Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
1-2tunnin välein syödään päivisin. Tuntuu että kokoajan istun sohvalla vauva tissillä :D

Meillä oli 1-2h tossa mut en tiedä muuttuuko kun ilmeisesti tiheän imun kausi vähän niinku meni ohi. Yöllä ainakin taas syötiin 3h välein..

Meillä yöllä menee 3h välein, päiväunet menee kevyesti 4h, mut hereillä ollessa tissitissitissi. Siks pyydän miestä vaihtaa vaipan ja vaatteet että saisin jotain tehdä :D

Pumppasin käsipumpulla ekaa kertaa kuukauteen ja sain kevyellä kokeilulla 40ml (en kehdannut enempää ottaa ku vauva herää kohta). Tänään sit kokeillaan huoliiko vauva pulloa. Wish me luck :D ..no meneehän se maito vaikka pipetillä mahaan jos ei pullo kelpaa :D pipetillä annettiin lisämaitoa sairaalassa yks yö.

Ihan selkeä ero vauvassa kun on antanut lisämaitoa enemmän ja useammin ja höllännyt imettämistä. Nyt on syyllinen olo, koska vauva kakkaa joka päivä! Ennen kakkasi kerran viikossa... Hän seurustelee hereillä ollessaan ja hymyilee ja juttelee. Tämän huomannut myös muutkuin minä. Tätä ei tehnyt aiemmin. Ainoastaan söi tissiä, huusi ja valvoi... Hän myös nukkuu säännöllisin ajoin ja syö 3 tunnin välein kun aiemmin oli tississä kii kokoajan.

Hän saa edelleen olla rinnalla aina kun haluaa ja kauanko haluaa. Saa vain korviketta päälle.

Nyt mietin että onkohan tämä ekan kuukauden nälkiinnyttäminen aiheuttanut jotain vahinkoa? Tosi huono kun eka neuvola vasta 1kk iässä. Miks mä en tajunnu aiemmin ettei mun maito riitä ymym... :(

Ei kyl todellakaan pidä paikkaansa et kaikilla tulee maitoa vaik näin luulin ennen. Mä oon käytännös imettänyt kuukauden 24/7 ha syöny ja juonu hyvin ja käyttäny lisävalmisteet ja tehny kaikki niinku piti mut ei auttanu.

Ihan selkeä ero vauvassa kun on antanut lisämaitoa enemmän ja useammin ja höllännyt imettämistä. Nyt on syyllinen olo, koska vauva kakkaa joka päivä! Ennen kakkasi kerran viikossa... Hän seurustelee hereillä ollessaan ja hymyilee ja juttelee. Tämän huomannut myös muutkuin minä. Tätä ei tehnyt aiemmin. Ainoastaan söi tissiä, huusi ja valvoi... Hän myös nukkuu säännöllisin ajoin ja syö 3 tunnin välein kun aiemmin oli tississä kii kokoajan.

Hän saa edelleen olla rinnalla aina kun haluaa ja kauanko haluaa. Saa vain korviketta päälle.

Nyt mietin että onkohan tämä ekan kuukauden nälkiinnyttäminen aiheuttanut jotain vahinkoa? Tosi huono kun eka neuvola vasta 1kk iässä. Miks mä en tajunnu aiemmin ettei mun maito riitä ymym... :(

Ei kyl todellakaan pidä paikkaansa et kaikilla tulee maitoa vaik näin luulin ennen. Mä oon käytännös imettänyt kuukauden 24/7 ha syöny ja juonu hyvin ja käyttäny lisävalmisteet ja tehny kaikki niinku piti mut ei auttanu.

Et oo aiemmin ollut tossa tilanteessa, vaikka vauvoja on ollutkin. Kaikkea ei voi tietää! Hyvä että nyt ootte löytäneet kultaisen keskitien, koko perheen kannalta :) Tuskin vauva on nälkää nähnyt kuitenkaan, jos vaippoja on saanut vaihdella!

...osaakohan joku sanoa mikä ois 5vkoa vanhalle vauvalle sopiva kerta-annos maitoa? Eli paljonko pumpattua maitoa kannattaa sulattaa jos itse maidontuottaja poistuu talosta vähäksi aikaa. Varmasti on yksilöllistä mut puhutaankohan kymmenistä vai sadoista millilitroista?!

