Vauvan kehitys

Meidän tytöllä on kaks hammasta ja niin järjettömän teräviä! Eli purtu on eikä todellakaan oo jääny kertaan... tänäänkin kaks kertaa puraisi ja toisella kerralla oikeen karjaisin mitä tyttö säikähti niin että alahuuli käänty hetkeks väärin päin. Lähes joka päivä puraisee mut useimmiten "vaan" ikenillä. Jos osuu hampaalla nänniin niin kyllä tulee mammalta vedet silmistä ja sattuu piiiitkään. Verta ei oo vielä tullut kertaakaan. En oo oikeen osannu tehdä asialle mitään muuta kun ottaa tytön rinnalta heti pois ja joskus jo siinä vaiheessa kun huomaan että nälkä on ohi ja alkaa nännillä leikkiminen kiinnostaa.
 
Huhhei, voi kyllä vähän sattua! Mua vaan niin pelottaa että imetys loppuu pian hampaiden tulon jälkeen, parilla läheisellä näin aikoinaan käynyt, kun järsiminen ei ole jäänyt muutamaan kertaan..
 
Täällä siis kaksi alahammasta ja välillä kutittaa jossain päin suuta tulevat. Pari kertaa on puraissut noina kutinapäivinä. Vaistomaisesti sen verran kovaa huudahtanut olen, että vauva säikähtänyt itkuun. Esikoisella puraisujen laskemiseen riittää sormet koko hammastuotannon ajalle, mikä minusta ei paljoa ja imetys jatkui suunnitelman mukaan.
 
Hui. Mua on nyt purtu kaksi kertaa unien aikana. Ei voi vauvaa syyttää.

Poika vääntää itseään vähän väliä mahalleen sitten tuskastuu ja alkaa itkeä. Koska mahtaa tajuta että se voi olla ihan kiva asento?! Tän voiko nyt harjoitellut ja vahingossa mennyt myös mahalta selälleen.
 
Mies on pari kertaa valitellut kun vauva on purrut sitä sormeen. On kuulemma sattunut. :D Voi raukkaa.
 
Vauvat oppii yleensä hyvin nopeasti ettei saa purra. Täällä ei ole hampaita, mutta ikenet pullottaa ja joskus naukkaa nännistä kiinni ja kyllä se sattuu.
 
Naksutellaan kielellä ja nautitaan kun tehdään sitä yhdessä. Äidin toisesta nännistä on kiva vääntää kun syödään toisesta. :/ ..mahalleen menee koko aika lattialla vaikka just oisin tuskaisen lapsen kääntänyt ympäri. Toivottavasti oppii pian joko liikkumaan tai kääntymään selälleen.
 
Täällä noustaan jo kontilleen useammin ku pari satunnaista kertaa. Ei mene kauan ku alkaa konttaamaan :D Vielä ku pää vaan pysyisi mukana, meinaa olla viel liian painava pysyäkseen ylhäällä konttausasennossa.
 
Täällä ei oo hampeja näkynyt, vaikka puruleluja yms on jyystetty kyllä jo yli kuukausi.. Varpaat löysivät suuhun jo aikaa sitten 4-5kk oli pahin vaihe. Nyt sitten nitkuttaa kyljellään ollessaan isovarvasta ikeniin :smiley-bounce015 Meillä käännytty ite masulle jo 5kk päivästä lähtien, viihtyy jonkun aikaa kyllä mutta hirveä nitinä kun ei pääse selälleen itse. Selällään puolestaan ei huvita olla ollenkaan.

Onko täällä muita kellä alkanut jo varaamaan jaloille hyvissä ajoin? Meillä siis typy haluaa enimmäkseen vain seistä ja tehdä kyykkyhyppyjä (mikä onkin tosi mukava kun siinä on melkoisen kiinni jompi kumpi vanhemmista). Meillä kirjattiin jo 5kk neuvolassa että varaa jaloilleen... Ite huolin aluksi ettei jalkoihin tule mitään kehityshäikkää kun nyt jo seisoo, mutta kai tuo tietää itse parhaiten? Typy on ollut kovin jäntevä jo pitkään muutenkin, ollaan myös siirrytty jo syöttötuoliin ja rattaisiin istumaan.. ne toki saa makuuasentoon luonnollisesti.

Typy on nukkunut suht hyvin 3kk iästä lähtien yöt, ilman yösyöttöjä. Mutta nyt viimeinen vko lähtenyt meneen huonosti. Tekisikö hampaat oloa tuskallseksi, tai sitten tämä mahdollinen liikkellelähtö (nostelee pyllyä mahalla ollessaan) tai joku, yöt tooooooodella levottomia, ja ihan itkuun asti mennyt, jouduttiin jopa nukkumaan vierekkäin pari yötä, että sai rauhoittumaan. (Meillä ei olla koskaan nukuttu vieretysten vaan typy ollut omassa kehdossa alusta saakka.
 
