Hankinnat - turhat ja tarpeelliset

Mä ostaisin ammeen kans valmiiks niinku nyt muutenkin nää jutut mitä pienen vauvan kanssa voi tarvita, kumminkin käyttöön tulee siinä viimeistään noin viikon kuluttua laitokselta lähtemisestä (mulle annettiin silloin ohjeeksi kylvetys 1-2 kertaa viikossa, ja eka kylpyhän lienee siellä synnärillä kaikilla).
 
Me ei kylvetetty tokaa synnärillä ollenkaan(muistaakseni). Kun sitä ei synnytyksen jälkeenkään enää tehdä.
 
Meillä 3v tykkää vieläkin saunan yhteydessä kylpeä ammeessa pitkiäkin aikoja siis leikkii ja touhuaa siellä, nyt saa pikkusiskolle lainata vähän ammettaan
 
Meinaatteko laittaa pinnasänkyihin reunapehmusteet? Mua vähän huolestuttaa se jos ne on vaarallisia. Suomessa ei kauheasti ole juttua siitä, mutta ainakin Jenkeissä enemmän varoitellaan niistä. Mitäs mieltä olette?
 
Enpä oo lukenutkaan niiden riskeistä. Mitä niistä sitten pelotellaan? :nailbiting:

Meillä on hommattuna, kun ajateltiin, että estäis sen, ettei vauva kolhi itteensä niihin koviin puupinnoihin tai saa raajojaan mitenkään sinne väliin.
 
Joo aion ja oli esikoisellakin. :) Laitoin pehmusteen silleen, että pehmuste välillä kiersi yhden pinnan ulkopuolelta, vaikea selittää. :D esim sängyn kulmista laitoin pehmusteen kulkemaan ulkopuolelle.
 
Enpä oo lukenutkaan niiden riskeistä. Mitä niistä sitten pelotellaan? :nailbiting:

Meillä on hommattuna, kun ajateltiin, että estäis sen, ettei vauva kolhi itteensä niihin koviin puupinnoihin tai saa raajojaan mitenkään sinne väliin.

No jaa, kaikessa ylimääräisessähän vauvan sängyssä on joku riski että voi vetäistä vaikka peiton kasvojen eteen ja tukehtua. Mua pelotti kyllä enemmän käyttää täkkiä kuin reunapehmustetta, että silläkös vauva nukkui ihan pienenä sitten unipussissa. En tiiä vielä kuinka tuo sama huolettaa tällä kertaa, että otetaanko taas unipussi käyttöön vai käytetäänkö peittoa.
 
Meillekin tulee reunapehmuste pinnikseen ja samallalailla laitan kun toupie kuvaili ylempänä. Ensin vauva nukkuu rottinkikorissa ja siinäkin on kiertävä reunasuojus, josta alahelman piilotan patjan ja korin reunan väliin.
 
Mä laitoin reunapehmusteen esikoiselta vasta sitten kun alkoi enempi pyörimään ja kolisutti pinnoja :)
 
Mä laitoin reunapehmusteen esikoiselta vasta sitten kun alkoi enempi pyörimään ja kolisutti pinnoja :)

Tää tuntuu hyvältä ratkaisulta. Olen itsekin pähkäillyt miten tekisin. Mulla on kyllä pehmuste, tuli mukaan kun ostin käytettynä sänky. Mutta en ollut päättänyt vielä miten teen. En oikein myöskään tiedä miten teen tuon peiton kanssa. Ehkä pitäisi ostaa se unipussi. Voiko vastasyntynyttä pukea unipussiin? Tuntuu siltä että olen ihan pihalla joissain asioissa. :D
 
Ja koska olen niin pihalla, niin yksi kysymys vielä. Eli äitiyspakkauksessa oli unipussi. Käykö se heti alussa jo? Onko tarkoitus pukea vauvaa pyjamaan ja sitten pussiin tai onko tarkoitus nukuttaa pelkässä pussissa tai...?
 
