Soseet ja puurot

Joo, ei meilläkään neuvolassa ole tullut juuri mitään ohjetta (oikeastaan mihinkään). Olisi varmaan pitänyt itse varustautua kysymyksin. Ensikertalaisena ehkä oletin, että neuvo-patteristo tulee joka tapauksessa - ja sitte ei tullutkaan. Onneksi voi itsekin ottaa selvää nykyaikana, ja sitten koittaa arvata, mikä ohje monista on parhain :) Mutta omaan korvaan kuulostaa kyllä mutkikkaalta, kun en ole omia ruokianikaan "punninnut" koskaan.

Samaa mieltä.. Harmi kun neuvolassa ei anneta kunnon neuvoja/ohjeita tai sit niitä on montaa erilaista. En itekää oo tajunnu et nois ruoissa on "tietyt" määrät mitä saa minkäkin ikäisenä antaa. Tähän mennessä on tullut annettua milloin mitäkin sen verran kuin syö. Yleensä kuitenkin niin että esim lounaalla lihaa ja kasvista ja päivällisellä kasvista mutta välillä on tullut annettua kummallakin aterialla samaa. Emme enää noudata sitä yhtä sorttia tietyn aikaa jne kun ei ole tähän mennessä ilmennyt mitään ongelmia noiden kanssa. Osa ruoista maistuu paremmin mut syö minkä syö ja maitoa päälle.
Saa vain vähän ahdistumaan kun koko ajan joutuu miettimään esim ruokailun kanssa et tuleeko maisteltuu tarpeeksi eri ruokalajeja, saako tarpeeksi jotain vai saako jo liikaa, mitä saa antaa, mitä ei missään nimessä saa antaa jne.

Voi apua. Mä tulisin hulluksi, jos pitäis kauhean tarkkaan miettiä ruokamääriä. Me mennään mutulla. Jos alkaa tuntua, että syödään aina samaa, niin sitten vaihdetaan. Näin alussa vatsaan asti menevät määrät ovat niin pieniä, etten huolestuisi kuin tulleista vatsavaivoista (tai allergioista, jos niitä sattuis tulemaan). Ainoastaan sitä proteiinia ehkä vähän valvon alkuun. Vauvan pääasiallinen ruoka on kuitenkin rintamaito vuoden ikään asti, ainakin meillä, joten sieltä saa lähes kaiken tarvitsemansa.

Mutulla ja maalaisjärjellä minä menen syömisasioissa. Tällä hetkellä aamulla puuro hedelmä- tai marjasoseen kanssa, lounaalla liha-kasvissose tai lihan tilalla kananmunaa, välipala otettiin ohjelmaan alkuviikosta eli jotain hedelmää menee yleensä, päivällinen kasvissose ja iltapalana puuroa hedelmä- tai marjasoseella. Mistään ei ole tullut vatsaongelmia tai ihon lehahduksia tms joten aika reippaasti menee uusia ruoka-aineita. Ainoastaan pidän kiinni siitä, että mitään nou-nou ruoka-aineita ei syödä (hunaja, nitraattipitoiset, maitotuotteet yms). Pääsääntöisesti poika syö itse tehtyjä ruokia, reissun päällä on kaupan ruuat mukana. Monipuolisesti pyritään maistelemaan uusiakin ruoka-aineita vaikka kaikki maisteltavat eivät meidän muiden jokapäiväiseen ruokavalioon kuuluisikaan ja poika saa syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta tissiä menee ties kuinka monta kertaa päivässä ja yölläkin.

Mutulla ja maalaisjärjellä minä menen syömisasioissa. Tällä hetkellä aamulla puuro hedelmä- tai marjasoseen kanssa, lounaalla liha-kasvissose tai lihan tilalla kananmunaa, välipala otettiin ohjelmaan alkuviikosta eli jotain hedelmää menee yleensä, päivällinen kasvissose ja iltapalana puuroa hedelmä- tai marjasoseella. Mistään ei ole tullut vatsaongelmia tai ihon lehahduksia tms joten aika reippaasti menee uusia ruoka-aineita. Ainoastaan pidän kiinni siitä, että mitään nou-nou ruoka-aineita ei syödä (hunaja, nitraattipitoiset, maitotuotteet yms). Pääsääntöisesti poika syö itse tehtyjä ruokia, reissun päällä on kaupan ruuat mukana. Monipuolisesti pyritään maistelemaan uusiakin ruoka-aineita vaikka kaikki maisteltavat eivät meidän muiden jokapäiväiseen ruokavalioon kuuluisikaan ja poika saa syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta tissiä menee ties kuinka monta kertaa päivässä ja yölläkin.

Meillä on tosi pitkälle sama meininki. Ruoka tuntuu maistuvan, eikä painokaan oo hypänny millekään eri käyrälle ku millä se on ollu koko ajan. En siis ressaa syömisistä. Monessa muussa on ihan tarpeeksi ressattavaa.

