Neuvola

Mulla ei ainakaan ekalla kerralla otettu vielä pissanäytettä, paino, pituus ja verenpaine. Verikokeet sitten rv 10.

Paljonhan tuo oli vaan jutustelua meidän elämästä ja tukiverkostosta yms. Käytiin läpi ravinto ja liikunta suosituksia. Jotain uuttakin infoa tuli, vaikka osan tiesinkin.
 
Triokide: Kiitos selvennyksestä! Ekaa kertaa pappia kyydissä ja siks pitää kysellä. Aikaa varatessa puhelimessa saattoi henkilö ajanvarauksessa jotain näistä kertoa, mut en muista kovin tarkkaan sen juttuja (Hämmennyin niin paljon, kun tyyppi puhelimessa onnitteli mua ja se oli eka kerta kun kerroin kellekään muulle kuin miehelle, enkä odottanut sellaista ihanan vilpitöntä onnittelua...). Lähinnä siks kyselen, että jos on jotain verikokeita ja virtsakokeita niin se vaikuttaa siihen kauan siellä käynnillä kestää. Mun vastaanottoaika on aamulla ennen töihin menoa ja yritän arvioida mihin aikaan ehdin työpaikalle...
 
Ei mullakaan ekalla käynnillä otettu mitään kokeita. Ainoastaan paino ja verenpaine mitattiin. Sitten keskusteltiin yleisiä raskauteen liittyviä asioita ja käytiin esitietolomake läpi. Sitte th laittoi lähetteet labrakokeisiin joihin saa mennä rv 10 jälkeen.
 
Meillä otettiin pissanäyte, hemoglobiini, verenpaine, paino ja siinä ne. Loppuaika juteltiin. Ja käytiin ultrassa. Mulla meni noin 50min tuolla ekalla käynnillä :)
 
Meillä otettiin pissanäyte, hemoglobiini, verenpaine, paino ja siinä ne. Loppuaika juteltiin. Ja käytiin ultrassa. Mulla meni noin 50min tuolla ekalla käynnillä :)
Toi on kyllä niin epäreilua, että jossain pääsee kunnallisessa heti ultraan ja jossain ei. Ei siis pahalla sua ja muita ultraan päässeitä kohtaan, vaan epätasa-arvoinen ja pönttö systeemi. Saapi nähdä, mitä tuleman pitää huomenna. Öitä vaan...
 
Täällä huomaa ar ultrien hinnoissa sen, että neuvoloissa ei ultrata lainkaan vaan pitää käydä käsittääkseni keskussairaalalla. Kyllähän yksityinen sektori repii rahat, kun on vähänkin saumaa.

Noin 200e kustantaa, mutta maksetaan nyt kuitenkin, koska ei haluta odottaa tammikuuhun. Reilu viikko vielä odotettava..
 
Täällä on neuvolassa ultralaite, vanha tosin, mutta kyllä siitä ihan riittävästi näkyy :) ja tosiaan ekalla neuvolakäynnillä terkkari ultraa ja lääkärineuvoloissa lääkäri ultraa. Sen lisäks keskussairaalan ultrat. Viimeks SEKS anto nt-ultrasta jotain 6 kuvaa, ja rakenneultrasta saatiin muistaakseni 10 kuvaa, ko taas joissain sh-piireissä annettiin vaan 2-4 kuvaa :eek:
 
Ultralaitteista sen verran, etteivät ne oikeasti ole edes kovin kalliita laitteita. Jostain syystä vaan niitä ei hankita neuvoloihin ja jos on hankittu 90-luvulla, ni uutta ei ole tulossa ihan heti. Tuntuu et siinä säästetään väärästä päästä, ja sitten juoksutetaan ihmisiä kootusti keskussairaaloihin ultriin.
 
Ultralaitteista sen verran, etteivät ne oikeasti ole edes kovin kalliita laitteita. Jostain syystä vaan niitä ei hankita neuvoloihin ja jos on hankittu 90-luvulla, ni uutta ei ole tulossa ihan heti. Tuntuu et siinä säästetään väärästä päästä, ja sitten juoksutetaan ihmisiä kootusti keskussairaaloihin ultriin.

