Ruoka-aika

Meillä aloitettiin eilen kiinteät, bataattisosetta annoin ja tyttö maisteli ihmeissään ja olisi syönyt enemmänkin.. Silloin vajaa 4kk annoin pari kertaa pottua mutta silloin vauva ei enää toisella kerralla halunnut syödä ja jätettiin sitten maistelut siihen..
En jaksa enää täysimetyksellä kun tuntuu ettei se enää riitä vauvalle, yöt on menny ihan mahdottomiksi kun tyttö saattaa neljä kertaa herätä syömään eikä nukahda ilman maitoa..
 
Piika, meillä tyttö syö ainaski tuon 4krt yössä ja on syönyt kiinteitäkin jo 4kk iästä. En tiedä koska meillä helpottaa nämä yöheräilyt. :D
 
Me ollaan nyt kuukauden päivät maisteltu kiinteitä mutta edelleen tosi pieniä määriä ja hitaalla tahdilla, lähinnä siksi että iltapäivisin ollaan aina jossain menossa :D
Vasta peruna, bataatti, mango ja porkkana maistettu. Porkkanaa en oo antanut kun aina yhtenä päivänä kerrallaan ja perunaan sekoitettuna, mutta porkkanasta seuraava päivä on ollut tähän mennessä aina kakaton :bored:
 
Meilläki porkkana kovetti kakkaa, en ookka nyt sitä juurika antanu. Maissisose on meijän pojan herkkua :)
 
Meillä on maistettu perunaa, porkkanaa, parsakaalia, avokadoa, omenaa, vesimelonia, banaania, hernettä, maissinaksuja, kurkkua, päärynää, tomaattia, luumua, ruisleipää.. Olikohan jotain muutakin.. No paljon kuitenkin kaikkea ja kokoajan lisätään Makuja vaikka ei määriä vielä ole lisätty. Vieläkin menee se 1-2x päivässä 1-2 tl kerrallaan..
Syöttötuoliin ollaan laitettu poikaa istumaan ihan vain hetkiä kerrallaan että tottuu siihen vaikka ei vielä siinä istukaan. Sylissä tykkää syödä ja katsoo tosi tarkkaan aina muiden syömistä. Meillä on soseet annettu 12-14 välillä ja 17-19 välillä toisen kerran :) ihan pojan päiväunien jälkeen yleensä.

Ja porkkanasta meilläkin meni maha kovalle eikä tullut kakka seuraavana päivänä ollenkaan (ja poika kärttyinen kuin mikä) joten sekotettiin perunaan sitä sitten. Poika ei muutenkaan tykkää porkkanasta (soseena) kun on liian makeaa.
Seuraavana otetaan listalle kaura, kaali ja jauheliha ainakin.
 
Fuji, teillä siis sormiruokaillaan? Meillä tyttö ei oikein tuota sormiruokailua osaa tai tykkää siitä. Mielellään kyllä syö lusikasta. Meillä menee kiinteitä tosi vaihtelevasti, joskus pilttipurkki päivässä ja joskus taas vain pari lusikallista. On niin tarkkaa, että ei ole liian väsynyt tai nälkäinen. Esikoinen vie joskus huomion niin että menee ruoka-ajat pieleen!
 
Sekaruokaillaan. Välillä sosetta ja välillä syö itse :) joskus samalla kertaa ensin mutustaa vaikka leipää ja sit saa sosetta syötettynä :) sit kun saa itse istua niin siirrytään aika lailla täysin siihen että lapsi syö ite jos vaan onnistuu
 
Meillä ollaan yritetty noilla maissinaksuilla tutustuttaa sormiruokailuun, mutta ei ole vielä oikein kiinnostunut. Syö kyllä niitäkin jos syötetään, mutta mieluummin niin että naksu on äidin kädessä ja tyttö ohjaa sitä äidin kättä saadakseen naksun suuhun. Jos antaa suoraan omaan käteen niin lähinnä heiluttaa sitä hetken ja heittää sitten pois. Mutta ehtii sitä varmaan myöhemminkin. :)

Noista valmiista välipalapusseista osaa kyllä itse syödä, kun laitetaan siihen sellainen adapteri ettei roisku puristaessa vaan sosetta tulee ainoastaan imiessä suuhun. Hirmu käteviä reissussa. Samaten vettä/maitoa osaa itse juoda tuttipullosta ja sellaisesta pehmeänokkaisesta spill free -nokkamukista.
 
Puuroja sais ruveta antaa. Mutta mistä hiutaleista sais hyvää? Pelkään tukehduttavani toisen jos teen iha pikahiutaleista mihi oon tottunu itelleni tekee...
 
