Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No vitsi, kuulostaa hyvälle! Mä sain just tänään saman tutti-neuvon nauvolasta. Että tutilla voi rauhoittaa. Nauvola=neuvola :joyful:.

Sun vauva ei herää kun tutti tippuu nukkuessa pois? Vai pitääkö se sen suussa koko ajan nukkuessaan? Meillä vauva herää ku tutti tippuu, et mä en sillä saa sitä nukkumaan, pitää nappaa pois se ennenku laskee sänkyyn.

Mitä korviketta annatte pullosta?

Mä annoin pojalle tuutia ja sitä luomu korviketta, olisko ollut organic baby tai jotain vastaavaa se nimi.. Ja matkustettiin ihan tosi paljon kun poika oli vauva, niin ulkomailla sai sitten sitä mitä löytyi ja aina kaikki kelpasi.

Terkut 1kk neuvolasta, joo. Oli ihan jees käynti, th oli hyvällä tuulella. Pojalla kasvu jees ja kaikki jees, mut napatyrä on tullu. Ei vaivaa, vielä. Onko muilla vaivoilla? Sen pitäis kadota 1vuoteen mennessä.

Painoo oli tullu 200g/vko, pituutta oli tullu vaan 3,5 cm viidessä vkossa. Höh. Mitata oli 3880(3024) ja 53,5(50).

Saatiin neuvoja yöhulinointiin. Vaunuihin voi laittaa ja heijata jalalla ees-taas ja torkkuu ite tuolilla. Tutin käytöstä, antoi juurikin sellaiset ohjeet kuin olin toiminutkin. Samoin se huudatus, sanoi että vauva voi hakee unta 15minuuttiakin. Kysyi että oonko koittanu antaa huutaa 5min, et miten reagoi? Ilahduin tästä ihan tosi paljon ja sanoin et kerran ja sillo just nukahti. Sanoi, et noin se voi toimii, et meidän vauva on tosi toimelias, hereillä kattelee, kääätelee päätään ja kädet vispaa koko ajan, et voi hyvinkin kestää unen tulo kauan. Jos 20minuutissa en saa rauhottuu mitenkään, ni sitte uudelleen rinnalle ja koko rundi alusta. Ei kyl varmaan tarkottanu et 20min annetaan huutaa, vaan et jos se muutaman min huudatuskaan ei toimi ni sitte alusta koko homma.

Ihan jees, mä tykkään noista minuuttirajoista:grin. Mulla on ollu tiukat rajat jo lapsena :joyful:.

Joo, täti tosiaan suositteli tota tuutia koittaa seuraavaksi. Me päätettiin tää vko jatkaa vielä tolla nan ha -korvikkeella ja jos ei toimi ni sit tuuti.

Esikoisen kanssa mä aina mietin, että mihin ihmeeseen kuola laput oikein on, hän kun ei juurikaan kuolannut, edes silloin kun tuli hampaita mutta jestas tää meidän typy kuolaa, on pitsit ihan läpi märkiä. On siis selvinnyt mihin niitä lappuja tarvitaan.:wacky:
Kuolaako teidän muiden vauvat?

Meil on nyt kaks yötä huudettu klo 5-6 täysiä. Kakistelee ensin sängyssä. Se herää siinä 2-4 syömään ja sen jälkeen tunnun välein. Ihan vituiks menee kaikki yöt. Äijä toi sen ysiltä mulle rinnalle ku nukuin vielä. Vauvalla oli yökkäri-pyökkäri päällä silloin vielä... Se söi molemmat tissit mun vieressä. Sit nukahti. Mä pilkin vieressä. Siirsin sen puol 11 omaan sänkyyn ja goisii vieläkin. Ihan kiva, ni ei tarvi yöllä niin paljon nukkua...

Äijäkin jatkoi unia silloin ysiltä. Ollaan molemmat poikki. Hoidetaan yösyötöt vuorotellen ja sit ku vauva ei nukahda uudelleen, ja jos menee hermot ni toinen tulee hätiin. Käytännössä ollaan pystyssä vähän väliä molemmat.

Oli pakko vittuilla äijälle tosta yökkäristä. Miksi ei ollu päivävaatteet päällä klo 9, vaikka vauva oli heränny jo seiskalta? Kun tultiin nimittäin sairaalasta himaan, ni äijä sanoi mulle et aamu alkaa sitte klo 7! Mä sanoin et vedä v päähäs, alota ite. Eikä oo juurikaan aloitellu... Noi kellonajat se möläyttää ku hänen exä on hoitanu asiat silleen, ni munkin pitäis. Samoin napisee, et mun pitäis mennä klo 22 nukkuu. Selvis sitte et exänsä oli aina tehny niin. Siis täh?? Mä aloin yhtäkkiä ymmärtää tätä touhua ihan eri tavalla. Tajusin myös, et ku äijä puhuu "me", ni se tarkoittaa häntä itseään ja exäänsä, ei suinkaan minua ja häntä. Mihin vittu mä oon sekaantunu...:oops::bored::sorry:
Meil kans saa kilareita illalla ja päivällä kun on yliväsy. Vaunuissa päivällä on nyt nukkunu 2-2,5h mut pitää olla liikkeessä = kilot tippuu mulla. Tällä on nukahtaminen tosi vaikeeta ja herkästi herää jollei kunnon unessa. Väsy minäkin.

