Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänä aamuna mun rinnat ei olleet kivikovat ja vuotavat kun herättiin. Kyl me näyttäis tytölle kelpaavan, mut vähä outoa?

Mä imetän joko sängyllä kyljellään ja pyörittelen vauvaa ylös alas riippuen missä tuntuu olevan maitoa. Tai sit olkkarin nojatuolissa puolilöhöävässä asennossa. Tai keittiön pöydässä jos syön... :p

Kädet puutuu kans... Ja varsinki imettäessä. Pitäs käydä hierojalla.
Maidontulo varmaan tasaantunut? Minulla kanssa rinnat oli pinkeet pallot aiemmin ja vuotivat välillä yölläkin, sitten vaan yks kaks huomasin, ettei enää pingota (paitsi jos yöunet venyy pitkäksi ilman välilypsyä) ja ovat paljon pehmeemmät, maitoa tulee kyllä entiseen tapaan.

Fuji - mulla myös heruminen pistelee ja tuntuu tosi ikävältä. Ajattelin, että tissit käy jotenkin ylikierroksilla. Tässä välissä oli hetki ettei sattunut, mutta nyt taas. Mulla maitoa tulee niin voimalla eikä määrä meinaa tasaantua...

Maidontulo varmaan tasaantunut? Minulla kanssa rinnat oli pinkeet pallot aiemmin ja vuotivat välillä yölläkin, sitten vaan yks kaks huomasin, ettei enää pingota (paitsi jos yöunet venyy pitkäksi ilman välilypsyä) ja ovat paljon pehmeemmät, maitoa tulee kyllä entiseen tapaan.
Nin tietty saattaapi olla :P mulla on vaan niin paniikki tän imetyksen kans kokoajan. Mä kun en sitä maitoa oikeesti nää muutaku sillon kun tissit on pinkeet ja sitä valuu toisesta. Vauva ei puklaa maitoa eikä sitä valu mistään ohi eikä pumpulla heru. Nielemistäkin kuuluu vain jos tissit saanu tunnin kaks olla imemättä ja sitäkin vain puoli minuuttia. Mä siis pelkään kokoajan ettei maitoa vain ole tai tule tarpeeksi. Sitten kun tyttö alkaa raivoamaan rinnalla niin hätäännyn ja annan sen pullon ja korvikkeen...

Mulla oli sama huoli, "tissit ei enää pingota - apua onko sitä maitoa ollenkaan". Mä onneksi näen sen kuitenkin vauvan suusta kun sitä valuu suunpieliä pitkin välillä ja toki rintakumi on täynnä maitoa imetyksen loppuessa. Oon vaan tyytyväinen, että rinnat on kuin löysät säkit eikä enää satu ja pingota. Pumppaaminen on vaikeutunut hieman, ei heruta yhtä helposti pumpulle jolloin määrät on paljon pienempiä kun aiemmin.

Tuo nännien valkoistuminen kertois just tuosta Reynoldsin oireista. Siinä rinnan rasittuminen esim. huonosta imuotteesta, hiiva tms. rasitus saa rinnan verisuonet spasmaamaan ja sen vuoksi valkoistuu rinnanpää tai nännipiha. Ja tekee kipeää! Nim. tiedän kokemuksesta. https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/imetyskipu/ Itsellä jäi pieni läntti nännistä nyt valkoiseksi imetysten välilläkin eikä ole palautunut vaikka pumppasin ja oon lämmitellyt :O

Hmm täytyy varmaan kysyä tuolta neuvolasta jos sais lähetteen sinne imetys polille tms kun tekee tosiaan vieläkin kipeää imetys.. Tosin se hammaslääkäri sanoi että ylähuulen jänne on kireä mut ei kuulemma tarvii leikata..

Ja täytyy selvittää tota jälkeen tulevaa kipua ehkä enemmän kans ku ainakin oireet täsmää tohon raynaudiin..

Äh. Neuvolasta väitti et se et nänni on päästä valkea on ihan normaalua ja ei haittaa? Hitto, uskaltaako luottaa et siellä kerrotaan totta, jos tuokaan ei pidä paikkaansa?

Hmm.. Mahtaakohan vauva kuitenkaan saada rinnalta tarpeeksi.. Yöllä meni hyvin ja annettiin muistaakseni vaan kerran pullosta mut nyt sit neljästä lähtien käytännössä tunnin välein vauva rinnalla ja sit kuitenkin tossa 8-9 välillä piti antaa pullosta tosi paljon maitoa.. Onko mahdollista että oli vaan tankkaus menossa?

Aattelin että olis voinu huomenna lopettaa kokonaan lisämaidon kanssa pelleilyn mut nyt huolestuttaa että vauva jää nälkäiseksi..

Meillä vauva viettää illat rinnalla, joten meillä se ainakin on tankkausta. Välillä mietin että ois se pulloruokinta helpompaa ku vauva sais kerralla ittesä kylläseks, mutta parasta mitä voin vauvalleni antaa on rintamaito, joten viettäkööt siinä aikansa. Tätä varten tämä äitiyslomakin on, vauvan kanssa kyhnöttämistä <3 on tää imetys vaan pirun intensiivistä hommaa :D

Mietin vaan ku mua alkaa sattua kyllä jos vauva on tosi pitkään rinnalla vaikka vaihtaisin rintaa usein.. Niin mietin että eikö sieltä sit vaan tuu tarpeeks maitoa..

