Tyhmiä kysymyksiä synnytyksestä.

Mulla oli paikat vasta pari senttiä auki ja vedet menneet ku siirryttiin saliin... Alkoi olla kivut sellaiset et lähdettiin kipulääkitysten vuoksi saliin. Kuusi tuntia siinä meni niin oli tyttö sylissä.
 
Käsittääkseni virallisesti synnytys lasketaan käynnistyvän kun ollaan sairaalassa ja siellä todetaan synnytyksen edistyminen (eli että avautuminen on alkanut). Jotkut menevät sairaalaan kun ovat jo täysin auki ja ovat sairaalassa muutaman minuutin ja vauva jo syntyy. Tällöin virallisesti synnytys on kestänyt sen muutaman sairaalassa vietetyn minuutin, luultavasti koska kukaan ei voi varmuudella todeta milloin sairaalan ulkopuolella synnytys on käynnistynyt.

Sitten jos on jo sairaalassa niin synnytys lasketaan käynnistyvän kun pääsee synnytyssaliin, tavalla tai toisella.

Minulla oli kolme vuorokautta hurjan kipeitä, säännöllisiä supistuksia 5-1-1 säännöllä, mutta supistukset eivät avanneet paikkoja, eli synnytys ei säännöllisistä supistuksista huolimatta ollut käynnistynyt. Lopulta lääkäri puhkaisi kalvot, jolloin synnytys laskettiin käynnistyneen. Monen tunnin ja oksitosiinin ja kaikenmaailman konstien käytön jälkeen en kuitenkaan avautunut yhtään ja vauva syntyi sektiolla. Vauva oli jumissa ja liian korkealla, että olisi voinut avata päällään synnytyskanavaa.
 
Mulla meni vedet ensin mutta synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt itsekseen. Noin 18 tuntia ehti olla säännöllisiä supistuksia ennen kuin pääsin saliin ja siitä alkoi synnytyksen avautumisvaihe. Lopulta poika syntyi sektiolla, koska synnytyksen eteneminen pysähtyi ja vesienmenosta oli jo 67 h.
 
Käsittääkseni virallisesti synnytys lasketaan käynnistyvän kun ollaan sairaalassa ja siellä todetaan synnytyksen edistyminen (eli että avautuminen on alkanut). Jotkut menevät sairaalaan kun ovat jo täysin auki ja ovat sairaalassa muutaman minuutin ja vauva jo syntyy. Tällöin virallisesti synnytys on kestänyt sen muutaman sairaalassa vietetyn minuutin, luultavasti koska kukaan ei voi varmuudella todeta milloin sairaalan ulkopuolella synnytys on käynnistynyt.

Sitten jos on jo sairaalassa niin synnytys lasketaan käynnistyvän kun pääsee synnytyssaliin, tavalla tai toisella.


Ilmeisesti käytännöt sitten vaihtelee kätilön/sairaalankin mukaan. Itsellä takana 4 synnytystä, joista yhdenkään virallinen kesto ei ole mennyt tuon kaavan mukaan.

Ensimmäinen käynnistettiin, silloin ensimmäisistä kipeistä supistuksista meni noin 22h syntymään, virallinen kesto 11,5h ja salissa olin n. 7h ennen syntymää. 3 seuraavaa on alkaneet spontaanisti supistuksilla, ja sairaalaan mennessä on aina kysytty, että kuinka kauan on säännöllisinä kestäneet. Sen mukaan on virallinen kesto laitettu. Ja tästä viimeisestä ehdin olla sairaalassa n. 30min, kun tyttö syntyi, ja virallinen kesto n. 4h.
 
Minulla synnytys alkoi vesien menolla ja muutama tunti sen jälkeen alkoivat säännölliset supistukset. Synnytyksen kesto laskettiin säännöllisten supistusten alkamisesta, vaikka saliin mentiinkin vasta melkein vuorokautta myöhemmin. Oli monikkoraskaus, joten sairaalaan piti mennä heti vesien mentyä ja supistukset alkoivat siellä. Ei niitä tosin kukaan mitenkään valvonut tai seurannut. Kysyttiin, että koska alkoivat ja se merkittiin alkuajaksi.
 
Mulla alkoivat supparit napakoina mut ei mitenkään sietämättöminä aamulla kuuden aikaan, ja näytille lähdettiin 11 aikaan. Melko paljon odottelua käyrillä yms. Synnärillä lääkärin tekemä sisätutkimus hulautti vedet ja siitä pikkuhiljaa alkoivat kipeät supparit. Niistä kesti jonkun aikaa kunnes sanoin et nyt tarvii kivunlievitystä jolloin vietiin saliin ja siitä eteenpäin laskettiin synnytyksen kesto 6h. Vaikka suppareita oli tullut jo pidempään, mut vasta saliin menon aikoihin niistä tuli sietämättömiä ja alkoivat avata paikkoja enemmän.
Aika jännä tosiaan et on näin eri tavat merkitä synnytyksen kesto eri puolilla Suomea!
 
Tuntuu se muutenkin vaihtelevan.
Minulla supistukset alkoivat puolenyön aikaan, yhdeksän aikaan aamulla menin sairaalaan, siellä käyrillä kolme tuntia, puolen päivän aikaan kätilö sanoi, ettei synnytys ole edelleenkään käynnissä ja lapsi saattaa syntyä vaikka seuraavalla viikolla. Lapsi syntyi tuosta alle kahden tunnin päästä. Papereihin kirjattiin synnytyksen alkaneen puoliltaöin, vaikka kätilöt olivat koko aamupäivän olleet sitä mieltä, ettei synnytys ollut käynnissä.
 