Uskoisitteko että Amazonilta löytyy ultralaitteita n. 2000 dollarin hintaan? Sellaisia jotka saa kykettyä tablettiin tai älyluuriin. Toki ammattilaisesta on iloa ultrakuvan tulkinnassa, vaatiihan se vähän harjaantunutta silmää et osaa tunnistaa et onko kohdussa mitään, ja jos on niin minkä ikäinen sikiö.
 
Mä olin nyt siinä ekassa neuvolassa. Ja hähhähhää, ultrasi sittenkin vatsan päältä. Ja onhan siellä tyyppi, sydämen lyönnit näkyivät, ja jalat liikkuivat. Silti edelleen epätodellinen olo, et se screenin otus on mun mahassa. Menen joka tapauksessa ar-ultraan yksityiselle, kun aika on jo varattu, se on tunnin päästä.

Oikeastaan mitään ihmeellistä ei käyty läpi, seuraavat käynnit ja hammashoidot ja labra-aikojen varailut. Pissanäyte joka neuvolan yhteydessä itse hoidettava siten että sen testiliuskan laittaa itse laitteeseen ja printtaa tiedot. Aikamoista ulkoistusta, mut ihan jees.

Oli onneksi mukava ja keski-ikäinen neuvolantäti, en olisi ehkä halunnutkaan mitään saman ikäistä kuin itse, saati nuorempaa. Oikein suorapuheinen ja semmonen, joka ei turhia lässytä, asiallista. :) Nyt vaan ruokaa napaan ja siihen varsinaiseen ultraan. :)

Neuvolan arvio viikoista 7+1 tänään.
 
Eka neuvola perjantaina siis (mun laskujen mukaan silloin oli 6+5, mutta neuvolan laskujen mukaan 7+5) ja pääasiassa keskustelua ja tulevista käynneistä puhumista. Tarkemmin juteltiin elintavoista, työtilanteesta, ravinnosta ja tukiverkostosta. Hoitaja sanoi, että jos viikkoja olisi enemmän, voitaisiin kokeilla kuunnella sydänääniä heidän laitteellaan mutta vielä ei varmaan kuulu. Eli heillä olis ollut joku masiina asiaan, mutta ei mitään kovin herkkää ilmeisesti. No, tiistaina yksityiselle ultraan.
 
Mullahan kuulu esikoisen kohdalla neuvolassa sydänäänet vasta viikolla 16 ja neki vasta kauhean ettimisen tuloksena, kuten joka kerralla. Poika halus pysyä piilossa :angelic: et ei kannata säikähtää vaikkei niitä seuraavalla kerralla kuulu, se on niin yksilöllistä :happy:
 
Neuvolassa käyty tänään. Kivaa juttelua ja aika paljon asioita, joita jo tiesin (vaikka esikoinen). Mut tosi kiva tunne, että pidetään huolta ja onnitellaan. :)

Pitäisi keksiä joku liikuntamuoto heti kun pahoinvointi helpottaa. :confused: :D

Nyt toivotaan että nt-ultra ei osu välipäiville eikä tarvitse matkustaa Jorviin (kun ei oo autoa).
 
Nannarii: Mä olen siis HUSn alueella kans ja neuvolan hoitaja kysyi suoraan haluammeko ultrat Naistenklinikalla vai käykö myös Jorvi. Pyysin Naistenklinikkaa ja tänään tuli tieto ajankohdista kirjeellä ja toiveen mukaisesti meni, ei tarvii raahautua Jorviin.
 
Nannarii: Mä olen siis HUSn alueella kans ja neuvolan hoitaja kysyi suoraan haluammeko ultrat Naistenklinikalla vai käykö myös Jorvi. Pyysin Naistenklinikkaa ja tänään tuli tieto ajankohdista kirjeellä ja toiveen mukaisesti meni, ei tarvii raahautua Jorviin.

Me toivottiin naistenklinikkaa, mutta saa nähdä miten käy.
 
Tsih, naistenklinikalle mennään, tänään tuli jo kirje netpostiin ajoista. :) Huh!
 
Tsih, naistenklinikalle mennään, tänään tuli jo kirje netpostiin ajoista. :) Huh!

Huh miten nopeasti voi siis aika tulla! En tiennytkään että voi saada ajat netpostiin. Meillä torstaina neuvola, tuleekohan meidänkin nt ultra aika sitten jo heti perjantaina. :D
 
Se kirje toki tulee myös paperisena kotiin, mutta näkyi netpostissa jo nyt. :)
 
Takaisin
Top