Vauva

Meillä tuli maanantaina 3kk täyteen. Nyt on n viikko yöt menny ihan syömisessä, taitaa olla 3kk tankkaus käynnissä. Ja muutenkin öisin syödään monta kertaa. Illalla nukkuun klo 20.30-21 aikoihin, joskus harvoin eka syöttö klo 2, useasti saattaa olla jo puoliltaöin.. sit sen jälkeen tunnin parin välein klo 7 asti, kun heräilee naureskelemaan. Mut esikoinen söi useammin, tässä alkuvaiheessa 6 kertaa yössä, tämä tapaus n 4 kertaa.

Välillä ollaan mietitty korvikkeen antamista jos se auttas tohon nukkumiseen, mutta toisaalta en tiedä ku kasvaa todella hyvin rintamaidolla..

Meilläki poika oppi viime viikolla nauramaan, hymyilly on kauan jo paljon, mut nyt tosiaan jo naureskelee. Ihanan iloinen poika.

Poika on edelleen vähän tukossa sen joulukuisen rs-viruksen jäljiltä, etenkin aina yöunilta herättyään, ja joskus myös öisin herään siihen röhinään. Ehkä se joskus menee ohi.

Meillä on elämä tässä vähä muuttunu ku laitettiin esikoinen 3 pvää viikossa päiväkotiin. Siis mahtava ratkaisu, vaikka pahalta tuntu se aluksi sinne laittaa. Mutta tykkää kovasti olla siellä, ei enää riehu kotona paljoakaan, mun pää ei hajoa 20 kertaa päivässä (siis ku se huusi, löi, potki, heitti tavaroita yms kaikkee). Ja pikkuinen saa pitkät unet vähintään 2 kertaa päivässä kun viedään ja haetaan esikoinen. Kotona nukkuu vaan pikkupätkiä.
 
Täällä poika menee nukkumaan 20.30-21.30 välillä ja herää ekan kerran syömään 1.30-3 välisellä ajalla (useimmiten kahden aikaan) ja toisen kerran 5-7 aikaan jolloin tilanteesta riippuen saatetaan käydä hereillä sen verran että poika viihdyttää itseään sitterissä kun minä syön aamupalaa ja vaihdetaan vaippa. Sitten yleensä jatketaan vielä unia. Itse olen tosi herkkä uninen ja välillä unettomuus vaivaa, mutta viimeisen viikon nukkunut aika hyvin kun häädettiin vielä mies väliaikaisesti toiseen huoneeseen kun hänellä vatsatautia ja tuppaa myös kuorsaamaan mitä itse jään sitten kuuntelemaan kun yritän nukahtaa. Kummasti sitä nukkui paremmin kun oli tilaa eikä kuorsaus häirinny :grin. Aamuisin kyllä sitte jo ikävä lämmintä miehen syliä:p.

Pari levotonta yötä oli silloin kun poika löysi kätensä, mutta sitten taas nukkunut hyvin.

Täälläkin olen saanut pojan nauramaan ääneen nyt parina päivänä ja se on kyllä musiikkia korville. Kääntymisestä sen sijaan ei ole vielä tietoakaan, ei vielä edes kyljelleen yritä, mutta kaikki aikanaan. Tällä hetkellä kädet ja tarttuminen vie kaiken huomion:joyful:.
 
Meillä torstaina tuli 3kk täyteen. Ihan hyvin tällä hetkellä menee. Pahimmat itkukohtaukset toistaiseksi takanapäin. Kovin on hymyileväinen vauva, vielä ei selkeästi ääneen ole nauranut. Muuten alkanut pitää kaikenlaisia ääniä ja nyrkkejä mussuttaa niin, että ääni ihan itseä naurattaa. Vielä ei ole leluja suuhun vienyt, eikä oikeen kunnolla niihin tarttunutkaan (yrittää kyllä käsillä huitoa). Tää on myös aika ikiliikkuja, jalat ja kädet huitoo meneen alituiseen. Kyljelleen kääntyy selältä ja viittä vaille, ettei jo mahalleenkin pääse.
Hurjaa miten aika menee!!
 
Aivan samalta kuulostaa ku meilläki, 3kk tuli perjantaina täyteen :Heartred :D
 
Mites teän vauvelit nukkuu päivisin? Meillä liikkuvissa vaunuissa 1,5-2h yleensä, kotona vaan n 30min, joskus harvoin pidempään. Hereillä on yleensä 1,5h kerrallaan, sit iskee kiukku.

