Ruoka-aika

Meil on kovettunu vatta, tulee alkukakka kikkareena ja perässä löysempää. Luumua annan aina sillon tällön. Lihat pitäis alottaa kans ja nekin kuulemma kovettaa vielä.
 
Kakka on muuttunut pökäleeksi. Löysytän mahaa antamalla tilsatun luumun, jota ensin pehmennän vesilasissa jonkun tunnin ja runsaskuituista kaurapuuroa annan kaksi desiä päivään eli desi aamulla ja illalla. Näin kakka tulee kolme tai neljä kertaa päivässä. Toki meillä menee liha-kasvissosetta reilu pilttipurkki päivään. Varovasti nostettu lihan määrää koska saattaa muutoin tulla syömälakko.
 
Meillä porkkana, banaani ja jossain määrin myös liha tekee kakasta kiinteämpää, ja toisaalta luumu, päärynä ja tavallinen kaurapuuro löystyttää. Ihan hyvin menee niin kauan kuin kovettavat ja pehmittävät on tasapainossa ruokavaliossa. Sen sijaan kun eilen jouduin antamaan aamupuuron vauvapuurona, koska keittiössä oli puuroaikaan remppamiehet hommissa, niin huomasi kyllä illalla että kakka oli kovalla ja vaati ähistelyä. Että aika pienestä tuntuu joskus olevan kiinni.
 
Joo meillä oli varmaan 2 viikkoa kiinteiden aloittamisen jälkeen vatta sekaisin pojalla. Siitä sit pikku hiljaa koko ajan paremmin. Nyt kun on aloitettu lihat ja viljat niin en vielä ole huomannut ongelmia..
 
Kertokaas nyt, että antaako kukaan muu täällä vain kaupan ruokia? Meillä mennään nyt niillä, luomua ostan kyllä pääasiassa. Ihan hyvin tyttö syö niitä, varsinkin kasvissoseita. Hedelmäsoseet ei oikein laske kuin puurin kanssa.

Esikoinen sai pääasiassa vain itsetehtyjä mössöjä...ja nyt meillä on huonosti syövä 2,5 v. Reissuille pitää melkein ottaa omat ruoat mukaan, koska ei kelpaa huoltsikoiddn lihapullat vaan vain itsetehdyt. Siksi annan nyt kaupan ruokia. Ollaanko ihan hakoteillä? Antaako muut?
 
Minä tein ensin itse soseita ja pakastin niitä jääpalamuoteissa, mutta menekki on nyt niin iso, että niitä pitäisi olla jatkuvasti tekemässä jos haluaisi pelkästään niitä syöttää. Eli ollaan luisuttu kohti valmisruokia mekin.

Nyt odotellaan sitä omatoimisen syömisen seuraavaa herkkyyskautta. Soseita aloittaessa kiinnosti kovasti ottaa lusikkaa omaan käteen jne, mutta ei voinut nelikuiselle vielä aloittaa sormiruokia. Nyt on meneillään sellainen kausi, ettei itse syöminen tunnu oikein kiinnostavan. Sitten kun saadaan sormiruuat kehiin niin aletaan tekemään aterioita soveltaen, eli neiti söisi pääsääntöisesti samaa kotiruokaa kuin mekin mutta suolattomana ja sopivan kokoisina paloina. Tällä hetkellä siis kuitenkin pääasiassa kaupan ruokia.
 
Meillä kans alussa itse tein soseet, mutta kanan/lihan yms alottamisen kans luisuttu valmisruokaan. Joskus laitan sekaan itse pakastamaa sosetta. Meillä kans ajatuksena että heti kun onnistuu niin samaa ruokaa meidän kans, toki suolattomana yms :happy:
 
Teen kasvissoseet itse ja pakastan pilttipurkkeihin, edellisenä iltana kun ottaa sulamaan jääkaappiin niin ei ole ihan ankkajäässä. Kaupankin soseita ollaan alkuun maisteltu ja silloin meni ihan hyvin alas.
 
Meillä aloitettiin nyt kiinteet! Hyvin maistuu ja mussuttaa menemään tosi hienosti. Vähän lusikalla litistelin perunaa, en sen kummemmin jaksanut teelusikan kärjellistä soseuttaa :D Tästä se syömätaival lähtee :Heartred Miten nopeesti ootte siirtyny lihoihin/viljoihin kiinteiden aloituspäivästä?
 
