Toukokuun höpinät

NL

Piirimestaruustason postaaja
Joulukuun mammat 2017
Elokuiset 2021
Hyvää Vappua kaikille! :cat:
 
Hyvää vappua!!!
 
Kiitos samoin! :)

Täällä on tosin joko kevät allergiat tai flunssa iskemässä :confused:
 
Uiui toukokuu, ihanaa! Tulis vielä lämpöiset ilmat niin olis kiva! Ja hyvää vappua vaan kaikille :)
Me lähdetään tänään illalla mökiltä takaisin kotiin, huomenna arki jatkuu. Peruin huomisen alkuraskauden uä:n ja varasin uuden keskiviiko iltaan Helsinkiin, Perhe-Arteen, kun on huomattavasti halvempi kuin muut :)
 
Hyvää vappua kaikille täältäkin! :)
 
Hei vain kaikille! Pieni pulma, olen ollut pian kaksi vuotta yhtämittaisena sijaisena ja nyt meillä töissä on haettavana vakituisia työsuhteita. Esimies antanyt ymmärtää että olen erittäin vahvoilla. Mutta, kerronko raskaudesta? Joka vasta hyvin alussa, 6+4?
 
Hei vain kaikille! Pieni pulma, olen ollut pian kaksi vuotta yhtämittaisena sijaisena ja nyt meillä töissä on haettavana vakituisia työsuhteita. Esimies antanyt ymmärtää että olen erittäin vahvoilla. Mutta, kerronko raskaudesta? Joka vasta hyvin alussa, 6+4?

Ilman muuta haet paikkaa ja pätevin hakija pitää valita. Raskaudesta ei tuossa vaiheessa vielä tarvitse kertoa, mutta jos pääset sopimuksen kirjoittamiseen asti niin ole tarkkana. Olen itse joskus kirjoittanut sellaisen sopparin missä luki yhdessä kohdassa kutakuinkin: "minulla ei ole tiedossani terveydellistä tai muuta seikkaa joka saattaisi vaikuttaa työhöni." Eli tuossa kohdassa jos olisin tiennyt olevani raskaana ja siitä ilmoittamatta allekirjoittanut, niin olisin rikkonut sopimusta. :confused:
 
Moikka kaikille! Nyt vasta tällaisenki palstan löysin :) oon tähän asti pyöriny tuolla fb:n jouluryhmien puolella :)

Mulla nyt 9+2 viikkoja, la 2.12. Toista odottelen (esikoinen syntynyt 8/15). Tätä toista yritettiin 1v 3kk kunnes nyt tärppäsi ensimisen kerran. Pelottaa vaan tosin aika paljon kun vähäisetkin oireet hävis 6+ viikolla esikoisesta oksentelin 24 viikolle päivittäin ja senkin jälkeen silloin tällöin, joten oireet oli vahvoja. Nyt mietityttää ja ihmetyttää oireettomuus (lähinnä se että ne katos 3 viikkoa sitten)
 
Hei vain kaikille! Pieni pulma, olen ollut pian kaksi vuotta yhtämittaisena sijaisena ja nyt meillä töissä on haettavana vakituisia työsuhteita. Esimies antanyt ymmärtää että olen erittäin vahvoilla. Mutta, kerronko raskaudesta? Joka vasta hyvin alussa, 6+4?
Hae paikkaa, mutta älä kerro. En tiedä pykälistä tai muista, mutta en kertoisi itsekään noin aikaisilla viikoilla.

Olen itse joskus kirjoittanut sellaisen sopparin missä luki yhdessä kohdassa kutakuinkin: "minulla ei ole tiedossani terveydellistä tai muuta seikkaa joka saattaisi vaikuttaa työhöni." Eli tuossa kohdassa jos olisin tiennyt olevani raskaana ja siitä ilmoittamatta allekirjoittanut, niin olisin rikkonut sopimusta. :confused:
Millä he voi todistaa sinun tienneen? Jos viikkoja on vasta tuo 6+4, niin ihan hyvin voi vielä olla tietämätön.
 
Hae paikkaa, mutta älä kerro. En tiedä pykälistä tai muista, mutta en kertoisi itsekään noin aikaisilla viikoilla.

Millä he voi todistaa sinun tienneen? Jos viikkoja on vasta tuo 6+4, niin ihan hyvin voi vielä olla tietämätön.

Ei kai millään, jos ei myönnä. Tuosta on siis vuosia enkä silloin ajatellut sen tarkemmin kun ei ollut vielä edes haaveita lisääntymisestä. En kyllä tiedä onko tuollainen sopimuskohta edes kovin laillinen, ainakin tulee työnantajasta kovin laskelmoiva kuva. :sad001 onneksi nykyinen työnantaja ja esimies suhtautuu hyvin asiaan ja aionkin omalle esimiehelle kertoa heti jos pitää pyytää vapaata ultraa varten. :)
 
Kiitos ajatuksistanne. Ilman muuta paikkaa haen, ja toivottavasti sen saan. Mitenkä kun nykyään on se 6kk koeaika, ja jos paikan saan ja tulee jotain sairaslomaa, pahoinvoinnista tai muusta johtuen, raskaus tulee ilmi, mutta voivatko silloin enää päättää työsopimusta koeaikapurkuna?
 