Meillä tulee ens viikolla 4kk täyteen. Maidolla kasvaa hyvin mut kuola valuen katsoo kun me syödään, eli kohta alan maisteluttaan kaikenlaista :)
 
Meillä vähän päivästä riippuen mutta yleensä nukkuu pihalla terassilla yhdet pitkät päiväunet 2-4h ja sitten muutamat lyhyemmät päikkärit sisällä vaunuissa kestoltaan yleensä 30min-1h. Viime päivinä ollut vähän hankaluuksia päiväunille nukahtaessa (poikkeuksena ulos mennessä) mutta kekseliäisyyttä kun käyttää niin saanut nukahtamaan yleensä, en tiedä oliko sitten osuutta myös eilen alkaneella flunssalla.
 
Oi ku tääkin nukkuis kotona pidempää pätkää, ni sais kunnolla levättyä tai tehtyä jotain. Tosiaan nukkuu pidempään vain jos vaunut liikkuu. Enkä todellakaan oo opettanu siihen, alusta asti yritetty ’normaalisti’ niinkuin isoveljen kans, mut ei vaan toimi. Ekat puoltoista kuukautta meni melkeinpä vaan mun sylissä päikkärit, eli siihen verrattuna tilannehan alkaa olla hyvä.
 
Meillä ei vaavi kyllä edelleenkään juuri muualla nukkuisi kun mun sylissä päivisin. Jos koittaa nostaa vaikka vaunuihin, niin se on minuutin päästä jo hereillä. Kun esikoinen nukkuu päikkäreitä niin silloin vauvakin yleensä mun syliss sohvalla vetää pari tuntia. Muuten satunnaisia pätkiä tissillä aina. Ulkona ei oo ikinä nukkunu itekseen, ei jää sitten millään. Vaunujen on pakko liikkua jos unessa meinaa neidin pitää. Miks mulle on siunaantunu näitä huonoja päikkynukkujia jo 2:D tosin isoveli nykyään nukkuu todella hyvin, ja luotan siihen että kyllä tämäkin tästä vielä. 7. Päivä tulee 4kk ikää.
 
Meillä nukutaan kans vaan 30min pätkiä. Liikkuvissa vaunuissakaan ei nuku pitkään, oon huomannut kun kurkin välillä että hän saattaa vaan katsella vaunuissa hiljaa hereillä, olin ollu siinä uskossa että nukkuu kokoajan kun on niin hiljaa vaunuissa. Hiljattain huomannut ettei niin olekaan.
Ja sanonta ”sitä paremmin nukkuu yöllä mitä paremmat päikkärit”... kilinkellit!!
Sillontällöin saattaa päivällä nukkua 1-2h päikkärit(kuten eilen) ja AINA silloin yö menny ihan pilalle! Viime yönäkin sain klo 3eteenpäin hypätä ylhäällä milloin käänsin kyljelleen ja tarjosin tuttia, paijasin ja mitä vielä. Kaveri oli ihan liian hereillä eikä vaikuttanut siltä että masua olis vääntänyt edes. Kunhan itkeskeli 4h enemmän vähemmän. 2kertaa ton 4h aikana oli joku puolen tunnin pätkä kun nukkui/oli hiljaa. 7aikaan noustiin sitten kun alko ”aamuähellys”.

Että yöunien puolesta otan mieluummin meidän tapauksessa ne 3-4 puolen tunnin päikkäriä, vaikka välillä ärsyttääkin kun ei pysty/kerkee tekemään mitään tms...
 
Ainii ja piti mainita että me aletaan sunnuntaina maistelemaan perunaa ainakin. Silloin olis vähän päälle 3kk ja 2vkoa. Neuvolasta kun lupa tuli vähän aiemmin aloittaa kun painokäyrä on vieläkin nousussa vaikka pituus on tasottunut.. saapa nähä alkaako ummettaa vai miten, varmaan luumusose otetaan kans maisteluun samalla.
 
Meillä nukkuu päivällä ekat 1-2h välissä torkahtaa ja iltapäivällä posottaa kotona jopa 3-5h. Nyt on vaan päiväunet muuttuneet repaleisemmaksi. Tuo saattoi vielä viikko sitten nukkua jopa 6h päikkärit ja ei vaikuttanut yönukkumiseen mitenkään. Tiheän imun kausi sotki koko kuvion ja nyt se vaatii tuttia ja tissiä välillä.

