Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kun mennään synnärille ja siellä kokeillaan kuinka paljon ollaan "auki", miten se käytännössä tehdään? Siis kokeileeko kätilö sormin vai käyttääkö jotain välineitä, spekulaa tms? Entäs ballongin laitossa?
Itellä sisätutkimukset tekee todella kipeää aina ja vuodan verta, ja pelottaa että alapää menee aivan tohjoksi jo ennen kuin edes alan synnyttää olisin halunnut sektion osin tämän takia, mutta ei sille katsottu olevan riittävää syytä.
Mulla oli se yks pallonen ballonki. En kans nyt ihan hirveesti siitä asennuksesta muista, sen laitto kun tuli vähän yllättäen (oletin, että en oo yhtään auki, mut sit olinkin just sopivasti auki ballongille). Asettaminen ei sattunut, tuntui toki, mutta lähinnä vaan semmonen epämiellyttävä, tuntu, että jotain tehdään. Itse ballongin täyttö ei sattunut. Mut muistelisin, että laittaja käski laittaa siteen pikkareuhin, että hiukan voi tiputella laiton jälkeen. Mutta toivottavafti menee kaikki hyvin sulla!Kun mennään synnärille ja siellä kokeillaan kuinka paljon ollaan "auki", miten se käytännössä tehdään? Siis kokeileeko kätilö sormin vai käyttääkö jotain välineitä, spekulaa tms? Entäs ballongin laitossa?
Itellä sisätutkimukset tekee todella kipeää aina ja vuodan verta, ja pelottaa että alapää menee aivan tohjoksi jo ennen kuin edes alan synnyttää olisin halunnut sektion osin tämän takia, mutta ei sille katsottu olevan riittävää syytä.
Vau.fi sivuilla on synnytykseen ja synnytystahtoon liittyvä artikkeli, missä haastateltu kätilö "kauhistelee" nykytrendiä jossa "kieltäydytään" kaikesta. Hän ihmettelee "miksi yleensä tullaan sairaalaan synnyttämään jos äitiin ei saa edes koskea" tmv.
Mitä ajatuksia tästä? Luin jutun ja tulin hyvin ahdistuneeksi ja surulliseksi.
Itse toivon synnytyksen olevan mahdollisimman rauhallinen, rento ja luonnollinen. Näihin ei itselläni kuulu taivasteleva kätilö, joka tuputtaa kaikkia käypähoitosuosituksia... Tästä nousi itselle hurja stressi ja pelko.
Tahtoisin olla mahdollisimman rauhassa, omassa kuplassa. Ilman tippaa kädessä, ilman jatkuvaa tarkastelua omaa kehoa kuunnellen. Monilla sivuilla todetaan oksitosiinin vastakohdan olevan kortisoli: mitä enemmän äiti stressaa ja pelkää, sitä suuremmalla todennäköisyydellä synnytys voi hidastua. Hidastuminen taas johtaa noihin lääketieteellisiin interventioihin, kalvojen puhkaisuun, imukuppisynnytykseen, seltioon jne. Ei toki aina, en tahdo provosoida tai yleistää.
Olen suoraan sanottuna harkinnut jopa kotisynnytystä, sillä pelkään saavani jonkun syyllistävä ja tuputtavan kätilön sairaalassa
Kellään antaa vertaistukea? Tahtoisin kuitenkin olla avun lähellä jos jokin meneekin epäonnisesti ja jos lopulta tahdonkin kaiken mahdollisen kivunlievityksen.
Mistä kaikesta olette kieltäytyneet:
-kohdunkaulan tutkimuksista?
-kanyylistä / tipasta käteen?
-kalvojen puhkaisusta?
-välilihan leikkaamisesta?
-imukupin käytöstä?
-liian aikaisesta napanuoran katkaisusta?
-k-vitamiinipiikistä vauvalle?
-muuta?
Saako sairaalassa synnytyssalissa:
-soittaa omaa musiikkia
-pitää kuulokkeita
-himmentää valoja
-tuoda omia Led -kynttilöitä
-synnyttää missä asennossa tahtoo
-onko kaikkialla jumppapallo vai voiko tuoda oman
-pitää omaa edestäavattavaa paitaa
-mitä teillä on ollut mukana?
Mietin myös minne istukka menee? En tahdo antaa sitä tutkimuksiin.
Olen itse työskennellyt yliopistollisen sairaalan kanssa näytetutkimusten parissa ja tiedän, että niissä noudatetaan ohjeistusta kuin raamattua...