Siinä pakkauksen unipussissa taisi olla vähän isompi se koko muistaakseni. Noissa unipusseissahan on se ainakin idea että siinä nukkuminen voi rauhoittaa vauvaa. Ja joillain ei pysy peitto millään päällä kun potkii yön aikana pois ja toiset nukuttaa siinä siksi, että ei olisi sitä tukehtumisvaaraa samalla tavalla kuin peitoissa. Meillä oli semmoinen saman tyylinen ohut pussi kuin viime vuoden pakkauksessa ja sit paksumpi pussi, jossa kädet jäi pussin ulkopuolelle. Vähän oli kyllä miettiminen mitä sinne alle laittaa kun pelkkä bodykin oli kuuma kun meidän tyttö on aina ollut kova hikoilemaan. Mutta onhan noita eri paksuisia.
Imetyksen kannalta se oli mun mielestä kyllä aika hankala.
Ei meilläkään kyllä koko ajan ollut käytössä, välillä käytin kyllä ihan peittoakin kun oli kätevämpi, mut sitten stressasin että vauva vetää peiton pään yli ja tukehtuu, vaikka varmasti se on aika harvinaista. :sad001

Se äitiyspakkauksen pussi taas menee minusta vähän kuin normaalina yövaatteena, niin ainakin esikoisen aikaan käytin kun oli se saman tyylinen. :grin
 
Äääk tajusin just että turvakaukalossa joka saatiin miehen siskolta on vain kolme piste vyöt. Oon jotenkin aina ollu sitä mieltä että pitäs olla 5-piste vyöt... mitähän mie nyt teen!? Mieheltä jos kysyn niin ihan turhaa kun sen vastaus on kuitenkin vain tuhahdus ja jotain ”kyllä se kelpaa” sorttista. Voihan p!
 
Hena82, meillä oli uusi Britax Römer kaukalo ja siinä oli ihan 3pistevyöt. Turvaistuin sit on jo 5piste, mut en oo tainnu koskaan ees nähä 5pistevyö kaukaloa. Kaveri on töissä vauvatalo johannassa niin mä voin kysyä onko sellaisia kaukaloita :)
 
Mä meinaan laittaa reunapehmusteen. Itseasiassa tästä just th mainitsi viime perhevalmennuksessa että sitä ei nykyään suositella. Mutta kun rupesin sitä miettii enemmän ja googletin paljon niin en löytänyt mistään virallisista lähteistä tietoa ettei sitä enää suositella. Ja meillä se reunapehmuste on Ikean malli jossa on pohja, siinä ne pehmeät reunat ja patja menee sen sisälle eli ne raunat ei pääse edes kaatumaan millään + ne raunat laitetaan nauhoilla vielä pinnoihin kiinni. En jotenkin nää tossa pehmusteessa mitään vaarallista.
 
Äääk tajusin just että turvakaukalossa joka saatiin miehen siskolta on vain kolme piste vyöt. Oon jotenkin aina ollu sitä mieltä että pitäs olla 5-piste vyöt... mitähän mie nyt teen!? Mieheltä jos kysyn niin ihan turhaa kun sen vastaus on kuitenkin vain tuhahdus ja jotain ”kyllä se kelpaa” sorttista. Voihan p!

Meillä kans kolmepistevyöt kaukalossa ja ihan ovat pätevät :)
 
Hena82, meillä oli uusi Britax Römer kaukalo ja siinä oli ihan 3pistevyöt. Turvaistuin sit on jo 5piste, mut en oo tainnu koskaan ees nähä 5pistevyö kaukaloa. Kaveri on töissä vauvatalo johannassa niin mä voin kysyä onko sellaisia kaukaloita :)

Miellä on ollu sekä Gracon että Britaxin kaukalot joissa on 5-pistevyöt ja tiedän että muitakin on.

Kyllähän tuo varmasti on ihan toimiva, turvallinen ja pätevä. Ainakin mitä nyt netistä selailin niin ihan hyviä arvosteluja ja tuloksia turvatesteissä on saanut.
 
Mä meinaan laittaa reunapehmusteen. Itseasiassa tästä just th mainitsi viime perhevalmennuksessa että sitä ei nykyään suositella. Mutta kun rupesin sitä miettii enemmän ja googletin paljon niin en löytänyt mistään virallisista lähteistä tietoa ettei sitä enää suositella. Ja meillä se reunapehmuste on Ikean malli jossa on pohja, siinä ne pehmeät reunat ja patja menee sen sisälle eli ne raunat ei pääse edes kaatumaan millään + ne raunat laitetaan nauhoilla vielä pinnoihin kiinni. En jotenkin nää tossa pehmusteessa mitään vaarallista.

Miekin ostin (vahingossa) tällasen. Se reuna pehmuste jää aika matalaksi kun patja menee sinne sisälle mutta eipä se kovin korkea tarvi ollakaan. Meillä lapset on potkinu ne miten sattuu vinkkuraan heti kun ovat olleet isompia ja liikkuneet yöllä enemmän. Pehmusteesta huolimatta on siis jalat ja kädet ollu pinnojen välissä.
 
Takaisin
Top