Neuvola

Mul oli eilen se lääkärineuvola supisteluiden takia. Uusi lääkäriki kaiken lisäks. Ei yltäny sormin tunnustelemaan kohdunkaulaa, kun oli niin korkealla (ja sil tais olla lyhyet sormet), joten ultras sit alakautta sen. Nelisen senttiä sai mitaks ja kiinni oli, helpotus. Katsoi myös mahan päältä ultralla harjotuksen vuoksi (sydänääniä siis halusi nähdä). Terkka samal mittas verenpainee 97/69 ja naureskeli etten ilmeisesti halua kuluttaa laitteen numeroita ku aina on alhaset :) Hb oli noussu hiukan (viimeks 110) nyt 116. Painoa tullu kilo kahessa viikossa :oops: Eli pikkusen vajaa 4kg yhteensä (ja viikot oli 20+4). Tosin oon kyllä syöny ihan mitä sattuu ja viikonloppuna juhlittii tyttöjen synttärit ni tietysti tuli herkuteltua paljon.

Liitoskipuja on alkanu tulla ihan hirveesti, ja nyt oiski tosi tärkeetä yrittää kävellä enemmän. Ei suoranaisesti auta vaivaan mut pitäis kumminkin vähän paremmin toimintakykyä yllä.
 
Mulla oli tänään ylimääränen lääkärikäynti supistusten ja ison sf-mitan takia. Mut kohdunkaula on tiiviisti kiinni eli ei pelkoa siitä et ois supistelu aukassu mitään.
Mutta neuvolatäti sai maanantaina (26+6) sf-mitaksi 30,5. Tänään (27+1) lääkäri sai 28. Totesi et jos seuraavallaki kerralla (3 viikon päästä neuvola) on iso niin saan lähetteen naistenklinikalle, niin saavat tsekata siellä tilanteen.
Esikoisesta sf-mitta 27+2 oli 25.
 
Mun oli pakko kattoa omat neuvolakortit et mitä on noilla viikoilla (26) ollu, niin aikalailla 24cm tienoilla kaikista, et kyl toi kuulostaa tosi isolta. Onko ne ultrannu sua vielä? Vai senkö takia sit sinne naikkarille?
 
Mun oli pakko kattoa omat neuvolakortit et mitä on noilla viikoilla (26) ollu, niin aikalailla 24cm tienoilla kaikista, et kyl toi kuulostaa tosi isolta. Onko ne ultrannu sua vielä? Vai senkö takia sit sinne naikkarille?

Luultavasti sen takia naikkarille. Ei oo ultrattu ku viimeks 19+6.
 
Mulla oli tänään ylimääränen lääkärikäynti supistusten ja ison sf-mitan takia. Mut kohdunkaula on tiiviisti kiinni eli ei pelkoa siitä et ois supistelu aukassu mitään.
Mutta neuvolatäti sai maanantaina (26+6) sf-mitaksi 30,5. Tänään (27+1) lääkäri sai 28. Totesi et jos seuraavallaki kerralla (3 viikon päästä neuvola) on iso niin saan lähetteen naistenklinikalle, niin saavat tsekata siellä tilanteen.
Esikoisesta sf-mitta 27+2 oli 25.

Mulla oli esikoisesta 27+4 jo 30cm. Saa nähdä miten tän toisen kanssa, kun maanantaina varmaan mittaavat ekan kerran neuvolassa (silloin siis rv 22+5).
 
Mulla oli esikoisesta 27+4 jo 30cm. Saa nähdä miten tän toisen kanssa, kun maanantaina varmaan mittaavat ekan kerran neuvolassa (silloin siis rv 22+5).

Jouduitko sillon johonki tsekkaukseen tms? Systeri kans katteli omia neuvolakortteja ja totes et molempien kohdalla on ollu aika korkee mut ei silti oo mitään sen hyväksi tehty/tsekattu.
 
Mulla mitattiin maanantaina ekaa kertaa 24+2 23cm ja terkan mielestä oli paljon. Ekana sai 24 ja sano ettei voi olla näin paljon :D Mut nyt kun katoin esikon kortista ni on ollu 23+2 21cm joten ei hirveesti kuitenkaan eroo, no yläkäyrällä mennään saa nähdä mennäänkö käyrästä yli seuraavas neuvolassa joka on vasta lokakuun alussa :)
 
Jouduitko sillon johonki tsekkaukseen tms? Systeri kans katteli omia neuvolakortteja ja totes et molempien kohdalla on ollu aika korkee mut ei silti oo mitään sen hyväksi tehty/tsekattu.

Joo kyllä oli ylimääräinen ultra jossain vaiheessa, mutta ei onneksi tyttö ollut syntyessään rv 40+1 kuin 3862g ja 50cm eli ihan normikokoinen :) Pelottelivat kyllä raskausaikana isommillakin kokoarvioilla .
 
Meillä oli eilen kela-neuvola, ja nyt on paperit laitettu eteenpäin. :happy: Kela-juttujen jälkeen puhuttiin sokerirasituskokeesta, mikä oli vielä vähemmän innostavaa kuin kela. Koe jännittää kovasti, kun saan helposti migreenikohtauksen epäsäännöllisistä ruoka-ajoista tms. Ja sokerilitkun juominen kuulostaa näin etukäteen aika yököttävältä. :depressed: Sänky onneksi luvattiin, jos huono olo tulee, mutta se ei juuri jännitystä vähentänyt...
 