Sen verran vielä jänkään vastaan että vaikkakin näyttäis kömpelöltä pitäisi th:n ohjata sinua kannustavasti ja ystävällisesti, ei niin että sulle tulee epäonnistunut olo ja epävarmuus. Tällöin th on todella epäonnistunut työssään jonka pitäis auttaa äitejä ja perheitä!
Syyllistämällä ei rakenneta vaan rikotaan!
Tsemppiä Tähti, olet paras äiti lapsellesi, olit sitten kömpelö otteissasi tai et, ryömitit lastasi kerran tai 20 päivässä:) mitä kkinä teetkin niin teet sen hyvin todennäköisesti vauvasi ja perheesi hyvin voinnin eteen <3

Kiitos JustMom10 :) Sun sanoissa on tosi paljon järkeä. Minusta esimerkiksi tuntui pahalta, kun tiukalla tyylillä sanoi, etten osaa nostaa ja laskea lasta hoitopöydälle, koska 3kk ikäisen päätä ei saa enää tukea... Sanoin ok, mutta mistä voisin sellaisen tietää, kun tähän asti päätä on pitänyt tukea... Nytpä sitten muistan lopun ikää sen asian:wideyed:

Mistä sen oikeasti olisi voinut tietää, vai onko kaikille muille täällä se ihan selvää?:rolleyes::rolleyes: Hetkellisesti tuntui, että taidan vaan olla tyhmä, kun itsestäänselvät asiat on menneet ihan ohi.

Mutta kiitokset lohduttavista sanoista, kyllä tämä tästä:happy:

Esikoisen kanssa mä aina mietin, että mihin ihmeeseen kuola laput oikein on, hän kun ei juurikaan kuolannut, edes silloin kun tuli hampaita mutta jestas tää meidän typy kuolaa, on pitsit ihan läpi märkiä. On siis selvinnyt mihin niitä lappuja tarvitaan.:wacky:

Ei ainakaan täällä :)

Terkut 1kk neuvolasta, joo. Oli ihan jees käynti, th oli hyvällä tuulella. Pojalla kasvu jees ja kaikki jees, mut napatyrä on tullu. Ei vaivaa, vielä. Onko muilla vaivoilla? Sen pitäis kadota 1vuoteen mennessä.

Painoo oli tullu 200g/vko, pituutta oli tullu vaan 3,5 cm viidessä vkossa. Höh. Mitata oli 3880(3024) ja 53,5(50).

Saatiin neuvoja yöhulinointiin. Vaunuihin voi laittaa ja heijata jalalla ees-taas ja torkkuu ite tuolilla. Tutin käytöstä, antoi juurikin sellaiset ohjeet kuin olin toiminutkin. Samoin se huudatus, sanoi että vauva voi hakee unta 15minuuttiakin. Kysyi että oonko koittanu antaa huutaa 5min, et miten reagoi? Ilahduin tästä ihan tosi paljon ja sanoin et kerran ja sillo just nukahti. Sanoi, et noin se voi toimii, et meidän vauva on tosi toimelias, hereillä kattelee, kääätelee päätään ja kädet vispaa koko ajan, et voi hyvinkin kestää unen tulo kauan. Jos 20minuutissa en saa rauhottuu mitenkään, ni sitte uudelleen rinnalle ja koko rundi alusta. Ei kyl varmaan tarkottanu et 20min annetaan huutaa, vaan et jos se muutaman min huudatuskaan ei toimi ni sitte alusta koko homma.

Ihan jees, mä tykkään noista minuuttirajoista:grin. Mulla on ollu tiukat rajat jo lapsena :joyful:.

Meiän pojalla oli myös napatyrä, mutta on nyt painunut sisälle. Ikävältä se napatyrä näyttää, mutta ei ole ilmeisesti vaarallinen. Meiän pojalle tarttis alkaa kehittää jotain viihdykettä tonne lattialle, kun meillä ei ole kuin lelukaari ja sellainen paineltava pallo, josta tulee musiikkia. Äsken poika söi helistintä. Aiemmin päivällä leikki kosteuspyyhepaketin kanssa ja kaikki muovikassit kiinnostaa häntä.

Sirpa40 ja Maria75, onko toi napatyrä sama kuin napasieni? Sellanen oli meidän pojallq mut saatiin hoitamalla pois. Ensin itse desinfiointiaineella ja topsytikulla pesu ja sit sellaista kuivattavaa ainetta. Nla laitto pari kertaa Laapis -nimistä ainrytta ja sillä vasta sitten lopulta lähti.

Meillä vauva kuolaa vaihtelevasti. Leukaa saa olla usein kuivailemassa. En ole käyttänyt noita kuolalappuja kuitenkaan.