Et oo aiemmin ollut tossa tilanteessa, vaikka vauvoja on ollutkin. Kaikkea ei voi tietää! Hyvä että nyt ootte löytäneet ku

...osaakohan joku sanoa mikä ois 5vkoa vanhalle vauvalle sopiva kerta-annos maitoa? Eli paljonko pumpattua maitoa kannattaa sulattaa jos itse maidontuottaja poistuu talosta vähäksi aikaa. Varmasti on yksilöllistä mut puhutaankohan kymmenistä vai sadoista millilitroista?!

Muistaakseni imetyksen tuen sivuilla sanottiin maidontarpeen olevan 30ml/tunti :)

Meidän kohta 6vkoa (yli 5kg) söi 120ml kun viimeksi olin pois 3h. Siinä oli siis kaikki mitä olin jättäny että en tiedä oisko menny enemmänki :D mutta ei ollut kyllä heti tissiä vaatimassa kun tulin kotiin.

Jes, kiitti :) Veikkaan että meilläkin lähennellään 5kg, jos kasvu on jatkunut samaan tahtiin. Meillä on pullosta tarjottu maitoa viimeksi vauvan ollessa varmaan viikon. Mulla oli rinnat niin rikki että imiessä tuli reippaasti verta mukana ja puklaili sit sitä ulos, mutta pumpulla ei vuotanut, joten sai toisen rinnan maidot pullosta. Semmonen ahmatti että vetäsi ekalla kerralla 60ml pullosta samantien, eikä me tyhminä tajuttu että hirveet vatsakrampithan se siitä saa... Mut ainakaan ei oo pullon kanssa ongelmia :D

Ootteko lukenu tuota "Rinnalla"-blogia? Siel on pirun hyviä vinkkejä ihan kaikkeen :D
Oon kyllä miettiny et miks kaikki spesiaali imetystietous löytyy vaan imetystukihenkilöiden kautta. Kuntien ja muilla virallisilla terveyssivustoilla lukee vaan jotain ympäripyöreätä imetyksestä, mut ei mitään nippelitietoutta. Sitä nippelitietoutta tarvii kun joku menee vikaan. Mietin vaan että mistä ne tukiäidit sitten tietonsa saa? Perustuukohan niiden tiedot faktatietoon vai kokemukseen? Heilläkin on välillä sellaista vouhkaamista, että vähän epäilyttää tiedon lähteet.

Tuntuu itestä ainakin että terveydenhuollon henkilökunta ei vaan ole perehtynyt tarpeeksi imetykseen kun taas imetystukihenkilöt on ite tutkineet asiaa lisää eli heillä omasta mielenkiinnosta kertynyt enemmän tietoa asioista.. Mut joo kyl sitä itekin oisin voinu luulla että saa tarvittavan tiedon kyllä just esim sairaalasta tai neuvolasta ja sit taas esim tyksissä imetyksessä ei tuettu yhtään eikä neuvottu mitenkään..

Kävin ostamassa imetyskorun pojalle räpellettäväksi, näytti sitä sormeilevan. Meillä jäi rintakumi jo pois käytöstä monta viikkoa sitten, mutta välillä ihmetytti osan terveydenhuollon henkilökunnan kielteinen asenne rintakumiin. Eikö kuitenkin tärkeintä ole että imetys onnistuu tavalla tai toisella. Osastolla oli kyllä myönteinen ja kannustava asenne imetykseen, vaikka jonkun verran olen itse hakenut tietoa myös netistä. Suodatus pitää olla kohdallaan nettitiedon suhteen, välillä löytyy ihme lööperiä sieltäkin. Itse koetan syödä, juoda ja nukkua tarpeeksi niin sittenpä sitä maitoa riittää, enkä stressaa liikoja.

