2+ lasta odottavat

Meillä esikoinen nukkuu samassa huoneessa kun meillä ei ole omaa huonetta. Vauvan synnyttyä pitää muuttaa sänky olohuoneeseen ja esikko nukkuu sitten yksin huoneessa. No mä ainakin sanoisin näin että onhan neuvolalla ne omat ohjeet miten kasvatat lapsen. Mutta lapset on vaan niin erilaisia. Toiset tarvitsevat vanhempaa enemmän kuin toiset. Ja kyllä lapsesta kuulee kun se tarttee vanhempaa. Kuitenkin lapsi on vielä pieni ja kaikki uudet asiat mitä tulee vastaan voivat olla pelottavia ja hämmentäviä. Kohta poikani on 2,5v. Oli jakso kun poika nukahti iltaisin yksin ilman ongelmaa. Kunnes nyt tuli tää uhma ja huudot niin en minä pysty jättää poikaa huutamaan huoneeseen tunti tolkulla että sun pitää yksin nukahtaa. Kun niin moni asia voi vaikuttaa noinkin pieneen lapseen että miksi ei yksin mennäkkään nukkumaan ja halutaan että vanhempi on samassa huoneessa kun nukahtaa. Öisin ei poika ole herännyt aikoihin enään. Ja kyllä lapset oppii nukahtamaan yksin enemmin tai myöhemmin. Lapset kuitenkin on hetken noin pieniä. Pakko sanoo myös miten jännää aikaa oli kun odotti esikoista. Kaikki oli uutta ja jännää. Tavallaan tiesi mitä lapsen kanssa oleminen olisi mutta sitten kuitenkin se vanhemmuus tuli yllätyksenä mimmoista se sitten on. On itse vastuussa miehen kanssa siitä lapsesta aina. Ja kaikki ei oo todellakaan mennyt miten mielessään silloin suunnitteli. Ja nyt kun tulee tää toinen niin kyllä tuntuu että hyppää tuntemattomiin saappaisiin ja on vanhempi sitten kahdelle että miten se sujuu ja miten asiat sitten lutviutuu.
 
Joo eiköhän ne sit viimeistään murkku iässä halua yksin nukahtaa :hilarious:

Mut meidän tyttö oli nukkunut ihan AIKUISTEN sängyssä anoppilassa yksin päikkärit ja oli halunnut mennä vielä uudestaan päikkäreille sinne. Oli kuulemma tykännyt. EIKÄ OLLUT TIPPUNUT joka yllätti mut kun ei mitään laitoja ollut. Apina vain kainalossa ja peitto päällä. Nyt mä alan olee kyl sitä mieltä et ostetaan kokeiluun se sänky pienellä laidalla. Voi sen aina purkaa jos homma ei yhtään toimi.

Mulle tuli pieni syyllisyys kun en mä oo taas hetkeen muistanut et oon raskaana (paisti eilen autossa kun koko matka tampere-Helsinki oksensin). Sit päätin kuunnella sydänääniä ja heti tuli sellainen todellinen olo et kyllä siellä joku on. Tässä kaiken kiireen keskellä asia vaan unohtuu.
 
93DaPi, kertovatko ne sun neuvolassa missä lapsen tulee nukkua? Meillä ne kysyivät ja kertoivat sitten muista vaihtoedoista, jos joku asia joskus muuttuu hankalaksi, niin on työpakissa valmiiksi vaihetoehtoja (eivätkä mitenkään tuputtaneet mitään). Ja kyllä se muksu jossain vaiheessa haluaa nukkua omassa sängyssä omassa huoneessa ja vanhemmat ovat pahasta.

Nyt kun toinen on tulossa, ovat kaverit neuvoneet, että tee kaikki mahdolllinen muutos, mikä johtuu siitä uudesta sisaruksesta, hyvissä ajoin ennen kuin lapsi syntyy - esim siirrä lapsi pois pinnasängystä hyvissä ajoin että ehtii tulla sinuksi uuden sängyn kanssa, siirrä omaan huoneeseen, jos on tarkoitus nukkua omassa (tämä ei nyt tarkoita, etteikö muksu voisi kömpia yön aikana takaisin vanhempien sänkyyn) jne. Ja mahdolliset vauvalelut pois jne. Tosin muutama on varoitellut, että sitten kun ottaa vauvalelut esiin, ne kiinnostavat sitä vanhempaa todella paljon :):rolleyes:.
 