Miksi hemmetissä on käännyttävä vatsalleen jos ei vatsallaan halua olla?! Koko ajan saa olla kääntämässä takaisin selälleen kun ei tuota vinkumista jaksa kuunnella. Ja se vinkuminen kyllä muuttuu huudoksikin. Milloin tuo oppii kääntymään myös toiseen suuntaan?!
 
Miksi hemmetissä on käännyttävä vatsalleen jos ei vatsallaan halua olla?! Koko ajan saa olla kääntämässä takaisin selälleen kun ei tuota vinkumista jaksa kuunnella. Ja se vinkuminen kyllä muuttuu huudoksikin. Milloin tuo oppii kääntymään myös toiseen suuntaan?!
Meillä oli kuukausi väliä mutta kai tuo yksilöllistä on. Ja rasittava vaihe vauvan elämässä. :) Meillä käännytään kyllä päivällä mihin suuntaan vaan mutta yöllä ei sitten jaksakkaan ja mamma saa pomppia ylös aika monta kertaa.
Täällä ei ole vieläkään merkkejä ryömimisestä. Huitoo vain vatsallaan kaikki raajat ylhäällä. :)
Itse olen kuulemma lähtenyt suoraan kävelemään, taitaa poika seurata äitinsä jalanjälkiä.
Olen ollut huolissani, kun kaikkien muiden vauvat tuntuu jo juoksevan ja tämä vain räpiköi. Toisaalta meillä osataan jo juoda itse nokkamukista. :)
 
Yöllä unissaan kääntyy hienosti mahalta selälleen. Päivällä räpiköi.. Hampaita tehdään nyt ylös.
 
Tämäkin vetää ryömimisen ja konttauksen välimuotoa eteen taakse ja ympäri. Tyyli vapaa kunhan liikkeelle pääsee :D ei onneksi vielä liiku kuin max metrin suuntaansa mutta kunhan tekniikka on hiottu niin en varmaati perässä pysy :eek:
Viime yönä veti konttausharjoituksia sängyssään ja tämä mami on aika väsy kun vähän väliä yritin asettaa sitä aloilleen takas nukkumaan.
 
Meillä ei yöllä tartte kääntää ainakaan vielä. Jos nukahtaa illalla vatsalleen niin käännän selälleen ennen kuin menen itse nukkumaan.

Ja Kirpsu, ei ole täälläkään liikkeelle lähdetty, mutta nokkamukista tämäkin juo hienosti itse!
 
Meillä on tuo poika hirmuinen menijä. Ryömii huoneesta toiseen (esim äidin perässä vessaan :)) ja tekee konttausharjoitusliikkeitä vähän väliä. Osaa myös nousta polvilleen ja siitä suorille jaloille ja käsille sängyssä mun vatsasta tukea ottaen. Aika hurja tapaus, pysyy seisomassakin vähän aikaa ilman että tarvii kannatella, jos on joku taso edessä minkä päälle laittaa kädet. Kotia pitäis laittaa turvallisemmaksi kyllä piakkoin.
 
Mutta ei juo nokkiksesta :P Kiinteiden aloittamisen jälkeen nyt vettä välillä annettu tuttipullosta, mutta sitä enemmänkin pureskelee...varmaan kun ei ole tuttu tissi :D
 
Meilläkin on vasta opittu kääntymään vatsalleen sujuvasti :D Tää on niin erilainen tapaus kuin isoveljensä. Isoveli samanikäisenä alkoi kävellä tukea vasten, mutta tällä ei tunnu olevan mikään kiire mihinkään! Hyvä näin :)
 
Hannah, teillähän on ihan menevä tapaus!:joyful:

Ja hei yökonttailijat. Ootteko miettiny unipussia? Meillä likka nukkuu siinä Pal rauhallisemmin ku pelkästään peiton kanssa. Siin on kuitenkin himppu vaikeempi liikkua. Kääntyilemään pääsee mut vähän rauhallisempi elämä muutoin.

Meillä on ihan tuurista kiinni pääseekö typy mahalta selälleen, yleensä ei. Ja sekös kitisyttää:shifty:. Jalkoja on alkanu laittaa vatsallaan ollessa mahan alle ja siihen jää ihmettelemään, eli kiirettä ei oo minnekkään:happy3
 
Takaisin
Top