Vauvan liikkeet

Mulla on istukka etuseinämässä ja vauva ollut rt jo rakenneultrasta asti. Välillä oleili enemmän pää oikealla puolella, mut nyt varmaan aikalailla pää alaspäin ollut. Mä luulen, et edessä olevan istukan vuoksi vauvan peppu on mun selkärankaan päin. Jämäköitä liikkeitä tuntuu monta kertaa päivässä istukankin läpi (kaikki raajat siis mun masuun päin..?). Mietinkin, et liekö voikaan vauveli kääntyä niin, et peppu olisi mun masuun päin, kun istukka on edessä...?
Onko vaavi siis kasvot ylöspäin? On siis otsatarjonnassa eikä raivotarjonnassa? Sehän on synnytyksen kannalta ongelmallista... Ja siis toki voi kääntyä. Sillä vain ihmetellen kyselen, että onko sulle puhuttu raivotarjonnasta vaikka vaavi on noin päin? Ja, jos ei käänny, on hyvä, että tiedossa, jos kasvot ylöspäin, jo synnytykseen mennessä.
 
Muokattu viimeksi:
Nittah86 voi vauva kääntyä myös niin et selkä on masuun päin. Mulla on myös istukka etuseinämässä ja liikkeet näkyy myös istukan kohdalta vaikka vauva on selkä mun oikeaa kylkeä vasten. Tarjonnasta ei oo tietoa kun thn sijainen vähän arpoi sen kanssa neuvolassa ja merkkas et epäselvä.
 
Tänään on ollut hiljainen päivä. Jotain muksahdusta ja työntöä joo, mut ei yhtään sellaista normijumppaa. Tiedän, että toiset päivät on tolla vauvallakin vaisumpia eikä kovin huolissaan tarvis olla, mut vähän oon silti. Flunssa teki comebackin ja oon yskinyt hulluna ja lämpökin nousi. Vaikuttaako se? Nyt nukuttais kamalasti, mut en voi nukahtaa ennen kuin tunnen liikkeitä.
 
Voi kun maistuis... Ihan unenpöpperössä ja flunssaraihnaisena ei edes suklaa uppoa. Äskeinen banaani ei tainnut riittää.
 
Tänään on ollut hiljainen päivä. Jotain muksahdusta ja työntöä joo, mut ei yhtään sellaista normijumppaa. Tiedän, että toiset päivät on tolla vauvallakin vaisumpia eikä kovin huolissaan tarvis olla, mut vähän oon silti. Flunssa teki comebackin ja oon yskinyt hulluna ja lämpökin nousi. Vaikuttaako se? Nyt nukuttais kamalasti, mut en voi nukahtaa ennen kuin tunnen liikkeitä.
Siis ei oo todellista, mä JUST sekunnti sit sanoin miehelle samaa ja sit luin tän!:eek: Mäkin huolestuin kyllä heti vähän kun tajusin ettei oikeestaan oo tainnu liikkua aamun jälkeen (kai?) Ollenkaan, tai en oo ainakaan kiinnittäny huomioo.. ja tänään närästikin aikasemmin niin pahasti et tuli oksennuskin. :sad001
 
Mua potkaistiin äsken, että tyyppi on ainakin hengissä... Mut mitkä oli ne liikeseurannan arvot? Pitikö tulla 5 liikettä tunnissa? Jos ei ekan tunnin aikana niin sit tokan. Ja jos vielä sittenkin hiljaista niin soitto äitipolille.

Tsemppiä Kyfi sullekin seurantaan! Toivottavasti nää masutyypit on vaan pitänyt huilipäivän ja kaikki on hyvin.
 
Napu, se on kymmenen liikettä tunnissa. Ja ellei ekan tunnin aikana täyty niin sit just jotain makeeta mehua tai karkkia tms ja lasketaan toinen tunti. Ellei toisen tunnin aikana saa kymmentä liikettä kasaan niin soitto ä-polille.
 
Liikelaskennassa 10 liikettä tunnissa on mun saama ohje.
 