Meillä tyttö oli paria viikkoa vaille 5kk kun kiinteät aloitettiin ja lihat ja viljat aloitettiin heti kun tuli 5kk täyteen. Nyt on syönyt naudanlihaa, seuraavaksi teen kanaa.. ja kaurapuuro mustikoiden kera on herkkua.
Nyt on bataatti, parsakaali, porkkana, naudanliha, herneet, paprika, kaurapuuro, neljänviljanpuuro, mustikat, ainakin ruokavaliossa jo.. ja tyttö syö hyvällä ruokahalulla.
 
Meillä kyllä tytöllä pitää olla kaikki asiat kunnossa, että hän syö hyvin. Esim. ei saa olla yhtään väsynyt (ei siis minä vaan vauva, äiti on väsyny aina), ei saa olla liian tissinnälkä, pitää keskittyä syöttämiseen ja käsillä pitää olla tekemistä...jos nämä kaikki edellä mainitut asiat ok niin sitten sitä ruokaa menee alas. Tänään olen epäonnistunut, tissimaitoa vain tänään syönyt. Sitä menee kyllä aina, ei kieltäytynyt vielä koskaan siitä. :p:D
 
Meilläkin nyt sitten alotettiin tänään maistelut. Poika sai pari lusikankärjellistä äidinmaidolla laimennettua porkkanaa. Osan kolas ulos suusta ja osaa maiskutteli vähän enemmän. Seuraavaks sitten jokusen päivän päästä bataattia tai avocadoa.
Toivotaan, ettei kovasti tulis mahakipuja näistä nokareista.
 
Onko täällä ahkeria sormiruokailijoita? Mitä ootte antanu syötäväksi? Meidän pitäisi pian saada syöttötuoli ja sitä myöten antaa ruokia eteen maisteltavaksi.
 
Meillä tyttö sekasyö. Täytetyn lusikan vie itse suuhun, eli puurot. Mut myös syötetään soseita ja osa puuroista. Keitettyjä porkkana- ja bataattitikkuja, kaikkia pehmeitä hedelmiä (banaani, mango, persikka) kurkkutikkuja, maissinaksuja, leipää, vesimelonia; noita nyt ainakin on itse mutustanut. Tosin on myös hampaita niin on annettu kovenpiakin juttuja. Mitä vaan voi tarjota, kunhan vauva saa sen itse hienonnettua. Onko simppeli sormiruoka blogi tuttu?
 
Meillä maistettiin tänään viljoja ekan kerran nallen pikapuurolla ja hyvin meni alas. Kohta sitä voidaan mussuttaa yhteiset aamu ja iltapuurot :Heartred omenasosettakin tein, pitää laittaa pakkaseen jääpalamuotissa.
Ostin mannapuuroa valmiiks mut en kyllä tiedä onko mitään syytä antaa. Voihan hää jossain vaiheessa tutustua vehnään vaikka neljän viljan puuron muodossa. Myöhemmin voidaan herkutella mannapuurolla
 
Onko joku syy miksi ei vielä kannattaisi mannapuuroa antaa?

Tykkäsin niin tuosta blogista kuin Samasta padasta kirjasta. Sitä tosin ihmettelen, että miksi kirjaan pitää ottaa esim. Hauki resepti, kun sen syömistä ei kovin suositella. Monesti näkee myös reseptejä kookosmaidosta, jossa rasvakoostumus ei ole kauhean mairitteleva ja chian siemen (öljykasvit kai kerää raskasmetalleja) puuroja. Mikään näistä ei tietty ole pieninä määrinä huono juttu. Tosin voi olla, että ideana on juuri se koko perheen yhteinen syöminen ja kyllä meilläkin kookosmaidosta tehdään ruokaa silloin tällöin. Kukaan ei ole vielä uskaltanut voita laittaa resepteihin :D
 
Muokattu viimeksi:
Saahan sitä mannapuuroa antaa mut eikö se oo tehty vehnän ytimestä, joka sinänsä on sitä syntistä valkeaa viljaa :D Minä oon siis vaan käsittänyt että mannapuuro ei olisi ravintoarvoiltaa juuri mistään kotoisin. Tummat mannasuurimot taitaa olla kuitupitoisempia.
 
Takaisin
Top