Painonnousu ja painonhallinta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tomu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tänään 24+0 ja painoa tullut vajaa 6kg. Tuntuu paljolta, mutta tulee mitä tulee kun syömiset suht järkevät kumminkin. BMI oli aluksi 20.

Onko normaalia jos paino tippuu viikossa melkein kilon ? 69.7 oli viime lauantaina ja nyt tänään 69?? Rakenneultrassa tiistaina painoarvio oli 410gr ja viikkoja oli silloin 21+2,eli ihan ok painonen. Nyt 21+5 ja painoa n. 4kg tullu itelle lisää . Siitä lähtien ku alko kattoon mitä syö ni tuntuu tosi vaikeelta saada tota painoa

Paino vaihtelee monella kilon molemmin puolin ja enemmänki vuorokauden ajan mukaan. Ja ett miten on syöny ja käyny vessassa. En nyt heti ite huolestuis :)
Näin viime yönä kauheeta painajaista ett paino oli noussu neuvolassa jonku 8kg kuukaudessa ja valehtelin vielä sen vaakalukeman neuvolantädille :'D En oo käyny ollenkaa vaa'alla kotona nii taitaa jännittää jo ens vkon punnitus.

Rv 20+2 ja +6kg. Melko hyvin olen "aikataulussa", kun jostain luin että kaksosten kohdalla puoliväliin mennessä tulisi kertyä normaalipainoiselle noin seitsemän kiloa :D.

Mulla tullut nyt 10 kg ja suurin osa kuluneen parin kuukauden aikana. Nyt täytyy vähän lisätä liikettä ja katsoa mitä suuhunsa pistää. Ihan jo näiden kipujen takia (jotka vain pahenee istumalla) ja järkyttävän närästyksen, josta olen tällä viikolla kärsinyt.

24+0 ja + 8kg.Todella hoikka olen ollut ennen raskautta, eikä terkallakaan ollut mitään negatiivista sanottavaa. Toki nyt alkaa tuntua kropassa tuo maha ja yhtäkkiset lisäkilot, en jaksa ihan yhtä pitkää lenkkiä enää vetää ja selkä kipuilee jo.

Tänään neuvolassa mitattuna 5kg tullut ja nyt 23+2. Kotona en viitsi punnita kun näyttää eriä kun neuvolassa. Mennään sitten heidän vaa'an mukaan. Viime raskaudessa oli tässä ajassa tullut 6,5kg et nyt on onneksi vähän maltillisempaa.

Miul tulee huomenna 25 viikkoo täyteen ja paino on noussu 7,4 kg.

Toinen mummi tuossa toissapäivänä mainitsi että "et sinä liian laiha ainakaan ole, näyttää jo normaalilta lihavuudelta... minustahan ei huomannut ollenkaan että olen raskaana. Ai kappas, onkos sinulla toinen tissi pienempi? No sehän saattaa silti antaa enemmän maitoa kun tuo isompi"
Huoh... miul oli paksu villapaita päällä että en ny tiedä miten hyvin kokoeroa huomaa kun ei sitä huomaa juuri ilman rihman kiertämääkään... no juu. Tuo toinen mummi on tottunu möläyttelee kaiken just niinku ajattelee. En oo hirveen paljoo tekemisissä.

Mun painonnousu ollut nyt 3 kg. Mutta tiedän että tulee nousemaan vielä monta kiloa ja kesällä kerääntyy viimeistään nesteitä.

Mullekin on nyt 25+0 mennessä tullut 7,5 kg lisää (hih, ja mullakin mummu kommentoi valtavaa mahaa ). Ilmeisesti nousu on ollut ihan normaalin rajoissa mutta ootan jännityksellä kuinka paljon tuo paino vielä loppuraskaudessa nousee ja miltä liikkuminen kaikkien niiden kilojen kanssa oikein tuntuu.

Mie en ainakaa tunne olevani yhtään painavampi ku ennen ja kaikki omat vaatteet mahtuu, paitsi farkut mahan kohdalta. Muuten en tiiä mihin paino on menny ku ei se muillekaan kuulemma näy. (Paitsi mummille ja anopille mut en välitä niistä)

Mulla paino noussut 3,5kg mutta ei tarvis neuvolan mukaan nousta paljon kun oli vähän ylimääräistä alunperin eli saa nähdä mihin lukemiin sitten päätyy :P

Mää meen miinuksella kuutisen kiloa. Mutta nyt painon putoaminen on jo minimaalista ollut pidempään. Eli on alkanut tasaantumaan. Kovasti kehuvat hyvästä painonhallinnasta polilla, kun ruokavaliolla on tämä vaikutus ollut. Painoa on tosiaan PALJON. Viikkoja nyt 27+2.