Meillä oli eilen kela-neuvola, ja nyt on paperit laitettu eteenpäin. :happy: Kela-juttujen jälkeen puhuttiin sokerirasituskokeesta, mikä oli vielä vähemmän innostavaa kuin kela. Koe jännittää kovasti, kun saan helposti migreenikohtauksen epäsäännöllisistä ruoka-ajoista tms. Ja sokerilitkun juominen kuulostaa näin etukäteen aika yököttävältä. :depressed: Sänky onneksi luvattiin, jos huono olo tulee, mutta se ei juuri jännitystä vähentänyt...

Nykyään se litku tarjoillaan yleensä kylmänä ja ainakin täälläpäin siinä on vadelma-aromi. Vähän kun joisi mehutiivistettä! Oon 3 kertaa käynyt rasituksessa ja aina on litku mennyt hyvin alas :) huono olo on tullut tunnin kohdilla, mutta aina se on mennyt ohi
 
Minulla oli eilen sokerirasitustesti, jota kammolla odotin. Tankkasin edellisenä iltana ja pelkäsin koko ajan, että nälkä alkaa huutamaan. Mutta selvisin ja se juotava litku oli juuri mehutiivisteen tyyppistä, ei niinkään väkevää, alas meni hujauksessa. Turhaa ressasin ja se pari tuntia vain sinnillä istuskelin, vaikka välillä oli huono olo.
 
Mäkin just tulin sokerirasituksesta. Ei paha ollenkaan. Litku oli ihan juotavaa ja ei tullu huonoa oloa. Väsyttämään rupes ihan huolella. Piti viimiset hetket oikeen sinnitellä että pysyn hereillä [emoji1]
 
Minun piti tänään laittaa terkkarille viestiä että mites tuo sokerirasitus kun siitä ei ole ollut mitään puhetta. Minun kyllä pitäis kai melkeen kaikkien kriteerien mukaan käydä siellä, mutta katsotaan mitä vastaa.
 
Siis mitä, mäkin kuvittelin et se sokerirasitustesti on ihan kammottava ja että siellä tyyliin tekee kuolemaa :D Niin join vaan pari kupillista vadelmanmakuista litkua, vähän niinkuin mehutiivistettä, ja sit vaan oteltiin pari tuntia siellä. Tylsää se lähinnä oli, ei tullu edes huono olo :D Ja tulokset oli normaalit.
 
Mun mielestä se litku on vaan niin kamalaa, että se sokerirasitustesti on siksi kamala. Esikoisen aikaan lisäksi oksensin molemmilla kerroilla edelleen pahoinvoinnin vuoksi, joten senkin vuoksi oli kamalaa. Nyt en oksentanut ja testi onneksi ohi. Tulokset oli hyvät :)
 
Mä olin myös eilen sokerirasituksessa. Litku on ok, se meni alas kyllä, mutta se väsymys ja pahaolo... [emoji30] Onneksi sain olla makuulla. Muuten ois melkein oksennus tullut. Tulokset oli kunnossa! :)
 
Itellä kokemus oli ihan kamala..kädet tärisi,oksetti ja tuntu et taju lähtee.
Onneks oli mahdollisuus makaa koko aika.
Tulokset oli normaalit mutta luulen että sokerin laskut ja nousut oli liian kovat kun arvot oli 4.1, 9.6 ja 4.2 ... yäk
 
Mä katoin ite omakannasta sokerirasituksen tulokset :sad001
Mulle sanottiin, että neuvolasta soitetaan, jos arvoissa häikkää?!
Menny yli viikko rasituksesta ja kukaan ei oo soittanu vaikka 1h arvo oli mulla 10.2 (raja 10.0).

Ehkäpä keskiviikkona neuvolassa kuulen jatkosta..
Toivottavasti vaan ruokavalion parantaminen auttaa. Ihan outoo, että mulla olis radi! toki paremminki voisin syödä.
Paino noussu rv 27+1 mennessä 3kg eli ei ihan kauheesti. Toki ylipainoa on.
 
Mä katoin ite omakannasta sokerirasituksen tulokset :sad001
Mulle sanottiin, että neuvolasta soitetaan, jos arvoissa häikkää?!
Menny yli viikko rasituksesta ja kukaan ei oo soittanu vaikka 1h arvo oli mulla 10.2 (raja 10.0).

Ehkäpä keskiviikkona neuvolassa kuulen jatkosta..
Toivottavasti vaan ruokavalion parantaminen auttaa. Ihan outoo, että mulla olis radi! toki paremminki voisin syödä.
Paino noussu rv 27+1 mennessä 3kg eli ei ihan kauheesti. Toki ylipainoa on.

Tuskin sun tarvii mitää hirveesti muuttaa ruokavaliossa. Kukaa normaalisti juo sellasta määrää sokerivettä. :) Saattaa tulla kelle vaa. Moni tuolla radi vertaistuki ryhmässä on ihan normaali painosia/laihoja ja silti on.
 
Mulla on aika ärhäkkä radi, ja oon normaalipainoinen ja liikunnallinen. Mulla suurin altistava tekijä on sukurasite, eli ihan se voi riittää. Tätä ei pysty hoitamaan ruokavaliolla enää, oon tosi tiukasti noudatranut sitä heti alusta lähtien (tää todettiin rv12). Ja mun ruokavalio on paljon tiukempi kuin noissa normi radi-ohjeissa. Sokerit nousee yöaikaan silti omia aikojaan, enkä voi siihen itse mitenkään vaikuttaa. Lääkäri totesi, että mun sokerit nousee vaikka söisin pelkkiä kiviä. Eli ei sille vaan aina mitään voi.

Ja siks toisekseen, jos sokerit ei herkuttelusta nouse, niin why not välillä. Ideanahan on, että ne liialliset nousut estetään, ja ei kaikilla oo tää näin paha kun mulla esim.
 
Takaisin
Top