Vauvan kehitys

Tyttö on tänään 7kk ja ensimmäinen hammas tuntuu tänään läpi :)
Eilen otti spurttia konttauksensa kanssa ja kipitteli jo huoneiden välisiä matkoja. En ihmettele jos aikaisessa aloittaa nousemisen tulea vasten kun uteliaisuus tuntuu olevan niin kova ja usein vetää itseään karhuasentoon/joogaamaan. Eilen tutkaili jo eteisen tuolia siihen malliin että tuonne minä tahdon nousta.
 
Poika nousi torstaina seisomaan sitteria vasten ja sen jälkeen on koko ajan yrittänyt uusia paikkoja vetää itsensä ylös jaloilleen tai polvilleen. Tänään yritti ottaa kirjoja kirjahyllystä. Hän yrittää myös kiivetä ihan kaiken yli.
 
Ehkä jo kirjoitinkin, mutta täällä vajaa 7 kk ei istu lattialla vielä tukevasti. Syöttötuolissa jo aika hyvin. Ryöminyt kovaa jo kuukauden päivät. Konttausasentoon menee, muttei vielä etene.
 
Jotenkin tuntuu hassulle et tää likka tulee kohta 7,5kk ja ei edelleenkään varsinaisesti edes ryömi. Muuta ku pakittelee. Ja kääntyy osittain akselinsa ympäri. Ja istuu vain tuettuna. Tuntuu aika rauhalliselle tapaukselle.
Eka alahammas pilkottaa, eikä sekään oo onneks sen koommin vaivannu.
 
Jotenkin tuntuu hassulle et tää likka tulee kohta 7,5kk ja ei edelleenkään varsinaisesti edes ryömi. Muuta ku pakittelee. Ja kääntyy osittain akselinsa ympäri. Ja istuu vain tuettuna. Tuntuu aika rauhalliselle tapaukselle.
Eka alahammas pilkottaa, eikä sekään oo onneks sen koommin vaivannu.
Sama täällä! Tai siis hampaat on varmaan kaikki suussa ennenkuin poju oppii ryömimään. Nyt mennään hampaassa nro 7. Kahdeksas tekee tuloaan. Äiti lähtee kohta lataamoon.
 
Just esikoisen (2v 10kk) kuivaksi "saaneena" en aio kuopuksen kanssa stressata pottailusta. Siis toki voidaan tutustua pottaan, mutta en oleta varhaisen tutustumisen nopeuttavan kuivaksi oppimista. Herkkyyskausi tulee, kun tulee. Esikoisen kohdalla eka herkkyyskausi missattiin hänen ollessa 1,5v mun raskauspahoinvoinnin takia. Nyt tuli uusi mahdollisuus, ja käytännössä yökuivakin alle kahdessa viikossa.

Me hommattiin sellanen tarakkaistuin esikoisen ollessa 9kk (se tais olla istuimessakin minimi suositusikäraja). Ja kivasti meni pyöräilyt. Nytkin haaveilen, että pääsis pian kuopuksen kanssa kokeilemaan, mutta odotan siihen, että istuminen on vakaata eli osaa itse nousta istumaan.
 
Meillä aloitettiin potalla käyttämään 6kk täytyttyä. Alusta asti on käytetty jokaisen aterian jälkeen ja tyttö viihtyy potalla kun aina loruillaan ja höpötellään siinä mukavia. Kakka tuli joka tapauksessa heti ruuan jälkeen tai jopa sen aikana niin eipä oo ollu iso homma viedä tyttö potalle ruokailun päätteeks. Eikä oo juurikaan pyllyssä pesemistä :) Heti lähti sujumaan kakan osalta. Nyt reilua kuukautta myöhemmin lähes kaikki kakat tulee pottaan. Silloin tällöin hätä on niin kova että ehtii tulla pikkuinen kakka jo vaippaan ja loput sitten pottaan, näin käy muutaman päivän välein. Tietysti on niitäkin päiviä välillä kun potalla ei malttaisi istua kun kaikki muu kiinnostaa enemmän ja silloin kakatkin päätyy vaippaan.