Mut meidän tyttö oli nukkunut ihan AIKUISTEN sängyssä anoppilassa yksin päikkärit ja oli halunnut mennä vielä uudestaan päikkäreille sinne. Oli kuulemma tykännyt. EIKÄ OLLUT TIPPUNUT joka yllätti mut kun ei mitään laitoja ollut. Apina vain kainalossa ja peitto päällä. Nyt mä alan olee kyl sitä mieltä et ostetaan kokeiluun se sänky pienellä laidalla. Voi sen aina purkaa jos homma ei yhtään toimi. .

Meillä on pieni laita sängyssä - se on ehdoton kun tuo yks tykkää nukkua poikittain sängyssä - eli joko pää kohti sivuseinää ja jalat kohti laita - tai pää kohti laitaa ja jalat seinään. On kerran tippunut siitä aukosta, kun oli jostain syystä päätynyt sängyn jalkapäähän. Sen jälkeen tehtiin pieni jatkopala laidalle, eikä ole tippunut kertaakaan sängystä. (onneksi sänky on tosi matala).
 
Meillä jatkettava sänky oottaa tyttöä varastossa. Toki voi olla että vauva nukkuu ekat viikot äp-laatikossa niin menee lähemmäs 1v10kk ennen kuin esikoinen pääsee isompaan sänkyyn..
 
Mistä tietää milloin lapsi on valmis siirtymään pinniksestä oikeaan sänkyyn? Meillä esikoinen on nyt 10kk ikäinen ja kaukaiselta tuntuu ajatus että voisi pinnoista luopua, sen verran on kovat hulinat öisin.. Ihanteellista ois, jos ei tarttis toista pinnasänkyä muutaman kuukauden takia hankkia.
 
Ei mulle ole neuvolassa puhuttu missä lapsen tulisi nukkua. Poika on yli vuoden nukkunut sängyssä missä on laidat. Ja tosiaan muutetaan nukkumis järjestyttä muutamaa kuukautta ennen vauvan syntymää että minä, mies ja vauva nukutaan olohuoneessa ja poika saa yli vuodeksi oman huoneen kunnes seuraava lapsi on tarpeeksi vanha nukkumaan veljensä kanssa samassa huoneessa. Me ei lähetä tästä asunnosta muuttamaan vielä lähiaikoina kun on niin kiva asunto. Sitten kun lapset on vielä isompia. :) poika oli tosiaan vähän yli 1v ku vaihettiin pinnis pois.
 
Mua kyllä vähän mietityttää tuleeko meille liian ahdasta sit vauvan myötä.. Asutaan 70neliöissä kolmiossa. Minä, mies ja tyttö. Plus että miehen tyttö on meillä joka toinen viikonloppu. Meillä on tasan kolme vaatekaappia ja ne on meidän makkarissa. Kodinhoitohuoneessa on yks kaappi, toinen makkari on ihan älyttömän pieni. Kaikki kaapit on pullollaan tavaraa, varastoon ei mahdu mitään ja vaikka mä kuinka roudaan sitä roinaa kirpparille, kierrätykseen ja roskiin, se ei lopu! Ääh ja kohta pitää taas ostaa lisää vauvan vaatteita eikä niille oo paikkaa... :eek:
 
Meillä on sama juttu, ettei millään mahuttais tähän nykyiseen asuntoon. Yritetään nyt alkuun jakaa olohuone yhdeksi makuuhuoneeksi/alkoviksi lisää. En oikein näe sitä mahdollisena että nukuttais koko porukka samassa makkarissa kun vauva syntyy. Esikoinen on vähän huono nukkuja ja heräis takuuvarmasti vauvan mölinöihin.
 
Meillä siirryttiin pinnasängystä pois kun poika kiipesi ja tuli pää edellä laidan yli. Sitten ei voinut enää jättää pinikseen. Kokeilemalla se valmius selviää. =)
 
Miten tuollaisen vauhdikkaan ja kiipeilevän lapsen saa pysymään tavallisessa sängyssä niin, ettei tipu tai lähde vaeltelemaan yöllä?
 