Mulla on nyt kotivaa'an mukaan tullut 3.5 kg. Viikot 26+1. Varmaan ihan hyvä määrä, tästä se varmaan kyllä vaan kiihtyy nopeestikin

Miulle on tullu jo 8kg, tai mittasin kun oli 24+0. Nyt pari päivää päälle. :meh: Ahistaa kauheesti kyllä tuo nousu, vaikka neuvolassa sanottiin että saa tulla vaikka 16kg. Ei kyllä mahdu normaalit omat vaatteet mitenkään päälle, kyllä on kankku levinnyt vaikka tissitkin on kasvanu varmaan kolme kuppikokoa.:wideyed: Pitäis nyt vaan ajatella että kun elää terveellisesti eikä liikoja herkuttele, niin ei sille oikein ite muuta mahda. Ja että siinä imetyksessä tarviaa tätäkin rasvaa mikä nyt huolella tuntuu kerääntyvän :) Mie käyn 2krt viikossa jumpassa, 3-4 krt salilla ja päivittäin lisäks lenkillä. Että nousee se vaikka liikkuukin.

Hormonit sen kuitenki tuntuu määräävän et sitä rasvaa vaan kertyy. Koska tarviihan sitä olla sit tosiaan imetyksessä. Ite ainaki tänään kattelin et eka tippa maitoo herahti, ja tuntuu rasvasta olevan, ihan ku sulaa voita. Iteki liikun ja syön terveellisesti, en juurikaan herkuttele ja kalorimäärät ei oo kasvanu odotusaikana yhtään, ja silti painoo vaan tulee. Kavereilla on tullu raskausaikana 3-23 kiloo (eli ihan kaikkee siltä ja väliltä on kavereilla tullu), kaikki tuntuu olevan normaalia neuvoloiden mukaan.

Täällä on tullut 9 kg ja nyt ois viikkoja kasassa 23+4.
Saas nähdä paljon koko raskaudessa kertyy ku nyt jo nuin paljon.
Pitäs rajoittaa tuota herkuttelua ku muuten syön tosi terveellisesti mutta nyt varmaa kuukauden ajan on himottanut kaikki makea aivan älyttömästi :(

Mäkin voisin vaikka elää suklaalla tällä hetkellä, kokoajan hirveä himo, samanlainen kun sillon kun vielä vuosi sitten tupakoi :D Mulla tullut nyt n. 8kg, ja viimeksi jo kun painoa oli tullut 600g/vk (neuvolatädin mielestä saa tulla max 500g/vk) niin tuli noottia vaikka oma paino heitteli jo ennen raskautta 1-2kg ihan parin päivän sisään. Noh, oon aina (ennen tätä) ollut melko hoikka joten yritän nyt olla stressaamatta painonousua liikaa. Pitäisi vaan jotenkin tämä suklaanhimo saada paremmin kuriin, vaikka aika hyvin olen sen syönnin rajoittanutkin viikonloppuihin. :P

Mulla painoa on tullut +/- 0kg. Edellisestä raskaudesta, tai oikeestaan imetysajasta painoa jäi 4kg. Raskauksilla on väliä 9kk, et en kerennyt sitä tiputtaa vielä pois.
Raskauden alussa ruuan etomisen vuoksi laihduin sen 4kg, mikä on nyt tullut pikkuhiljaa takaisin. Eli olen nyt samassa painossa kuin raskaustestiä tehdessäni. Jännä homma et näillä viikoilla 24+0 olen saman painoinen kuin samaan aikaan ekaa odottaessani. Eli samalla kaavalla uskoisin tämän menevän loppuun asti(ekassa tuli painoa sen 8kg, josta synnärille jäi 4kg) Saas nähdä paljon kesä vaikuttaa, etenkin jos vikoille viikoille tulee joku superhelle.
Eli aloituspaino oli 74kg, siitä laski 70kg ja nyt taas sen 74kg.(pituutta on sen 168cm)
Olipas sekava selitys :grin

Edit. Ja olen vartalomalliltani sellainen persevä. Eli vyötärö löytyy mut sit rasva kertyy herkästi reisiin ja persuuksiin. Syön terveellisesti eikä oikeastaan makeanhimoa ole. Nyt on pari kertaa tehnyt mieli niitä vanhoja omenaremmejä, mut niitä ei taida mistään enää saada. Sit kun raskaus on ohi, jatkan pientä laihdutuskuuriani. Tavoitepaino ois sellainen 65kg

Muokattu viimeksi:
Mää meen miinuksella kuutisen kiloa. Mutta nyt painon putoaminen on jo minimaalista ollut pidempään. Eli on alkanut tasaantumaan. Kovasti kehuvat hyvästä painonhallinnasta polilla, kun ruokavaliolla on tämä vaikutus ollut. Painoa on tosiaan PALJON. Viikkoja nyt 27+2.
Mä oon kyl niin kateellinen..... :)
Mullakin lähtöpainoa jo ihan riittävästi ja eikä sitä olis tarvinnut juurikaan tulla.... Kuitenkin jo nyt +9kg!!! :( Mulla on joka raskaudesta tullu reilusti, ekasta pomppas 25kg, toisesta ja kolmannesta n 17kg. Raskauskilot on kyl lähteny tosi helposti... Kakkosesta olin lähtöpainossa 2vk synnytyksestä.
Nyt olin jo ennen tätä neljättä onneksi tiputtanut kahden vuoden aikana 18kg.

Nooh katotaan mikä vaikutus tiukennetulla radiruokavaliolla on tähän painoon.. Jos jäis tähän ni olis kyl tosi hienoa, mut epäilen.....
Tänään meen hakemaan ohjeet ja mittarin kotiin!

Takaisin