Ruoka-aika

Musta tuntu jo 3 kk neuvolassa, että vähän painostettiin alottamaan kiinteät heti kun 4 kk on täynnä. Ja lapsi kyllä kasvaa hyvin. Mä ajattelin ehkä kuitenkin odottaa sinne vähintään 5 kk ikään, kun käydään toukokuussa reissussakin ja on se pelkkä imetys vaan helpompaa.
 
En yhtään tykkää kyllä tommosesta että painostetaan. Ei niinkin saa tehdä. Meillä oli onneks kiva lääkäri kun ei ruvennu painostamaan tai mitään. Tänään sit keittelin perunaa ja laitoin soseita pakkaseen. Sai poika samalla pienen maistiaisen siitä mitä jäi yli :) ei ruvennu sylkemään sitä ulos vaan maisteli ihmeissään että mitä mun suuhun laitettiin :D
 
Meillä on maistettu nyt bataattia, perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia ja naurista. Nauriista jäi epäselvyyttä sopiiko, ja kun vanhojen ohjeiden mukaan sitä ei saisi edes antaa, niin jätin suosiolla vielä pois. Nyt on porkkanastakin vähän epäilyä, että voi olla sopimaton. Mietin jätänkö pois, jatkanko vielä vai pienennänkö annosta. Ollut siis tavallista itkuisempi nyt pari päivää, kun porkkana aloitettu toissapäivänä ja saanut yhteensä neljä annosta. Toisaalta on vaikea sanoa varmasti mistä nämä itkut johtuu, ja nukkui kuitenkin molemmat yöt hyvin. En viitsisi rajoittaa ruokavaliota liian herkästi.
 
Täällä maisteltu peruna, bataatti, luumu, mango ja palsternakka. Oman kokemuksen mukaan tuo porkkana on alkuun vähän tuju mahalle niin sekoitan sen heti 50-50 perunan kanssa :)
 
Joo näemmä oli kyllä tuju, eilen hirveällä ähinällä väänsi sellaisen kovan pökäleen jossa oli seassa sulamatonta porkkanaa. :wideyed: Olen nyt tarjonnut vaan kerran päivässä ja silloinkin sekoitettuna kukkakaaliin tai perunaan ja se on toiminut.
 
Joo näemmä oli kyllä tuju, eilen hirveällä ähinällä väänsi sellaisen kovan pökäleen jossa oli seassa sulamatonta porkkanaa. :wideyed: Olen nyt tarjonnut vaan kerran päivässä ja silloinkin sekoitettuna kukkakaaliin tai perunaan ja se on toiminut.
 
Meillä on sitterissä, sylissä on niin levoton ettei syönnistä tule yhtään mitään.
Turvakaukalossakin voi ruokkia, ainut että meidän porsastelulla saa aika hyvin suojata kankaat jos ei tahdo pesupuuhiin.
 
Meillä vielä toistaiseksi syötetään sitterissä, mutta 5 kk neuvolassa tällä viikolla saatiin lupa laittaa tyttö syöttötuoliin. Kunhan vain jaksaisi joku hetki laitaa syöttötuolin paikoilleen.

Ollaan nyt muutama päivä maisteltu kanaa ja se menee ihan ok. Tehtiin semmonen bataatti-kana-persilja-sipulimössö. Itse olisin sipulinvihaajana jättänyt sipulin pois mut mies yrittää kovasti ettei tyttö tulisi äitiänsä:)
 
Voi jestas, teillä syödään jo kunnon aterioita! Pitäisi nyt ryhdistäytyä ja ruveta antamaan noita soseita, toistaiseksi vasta kahdesti maistellut bataattia. Vaikean ihottuman takia lykättiin kiinteiden aloittamista. Nyt voisi taas kokeilla.
 
Täällä syödään aamupuuro, kun kana kovettaa mahan ja ei oo kiva kun kakka kateissa. Mössönä porkkana-peruna-maissi jonne sotketaan kana, syö kahdesti päivään ja lihaa menee nyt 1 rkl päivässä, pitäis vielä kaiketi tuplata määrä että päästään raudasta eroon. Pakko nostaa lihaa hitaasti kun käy mahaan. Ja ruoka menee paremmin alas kun väliin antaa herkkuja eli mango- tai kuningatarsosetta, puuro ainakin pitää sotkea hedelmäsoseeseen.
 
Me annettiin maistiainen bataattia lusikan kärjestä ja kaveri maisteli ja nuoleskeli lusikkaa aivan onnessaan!
 
Meillä on kokeiltu peruna, porkkana, avokado, luumu, banaani.
Sylissä syötän pojan kun istuu niin hienosti sylissä :) 6kk lähtien tyksin mukaan saadaan istuttaa kun poika kehittyy normaalisti mut kaitpa sen näkee sitten 6kk neuvolassa minkä ohjeistuksen vielä sieltä saa :)
 
Vauva ei nuku niin päivittelen tässä kuulumisia. Meillä maistettu nyt peruna, bataatti, porkkana, kukkakaali, parsakaali, nauris, luumu, persikka, mango, päärynä ja avokado. Syödään 2-3 kertaa päivässä soseita, yleensä kaksi mutta jos on vaikuttanut tissin jälkeen nälkäiseltä ja itkuiselta niin on saattanut saada ylimääräisen annoksen. Päiväunirytmi on vielä haussa, joten ruoka-ajatkaan ei vielä kovin säännölliset.

Avokadosta ei tykännyt ja nauris jätettiin pois kun oli epäilys ettei sovi. Porkkana ummettaa, annettu nyt korkeintaan yhdellä aterialla päivässä ja silloinkin sotkettuna johonkin muuhun. Seuraavaksi ohjelmassa kaura, jota ostettu jo kotiin. Lihojakin suunnitellaan lähiviikkoina aloitettavaksi.
 
Niin, ja meillä on tosiaan sellainen syöttötuoli-sitteri-keinu jossa syö, pääasiassa siinä keskimmäisessä asennossa mutta muutaman kerran nyt jo siinä syöttötuoliasennossakin. Istuin on sellainen kaukalomainen ja tukee paremmin kuin tavallinen syöttötuoli, niin on lyhyitä aikoja uskallettu pitää.
 
Meillä ruokailu on mennyt pelleilyksi, kun poika haluaa syödä itse eli tarttuu lusikkaan ja pyörittelee suussa. Ikenetkin kutisee, lusikalla kiva hinkata tietty. Olen antanut maissinaksuja alkuun pahimpaan minä syön itse tuskaan. Ruokailu kestää puolisen tuntia ja vaatteet sotkussa. Toisaalta painoa on sen verran hyvin että kokeillaan soseiden rinnalla sormiruokailua ja nyt viikonloppuna otetaan hedelmäpussi käyttöön, kun halu syödä itse on noin kova.
 
Onko muilla vatsa kipuja ja kovalla? Miten ootte helpottanu vauvan oloa? Kokoaikaa ei viitsisi luumua antaa...
 
Takaisin
Top