Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Allergioihin erikoistuneella lääkärillä on se uusin tieto ja varmasti paremmin tietää asioista kun tk-lääkäri. Ja kyllä, neuvolassa ja tk:ssa eivät ole välttämättä ajantasalla ja sieltä voi saada vanhaa tietoa! Monesti keskustellessa neuvolassa täti puhellu muodossa: "minusta tuntuu...", seuraavalle kerralle selvittänyt asian ja todennut, että omat mutuilut meni pieleen. Se on mun mielestä hämmästyttävää ja jopa pelottavaa, että saa itse selvitellä omat ja lastensa asiat ja vaikka itkien vaatii hoitoa/tutkimuksia niin ei. Onneks on säästössä sen verran, että yksityiselle pääsee tarvittaessa.

Omalle kohdalle sattunut niin paskoja lääkäreitä tk:ssa ja työterveydessä, että usko menny joidenkin ammattitaitoon. Ja kyllä, nykyään voi olettaa jokaisen osaavan lukea suositukset ruokailuun ja laskea paljonko tarvitsee syödä. Tokihan Suomessa yritetään rajoittaa yksilön vapautta tehdä omia päätöksiä, sekä vastuuta omasta terveydestä ei tarvitse ottaa... Mutta tuo nyt ei aiheeseen välttämättä taas mitenkään liity, mut kyllä mua ottaa päähän se tiedonpuute ja välinpitämättömyys mitä on useamman kerran osakseen saanut.

Mäkään en ois koko vanhempainpäivärahaa muistanu ellei ois mainittu jälkitarkastuksessa, että tässä tämä todistus Kelalle.. Hakemus mulla oli jo raskausaikana tehtynä ja päätöskin ihan v.rahakauden loppuun. Pitäisikin käydä tarkistamassa, että onko ees vastaanotettu koko lippulappunen..

Elokuussa sit tipahtaa kotihoidontuelle... Jännä ku ollaan nyt niin köyhiä, että saadaan asumistukea, mut silti niin rikkaita, et ei täyttä hoitolisää saa o.O Pitäs varmaan sit viimeistään katella tota veroprossaa kohdilleen...

Angelique suosittelen et marssit kelan toimistoon asiaa selvittämään! Eihän se nyt niin voi mennä et sit PA monta kk:/
Mä tein taannoin kotihoidon hakemuksen nousta 3 muusta muksusta ja tuli pumerangina takas et ei heru mitään kun meidän tulot on "liian isot"... Jotenkin kumma et rahat ei riitä ja eletään kädestä suuhun...
En käsitä tätäkään kun ei noi muut mukulat minneen hoitoon oo menny vaan ihan kotona meidän kans, äh ihme kela!

Hoitorahan saa kyllä jos lapset eivät ole päivähoidossa, hoitolisä taas on tulosidonnainen. Jos saa muuta etuutta samaan aikaan, menee kotihoidontuki lisäprossalla. Että kannattaa varmaan ottaa yhteyttä Kelaan ja kysellä sieltä. Ellei sit netistä löydy vastausta, että miks muka ei kotihoidontukea maksettas.

Eiku joo, jos saa niin hyvää äitiys-/vanhempainpäivärahaa, niin sillon ei kotihoidontukea makseta.. Ihme juttu tosiaan o.O

Helmikuu ja saa pennuille kuravaatteita kaivaa kaapeista :mad: Pitäs talvi olla parhaimmillaan, mut ei... :sad001 Näinköhän jää hiihtäminen tältäkin talvelta.. Tossa just naureskeltiin eilen ku säätiedotusta katottiin, et melkeen sama ku juhannuksena :D

Yöh, nyt on sokeriliemi juotu ja parin tunnin odotus edessä. On se vaan niin makeeta, ihan kurkussa poltteli.

Poika nukkui yöllä 6h! Minä pompin kurkkimaan, että herääkö, herääkö, mutta ähisi vain unissaan. Väänsi sitten kakat ja siitä puolen tunnin päästä heräsin siihen, että se siellä ähisteli hereillä ja maiskutti. Ei siis edes herännyt itkien, niinkuin normaalisti. Söi reilusti, molemmista kivikovista rinnoista ja nukahti uudestaan. Mukavahan tuo oli jättää nukkuvana ja tyytyväisenä mummon hoitoon.

Warheart mä saan 900€ vanhempain päivärahaa, onko se nyt niin hyvä... Pitääpä soitella kelaan ja kysästä :)
Meilläkin kurat jo käytössä jo pidemmän aikaa :D hienot on laskiais kelit...

Kelan sivullahan on laskuri, että jos käyt siellä äippä laskemassa? Ja on tosiaan mahtava laskiaiskeli! Onneks sunnuntaina jo käytiin mäet laskemassa ja leivottiin pullat...

Missä vaiheessa sitä kodinhoidontukea pitää sit hakea?ja onko se iha kotihoito nimellä kelan sivuilla??

Juu soittelen kelaan ja niinhän se sit on et on liian hyvät etuudet mulla ja se hoitoraha on jotenkin yhteen sovitettu vanhempainpäivärahan kans... Sekavaa:/

Jemina puoltavuotta aiemmin voit hakee kotihoidontukea, tai näin se ainakin äsken mulle sano... Kesällä siis uutta hakemusta menemään...ja ihan kotihoidontuki nimellä on kelan sivuilla:)

Ja taas tämä palsta pelasti mut. Mä oon ihan unohtanut toimittaa sen jälkitarkastustodistuksen Kelaan... Onneksi tuli täällä puheeksi, kiitos :)

Yhtään ei tekisi mieli nousta sängystä kun sade hakkaa ikkunalautaan :( talvi parhaimmillaan ja ketut.. No voipi ainakin siivota sisällä hyvillä mielin kun pappi tulee tänään juttelemaan ristiäisistä..