Tuntuu että tyttö osaa pidättää hetkisen aikaa silloin kun tietää pääsevänsä potalle pian. Me iloitaan kuitenkin kaikista kakoista, myös vaippaan tulevista ettei liiaksi ala vielä pidätellä. Pottatuotoksista kehutaan vaan erityisen paljon. Jos vauva ei viihdy potalla niin ei olla koskaan pakotettu vaan sitten on kokeiltu vähän myöhemmin uudestaan. Kakattuaan tyttö aina alkaa kurkkia pottaan :D me ollaan myös käytetty omaa viittomaa tytön kakatessa, jos sen aikanaan oppis yhdistämään kakkahädän viestimiseen. Pissa tulee pottaan satunnaisesti, todennäköisemmin jos vie tytön potalle suoraa tissiltä mutta tässä oon ollut laiska. Mummilan pottaan tulee jostain syystä joka kerta pissa. Meillä on Babybjörn smart. Haluttiin siro ja kaksiosainen. Ja mietin etukäteen ettei sitä selkänojaa tarvis kun joka tapauksessa täytyy tukee vauvaa aluksi ja myöhemmin se olis vaan tiellä. On ollut tosi toimiva malli meillä.

Niin ja ei meillä oo mitään kiirettä kuivaksiopettelun suhteen. Musta on vaan kivempi sekä vauvalle että vaipanvaihtajille että kakat pääsee pottaan eikä liimaudu pyllyyn... eikä sitten se herkkyyskausi pääse livahtamaan ohi niin helposti. Lisäks pottahetkistä on tullut mukava lisä meidän perheen arkirutiineihin kun hassutellaan vauvan kanssa potalla. Ja tuntuu että oon paremmin perillä vauvan vatsan toiminnastakin.
 
Meillä esikoisella pottailu aloitettiin myös puolen vuoden tienoilla, kun oppi istumaan. Tuolloin tykkäisi käydä potalla ja kakat tuli aina pottaan ja usein myös pissat. Sitten yksivuotiaana tulikin stoppi ja potalla istuminen ei enää kiinnostanut. Otettiin taukoa pottailuun. Nyt keväällä jäi sekä yö että päivä vaippa pois kerrasta pojan ollessa 2v 4kk. Ainoastaan ekana päivänä tuli pissavahinkoja, olis varmaan ollut valmis jättämään vaipat siis jo aiemminkin... Niin, ja meillä ikean potta! Hyväksi havaittu :)
 
Joo voi potta!! Esikoinen aloitti pottailun ekan kerran 6kk iässä lähinnä ilmakylpytarpeen takia. Menikin hienosti ja pari kuukautta pottaan tuli lähes kaikki kakat. Sitten yhtäkkiä tulikin stoppi ja sitten syntyi vauva jne jne jne. Otin esikoiselle potan uudelleen aktiiviseen kokeiluun kun hän oli jotain 1v4kk. Parin kuukauden aikana sain pottaan kerran kakat ja ehkä kolmesti pissat. Poika kyllä istui potalla mielellään, mutta oikein odotti vaipan päälle ennen kuin teki mitään. Lopulta pidin häntä ilman vaippaa ja yritin siirtää potalle kun alkaa kakkaamaan. Mutta siitäpä tulikin paniikki. Kakkapaniikista olen lukenut ja siitä voi tulla tosi pitkäaikaisia harmeja. Laitettiin potta siis pois hetkeksi. Nyt poika 1v7kk eikä mitään herkkyyskauteen viittaavaakaan ole nähtävillä. Tämän vauvelin kanssa en siis vielä edes mieti. Huomasin turhautuvani ja stressaavani ihan liikaa asiasta.
 
Meillä esikoisella käytössä kanssa baby björnin potta. Siin on se selkänoja kans. Ollaan tykästynyt siitä ku lapsi saa siinä kunnon istuma-asennon ja tosiaan ku on kaksi osainen ni saa helpommin sen puhdistettua.
 
