Hankinnat - turhat ja tarpeelliset

Muoks. Mikrosterilointi onnistuu myös joillain pullovalmistajilla. Käyttöohjeet kannattaa varmistaa. Itse varmaan kallistun tuohon mikrotukseen, jos enempi pulloruokinnalle mennään pikkuvauva-aikana.
 
Muokattu viimeksi:
Joo mikrosterilointi onnistuu myös, joissain tuteissa on se paketti sellanen mihin voi laittaa vettä pohjalle ja mikroon niin steriloituvat siellä :) Tuttipullojen kanssa vinkki että niitä ei tosiaan kannata sulkea mikrotuksen ajaksi, ne räjähtelee... "kaverin puolesta tiedän kertoa...." Muuten kyllä ihan kiehuva vesi riittää sterilointiin, ite heitin aina vaan vedenkeittimestä pullojen ja tuttien päälle samalla ku itelleni tein teetä ni meni kätevästi.
 
Mä keitin aina isossa kattilassa pullot/tutit/rintakumit tms alkuun.
 
Ensimmäisellä en pahemin keitelly kuin ne ensimmäiset kerrat ja toisen kanssa olí painekattila, jonne tuli heiteltyä kerralla kaikki käytössä oleva aina kun osti jotain uutta. Mutta minulla pojat olleet käytännössä täysimetyksellä ja varsinkin toinen saanut pullosta hyvin satunnaisesti. Varsinkin sen jälkeen kun alkaa liikkua en oo nähny tarpeelliseksi steriloida pulloja. Jos muutenkin jo käytännössä nuolee lattioita ja laittaa suuhunsa kaikki minkä käteensä saa, niin kuvittelisi ruoka astioillekkin riittävän normaali pesu.
 
Onko tuttipullojen steriloijalle tarvetta? Joillakin tutuilla olen sellaisia nähnyt ja nettikaupoissa on useampia malleja tarjolla, mutta ei mitään käsitystä sellaisen tarpeelle... Voiko tuttipulloja esim. pestä astianpesukoneessa? Vai riittääkö käsinpesu vai miten te puhdistatte pullot ja tutit?

Jos omistaa mikron, niin erilliselle sterilointilaitteelle en näe mitään tarvetta. Mikrossa on nopein tapa steriloida yksittäiset pullot ja tutit pienen vesimäärän kanssa. Joissakin tuteissa tulee mukana sellainen kotelo missä on ohjeet mikrossa sterilointiin.
Meillä ei ollut mikroa niin alkuun keiteltiin pullon ja pumpun osat. Sairaalasta ohjeistettiin että joka käytön jälkeen kylmällä vedellä huuhtelu ja kerran vuorokaudessa kiehuvalla vedellä sterilointi, niin jos on käytössä vaikka parikin pulloa niin ei tarvi jola päivä olla osia keittelemässä.
Se on kuitenkin melko lyhyt aika minkä aikaan niitä pulloja ja tutteja tarvii steriloida. Sen jälkeen kun alkaa maisteleen muuta kun maitoa niin ei tarvitse enään ja normi pesu riittää.
Pullot ollaan pesty säännöllisesti koneessa ja tuttiosat käsin.
 
Mielenkiintoista, en oo kuullukaan mikrosteriloinnista, aina oppii yhä uutta! :)

Me saimme esikoisellemme ilmaiseksi Aventin pullosterilaattorin ja tykkäsin kyllä hulluna, vaikka käytin sitä vaan pumpatun maidon takia. Toki siinä menee sitten niitä rintapumpun osia steriloitavaksi myös. Tuntu toi supernäppärältä johonkin keittelyyn verrattuna, tosin en tiiä olisko ikinä moista ihan ostamalla tullu ostettua kun toi tarve on tosiaan niin lyhyt.. Varsinkin jos ois aatellu ton mikrosterilointi vaihtoehtona. Anyway, käyttöön ehdottomasti tulee taas kun kerran kotoa löytyy.
 