Meiän pojalla oli myös napatyrä, mutta on nyt painunut sisälle. Ikävältä se napatyrä näyttää, mutta ei ole ilmeisesti vaarallinen. Meiän pojalle tarttis alkaa kehittää jotain viihdykettä tonne lattialle, kun meillä ei ole kuin lelukaari ja sellainen paineltava pallo, josta tulee musiikkia. Äsken poika söi helistintä. Aiemmin päivällä leikki kosteuspyyhepaketin kanssa ja kaikki muovikassit kiinnostaa häntä.
Ei muuta kuin vaikka kirpparille ettimään erilaisia leluja. Se on nykyään mun ja miehen yks hupailureissuista kun testaillaan lastenleluja kirpparilla :grin:wacky: Me on ostettu FisherPricen leluja tytölle. Löytyy kilpikonna jonka pää tulee esille kun selässä olevat palikat on kaikki painettu alas ja sitten sammakko jonka raajoista tulee eri ääniä kun niitä vetää/pyörittää/painaa. Sammakko ei oo kovin iso joten toivon sen olevan tulevaisuudessa hyvä viihdytyslelu esim automatkoilla.

Kiitos JustMom10 :) Sun sanoissa on tosi paljon järkeä. Minusta esimerkiksi tuntui pahalta, kun tiukalla tyylillä sanoi, etten osaa nostaa ja laskea lasta hoitopöydälle, koska 3kk ikäisen päätä ei saa enää tukea... Sanoin ok, mutta mistä voisin sellaisen tietää, kun tähän asti päätä on pitänyt tukea... Nytpä sitten muistan lopun ikää sen asian:wideyed:

Mistä sen oikeasti olisi voinut tietää, vai onko kaikille muille täällä se ihan selvää?:rolleyes::rolleyes: Hetkellisesti tuntui, että taidan vaan olla tyhmä, kun itsestäänselvät asiat on menneet ihan ohi.

Mutta kiitokset lohduttavista sanoista, kyllä tämä tästä:happy:

Meidän poika on tosi jäntevä mutta kyllä silti tuen selälleenlaskiessa päätä etenkin jos vauva väsynyt ettei retkahda. Ihan normaalia suojeluvaistoa vanhemmalta minusta on tukea tai sanotaanko varmistaa erilaisissa asennoissa. Ainakin jos siltä tuntuu.

Puuttuu kyllä joka asiaan tuo nla -täti. Jatka omalla tyylillä ja intuitiolla. Voihan tietoa hakea vaikka jostain kirjastakin. Mul on mm.sellainen kuin " Vireä vauva".

Meidän poika kohta 1v8kk sanoi ensimmäisen oikean lauseensa "isin iso auto".:)
Olisin toivonut jotain "rakas mamma" tai vastaavaa mutta olihan tuokin jo virstanpylväs meille.

Tähtipölyä :) Sä osaat sitten piristää, meinaan tuolilta tippua joka kerta, sulla on niin hauskat veistelyt :laughing021:laughing005

Ja tiiättekö mitä, mä lakkaan ihan kaiken th valituksen tähän ja piste. Ratkaisu varmasti löytyy.
:hug007

Viime viikkoina on kuolan määrä huomattavasti lisääntynyt. Lisäksi oikein hankaa ja jäystää sormiaan suussa. Onko teillä sitä? Tietty lapset vie usein käsiä myös suuhun, kun alkaa tajuta paremmin niiden olemassaoloa. Mutta mietin, että ei kai vielä hammaskutinoita voi olla?! Esikoiselle puhkes ekat 4-5 kk:n iässä ja sekin oli musta suht varhain.

Meidän poika kohta 1v8kk sanoi ensimmäisen oikean lauseensa "isin iso auto".:)
Olisin toivonut jotain "rakas mamma" tai vastaavaa mutta olihan tuokin jo virstanpylväs meille.
Meillä aikanaan ensimmäinen tai ainakin ensimmäisten "lauseiden" joukossa oli "kakka tuli"... Mutta se on huisia, kun se puhe lähtee liikkeelle! Meillä poitsu oli reilu puolitoista vuotta, kun joulun aikana puhe otti ihan hirveen hyppäyksen ja sen jälkeen on voinut vaan ihmetellä, kuinka nopeasti kehittyy. Ja myös varovainen pitää olla omissa sanoissaan... :grin

Sirpa40 ja Maria75, onko toi napatyrä sama kuin napasieni? Sellanen oli meidän pojallq mut saatiin hoitamalla pois. Ensin itse desinfiointiaineella ja topsytikulla pesu ja sit sellaista kuivattavaa ainetta. Nla laitto pari kertaa Laapis -nimistä ainrytta ja sillä vasta sitten lopulta lähti.

Napatyrässä napa on pullistunut ulospäin.

Kuolaa. :yuck: Saattaa toki olla jo eka hammaskin meillä kohta tulossa, sitä ennen kuolaaminen vissiin lisääntyy.

Muokattu viimeksi:
Meillä on huomenna ikenien tarkastusaika, että saa nähdä onko meillä jo hampaita. Äitiyspakkauksessa oli onneksi hammasharja.

Takaisin