Neuvola

Mä katoin ite omakannasta sokerirasituksen tulokset :sad001
Mulle sanottiin, että neuvolasta soitetaan, jos arvoissa häikkää?!
Menny yli viikko rasituksesta ja kukaan ei oo soittanu vaikka 1h arvo oli mulla 10.2 (raja 10.0).

Ehkäpä keskiviikkona neuvolassa kuulen jatkosta..
Toivottavasti vaan ruokavalion parantaminen auttaa. Ihan outoo, että mulla olis radi! toki paremminki voisin syödä.
Paino noussu rv 27+1 mennessä 3kg eli ei ihan kauheesti. Toki ylipainoa on.

Mulla oli se 2h arvo koholla. Sain neuvolasta mittarin ja ohjeet. Mut kaikki mittaukset mitä tehdään ovat paasto ja 1h arvo, jotka mulla aina kohdallaan.. sovittiin vaan neuvolatädin kanssa et yritän jättää karkit/makeat nyt tosi vähälle, muuten ei tarvi stressata.. senkään takia kun se diabeetikon ruokavalio on muutenkin aika pitkälti mun ruokavalio aina.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa se tunnin arvo 10.1. Muuta arvot alle rajojen. Ruokavalio ohjeita antoi ja seurasin ite sokereita. Neuvolassa ei niinkään "paasattu" asiasta, sairaala käyneillä kylläkin. Synnytys käynnistettiin laskettuna päivä tämän minun radin ja vissiin osaksi myös crohnin taudin takia (?) Lapsi syntyi normaali kokoisena (lähes sama kuin minun syntymäpaino) eikä onneksi vauvalla ollut sokerien kanssa ongelmia. Nyt olen käynyt ekan sokerirasituksen ja siinä arvot alle rajan, toinen pitää käydä sit myöhemmin, kunhan ei siinäkään nousis! Ylipainoa on.
 
Joo, sokerirasitus oli eilen esikoisen seurassa kivasti ees taas juoksennellen sivukäytävällä :D ja tulokset katsoin iltapäivällä omakannasta itse. Soitin neuvolaan ja sanoin, että näyttäisi olevan paastoarvo yli viitearvon (5,4), niin mitä nyt tehdään?
Esikoisen raskausaikana se pastoarvo oli 5,2, eli juuri ja juuri pysyi alle viitearvon.
Täti neuvoi tulemaan hakemaan seurantavälineet ja neuvontaa. Tänään hain kamat. Ärsyttää, kun olen miehelle paasannut jo viikkoja, ettei tois kaupasta herkkuja kun sitten syön niitä...
No en edes paljon herkuttele, mutta sokerista tykkään ja syön sitä kai sitten liikaa eri muodoissaan. Painoindeksi oli ennen tätä raskautta normaalipainon ja lievän ylipainon välimaastossa. Edellisestä raskaudesta jäi 3kg elopainoon (enkä ehtinyt treenailla sitä vähemmäksi imetyksen jälkeen, kun olinkin taas raskaana).
 
Muokattu viimeksi:
Mäki sain eilen seurantavälineet ja ohjeet :) aamupaastojen otto ihan helppoa mut ne koko päivän mittaukset tulee tuottamaan tuskaa ja hankaluutta!

Mulla kyllä ei paastoarvon kanssa ollu ongelmia, rasituksessa 4.7. Eilen ja tänään aamulla taas 4.7.
Neuvolasta sano, et jos nää näyttää tosi tasaisilta ja hyviltä, voin mittailla välillä mieluummi sitä 1h arvoa, jossa mulla oli ylitys.
 
Oon just sokerirasituksessa.. vasta 40min takana. Vähän höntteli olo. Se litku oli kyllä karmeeta, yäk :wtf: pahinta ettei voi vettä juoda päälle..hirvee jano! Tarvii koittaa kärvistellä.. Voi olla et mulle tulee vääristyneet arvot, kun oon ollut kipeenä alkuviikon :wideyed: saas nähdä.. sit vaan joutuu seurantaan, ei voi mitään. Mut oikeen muu päivä ei nyt käynyt tälle rasitukselle..
 
Mulle sanottiin, että rasituksen aikana saa vähän juoda vettä :) mä kostuttelin huulia ku suuta kuivas niin paljon!
 
Mullakin oli aamulla sokerirasitus ja just tuli tulokset. Tunnin arvo oli 10.1, muut oli alle viitearvojen. Blääh. :sad001 Jospa tämä ei maailmanloppu olis.
 