Varmasti SyLi tosi kova juttu seisomatyössä! Huh, propsit niille jotka seisomatyössä jaksaa näillä viikoilla, omassa työssä just ne kaikki pitkään seisomista vaativat osuudet tuntuu työläimmiltä (ja ne ei ees oo oikeesti pitkiä pätkiä mulla, joitakin minuutteja vaan, kun mun työssä tulee niin vaihtelevasti siirtymistä, toimistotyötä ja lyhyitä seisoskeluja).

Mä tilasin Jollyroomilta uudelle vauvalle Doomoo-imetystyynyn ja vauvanpesän, pitäis olla nyt haettavissa. :) Vielä pähkäilen mm. trikooliinan ja tuplarattaiden tarpeellisuutta. Mulla on kantoreppu ja neliöliina (jälkimmäinen sopii vasta 4-5 kk eteenpäin), mutta oon pähkäillyt jos ihan varsinaista kantoliinailua sidontoineen alkais opettelemaan. Trikooliina ois kuulemma helpoin ja mukavin pikkuvauvalla aloitusliinaksi, tosin käyttöaika on vaan lyhyt. No, käytettynä saa 10-20 eurolla, et ei oo paha sijoitus.
 
Meillä alkaa olla hankinnat tehty, kun nyt jostain löytäisi vielä käytettynä pienen villapuvun. Se äitiyspakkauksen puku taitaa olla aika iso, jos oikein muistan. Pitää vielä etsiskellä kirppiksiltä sitä, yllättävän vaikeaa löytää tarpeeksi pieni.
 
Mä oon tässä yrittänyt katsella/etsiä hoitopöydälle hoito/vaipanvaihtoalustaa. Oon pohtinut että mikä mahtaisi olla hyvä, kun on kovaa (vai onko se jotenkin muotoiltu), pehmeää, reunoilla ja ilman ja erikseen vielä ergonomiset alustat. Kertokaas viisaammat että mikä ois hyvä kun jonkun pehmukkeen tuohon hoitopöydän päälle tarviis
 
Meillä alkaa olla hankinnat tehty, kun nyt jostain löytäisi vielä käytettynä pienen villapuvun. Se äitiyspakkauksen puku taitaa olla aika iso, jos oikein muistan. Pitää vielä etsiskellä kirppiksiltä sitä, yllättävän vaikeaa löytää tarpeeksi pieni.

Mä ostin facen popin kirpputorilta merinovillahaalarin 50/56 koossa :) suosittelen käymään katsomassa et onko albumissa vapaana tai ostoilmoa vaan sinne :)
 
Mä ostin facen popin kirpputorilta merinovillahaalarin 50/56 koossa :) suosittelen käymään katsomassa et onko albumissa vapaana tai ostoilmoa vaan sinne :)

Oon nuita facenkin kirppareita seurannut, tuossa ryhmässä tosin en ole. :) Oon aatellu että laitan ostoilmoitusta sitten jos ei piakkoin tule vastaan. :)
 
Ite tykkään hyödyntää kirppareita näissäkin hankinnoissa ja liityinkin TAI yritin liittyä eilen monille fb-kirppareille. Miun hermo vaan ei meinaa kestää niitä kaiken maailman sääntöjä, mitä pitäis osata jokaiselle kirpparille ja lisäks nykyään on jotain kysymyksiä, mihin pitäis osata vastata, että ees pääset sinne ryhmään sisään... Siellä fb-kirppiksillä ois varmasti vaikka ja mitä, mutta välillä tuntuu, että tehty niin hankalaksi siellä ostaminen tai ryhmiin pääsy. Ymmärrän kyllä sääntöjen olemassaolon jne. mut silti pakko avautua tästä aiheesta tähän väliin. :angelic:
 
No onpas noita hoitoalustojakin jos jonkinlaista, en oo tajunnutkaan kun meillä on ollut vaan yksi saatu, johon olen ollut ihan tyytyväinen. Lähinnä aattelis, että jos on pehmeä, reunat sivuille nousevat ja helppo puhdistaa, niin toimii! Ergonominen hoitoalusta kuulostaa mun korvaan vähän hienostelulta, kun ei se vauva siinä pitkiä aikoja hengaile. Vai onkohan niissä ideana että voi käyttää myös nukkumisalustana.
 