Meilläkin oman neuvolahoitajan asenne rintakumiin oli heti että voi harmi, mutta kyllä siitä vielä eroon päästään, vaikkei mulla oo mitään ongelmia sen kanssa ollut. Vauva syö kyllä myös ilman, mutta paljon lyhyemmän aikaa ja vähän väliä lipsuu rinta pois suusta. Harmittaa ehkä vähän kyllä se, että ne sairaalassa työns sen saman tien käyttöön kun ei vauva saanut otetta nokittuaan ehkä puoli minuuttia, ja kätilön yritettyä väkisin työntää sen suuta kiinni nänniin. Hänellä oli selvästi missio saada vain vauva kiinni mahdollisimman nopeasti. Ja niin alkoi kumikoukkumme :D Jos en ois sitä kumia sairaalasta saanut, tuskin oisin osannut ostaakaan. Mutta nyt kun se on, niin en keksi mitä haittaakaan siitä on? Muuta kun ylimääräistä pesemistä.

Mikä sen imetyskorun idea on?

Ärsyttävää kun mulla oli pitkään imetyskipua, joka johtui siitä että mun rintojen iho oli arkana kuppikoon kasvusta. Tuli raskausarpia ja iho oli kuiva. Ei väliä oliko rinnat tyhjät vai täydet, mut päivällä ne oli ihan raastavan kipeet. Yöllä ei sattunut kun iho ei ollu venytyksessä mut päivällä kun rinnat roikku alaspäin niin alko iltaa kohden sattumaan niin että imetyskin vihloi. ..kipu alkoi heti kun nous sängystä, helpotti kun laittoi liivit, mut silti paheni iltaa kohti. Kukaan ei suostunu ymmärtämään et kipu ei liittyny nänneihin tai imuotteeseen. Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan tällaisesta kivusta! Oonko mä hitto ainut jonka rinnat kasvaessaan kipeytyi vielä viidennelle viikolle asti :D no aloitin rasvaamaan helosanilla ja johan sai iho elinvoimaa! Kyllä olikin kipu välillä kuin koko iho olisi ollut tulehtunut.

Vauva saa imetettäessä tai kantoliinassa tai -repussa ollessa näprättävää ja muuta ajateltavaa eli ei esim. huido tai raavi äidin rintakehää tai rintoja tai tartu hiuksiin. Uusia sidontoja opetellessa vauva voi keskittyä koruun eikä hermostu niin helposti.

Toi rintojen näpelöinti ja paukuttaminen kyllä on aiheuttanut kipua muutenkin herkkiin rintoihin.

Mulla on nännit edelleen arkana reilun kolmen viikon imetysrupeaman jälkeen.
Imuotetta on syynätty ties vaikka kuinka moneen otteeseen ja sen pitäis olla ok, tunnistan kyllä että välillä jos on oikein täys rinta, vauva meinaa alkuun ottaa vähän kapean otteen. Mulla on myös vähän suihkutissiongelmaa, niin silläkin ehkä koittaa alkuun kaventaa otetta välillä.
Ja itse imetys ei kyllä satu, ekat sekunnit vain. Ja sitten joskus kun syötyään vauva meinaa alkaa ikenillä järsiä nänninpäätä..
Mutta ne nännit vaan on niin hemmetin hellänä, paidan ja liivinsuojien pukeminen saa pientä irvistelyä aina aikaan. Enkä tosiaan oo huomannut, että sammastakaan olisi.
Välillä meinaa usko loppua, että muuttuuko tää koskaan täysin kivuttomaksi.. ja sit on taas vähän parempia päiviä.

Musicro mulle sanottiin sairaalassa, että nännit voi olla kipeät ja imetys saa sattua ekat sekunnit ja se on täysin normaalia. Itelläni kans helakanpunaiset nännit ja ne on aivan järkyttävän arat. Laitan rasvaa ja maidonkerääjät, että saavat olla rauhassa mutta sekään ei aina auta kun vauva haluaisi asua rinnalla :grin

Kyllä se nännikipu helpottaa! Lansinoh on ensimmäisen kuukauden paras ystävä :D tietyt asennot vielä on helpompia nännille. Mulla tällä hetkellä sängyssä ei tunnu koko imeminen missään, sohvalla maatessa taas tuntuu pahalta, kun sohva on kovempi mitä sänky ja lapsi jää eri korkeudelle.

Takaisin