Tekasin tänään neidille possusoseen tällaisella ohjeella:
Possusuikaleita
Perunoita
Lanttua
Sipulia
Paprikaa
Öljyä
Oreganoa
Mustapippuria
Tilliä (kuivattu)

Pilkoin kasvikset, laitoin uunivuokaan öljyn ja mausteiden kanssa. Paistoin possun kypsäksi kevyesti ja lisäsin kasvisten kanssa samaan vuokaan, sekoitin ja laitoin lorauksen vielä vettä joukkoon. Paistoin +175 asteessa 2h uunissa keskitasossa.
Tein siis tämän itselleni ruoaksi ja otin valmiista ruoasta osan ja soseutin sauvasekoittimella. Lanttua ja sipulia määrällisesti vähemmän laitoin soseeseen mitä muita, kun saattaa mahana käydä. Ja possuakin yritin silmämääräisesti laittaa n. 10% :D

Meinasinki kysyy että millo voi alkaa maustamaa noit vauvojen ruokia ja miten. En oo uskaltanu laittaa mitää yrttejä tms ku en oo tienny millo uskaltas vähä laittaa jotai tai onks jotai mitä ei suositella, suola nyt ainaki on mitä ei vissii oikee viel sais käyttää. On nii mauttoman makusta nuo liha/kasvissoseet jos ei mitää laita, tuntuu et kaupan soseetki maistuu enemmä ku noi mitä oon ite tehny :grin

Okeii. Miulla ei oo mitää tietoo noista maustamisista ni siks aattelin kysyy :) Neuvolastakaa ei oo tullu siis oikee minkäänlaista neuvoa noista soseista, tyrkättii vaa valion lehtinen käteen :D

Mausteita on saanut käyttää alusta asti, tietysti suolaa ei saa. Meiralla mm. on paljon suolattomia mausteita, esim jauhelihamaustetta, currya jne. Yrttejähän pitää kai maltilla käyttää, tuoreita ei mielellään, mut kuivattuna on ihan ok kun ei tunge ruokaa niitä täyteen :grin
Käytän noiden mainitsemieni lisäks kuivattua sipulirouhetta aika paljon, mut tässä oli jo sipulia ni en viittiny enempää pistää. Valkosipulia käyttäsin mausteena kans, mut mies valittaa hajusta. Sekin sopii siis mausteeksi.
Muuten oon aika huono maustamaan, tykkään ihan perusmausteista ja en osaa käyttää mitään erikoisia.

Hei antaaks joku jo xylitolipastilleja vauvalle? Kun mie en yhtään muista minkä ikäsenä alotin esikoiselle antaa niitä, oli kuitenkii hyvin ennen vuoden ikää. Herra hakkaraiset neljään osaan pilkottuna alkuun ja sit myöhemmin isompia palasia. Meillä kun viimein eka hammas ilmesty ni on mietittävä tätäkii :grin

Meillä vaan harjataan aamuin illoin... ei oo hakkaraisia. Miten muut? (Pitää vissii tätäki kysyä nlassa torstaina)

Mä en uskalla antaa hakkaraisia varmaa ennen vuoden ikää :D esikoinen alkoi saamaan vasta 1-vuotiaana sen jälkeen kun oli ollut hammashoitajalla käynti.

Hakkaraiset tms. ja harjaus aloitellaan, jahka ensimmäinen hammas puhkeaa - vielä ei näy eikä kuulu, vaikka olinkin ihan varma, että jo keväällä oltais päästy ihastelemaan pikkuisia hampaita. :happy:

Meillä on kuusi hammasta jo hyvin läpi. Harjataan vielä pelkällä vedellä, enkä ajatellut ottaa pastilleja käyttöön. En oo ihan vakuuttunut niiden hyödyllisyydestä o_O

Saako kysyä Arabia miksi xylitoli ei olisi hyödyllinen lapsen hampaille? Tai fluori? o_O

Puhuin vain xylitolista.Se aiheuttaa vatsavaivoja. Hyötyjä epäilen lähinnä sen vuoksi, ettei sen käyttö ole yleistynyt tietääkseni muualla kuin Suomessa. Hammastahna otetaan kyllä käyttöön jossain vaiheessa.

Mie aloin täs miettii noit vauvan ravintosuosituksia kun mie en oo hirveest tajunnu kiinnittää huomiota siihe et esim kuinka monta kertaa viikossa syödään kalaa. Ku sitä saattaa mennä useampana kuin parina päivänä et onks se jotekin haitallista? Ei ne määrät kyl mitää isoja oo vielä, 1-1,5 rkl päivässä mut aloin vaa miettii ku pakkasestakin kun ottaa sulamaan ni saattaa aika monesti tulla otettuu esim joku lohi-kasvissose.
Ja en oo sitäkää sen kummemmin miettiny et annanko eri ruokia lounaalla ja päivällisellä. Kun saatan samasta pilttipurkista syöttää kummallakin aterialla eli samaa ruokaa vaikka vois esim päivällisel tarjota pelkkää kasvista tai jotain muuta. Oishan se ehkä mukavaa vaihtelua saada eri aterioilla eri ruokia.

Jewell, Mä ajattelisin tuon kala-asian kanssa, että pienelle samoin kuin itselle, vaihtelen lajia (ja terveysriskiä) ja parina päivänä viikossa olis tavoite. Määrissä viime kuun aikana vielä "jaoin" pilttipurkin kahdelle päivälle (harjoittelujakso). Nyt annan niin paljon kuin menee. Tosin noissa kaupan ruoissa ei näytä olevan joukossa muuta kuin "pottua" (en totisesti enempi keitä niitä itse). Joka aterialla annan jonkun muun sosekuution "väriksi". Kyllä mullakin voi mennä samaa ruokaa molemmilla päivän aterioilla, varsinkin jos on omatekemää.

Meiän tyttö on nyt monena päivänä syöny d-vitamiininsa tabletteina :) Kun ei vaan meinaa lusikka kelvata ni ei viitti väkisin syöttää vitamiinitippoja, ja oli sit vaikeuksia muistaa antaa vitamiini sillon kun se lusikka sattu kelpaamaan. Hyvin menee kuitenkii tabletti, ilosena pyörittelee suussaan :grin Taian ruveta pilkkomaan hakkaraisia neljään osaan ni saa xylitolia noille kahelle hampaalle :hilarious:

Takaisin