Mulle tuli tänään ekat imetysliivit. Bella bambinasta tilasin ekat bravadot. Oli niin pakko saada ne sea glass väriset. :p Loput bravadot pistän varmaan tilaukseen UK.sta niin tulee vähä edullisemmaksi. :wink
 
No onpas noita hoitoalustojakin jos jonkinlaista, en oo tajunnutkaan kun meillä on ollut vaan yksi saatu, johon olen ollut ihan tyytyväinen. Lähinnä aattelis, että jos on pehmeä, reunat sivuille nousevat ja helppo puhdistaa, niin toimii! Ergonominen hoitoalusta kuulostaa mun korvaan vähän hienostelulta, kun ei se vauva siinä pitkiä aikoja hengaile. Vai onkohan niissä ideana että voi käyttää myös nukkumisalustana.

Juu, näin ymmärsin kun noita alustoja selasin että sellaista ergonomista alustaa voisi käyttää lattialla hengailuun ja just patjana nukkumiseen esim. jos nukkuu perhepedissä. Käytettyä oon yrittänyt katsoa, mutta kun tosiaan niitä kun on niin erilaisia niin vähän helpottaisi ja rajaisi vaihtoehtoja noissa käytetyissäkin kun tietäisi suunnilleen mikä vois olla hyvä :)
 
Mun oli pakko ostaa lidlist mini bodei ku oli kietasumalleja! Pitäis viel hommaa lisää niit ku must ne on kätsympii ihan pientenkaa
 
Mä oon tässä yrittänyt katsella/etsiä hoitopöydälle hoito/vaipanvaihtoalustaa. Oon pohtinut että mikä mahtaisi olla hyvä, kun on kovaa (vai onko se jotenkin muotoiltu), pehmeää, reunoilla ja ilman ja erikseen vielä ergonomiset alustat. Kertokaas viisaammat että mikä ois hyvä kun jonkun pehmukkeen tuohon hoitopöydän päälle tarviis

Meillä oli viimeks hoitopöydällä ihan sellainen pehmeä alusta. Ja pesukoneen päällä kovempi vaahtomuovinen, jossa oli reunat, se oli jo itsessään tukeva siihen pesukoneen päälle. Tällä kertaa ei oo hoitopöytää ollenkaan kun ei koettu niin tarpeelliseks, mutta pesukoneen päälle löysin just käytettynä puisen, reunallisen hoitoalustan, johon ajattelin sitten tuollaista pehmeää alustaa päälle. Sitten taas vauvan kanssa liikkuessa kaipasin (ja kovasti metsästin) jonkinlaista vähän isompaa matkahoitoalustaa et sai tarvittaessa vaikka lattialla vaipan vaihdettua. Nyt mulla ei sitäkään enää oo, joten tarviikin yrittää katsella käytettynä.
 
Mie kävin tänään nyt sitten kuitenkin ostamassa hoitopöydän. Kasaamaan en vielä ryhtynyt ja taidan suosiolla jättää sen joulun jälkeiseen aikaan. Sitten voisin tammikuussa laittaa pinniksen ja alkaa pestä vaatteita ja kestovaippoja valmiiksi. Miehen mielestä ei ole mikään kiire mutta mulla ahistaa jos en saa kaikkea ajoissa paikalleen. Pelkään niin kovin että neiti on hätäisempi kun siskonsa ja syntyy ennen aikojaan.

Ostin samalla hoitopöydälle alustan ja siihen kaksi päällistä sekä pinnasuojan sänkyyn. Kävin siis Ikeassa :wink
 
Mä ajattelin jos tossa tammikuun aikana saisi isoimmat hankinnat tehtyä ja muutenkin suunnilleen kaiken vauvaa varten valmiiksi :) kivempi odottaa sit vauvaa saapuvaksi kun ei tarvii enää stressata mitä kaikkea vielä pitäisi tehdä/hankkia (meille kun on tulossa ensimmäinen niin ei mitään ole)
 
Takaisin
Top