Mä oon antanut alusta asti ihan vaan pikahiutaleita niitä pienentämättä. Aluksi ylitin ohjeen vesimäärän reippaasti, mutta muutaman maistelukerran jälkeen uskalsin tehdä jo aika normimössöä. Siihen tosin sekoitan vielä jotain hedelmäsosetta. Luotan siihen, että jos on liian karkeaa ruokaa, niin kyllä vauvakin sen ilmoittaa. Suun motoriikan kehitykselle tekee kait ihan hyvää, jos saa myös pikkuisen haastavampaa työstettävää. Mut aina riippuu tietty vauvastakin, että kelle mikäkin mössö kelpaa :)
 
Me ostettiin niitä vauvapuuroja ensin, mutta nyt ollaan pari päivää sitten vaihdettu tavalliseen pikapuuroon. En halunnut, että tottuu liikaa tuohon sileään puuroon, kun sitten ei ehkä enää huoli tavallista. Nyt vaihto saatiin suht kivuttomasti tehtyä - pientä inhon irvistystä lukuunottamatta. :rolleyes: Vauvanpuurot on kauhean pienissä paketeissa ja meillä meni paketti alle viikossa, voin kuvitella että tytön kasvaessa niitä olisi pitänyt ostella joka toinen päivä. :wideyed: Meillä puuroillaan siis kahdesti päivässä, aamulla ja illalla. Lisäksi päivällä kaksi soseateriaa ja maitovälipalat päälle.
 
Meillä olis varmaan seuraavaksi vuoro maistaa jotain lihaa. Puuroja syö ja soseita ja sormiruokailee psan. Niin ja itse syö lusikallakin jos isi täyttää lusikan
 
Me ollaan aika hiljokseen aloitettu ruuat. Nyt on mennyt vasta bataatti (nam!), kukkakaali (yäk!), peruna (no jaa) ja peruna-porkkana (nam!) . Määrätkin on ollut pieniä, mutta eilen maistui niin kovasti, että ajattelin antaa enemmän vastedes. Meille kans ohjattiin, että ei välttämättä kannata ihan sileätä sosetta tarjota, että tottuu ja suu saa harjoitusta. Alkaahan nämä olla jo aika isoja kavereita!
 
Puuroja sais ruveta antaa. Mutta mistä hiutaleista sais hyvää? Pelkään tukehduttavani toisen jos teen iha pikahiutaleista mihi oon tottunu itelleni tekee...
Tähän sain neuvoksi että laittaa yöksi "likoamaan" ja keittää aamulla niin pehmenee tarpeeksi :)
 
Meillä on nyt maisteltu bataatti, parsakaali ja kaurapuuro. Tänään laitoin bataatin sekaan eka kertaa parsakaalia ja tyttö tykkäsi siitä kovasti. Kaurapuuron olen antanut ihan 5min keitettävästä puurosta, olen tehnyt hieman löysempää tai sitten sekoittanut rintamaitoa sekaan. Vähän kerrallaan niin hyvin on syönyt. Ensimmäisellä kerralla pyöritteli puuroa ihmeissään kielen päällä.. kohta otetaan lihat mukaan ruokailuun..
Sormiruokailusta terkkari sanoi että jos vauva itse syö niin pitäisi olla sylissä tai syöttötuolissa, sitteri on liian takakenossa niin tukehtumisvaara.. en usko että kovin äkkiä aletaan sormiruokailuun..
 
Meillä maistettiin tänään ensimmäistä kertaa lihaa. Ihan tavallisella naudan jauhelihalla aloitettiin, pilkoin paitsinlastalla ja sitten vielä lusikalla mahdollisimman pieneksi ja sekoitin perunaan. Silti pientä yökkimistä ja välillä jää jauhelihaa hetkeksi pyörimään suuhun. Meni kuitenkin lopulta koko mössö (vajaa teelusikallinen jauhelihaa seikotettuna kolmeen jääpalamuotilliseen perunaa) joten ei näillä näkymin soseuta jatkossakaan tehosekoittimessa. Kalkkunan jauhelihaa kokeillaan seuraavaksi, sitäkin on jo valmiiksi jääkaapissa. :)
 
Onko muille vauvoille tullut ummetusta kiinteiden aloittamisesta? Meillä tytölle tuli, kakat muuttui papanoiksi ja itki usein kun tuli isompi kakka. Nyt olen antanut levolacia ja eilen tuli sitte isot kakat, pitkästä aikaa. Nekin kyllä tehtiin itkun kanssa. Mallasuute myös käytössä. Koskahan alkaa helpottaa, kun kiinteiden aloittamisesta on jo pian 2kk.
 
Takaisin
Top