Mulla oli tiistaina neuvola 23+4 silloin. Hb oli 113 ja verenpaineet ok, samaa luokkaa ku tähänkin asti. Painoa on nyt tullu lähtöön tasan 5kg. Sf-mitta oli toisella mittauskerralla 22. Piti siis pariin otteeseen mitata kun ekal kerral oli supistus päällä. Tokalki kerral piti odotella et menee supistus ohi ennen mittausta. Keskikäyrän ja yläkäyrän välissä toi arvo nyt sitten on. Sydänääniä joutu metsästää ja sit lopulta ne löyty just siitä mihin ekana anturin laitto. Kova liikkumaan ja pyörimään jätkä :grin Sykkeet oli sellasta 143-145 välillä.

Tuli myös käsky mennä sokerirasitukseen, meinas eka unohtaa edes sanoa asiasta mut sit tuli naulakoille sanoo kun olin jo pukemassa. Pitäis aika varata kolmen-neljän viikon päähän.
 
Mulle sanottiin neuvolas, että ennen paastoarvon ottamista pitäis paastota 8-10h. Eikai se haittaa, jos on pidempi aika?
Emmä haluu yömyöhää/yöllä/aikaisin aamul ruveta syömää...

Mietityttää vaan, ku nyt 3aamuna ollu täysin sama arvo 4,7. Paastoajat ollu 11-13h. Onks toi normaalii, et sama arvo useempina päivinä vai onks mun mittari rikki:grin
 
Mulle sanottiin neuvolas, että ennen paastoarvon ottamista pitäis paastota 8-10h. Eikai se haittaa, jos on pidempi aika?
Emmä haluu yömyöhää/yöllä/aikaisin aamul ruveta syömää...

Mietityttää vaan, ku nyt 3aamuna ollu täysin sama arvo 4,7. Paastoajat ollu 11-13h. Onks toi normaalii, et sama arvo useempina päivinä vai onks mun mittari rikki:grin

Kovin hirmu paljo enempää ei kannata olla. Keho alkaa tuottamaan ja voi antaa vääriä tuloksia
 
Kovin hirmu paljo enempää ei kannata olla. Keho alkaa tuottamaan ja voi antaa vääriä tuloksia

Entäs jos arvot pysyy alle sen rajan? Uskaltaisko sit pidempää paastoa pitää.
Toki jos alkaa nousemaan, ni sit varmaankin pakko syödä tiheemmin.
 
Mulle sanottiin neuvolas, että ennen paastoarvon ottamista pitäis paastota 8-10h. Eikai se haittaa, jos on pidempi aika?
Emmä haluu yömyöhää/yöllä/aikaisin aamul ruveta syömää...

Mietityttää vaan, ku nyt 3aamuna ollu täysin sama arvo 4,7. Paastoajat ollu 11-13h. Onks toi normaalii, et sama arvo useempina päivinä vai onks mun mittari rikki:grin

Mä kans ihmettelin samaa terkalle, ku usein mulla on n 12h etten syö mitää, eli klo 20-08, niin se sano et lyhyempi aika ois hyvä mut ei mun ny sen takia herätä tarvi.
Jos nimittäin syön klo 20 jälkeen niin vattaan sattuu enkä pysty menee nukkuun, ja taas heräillään aamulla klo 7-8 aikaan..
 
Onko muita joilla olis iso sf-mitta? Mulla mitattiin tällä viikolla rv27 ja mitta 30 eli reilusti yläkäyrän päällä. Terkka oli sitä mieltä, että varmaan johtuu vauvan asennosta, kun pönkee itseensä tonne ylös. Muuten ennen raskautta oon normaalipainoinen ollut ja sokerirasituskin normaali oli. Itse en nyt kovin huolissani ole, ehkä tasaantuu ajanmittaan toi koko. Mut ainahan on riski et tulee oikeesti jättivauva, iik :nailbiting:
 
Onko muita joilla olis iso sf-mitta? Mulla mitattiin tällä viikolla rv27 ja mitta 30 eli reilusti yläkäyrän päällä. Terkka oli sitä mieltä, että varmaan johtuu vauvan asennosta, kun pönkee itseensä tonne ylös. Muuten ennen raskautta oon normaalipainoinen ollut ja sokerirasituskin normaali oli. Itse en nyt kovin huolissani ole, ehkä tasaantuu ajanmittaan toi koko. Mut ainahan on riski et tulee oikeesti jättivauva, iik :nailbiting:

Mulla on kans ihan jättimaha.. sf oli (26+6) 30 terkan mittaamana ja (27+1) 28 lääkärin mittaamana. Mulla on ens to neuvola jos jos sit viel kasvanu niin lähete naistenklinikalle et ne tsekkaa syyn suureen mahaan.
 