Tänään olin lenkillä ja kuuntelin loppuun äänikirjan Tee Se Itse - Vauva (Karoliina Sallinen). Ei olis normaalisti herättänyt varmaankaan tunteita tälleen... mut nää hormonit. :meh:Juoksin ja kyynelehdin. Voi ristus. :confused: Olin varmaan näky. :joyful:

Kertoo pariskunnan vauvanhankintaprojektista ja raskaudesta viikko viikolta, molempien näkökulmasta. Ihan kuunneltava/luettava vaikkei pääse mun huippukirjojen joukkoon. Mutta tunnistin itseni monesta kohdasta. Että jos kiinnostaa muitakin..:)
 
Kyfi0804440 en tiedä alasta, mutta meillä ainakin (terv.huolto) raskaus ei voi olla syy koeaikapurkuun eikä siihen, ettei tule valituksi virkaan.. Mistään muusta alasta ei itellä oo kokemusta enkä oo kysellykään. Mutta tuntuishan se aika epäreilulta kuitenkin.. Ite tekisin ehkä niin, etten kertoisi vasta kun sopimusta olisin allekirjottamassa - lukisin sen extrahuolellisesti ja vielä esimiehen kanssa asiasta keskustelisin.. :)
 
Onko täällä linjoilla niitä jotka jo pahoinvointirannekkeita testanneet? Auttaako? Ajattelin huomenna hakea.. tänään ällötys äityi iltaa kohti jo sen verran pahaksi että iltapalaa syödessä yökkäilin. Ja mitään en ole koko päivänä saanut tehtyä tämän voimattoman olon vuoksi.
 
Kyfi0804440 en tiedä alasta, mutta meillä ainakin (terv.huolto) raskaus ei voi olla syy koeaikapurkuun eikä siihen, ettei tule valituksi virkaan.. Mistään muusta alasta ei itellä oo kokemusta enkä oo kysellykään. Mutta tuntuishan se aika epäreilulta kuitenkin.. Ite tekisin ehkä niin, etten kertoisi vasta kun sopimusta olisin allekirjottamassa - lukisin sen extrahuolellisesti ja vielä esimiehen kanssa asiasta keskustelisin.. :)

Ei toki saisi olla syy, mutta käsittääkseni koeajan puitteissa ei tarvitse (ainakaan yksityisellä) kovin vahvoja todisteita esittää sille, että jos työsuhde ei sen periodin jälkeen jatkukaan. Periaatteessa voisivat vain sanoa että "et sovellu työhön" tms. Olen varmaan vain kyyninen, mutta olen katsonut vierestä vuosia kun lapsia tekeviä naisia sorretaan työelämässä. :grumpy: onneksi kaikilla aloilla ja työpaikoilla näin ei kuitenkaan ole. :)
 
Koe aikana saa purkaa sopimuksen perusteöulla ettei sovellu työhön eikä sitä tarvitse sen enempää perustellä. Jos kuuluu liittoon niin liiton kanssa voi pomoa kovistella, jos tietää raskauden olleen todellinen syy, sillä se ei saisi olla. Mutta miten todistaa, on sitten vaikeampi juttu. Voit joko olla hys hys ja toivoa että kaikki menee hyvin tai sitten voit kertoa suoraan ja toivoa että "kiltteys" palkitaan. Viimeistään pitää kertoa raskaudesta 2kk ennen kuin jää 30 päivää ma-la (miinus pyhäpäivät) äitiyslomalle, joten noin 3kk ennen laskettua on kerrottava. Taitaa mennä silleen että sun on pakko kertoa ennen koeajan päättymistä, jos koeaika on 6kk.
 
Työntekijän raskaudessa työnantaja on tuolloin koeajanpurkamisessa velvollinen näyttämään, että raskaus ei ole ollut syynä työsuhteen purkuun. Harva työnantaja lähtee purkamaan koejalla työsuhdetta, koska raskaana olevalla työntekijällä on suoja puolellaan ja mitä luultavimmin työnantaja taiston häviää ellei ole oikeasti näyttöä, ettei työntekijä sovellu kyseiseen työhön. Tää on aika yleisesti, mutta kannattaa toki lukea vielä oma TES.
 
Ja mä koen, että kun ovat saaneet viran täytettyä pätevälle ihmisellä, ei niin haittaa, vaikka sitten sijaisen joutuisi kun palkkaamaan äitiysloman ajaksi. Yleensä hommaan saadaan joku ja usein joku halvempi työntekijä, epäpäteväkin, niin saattaa työnantajalle olla positiivinenkin juttu. Ei varmaan kaikilla aloilla, mutta itse olen tehnyt epäpätevänä juuri tuollaisia luokanopettajan sijaisuuksia.
 
Takaisin
Top