkohan alueellisesti eroja siinä, ketkä ohjataan rasituskokeeseen ja ketkä siltä välttyvät?

Mullakin oli arvot edellisessä raskaudessa normaalit, eikä painoakaan tullut kuin se 10kg. Jostain syystä tulikin 4600g tyttö, tosin syntyi rv42+1, sai häädön täyshoito yksiöstään :hilarious:

Aaaaargh.. kotona vain strepsilsiä ja sitäpä ei vissiin saa syödä:banghead: tai ainakaan ei ole tutkittu tarpeeksi. Kurkku kuin kaktus.
Onneksi mies sitten kotiin tullessa tulee apteekin kautta<3
Esikoinenkin jo toista viikkoa tässä taudissa :( ei kiva!

Aaaaargh.. kotona vain strepsilsiä ja sitäpä ei vissiin saa syödä:banghead: tai ainakaan ei ole tutkittu tarpeeksi. Kurkku kuin kaktus.
Onneksi mies sitten kotiin tullessa tulee apteekin kautta:Heartred
Esikoinenkin jo toista viikkoa tässä taudissa :sad001 ei kiva!

Löytyiskö hunajaa?

Pitää kysyä tuosta sokerirasituksesta neuvolasta. Viimeksi taisin joutua iän ( 28 ) takia sinne, mutta en tiiä menenkö nytkin kun arvot viimeksi ok. Oikeestaan kyllä ihan mielelläni kävisin kattoo, että kaikki ok.

Tuolla onkin maininta henkilöistä, joita EI tarvitse rasittaa:

Kyseessä on alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja jonka BMI on uusimman raskauden alkaessa alle 25 kg/m2.
  • Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa lienee vähäinen (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut ensimmäisessä raskaudessa normaali C
Eli tämän mukaisesti ihan ok, en erityisemmin nauttinut kokemuksesta viimeksi, joten olen ihan iloinen, ettei sitä tarvitse uusia.

Mä olin ensimmäisen lapsen aikana 36v, ei suurta sukurasitetta (papalla 2-tyypin diabetes), BMI varmaan just siinä 25 kieppeissä. Jostain syystä en kuitenkaan joutunut rasitukseen. Toisella kerralla sitten jouduin, siis tästä 2v päästä, arvot oli hyvät, mutta lapsi silti 4,5kg. Iso vauva ei vielä tarkoita makrosomiaa, eka vauva oli 3,3kg ja syntyi 2vko aikaisemmin kuin toinen. Ihan mielelläni menen, jos nyt taas käsketään, etenkin tuplien kanssa. Raskauden aikainen diabetes on tila, jolla ei ole mitään tekemistä ihmisen normaalitilan sokerinsiedon kanssa, eikä sen kanssa ole leikkimistä vauvan eikä äidin terveyden kannalta. Tosin rajat on niin alhaiset, että suht suuri osa rasituksessa kiinni jääneistä saa pelkästään hyviä arvoja raskauden aikana mitattaessa.

Mulla oli ekassa raskaudessa insuliinihoitoinen radi mutta tälläkin kertaa rasitus vasta +26 viikoilla eli ei vielä pitkään aikaan. Vähän yllätyin...

Mulla on aika raskas sukurasite ja ikä ja painoi ja aina oon joutunut menemään sokerirasitukseen. Viime raskaudessa rasituskoe oli n.14 viikolla ja minusta aika surkuhupaisaa koska olin alkuraskauden oksentanut jokatoinenpäivä ja ruokavalio oli tosi suppea koska kaikki hajut ällötti ja meinaan että kaikki ruoka haisi pahalle ja oksetti. Niin se tunnin ja 2 arvot oli aivan pilvissä jouduin heti ylimääräiseen ultraan ja neuvolaan ja ihmeteltiin kun kotiseurannassa kaikki oli ok. Eikä kukaan sanonu että sellainen tulos saatto johtua oksenelusta ja huonosta syömisestä koska kotiseurannassa ei ollu ylittäviä arvoja. Jälkikäteen ärsytti se ylireagointi koska sanoin aina että olin oksentanut ja syöny tosi huonosti koko alkuraskauden eikä kukaan tuntunut kuulevan sitä.

Enpä oo pitkään aikaan jaksanu kirjoitella tänne mitään, on ollut nimittäin aika rankat pari viikkoa. Kerronpa teillekin, jos muilla ois vaikka samoja kokemuksia...
Viime viikon tiistaina tuli aamusta maha niin kipeäksi että soitin puolison hakemaan mua töistä. Onneksi hän on nyt ollutkin kesälomalla. Autossa sanoin että mennään suoraan sairaalaan, nyt ei oo asiat hyvin. Eikä ollutkaan. Mua tutkittiin koko päivä, kivut oli kovat mutta pääasia ettei meidän vauvoilla ollut hätää. Mä olin niin kipeä etteivät laskeneet kotiin, ja lopulta mahasta löytyi greipinkokoinen myooma. Se leikattiin torstaina, ja perjantaina pääsin kotiin. Nyt kivut alkaa olla poissa, mutta isohko arpi mulla on mahassa johon toki välillä koskee.

Ilmeisesti myooma innostui raskauden myötä kasvamaan. Se oli kierteellä, joka oli syy kovaan kipuun. Aluksi kukaan ei tiennyt mikä mun mahasta löytynyt ylimääräinen pallero oli. Itkettiin miehen kanssa molemmat silloin tiistaina, olihan se hirveää kun ammattilaisetkaan ei tiedä. Sit tuli joku ylilääkäri joka kertoi mikä se on, ja luojan kiitos se oli ilmeisesti hyvälaatuinen. Kaiken tuosta ällötyksestä saivat myös pois.
Nyt sitten yritän ottaa iisisti. Maanantaina pitäis olla jo työkunnossa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Takaisin