Oonkohan ainut, jolle ei tehty sokerirasituskoetta? Neuvolassa sanoivat, että eivät nää mitään syytä rasittaa sillä, ku on niin epätodennäiköistä, että siinä olis jotain häikkää.

Pian pitäis varailla labra-aikaa, että saatais selvitettyä vauvan Rh tekijä. En oikeen tiiä kumpi olis paree. Toisaalta olis kiva, jos vauvakin olis Rh- niin ei vois kuinkaan keho ruveta vahingossakaan hyljeksimään. (Ajatus siitä, että oma keho ryhtyis luomaan vasta-ainetta, joka olis lapselle vaarallinen, on jotenkin kauhee.) Mutta sitten taas Rh+:n kanssa vois olla periaattees helpompi elää. Onneks kyseessä ei oo mikään tän vaikeempi juttu (ja eletään tätä aikaa).
 
Oonkohan ainut, jolle ei tehty sokerirasituskoetta? Neuvolassa sanoivat, että eivät nää mitään syytä rasittaa sillä, ku on niin epätodennäiköistä, että siinä olis jotain häikkää.

Pian pitäis varailla labra-aikaa, että saatais selvitettyä vauvan Rh tekijä. En oikeen tiiä kumpi olis paree. Toisaalta olis kiva, jos vauvakin olis Rh- niin ei vois kuinkaan keho ruveta vahingossakaan hyljeksimään. (Ajatus siitä, että oma keho ryhtyis luomaan vasta-ainetta, joka olis lapselle vaarallinen, on jotenkin kauhee.) Mutta sitten taas Rh+:n kanssa vois olla periaattees helpompi elää. Onneks kyseessä ei oo mikään tän vaikeempi juttu (ja eletään tätä aikaa).


Mulle ei tehty ekassa raskaudessa, mitä kans sillon ihmettelin ku 'kaikille' muille se tehtiin. Nyt tehtiin ja selitettiin syyksi esikoisen iso koko = 4015g.. öö. Ei se kauheen iso ollu 42+0 viikkoseksi, mut sillä mentiin.
 
Mulle ei tehty ekassa raskaudessa, mitä kans sillon ihmettelin ku 'kaikille' muille se tehtiin. Nyt tehtiin ja selitettiin syyksi esikoisen iso koko = 4015g.. öö. Ei se kauheen iso ollu 42+0 viikkoseksi, mut sillä mentiin.

Oho, mulle ei sanottu mitään esikoisen koosta, ihan kai painoindeksin ja iän mukaan laitettiin testiin.
Isohko oli meilläkin eka syntyessään, 4198g (RV41+6). Ite kun olen alle 160cm, niin suht suuri.
 
Täällä myös todettu radi :sad001
Viime viikolla oli rasitus ja tänään sain tulokset joissa 1h arvo oli 10.2 ja muut jäi alle. Perjantaina haen seurantalaitteen ja neuvonnan. Kyllä sylettää !!!
 
Mullekin tuli "tuomio" viime torstaina, kun 1h arvo oli 10.1. Ei tämä ole niin paha. Oon testaillut ja mittaillut nyt pari päivää monilla eri ruuilla, herkuilla myös, ja korkein arvo on ollu 6.2. Eli kunhan säännöllisesti syön ja turhat välipalaherkut karsin pois niin on mulle hyvä. :) Kysyin hoitajalta, että saanko edes mitään herkkupäiviä pitää niin totes, että toki saan, mutta ei hän mitään mättöpäiviä suosittele. Rivi suklaata vaikka joka päivä lounaan jälkeen on aivan ok jos arvot pysyy hyvinä. Tämä tieto helpotti itteä ainakin. :D ja tarkoitus oli itellä vähentää muutenkin herkkuja niin totesin tänään, että onpa hyvä kun nyt on pakko tarkkailla mitä suuhunsa laittaa. :)
 
Neuvolassa käyty. Nyt siis 30+2. Sf-mitaksi sai 31,5, eli lähete naistenklinikalle tulossa. Paino on noussu alusta n 8,5kg. Esikoisesta nousi kokonaisuudessa 16kg, katotaanko mennäänkö samaan.
 
Takaisin
Top