Voi perhanan perhanan perhana!!!! Mä sain aivan niinku yhtäkkiä ahaa-elämyksen kun lähdin sitä verokorttia säätämään,että helevetti, mulla on kokonaan hakematta se saakelin vanhempainpäiväraha ja lähettämättä se saakelin jälkitarkastuslappu... !!!
No siellähän heti kelan sivuilla todettiin,että kelapa hyvin pitkälti evää nyt nää tuet jollei ole todella hyvää syytä sille,että miksi hakemus on myöhässä...
Mää sinne vollotin,että mä en yhtään tajunnu.Että se on myöhässä...
Onko kellään tietoa, voiko ne silti maksaa vaikka sillee,että jää yks kuukausi vaan pois, vai oonko mä ilman rahaa nyt sitte siihen saakka kunnes alkais hoitoraha? :O Jumaliste, neljä lasta ennestään, enkä ikinä ole tehny mitään tällasta... hiton hitto!!!!
miten kiire sillä jälkitarkastus-lausunnolla on? Mulla tarkastus vasta 25.2. kysyy ensikertlainen...:confused:

Kelan sivuilla luki, että 5-12 viikkoa synnytyksestä ois jälkitarkastus, niin oisko se todistus toimitettava tuossa ajassa? Ja vanhempainpäivärahaa pitäs hakea viimeistään kuukautta ennen vanhempainrahakauden alkamista.

Solavi, mä taas näen asian samalla lailla kuin lääkärisi. Mun ajatusten mukaan (ei mitään tutkimustietoa asiasta) äidinmaito on lapselle turvallinen ravinnonlähde, mitä kautta siedättyy uusille aineille pieninä määrinä. Jotenki aattelen että koska masu on vasta kehittymässä, niin siten se saa sit kehittymisimpulsseja ja tottuu pikkuhiljaa elämään.

Silti koitin hetken maidotonta, kun maitoallergia kuitenkin aika yleistä ja itse en ennen raskautta maitoa myöskään oikein sietänyt. Mutta jos oireet olisivat ihan jatkuvat ja valtavat, lähtisin allergiologin pakeille kuten sinä. Meillä eilen ihan kamala itkupäivä, mutta tänään poika taas nukkui päikkärit :) eikä itkenyt ihan koko aikaa :) vaikka söin eilen laskiaispullan. Olisiko magnesiumoksidi auttamassa? Oma ruokavalio ei muuttunut. Toivoa on taas...

Meillä 14v tyttö sai rintamaidon kautta anafylaktisen reagtion eli ihan turvallinen se rintamaito ei aina ole.
Sen kautta välittyy allergeenejä ja lapsi kärsii niistä, jos on tarpeeksi herkkä.
Jokainen vanhempi päättää itse huudattaako lasta vai jättääkö oireita aiheuttavat ruuat pois.
Minä jätän ne mieluummin pois, että vauva voi olla kivuton ja itse saan nukkua 15min sijasta 7h yhtä mittaista unta <3

Toivottavasti angelique saat kelan kanssa setvittyä asiat. Se on kyllä niin pirullinen koko laitos, yhtäkään virhettä ei tavallinen pulliainen saa tehdä! ....Mutta jos Kela puolestaan mokailee ja laskee väärin tai jättää maksamatta... Niin mitään pahoittelua ei edes heru! Vihaan koko laitosta kun ikinä ei voi luottaa siihen, että osaako ne virkailijatkaan neuvoa oikein.

Nimimerkillä, eräänkin kerran tuet kolme kuukautta jumissa vaan siksi kun ne siellä ihan itse neuvoi väärin :confused:

Mites muuten, ootteko te painaneet vauvan käden tai jalan jälkeä johonkin paperiin/vauvakirjaan/tms? Mitä aineita ootte käyttänyt? Tavallisia sormivärejä?

Solavi, mä taas aattelen niin, että mielummin päivän parin huuto ja sen avulla siedätys, kuin koko loppuelämän allergia. Niinku yritin sanoa, että oireiden vakavuuden mukaan hoitoon.

Tuntuu et kukin erikoisalan lääkäri löytää parhaiten omat juttunsa ja kukaan ei katso kokonaisuutta. Niin lapsilla kuin aikuisilla. Mä nyt oon muutenkin tämmöinen (turhia) lääkkeitä välttelevä ja pyrin kultaiseen keskitiehen :)

Muokattu viimeksi:
Jälkitarkastus takana ja lääkäri sanoi että jälkivuoto kestää keskimäärin 7 vko mut tosi yksilöllistä et voi mennö yli tai ali ton keskiarvon. Mä siis myös ihmettelin et joko alko menkat kun välil oli jo vuoto hiipunut, mut kyseessä on yhä jälkivuoto ja yli 7 vko jo. Lääkäri testas lantiopohjalihasten toimintaa ja pyys myös ponnistaa, jolloin sanoi et sieltä painuu jotain alas ( en muista oliks se virtsarakko, oon vissii vähä hermostunu lääkäris ni unohtuu), ja se oli merkki siitä, että pitää treenaa paljo lisää niit lantiop. lihaksia!

Vauvaiän allergiat yleensä väistyvät, joten ei ole mtn syytä turhaan huudattaa vauvaa. Isompana sitten siedätetään jos enää edes tarvitsee. Refluksikin tekee aivan saatanan kipeää, että tosiaan kannattaa miettiä yrittääkö sitä hoitaa pois, puhumattakaan solumuutoksista mitä pahimmillaan voi aiheuttaa... Mutta tosiaan, jokainen on itse vastuussa omista lapsistaan ja tekee päätökset sen mukaan :)

Takaisin