Vau.fi:n etusivulle ilmestyi hiljattain artikkeli aiheesta. Ilmeisesti tuosta synnytyksen alkamisajasta on jonkinlaiset suuntaviitat, mutta kätilö katsoo aina tilanteen mukaan, mikä sitten aiheuttaa tuota vaihtelua.
 
Nyt tulee varmaankin ketjun typerin kysymys, mutta voiko kohdunsuun tilannetta avautumisvaiheessa itse kokeilla? Siis montako senttiä on auki? Ylettääköhän sitä edes?
 
Nyt tulee varmaankin ketjun typerin kysymys, mutta voiko kohdunsuun tilannetta avautumisvaiheessa itse kokeilla? Siis montako senttiä on auki? Ylettääköhän sitä edes?

Kumppani ainakin ylettyy ihan yhtä lailla kuin kätilö, ja varmaan netistä löytyy asian tsekkaamiseen ohjeet. En alkanut asiaa Googlettamaan, jätän sen hauskuuden muille :D voisi kuvitella, että jossain kätilöiden koulutusmateriaalissa löytyy seikkaperäisesti ohjeet.
 
Tulehdusriski ja hygienia nyt noin niin kuin muutenkin on hyvä muistaa ottaa varmaan huomioon. :)
 
Ihan helposti saattaa ylettää, riippuu miten alhaalle kohdunsuu on tullut :) Mä olen kiertoani seurannut jossain vaiheessa kohdunnapukkaa tunnustelemalla, mutta luin jostain ettei se ole kovin luotettava keino jo aiemmin synnyttäneelle. Vauvaa yrittäessä on ensimmäinen merkki raskaudesta ollut se, kun en enää ylläkkään kovin helposti kokeilemaan.
 
Siis laskeutuuko se jotenki alemmas silloin kun on jo kunnolla raskaana niin et siihen ylettää? Olen ite kokeillut niin ei kyllä sormet ylety sinne pohjaan saakka.
 
Synnytyksen lähestyessä kohdunnapukka laskeutuu, samoin kun oviksen aikaan ja just ennen menkkoja. Raskaana ollessa se nousee ylemmäs ja muuttuu kovemmaksi, vähän kuin nenänpää.
 
Jep. Vauvan pää laskeutuu ja painaa kohdunnapukkaa alas ja synnytyksessä pää työntää kohdunkaulan "pois" ja kohdunsuuta auki.
 
Nyt tulee varmaankin ketjun typerin kysymys, mutta voiko kohdunsuun tilannetta avautumisvaiheessa itse kokeilla? Siis montako senttiä on auki? Ylettääköhän sitä edes?
Mä olen kertiskäsineet kädessä kokeillut kahdella kerralla (koska oma keho eikä lääkärien omaisuutta + tunnen oman anatomiani hyvin). Hyvin oon ylettänyt jättimasusta huolimatta, ja jopa arvioinut kohdunsuun tilanteen oikein synnytyksen startattua.
 
Äidin toiveita kuunnellen toki, kannattaa laittaa synnytystoivelistaan jos sellaisen teet.
Käsittääkseni yleisesti napanuoran veren annetaan sykkiä rauhassa loppuun asti vauvalle sulkematta ja leikkaamatta, eikä vauvaa automaattisesti salissa kylvetetä, koska ihokontaktin ja bakteerien hyödyt on tiedossa. Toki enimpiä likoja pyyhitään pois ja äiti käy synnytyksen ja ensi-imetyksen jälkeen suihkussa.
 
Käsittääkseni virallisesti synnytys lasketaan käynnistyvän kun ollaan sairaalassa ja siellä todetaan synnytyksen edistyminen (eli että avautuminen on alkanut). Jotkut menevät sairaalaan kun ovat jo täysin auki ja ovat sairaalassa muutaman minuutin ja vauva jo syntyy. Tällöin virallisesti synnytys on kestänyt sen muutaman sairaalassa vietetyn minuutin, luultavasti koska kukaan ei voi varmuudella todeta milloin sairaalan ulkopuolella synnytys on käynnistynyt.

Sitten jos on jo sairaalassa niin synnytys lasketaan käynnistyvän kun pääsee synnytyssaliin, tavalla tai toisella.

Minulla oli kolme vuorokautta hurjan kipeitä, säännöllisiä supistuksia 5-1-1 säännöllä, mutta supistukset eivät avanneet paikkoja, eli synnytys ei säännöllisistä supistuksista huolimatta ollut käynnistynyt. Lopulta lääkäri puhkaisi kalvot, jolloin synnytys laskettiin käynnistyneen. Monen tunnin ja oksitosiinin ja kaikenmaailman konstien käytön jälkeen en kuitenkaan avautunut yhtään ja vauva syntyi sektiolla. Vauva oli jumissa ja liian korkealla, että olisi voinut avata päällään synnytyskanavaa.
Mun synnytyksen alkamisajaksi merkittiin se aika, jolloin supistukset muuttui kipeiksi ja kellotettaviksi. Olin siitä vielä reilut kaksi tuntia kotona ja toiset pari tuntia sairaalassa salissa ponnistamassa. Synnytyksen kokonaiskestoksi merkittiin 5h, vaikka tosiaan olin sairaalassa siitä n. 2,5h.
 
Takaisin
Top