Mä aattelin, että maistatan ihan minimaalisesti vaan lusikankärjellisiä 4kk jälkeen. Siis vaan senverran, että saa jotain ärsykettä. Jos imettäisi kuitenki pääsääntöisesti sinne 6kk asti. Tai katotaan mitä vauva sanoo
 
Me aloitettiin allergologin ohjeistuksella tällä viikolla 4kk iässä maistelut. Valmiuksia syömiseen ei oikein ole, mutta sen verran oon koittanut maidon kanssa saada menemään, et altistuisi mahdollisimman aikaisin mahdollisimman laajasti ruoka-aineille. Bataattia ja porkkanaa on maistettu tähän mennessä. Niitä nyt vielä muutamia päiviä. Mitään hurraa-huutoja ei ole mokomat soseet eikä lusikka saaneet! :)
 
Meillä alotettiin eilen perunalla ja luumusoseella. Neuvolasta vinkkas et kannattaa eka totuttaa perunaan kun ei kauheesti maistu miltään ettei heti totu makeaan. Perunaan laitoin vähän korviketta mukaan et tulee pehmeempää jne
 
Meillä on maistettu banaania, bataattia sekä maissivelliä. Siis ihan teelusikan kärjelliset.. enempää ei oo menny vaikka on jo yli kuukauden kuolannut ja huutanut kun me syödään.. kiire ei oo kyl, ku painoo on n 7,5kg, niin vain maitokin riittää,.
 
Meilläkin varmaan pikkuhiljaa alotellaan kiinteitä :) saa nähä miten neidille rupee maistuun kun on kyllä niin tissin perään.
 
Ja nyt meidän pikkusella on silmätulehdus...

Jos imetät niin suihkauta/tiputa silmään pari tippaa äidinmaitoa. :) tein tämän pari kertaa kun flunssassa silmä punoitti ja rähmi. Seuraavana päivänä ei ollut silmässä enää mitään. :) oli varmaan naapureilla ihmettelemistä jos näkivät olohuoneeseen, kun yritin ruiskia ja osua tissillä sitterissä istuvan vauvan silmään. :D
 
Jos imetät niin suihkauta/tiputa silmään pari tippaa äidinmaitoa. :) tein tämän pari kertaa kun flunssassa silmä punoitti ja rähmi. Seuraavana päivänä ei ollut silmässä enää mitään. :) oli varmaan naapureilla ihmettelemistä jos näkivät olohuoneeseen, kun yritin ruiskia ja osua tissillä sitterissä istuvan vauvan silmään. :D

Kävin lääkärissä, määräs silmätippoja. Oon yrittäny laittaa maitoa välillä ja keitinvesilapuilla pyyhkiny, ku ollu outo silmä jo pitkään, kuivaa ihoa irronnu jo pidemmän aikaa luomista ja nyt viikon tullu kirkasta nestettä. Tänään sit alko tuleen paksumpaa kamaa..
 
Kävin lääkärissä, määräs silmätippoja. Oon yrittäny laittaa maitoa välillä ja keitinvesilapuilla pyyhkiny, ku ollu outo silmä jo pitkään, kuivaa ihoa irronnu jo pidemmän aikaa luomista ja nyt viikon tullu kirkasta nestettä. Tänään sit alko tuleen paksumpaa kamaa..

Voi ei. No ei taida enää maidot tehota siihen! :sad001 Toivottavasti lähtee tipoilla paranemaan!
 
Onks teidän vauvoilla jo jonkunlainen päivärytmi?
Meillä ei, ikää nyt 4kk ja 9 päivää. Nukkuu ku tykkää ja 20min-2,5h..
Meilläki päivät niin erilaisia. 3 päivää viikossa ku vien esikoista päiväkotiin ni vauva nukkuu mennen tullen sen 1-2h. Mut sit niinä muina päivinä puuttuukin sellainen säännöllinen kävely/busseilu joten ihan eri rytmi.
Tänäki aamuna heräs klo 7 ja ekat päikkärit 5 min tissille nukahtamisen (n klo 8.30) oli klo 11 jälkeen. Nukku 30 min. Mut sit iltapäivän onki sit melkein nukkunu pätkissä.
 
Takaisin
Top