Toki yksi tukiäiti sanoi että kestää pari päivää ennen ku maidon tuotanto tulee sopivalle tasolle kun lapsi tekee tilausta mut silti jotenkin epävarma olo..

Meillä ollaan 15min välein tissillä... Ja noin 20min kerralla kunnes nukahtaa... Ja herää ja jatkuu sama rumba... Mä oon käytännös vauvassa kii kokoajan. Tuntuu myös ettei ole tyytyväinen ollenkaan. Tyytyväinen on pullomaidon jälkeen ja jaksaa seurustella, tissin kans tuntuu olevan vauvan kohdalla yhtä selviämistä hetkestä toiseen. Tänään ekakertan tosissani mietin lopetaa koko typerän imetystouhun kun tuo nii paljon ahdistusta minulle ja koko perheelle...

Itselläkin käyny mielessä että jos lopettaisi kokonaan imetyksen ku on vaan niin vaikeaa henkisesti välillä.. Ja pari kertaa oon ihan suunnitellut tosissaan lopettamista.
En oikein osaa sanoa mikä saa jatkamaan imetystä vaikka tekee kipeää ja on hankalaa noin muuten välillä.. Kait se on se läheisyys vauvan kanssa ku haluan pitää häntä sylissä tai jotain..

Mies on toki kans sitä mieltä että mielummin imettää kuin antaa pullosta.. Parempaa ravintoa jne perusteluna käyttää mikä toki on totta mut oma jaksaminen pitäis kans huomioida..

Kyllä tämä imetyshomma jossain vaiheessa helpottaa ja tasoittuu. Mullakin on rinnat kipeet välillä (joka ilta :D )
Mutta minä uhraudun vauvani tähden. Ei se näin tukalaa voi puolta vuotta olla :D

Mulla siis sattuu kun vauva alkaa imeä eikä välttämättä lopu ollenkaan ennen kuin vauva päästää irti rinnasta. Tiedän että meillä oli paljon taka pakkia imetyksessä sen keskolan takia ja kielijänteen myös mut jotenkin tuntuu että vauva ei vaan opi ottamaan oikealla tavalla rintaa suuhun.. Ja varsinkin tuo oikea rinta sattuu aina. Jossain välissä oli niin paha että säikäytin vauvan vahingossa kun huudahdin kivusta..

Mietin että pyytäisin lähetteen imetys polille mut mies on sitä mieltä että ei..

Mulla siis sattuu kun vauva alkaa imeä eikä välttämättä lopu ollenkaan ennen kuin vauva päästää irti rinnasta. Tiedän että meillä oli paljon taka pakkia imetyksessä sen keskolan takia ja kielijänteen myös mut jotenkin tuntuu että vauva ei vaan opi ottamaan oikealla tavalla rintaa suuhun.. Ja varsinkin tuo oikea rinta sattuu aina. Jossain välissä oli niin paha että säikäytin vauvan vahingossa kun huudahdin kivusta..

Mietin että pyytäisin lähetteen imetys polille mut mies on sitä mieltä että ei..

Ootko kokeillu rintakumia? Onhan siin vähä "ylimäärästä" mut jos haluut koittaa imettää ni se helpottaa :)

Omanapailua: mä oon ihan kypsä jo imetykseen kun varsinkin yöllä kestää niin hiton kauan ja sit lopun aikaa känisee hiton vatsavaivoja ja sit oiski taas jo ruoka aika (pitää herättää 3h välein syömään..)

Muokattu viimeksi:
Fuji: imetyksen ei pitäisi sattua, eli imetyspolille vaan tai jonnekkin imetystukiryhmään :)

Kyllä sen imetyksen pitäisi helpottua eikä vauva enää koko ajan hengaile rinnalla. Ja oon sanonut sen ennenkin, mutta rinta on vauvalle paljon enemmän kuin vain ruokaa. Meidän vauva syö 1,5-2h välein, mutta joskus väsyneenä haluaa selvästi vaan läheisyyttä ja kitisee niin kauan, että pääsee rinnalle. Siihen se sitten nukahtaa melkein heti :Heartred

Mulla varmasti tulee maitoa tarpeeksi mutta vauvan raivareiden takia jää välillä epäselväksi että onko kylläinen vai ei. Mutta kun raivoaa ja lopettaa imemisen niin sitten siirrän pois tissiltä. Nälkäisenä syö hyvin eikä raivoa. Olen ajatellut että kyllä se punnituksessa huomataan jos ei saakaan tarpeeksi syötyä. Ja tietysti itse tarkkailemme että pissaa ja kakkaa tulee ja vauva vaikuttaa virkeältä.

Mitä te teette kun vauva raivoaa rinnalla? Mä meen niin paniikkiin ja yritän vaan kaikin keinoin saada vauvan rauhottumaan ja se on se tuttipullo paras. Kun olis muitakin keinoja. Isi ei kelpaa, ei tutti, ei hyssyttely.. Tissiä se haluaa mutta kun saa niin ei kelpaa... Huoh.

Ja toinen. Miten saatte vauvat nukkuman pidempiä pätkiä? Tää ipana vetää sellasia 15-30min tehotorkkuja tissi suussa sylissä. Ei nuku sängyssä ym. Yöllä vetää kyl aina sen kuuden tunnin unipätkän mut päivällä ei nuku...

Takaisin