Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uniasiaa. Meillä poika nukkuu päivällä mielestäni tosi vähän. Eilen rytmi oli tällainen: noustaan klo 7, torkutaan kaukalossa matka vauvakerhoon 5min eestaas, päiväunet iltapäivällä nukutuksen jälkeen 90min, illalla mummolaan 15min eestaas, torkkumista mummon sylissä 60min. Ja vihdoin 21 antautuu uneen tissillä. Sit nukuttiin 7 asti, mutta välillä syötiin viidesti (normaalisti 2-3)!! Tuli muuten vaippaan tavaraa.. Nyt aamulla nukkui 20 min pinniksessä. Onko tuo normaalia? Oliko vauvakerho liian jännää virikettä vai mitä? Turhauttaa kun vauva ei viihdy itsekseen juuri 5min kauempaa, en meinaa saada vaippojakaan pestyä rauhassa. Sylissä kyllä nukkuisi vaikka maailman tappiin ja kantorepussa kannankin sen mitä selkä jaksaa. Niin ja tällä viikolla ollaan kahestaan kotona joten isin syli uupuu. Oispa joskus edes 2h päikkärit, pitäis varmaan autolla rinkiä ajaa että onnistuis.. :)

On muuten jännä miten toiset ei sit viihdy kaukalossa. Luulis että liike on aina mieluisaa :) Pitääpä muuten testata nukkuisiko paremmin terassilla vaunuissa jos päätyä kohottaa. Yleensä lenkin jälkeen herää heti kun vaunut stoppaa :(

Vaunuihin nukkumiseen pitää ainakin tottua varsinkin jos lenkkeilee aina kun vauva nukkuu vaunuissa :D meillä on se korkeintaan 2 tuntia ja sekin vaunuissa... Noita yöunia te kyllä kauheen positiivisesti laskette... Vaikka meidän yöunet oli jotakuinkin 23-07 niin jos me herättiin tuossakin välissä vähintään kolme kertaa ni mun mielestä se on huonot unet :D Nyt ollaankin jo vaunu-unilla joten äitillä tulee kiire että ehtii jotain tänään tekemäänkin!

Faline normaalia on, meilläkään päivällä nukuta (ikää 10vko:O)
Max 2h päivän mittaan torkkuu, muuten katselee maailman menoa sylissä,sitterissä tai lattialla:) eipä kyllä turhia huutele, vaan jos on nälkä, märkä vaippa tai syli mieli❤️ että mä rakastan näitä vauvoja ja vauva arkea, en haluasi et tää loppuu:)

Jaa, tais tän mamman kahvinjuonti olla sit siinä.. Ainakin niin kauan kun vauva edes joskus käy tissillä.. Eilen erehdyin juomaan kupin kun pappi oli käymässä, illalla ihmettelin kun vauvan nukkumaanmeno oli pitkästä aikaa levoton ja itkuinen.. Ja oli hereillä jo reilun viiden tunnin jälkeen piereskellen kun yleensä nukkuu levollisesti sen 8 tuntia.. Aamulla tajusin, että pakko johtua kahvista..

Menkkoista.. Ennen esikoista mulla oli suht "normaalit" menkat, selvis siteellä eikä särkyihin tarvinnut lääkettä. Esikoisen syntymän jälkeen menkat alkoi parin kuukauden jälkeen ja jestas sitä määrää.. Isoin tampoonikin päästi vuodon läpi tunnissa niin että sidekin oli täynnä.. Ja kipuaallon iskiessä pelkäsin pudottavani vauvan kun silmissä sumeni.. Eikä helpottanut juurikaan niiden kolmen vuoden aikana, jotka raskauksien välissä oli.. Kauhulla ootan, koska alkaa taas :/

Angelique, ootko kokeillut kaukaloon näköestettä, joka hieman vähentäisi vauvan saamia ärsykkeitä kaupoilla? Meillä herra on myös älytön herkkis, naama kääntyy nurinpäin kaikesta uudesta, mutta tuon näköesteen avulla ollaan onnistuttu kulkemaan välillä jossakin muuallakin. Virittelen siis kaukaloon sellaisen fleecekankaan jo kotona, ja yleensä poju sitten nukahtaakin siihen jo muutaman minuutin automatkan aikana. En oo uskaltanut ees kokeilla, mitä tapahtuisi ilman tuota kangasta!

Meillä kanssa harso aina kaukalon edessä kaupoilla, mutta lähinnä suojaamassa vauvaa ohikulkijoiden pärskeiltä. Meillä nukkuu hyvin kaukalossa ja vaunuissa. Ja vaunuissa myös pysähdyksissä. Kaukaloon menemisestä ei jostain syystä tykkää vaan aina alkaa itku pää punaisena. Tutin kanssa sen sinne saa ujutettua.

