Ruoka-aika

Meilläkin kohta pitäis alottaa soseiden maistelu.. Ajattelin keittää esim perunaa ja porkkanaa valmiiksi ja laittaa pakkaseen :)
 
Meillä otettiin tänään peruna ruokavalioon. Eli nyt ruoka koostuu bataatista, porkkanasta ja perunasta. Pitäis ens viikonloppuun keksii taas joku hyvä ainesosa. Suosituksia?
Bataatti muuten värjää aika pahasti. Meil on neidin lusikka, pari harsoo ja yks body värjäytynyt.
 
Bataatti värjää, samoin kuningatarsose. Olen liuottanut sotkeutuneita vaatteita ihan vedessä päivän tai parin ajan ja tarvittaessa lisännyt tahranpoistoainetta liotusveteen ja tai pesukoneeseen ja hyvin on tahrat lähteneet. Meillä kasviksista kokeiltu bataatti, peruna ja porkkana. Seuraavaksi ajattelin keitellä lanttua ja parsakaalia, erikseen siis.
 
Pitääpä laittaa tekstiilit likoomaan :)
Mulle neuvolassa sanottiin, et alle vuoden ikäselle ei saa antaa pinaattia, nokkosta eikä lanttua. Siispä neiti saa ekan kerran lanttua jouluna :)
Onkohan palsternakka hyvää? :D
 
Sain neuvolasta taulukon, jossa on alle 1-vuotiaalle soveltuvia ruoka-aineita ja siinä oli mainittu lanttu, jotta kaipa tuota voi antaa. Kesäkurpitsa vois olla aika vinkeä.
 
Aika mielenkiintosta, miten eri paikois sanotaan eri tavalla o_O
Onneks ei ite tartte syödä niitä soseita. Kesäkurpitsa on yks inhokeista, mut se ei säästä neitii sen maistamiselta :D
 
Me ajateltiin pistää uusia makuja vauhdilla, kun ei ole ainakaan mitään kohonnutta allergiariskiä. Neuvolassakin tänään sanottiin, että antaa palaa vaan uusien makujen kanssa ja että määriäkin voi kasvattaa nopeasti, jos tyttö vaan itse on kiinnostunut syömään. Tänään meni bataattisosetta jo parin jääpalan verran ja huomenna maistellaan sitten porkkanaa. Ensimmäiseksi makeaksi soseeksi ajattelin ottaa luumun edesauttamaan vatsan toimintaa. On tää jännää tämä uusien makujen tutustuttaminen:)
 
Lanttua kai ennen ei saanut antaa, mutta on ihan vasta päässyt takaisin listoille.
 
Syksyinen, samaa ruoka-ainetta pitäis (neuvolan mukaan) syödä viis päivää putkeen, jotta selviää, onko lapsi sille herkkä. Jos liian nopeella tahdilla ottaa uutta, ni herkkyyden aiheuttajaa on vaikeempi selvittää. Korjatkaa, jos oon taas saanut vanhentunutta tietoa x)
Mä rakastan uunijuureksia, ni helppo tehdä soseita samalla :) Ja varsinkin bataatin kuori lähtee helposti uunin jälkeen. Saako punajuurta antaa vauvalle? Sehän on aika vahva juures.
 
Punajuuri on kiellettyjen listalla nitraatin vuoksi. Meillä uutta makua annetaan useampi päivä putkeen koska toisena tai kolmantena päivänä menee pojan maha kuralle ja sitten halutaan rauhoittaa suoliston tilanne, tämä saattaa tosin johtua myös keskosuudesta.
 
Nyt mä oon huolissani. Kysyin nimittäin kiellettyjä ruoka-aineita, eikä sanonut mitään punajuuresta. Muutenkin tuntuu, etten voi niin hyvin luottaa neuvolan neuvoihin.

Miten kesäkurpitsa kannattaa kypsentää? Keittämäl vai uunissa? Entä hedelmäsoseet? Mitä hedelmiä kannattaa antaa ja miten ne kypsennetään?
 
Kesäkurpitsa puoliksi ja kaavi lusikalla siemenet siitä keskeltä pois, minä kuorin ja keitin loput mutta miksei uunissakin paahtaa. Hedelmäsoseet annan kaupan purkista, mutta esitteessä jonka sain neuvolasta oli päärynäsoseen ohje, eli kuoritaan ja poistetaan siemenet ja malto ja keitetään kypsäksi ja soseutetaan.
Sain neuvolasta selkeän taulukon alle 1-vuotiaalle sopivista ruoka-aineista sekä erilllisen kieltolistan ja pari vinkkiesitettä ohjeineen, outoa jos eivät muualla anna valmista materiaalia mukaan. Voin koettaa kuvaa ottaa.
 

Liitteet

  • IMG_20170328_163024.jpg
    IMG_20170328_163024.jpg
    226.2 KB · Katsottu: 39
  • IMG_20170328_163415.jpg
    IMG_20170328_163415.jpg
    228.7 KB · Katsottu: 36
Mulle terkka sanoi tosta ruoka-aineherkkyydestä, että jos ei lapsesta puolen tunnin sisään (kun on maistanut jotain uutta) huomaa mitään erityistä huonoa reaktiota, niin on aika epätodennäköistä, että mitään herkkyyttä olisi. En sitten tiedä, onko tuo ohje vähän liiankin suurpiirteinen, mutta sillä ajattelin mennä. Ja kuulostellen tyttöä tietysti. Mun mielestä niin kauan kun vauva on iloinen oma itsensä, ja on kiinnostunut erilaisista ruuista, muutama lisäpieru ei menoa haittaa. Jos ikuisuus lisääntyy tai jotain muuta kielteistä ilmaantuu niin ilman muuta pitää sit ottaa toisenlainen lähestymistapa.
 
Näköjään on parempi täältä kysellä :D Voi olla, et neuvolan täti on juurtunut vanhoihin tapoihin, ja siks ohjeet on vähän vanhempii.
 
Mä en oo saanu selkoa maidon käyttöön soseissa. Mä haluaisin tehdä äidinmaitoon soseet. No, mulla on äidinmaitoa pakkasessa mitä ajattelin hyödyntää > keitän ja soseutan kasvikset, sekoitan sulaneen maidon sekaan ja pakastan uusiksi. Eli tappaako tämä kaiken hyvän maidossa ja/tai onko maidolle huonoa pakastaa uusiksi? Pitäiskö vaan keittää ja soseuttaa kasvikset ja pakastaa ne sellaisena ja sit vasta ruokailua varten sulattaa maidon sekaan?
 
Takaisin
Top