Napu 10 liikettä tunnissa, hikkaa ei lasketa. Eka pitää käydään jommalle kummalle kyljelle makuulle(mieluiten kovalle alustalle) ja aletaan rauhassa tunnustelemaan/odottamaan liikkeitä. Liikeitä pitäisi tulla 10 tai enemmän tunnin sisällä, jos ei tule niin liikelaskenta suoritetaan uudestaan 1-2h kuluttua ja jollei sittenkään tule 10 liikettä täyteen soitto äippäpolille. Ennen liikelaskentaa voi nauttia makeaa ja jos laskennan joutuu uusimaan niin siinä välissä myös.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...kion-liikkeiden-laskeminen/Sivut/default.aspx

http://www.pshp.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Sikion_liikkeiden_vaheneminen(47709)

Tossa Husin ja Taysin ohjeistus
 
Kiitos ohjeista. Illalla tunsin yhden potkun, totesin, että hengissä on ja nukahdin (koska kuume). Aamulla heräsin kuudelta, kävin juomassa mehua. Nippa nappa kymmenkunta vaikeaa liikettä. Seiskalta uudet mehut ja uudet laskennat, jälleen sama tulos, pari napakampaa muksahdusta joukossa. Vaisua on, muttei olematonta kuitenkaan.

Päätä särkee panadolista huolimatta. Yritän kohta kömpiä aamupalalle, vaikkei mitään tee mieli, josko toi vauvakin sit heräisi paremmin.

Ellei, niin onhan mun sit soitettava polille.
 
Mulla on paljon hiljaisia päiviä, välillä huolestun. Neuvolasta kehotetaan laskemaan ja polille, jos ei laskennat täyty, mutta joka kerta en vaan jaksa.... Kerran olen polilla käynyt ja kaikki oli hyvin. Napu, kokeile juoda vaikka teetä? Jos kofeiini saisi vauvan liikkeelle? Ja vaikka sokeripala sekaan. :) Polille sitten vaan soittoa, jos ahdistaa, turhia käyntejähän ei ole.
 
Mulla oli tuossa viime viikolla kaksi hiljaista päivää. Eipä juuri minkään sortin liikettä. Mutta kyllä se sitten taas ihan normaaliksi muuttui... En osannut huolestua, ajattelin vaan että kai se vauvakin tarvitsee lepopäiviä..
 
Kyllä täällä vaan ruvettiin sitten jumppaan kunnolla kun otin ihan rauhassa ja keskityin. Turhaan huolestuin, tälläkin hetkellä on kovat aamujumpat käynnissä, just söin aamupalaa niin tuli puhtia vaaviin! :) :Heartred
 
Soitin sairaalaan. Toivotti tervetulleeksi käyrälle, muttei ollut erityisen huolissaan. Kehotti vielä tunnin laskemaan aamupalan (teetä, hunajaa, leipää, jogurttia) jälkeen. Sain lasketuksi 8 liikettä tunnissa. Äh, en tiedä lähteekö vai ei. Matkaa on kuitenkin tunti per suunta, ja voihan olla että tää mun oma tukala olotila vaikuttaa vauvaankin.
 
Napu kannattaa käydä tarkistamassa et vauvalla on kaikki hyvin, ainakin sillä tavalla saat mielenrauhan.
 
Nyt tuntuu touhut normaaleilta. En lähde hötkyilemään näytille. Mutta kyllä säikäytti tuollainen hiljaiselo! Pyrin koko loppuraskauden olemaan valittamatta vauvan liikkeistä - parempi liian rajut liikkeet kuin liian vähäiset.
 
Täällä tuli koko aamun napakoita potkuja ja kauheeta venyttelyä vasempaan kylkeen. Yritin maata sohvalla vasemmalla kyljellä mutta siitä ei tullut mitään kun oikeen sattu potkut. Oikeella kyljellä pystyin olemaan mutta siinäkin piti venyttää vatsa mahdollisimman pitkäksi että vauvalla oli tilaa rymistellä. Eilen illalla hikka tuntui yllättävän ylhäällä kun yleensä tuntuu ihan alavatsalla ja pelästyin jo onko hän päättänyt kääntyä?! Mutta nyt tuntui kyllä hikkakin taas alhaalla.
Toi on tosi vaikeeta päättää koska lähtee näytille... Viime raskaudessa arposin kans muutamana iltana lähtiskö vai ei... En sit lähtenyt kun kello oli niin paljon ja vauva kuitenkin liikkui vaikkei sitä kymmentä liikettä tunnissa tullutkaan.
Prrrrkele kun venyttelee vatsassa taas! Samaan aikaan vihlasee alapäässä ja ylävatsalla venyttää niin maan perskuleesti. Ihan kuin yrittäis puskea ulos jo ja ponnistaa ylävatsalta vauhtia!
 
Mulla tää tyyppi viettää useinkin hiljaiseloa, mutta sitten yhtäkkiä alkaa aina möyrintä niin en jaksa olla paniikissa koko ajan. Istukka edessä ja kyllä vaikuttaa paljon. Lisäksi tää tosiaan enemmän vaihtelee asentoa kuin potkii.
 
Takaisin
Top