Meillä nukutaan sitten ihan kauheasti, kun yöllä vetää 2-4h unia yleensä, joskus 5 tuntiakin ja silti ottaa päivällä useimmiten kahdet pidemmät unet, eilenkin 4h ja 3h! Voiko vauva nukkua liikaa?!? :D

Täällä yks aika onnellinen nainen ☺ Sain tietää, että mulla ei ole diabetestä! Paasto 4,7 ja rasituksen jälkeen 5,3. Eli tosi hyvät arvot Aika mahtavaa! Olen siis luultavasti turhaan syönyt sokerilääkettä silloin ennen raskautta, tai no pcos: säänhän mä niitä loppuvaiheessa oikeastaan söinkin. Happy happy happy! :D

Mäkin oon ihmetellyt kuinka vähillä tää päiväunilla tää tyttö vetää, ja syynä siihen lienee toi veljen möykkä. Just ku ois nukahtanut niin säpsähtää hereille ku toinen raivoaa fysiikan laille... :D No mut nukkuu yöt hyvin ja kyllä sitä unta varmasti riittävästi saa... aloittaa jo viiden jälkeen yöunille menon, eli nukkuu iltapäikyt ja sit siirrytään 19:30 makkariin ja nukahtaakin melkein heti. Aamulla herätään siinä kuuden aikaan ja vähän seurustellaan ja sit nukkuu aamupäikyt.. päivä mennään puolen tunnin torkuilla, muutamaan kertaan.

Ja menkoista... Huoh. Sain siis sen kapselin 14.1. eli vajaa kk sitten.. Viikko laiton jälkeen menkat ja kestää vajaa 2 vkoa, sit olin viikon vuotamatta ja taas vuodan. Helvetti sanon minä... Aiemmin menkat on ollut säännälliset ja suht niukat, kestäneet 4 pvää eli kyllä nyt syö naista tää meno. Ja tää määrä on aivan järkyttävä...

Pakko taas mennä, ilmeisesti seinä ei väistä... (taaperot)

Joo, ollaan koitettu harsoja ja kaikkia, mikään ei auta, jotenkin poika "vaistoaa" että ollaan jossain muualla kuin kotona, kun ihan tosiaan vaunujen liikekään ei auta, tietty kaupoissa kuuluu aina paljon muutakin "hälää" mikä ei kotona kuulu, josko vois siitä jotenkin tajuta.
Tänään oli taas sitten ihan outo kun lähdin nopeesti kaupassa käymään pojan kanssa ja yhtäkkiä hän sitte nukahtikin kaukaloon, ensin kitistyään siinä jotakuinkin vartin verran.. Yhtäkkiä sainkin käytyä postissa ja apteekissakin samalla reissulla kun toinen nukku autossa... Ihan ihme, josko hän pikkuhiljaa tottuis tohon kaukaloon!!! Tosin on hän aiemminkin siihen nukahtanu, mut jotenkin kun herää siitä "kesken unien" niin sitte se raivoaminen on jotenkin vielä kamalampaa... :D

Meillä on unet alkaneet nyt painottua yölle, yleensä yheksän maissa aletaan laittaan univaipat ja yöpit päälle ja imetän. Joskus nukahtaa tissille, joskus taas jää ähiseen. Yleensä vaatii jossain välissä vähän nukuttelua. Jos syö ennen puolta kymmentä nii herää siinä 2:30 ekan kerran syömään, jos taas syö myöhemmin nii nukkuu parhaimmillaan 5:30 asti! Sitte taas puol kasin tai ysin maissa syödään ja nukkuu yleensä 10-11 asti vieressä tai mun paikalla. Oon kyllä supertyytyväinen tän(kin) vaavin unitapoihin ku oon iteki mahdoton aamutorkku :) Päivät menee aika satunnaisilla unilla, yleensä semmosia max tunnin pätkiä, mut tänää on yllättänyt posottamalla jo kaks ja puol tuntia putkeen :O

Nukkuuko teidän vauvat kieli ulkona???meillä nukkuu koko ajan ja mietin onko vaan liia iso kieli suuhun :o

Meillä on semmonen uuden mallinen Manduca :) Nyt ku sitä on oppinut säätään oikeen niin ihan hyvä, vähän vielä on hakemista et löytäisi sen itelle ergonomisimman tavan kantaa. Mut tuo on ainaki pitkäikäinen ku meillä vielä esikoinenkin (kohta 3v) mahtuis selkään! :)

Poodle, kannatko yksin vai puolison kans? Mietin että meniskö hermo jos joutuisi jatkuvasti säätämään?

Täällä tilattiin manducan kantoliina ja tänään itseasiassa kävin hakee postista. Kotona sitten katoin erilaisia solmimisohjeita ja yritin taiteilla sen kilometrinpituisen liinan kanssa ja kyllä voin sanoa että hermot meni :D Mie aattelin että sen kantoliinan senku kietasee ympärille ja poika sisään ni tadaa, mutta taitaa vaatia hiukan opettelua ja hermoja :D Olisi ehkä se reppu ollu parempi..

Muuten, te jotka täysimetätte ni millaista teidän vauvan kakka on? Onko hyvin löysähköä ryynimäistä tms? Oon jo pidempää ihmetelly mein poitsun kakkaa kun on niin löysää ja ei paljoo niitä hituleita, sekä joskus tosi limaisen oloista :/ Neuvolasta taas sanotaan että kaikki normaalia..

Takaisin