Tyttö nousi tänään yhtäkkiä tukee vasten seisomaan. Pitkään on jo jumppaillut jalkojaan monin tavoin ja noussut polvillaan pystyyn tukee vasten joten en sikäli ihmettele. Mut onkos tässä nyt joku juttu että koska saa antaa vauvan seistä? Siis millaiset valmiudet seisoskelu edellyttää? Tietysti kun kerran nousi itse seisomaan niin kai sillä aika hyvät valmiudet täytyy olla. Kunhan varmistelen kun sen istumisen kanssa oli niin tarkkaa se ettei saanut antaa istua vaikka vauva olis halunnut jos ei selkä ollut suora jne. Täytyy vissiin ainakin laskea se pinniksen pohja alimmalle tasolle...

Onko muuten muilla käynyt selkeesti niin että kun vauva on lähtenyt enemmän liikkumaan niin ruokaa on uponnut samantien roimasti enemmän? Meidän typy alkoi heti konttaamaan opittuaan syömään kiinteitä tuplamäärän aikaisempaan verrattuna ja maitookin hörppii paljon paljon pidempään. Tississä sais olla joku mittari että paljonko maitoo kuluu. Ois vaan mielenkiintoista vaikka eihän sillä väliä oo. Mies vaan kauhistelee niitä sosemääriä mitä kauhon vauvan kippoon mut kaikki menee ja silti monesti jää tunne että oliskohan syönyt enemmänkin jos olis antanut. Oon sit imettänyt päälle niin eiköhän sillä yhdistelmällä jo täyteen tuu. Nykyään tyttö lopettaa imemisen päättäväisesti kun on valmis, helppoo kun ei tarvi jäädä enää arvailemaan että ottaiskohan vielä lisää. Muutenkin tahtoa ja päättäväisyyttä alkaa löytyä.
 
Minivöö ei tarvii jarrutella seisomisen kanssa. Sillon on valmis, kun itse nousee seisomaan. :wink Meidän hurjimus yritti seisaalleen päästä, mutta taidot ei riittänyt (ja onneksi jätti treenailun siihen vielä). Sängynpohja kuitenkin laskettiin, jos joskus päikkärien jälkeen päättääkin taas treenata ja onnistuu ja sitten onkin jo kipsahtanut laidan yli...

Meillä sillon ryömimään oppiessa selkeesti lisääntyi ruokahalu ja soseita uppos yhtäkkiä. Eikö jokin "sanonta" ole, että liikkumaan oppiva vauva voi syödä samanverran kuin isänsä ja enemänkin...?
 
Tääkin hurja typy kiipesi tänään mun jalkoja pitkin pystyyn, sit putosi pyllylleen ja eiku uus yritys :D
Ikää 7,5kk
Eihän tässä kohta pysy perässä!
Ikävä vaan kun tyttö sai minulta ja isältään inhottavan flunssan. Mulla ollut kolmatta viikkoa jo, tytöllä alkoi maanantaina. Ihan älyttömästi tulee räkää, yskii, ääni lähtee, lämpöä on eikä ruoka maistu sen vähänkään vertaa mitä ennen. :sad001
 
Täällä on harjoteltu kovasti konttaus asentoa :) toisaalta oon ihan tyytyväinen et likalla ei oo mitään kiirettä minnekään, mut toisaalta se on kyllä ihan kiva seurata sen kehitystä.

Ja täällä kanssa typy saanu isoveikaltaan ainakin nuhan.. saas nähä miten ens yö menee. Ainakin illasta on ollu itkunen ja lääkettä on kyllä saanu.
 
Tyttö 8kk meni ekan kerran itse istumaan! Vähän vahingolta se näytti ja ei mitenkään selkä suorana istunut, mutta ehkä tää tästä alkaa sujumaan. Syöttötuolissa ollaan vihdoin voitu syömiset tehdä parin viikon ajan. Lisäksi tyttö ryömii ja heiluttelee itseään konttausasennossa.
 
Takaisin
Top