Jee meillä nyt nukuttu eka yö uudessa sängyssä. Hyvin meni. Löydettiin jollyroomista ihan mahtava sänky josaa aika isot laidat pääpuolella. Tyttö niin tykkää uudesta sängystä. Käy leikkimässäkin siellä nukkumista. Mä nukuin kyllä yön tosi huonosti. Kolmelta sain vasta unta ja kuudelta heräsin.. jännitti niin paljon toi siirtyminen et majaan sattui.
 
Meillä viisi- ja kahdeksanvuotiaat nukkuvat yhdessä kerrossängyssä. Koskaan en ole kuunnellut minkään neuvolan tai muun ulkopuolisen neuvoja vaan tehnyt ihan niin kuin meille on ollut paras. Vielä tänä päivänäkin luen iltasadun/kuunnellaan äänikirjaa ja sitten istun nuoremman sängyn laidalla/pötkötän vieressä kunnes nukahtaa. Vie sadun jälkeen max kymmenen minuuttia. Kun vauva syntyy, muodostuu varmasti uudet kuviot. Isompi ei toki enää vuosiin olisi tarvinnut äitiä viereen illalla höpisemään, mutta sattuu olemaan siinä samassa sängyssä.Jokainen tavallaan. Itse en aio kolmannen kohdallakaan viedä ja jättää sänkyyn, palauttaa sängystä nousevaa lasta takaisin ja toistaa tätä. Helpommalla varmasti jossain vaiheessa, kun olivat esim. kaksi ja viisi, olisin päässyt, jos olisivat osanneet nukahtaa itsekseen. Toisaalta kullanarvoisia ovat olleet nuo hetket, jotka on iltaisin yhdessä vietetty.Isompina rytmi on niin säännöllinen, kun käydään hoidossa ja koulussa, ettei tuohon nukahtamiseen tosiaan kauaa kulu.
 
Ja aina on meillä menty viereen yöllä tai lapsi tullut vanhempien viereen, kun on herätty. Tätä tapahtuu viisivuotiaan kanssa aina silloin tällöin vieläkin, koululaisen kanssa ei enää ainakaan neljään-viiteen vuoteen. Hyvin tervepäisiä ja iloisia lapsia on kasvanut. Älkää murehtiko turhia vaan teette kuten itse parhaaksi koette!
 
Miten teillä on sujunut iltahommat kun vanhempi muksu pitäisi mennä nukkumaan ja vauva rintaa?
 
Vauva ootti sen aikaa isukilla jos ite hoidin vanhemman lapsen nukkumaan. Kun kaikki valmiina, porukalla nukkumaan. Vauva rintaan ja vanhempi lapsi nukkui omassa sängyssään meidän sängyn vieressä. Pystyin pitämään kädestäkin. Samalla tekniikalla tulevankin vauvan kanssa. Jos vauvalla kitinä ilta eikä nukkumaan meno yhdessä onnistu, isä on vauvan kanssa kauimmassa huoneessa ja minä olen vanhempia lapsia "nukuttamassa". iltasatua lukemassa jne.
 
Mä oon aika paljon iltaisin yksin, kun miehellä on vuorotyö. Keskimmäisellä oli ihan kamala koliikki ekat 4kk ja sen jälkeen refluksi vaivasi. Valvottiin monesti yöllä 2-3 asti. Esikoisen iltatoimet meni jotenkin siinä välissä, en muista tarkkaan miten ne suju, ihan sumua se alku jotenkin. Mut toisella kädellä kannoin vauvaa ja toisella hoidin ekaa. Kai.. Esikoinen oli jo 2,5v ku kakkonen synty, ni oli jo aika itsenäinen monissa asioissa. Vähän jännittää, että mites sit ku onki kolme, ja toi kakkonen on edelleen tosi huono nukahtaja ja erittäin heikko hermoinen ja kärsimätön tyyppi :dead:
 
Oon kans miettiny iltarutiinien onnistumista kun on tissitakiainen ja taapero nukutettavana. Miehen ollessa kotona ei varmaan oo ongelmaa, mutta mites ne illat kun oon yksin? Meillä mies tekee jonkin verran iltaduuneja, jolloin ei oo ketään apuna..
 
Äiti kertoi vinkin:

Kun muut lapset tulevat katsomaan sisarustaan voi olla hyvä, että äiti menee ensin vastaan tervehtimään lapsiaan ja sitten yhdessä mennään katsomaan pikkusta.

Mielestäni ihan järkeenkäypä vinkki (tai sitten ollaan vain liian paapovia tyyppejä :))
 
Takaisin
Top