Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitää toivoa, että Papu kääntyis oikeaan asentoon itestään.. Lapsettomuustaustan ja menettämisenpelon takia en aio antaa tehä mitään kääntöyrityksiä, ku en halua ottaa mitään ylimääräsiä riskejä..ku eikö siinä voi istukka irrota yms?

Suurimmat riskit taitaa olla, että istukka irtoaa tai synnytys käynnistyy. Mutta käännösyritykset hän tehdään sairaalassa, notta siellä on valmiudet ottaa vauva vastaan nopeasti, jos näin käy. :)
Eikä sitä käännöstä tehdäkään kuin rv 36 jälkeen, jos olen käsittänyt oikein. Eli ollaan turvallisilla vesillä.

• Tykkään
Reaktiot: E
Kävin tänään neuvolalääkärillä. Oon vähä hämillään ja pettynyt ku olin ihan lukossa enkä tajunnu kysellä asioita. Lääkärillä tuntu olevan vielä hirveä kiire. Mulle ei kerrottu kohdunsuun tilannetta, ei sf mittaa eikä annettu minkäänlaista painoarvioo. Seuraava Käyntiki vasta toukokuun alussa.:sorry:

Eihän siihen kääntöyritykseen ole pakko suostua? Oon aikamoisia kauhu kokemuksia siitä lukenut, siis vauvalle ei ole mitään käynyt, mutta muuten.

Just kun pääsin sanomasta et vauva ollu pitkään oikein päin niin nyt on illan aikana könynny perätilaan. Eli ilmeisesti tilaa on vielä kääntyillä kun nyt rv 31+4 nyt jo huomaa et tää on niin jääräpäinen tapaus. Saa nähdä miten tämä täältä syntyy mut ite en uskaltais lähteä kääntö yritykseen. Mikäli ei kääntyis niin sectiolla syntyisi.

Itseä taas sektio pelottaa paljon enemmän ja varmaan haluaisin mieluummin yrittää ulkokäännöstä.. Mutta tällaisessa tilanteessa käsittääkseni vaihtoehtona kyllä hyvinkin pidetään myös perätilasynnytystä alateitse. Sektiossa on myös omat riskinsä..
Mulla esikoinen oli poikittain tosi pitkään ja neuvolassa (surkea täti) peloteltiin ulkokäännöksellä. Jostain löysin ohjeita johonkin "jumppaliikkeisiin" joilla vauvan saisi kääntymään. En tiedä johtuiko niistä vai mistä, mutta esikoinen kääntyi rt parin päivän kokeilujen jälkeen :D

Mua ei sinänsä sectio pelota kun esikoinen synty lopulta leikkauksella mut tietty nyt toivois et syntyis alakautta.

• Tykkään
Reaktiot: E
Itsellä kauhee sektio pelko ja yhtään asiaa ei helpota että tällä hetkellä ainut keino on sektio.
Pitäs tässä joskus ottaa ja kysellä siitä asiasta täällä. Ku ei oo kivaa tää pelkokaan.

Ite toivuin melko nopeesti sectiosta. Viikon verran oli vaikee suoristaa selkää ja nousta ylös. Itellä lähinnä se oli ongelma et oli alapää tohjona + leikkaus. Nyt jos ois vaan toinen niin oisin tyytyväinen. Meillä poika oli avotarjonnassa + heikot supistukset. Noita virheasentoja on tosi paljon. Tällä kertaa jos sama todetaan niin en ees suostu yrittään alakautta.

Onhan se leikkauskin riski, mutta mieluummin menisin sektioon kuin antaisin yrittää kääntää.. Toivottavasti kääntyisi nyt, kun tilaa vielä on :smiley-angelic001.

Mä ymmärsin et joudun tän tilanteeni takia automaattisesti sektioon. Kyllä vähän hirvittää ja jännittää, lähinnä jotenkin just se et tehdäänkö se silleen et oonko järjissäni maha auki leikkauspöydällä vaiko ihan täys nukutuksessa... Ja miten se haava paranee sitten...

Mulla sektioon meno syinä nyt toi blokki ja A vauvan perätila. Onneksi täällä osastolla on semmonen kattava sektio kansio jonka meinasin pyytää luettavaksi ja sit huomenna kun taas ultrataan niin kysyn lääkäriltä siitä. :)

Pienillä viikoilla syntyvien vauvojen komplikaatiot ovat vähempiä ja kuolleisuus pienempi sektiossa. :) Tai ainakin kaksosilla näin, mutta olettaisin sektion olevan turvallisempi myös pienille yksösille. Rasittaa vauvaa vähemmän kuin alatiesynnytys.

Suunnitellut sektiot tehdään kai aina puudutuksessa?

Freya olen ymmärtänyt, että vain hätäsektiossa äiti nukutetaan. Silloin on yleensä joku hätä ja tilanne päällä. Mutta muuten se on varmaan perussektio, jossa on epiduraalipuudutus. Korjatkaa viisaammat :)

E, bebesinfo.fi:ssä on vinkkejä miten kannustaa vauvaa kääntymään raivotarjontaan! :) kannattaa tsekata! Esim nelinkontin oleminen.

Täällä heppuli heitti kans pyllylleen just. Mutta luotan siihen, että luonto hoitaa ja bebe kääntyy vielä.♡

Lääkärissä käyty! Kohdunkaula tallella kiinteänä, jes!!! Neuvolaan next time 3vk päästä ja lääkäriin kontrolliin 4vk päästä. :)

Eihän siihen kääntöyritykseen ole pakko suostua? Oon aikamoisia kauhu kokemuksia siitä lukenut, siis vauvalle ei ole mitään käynyt, mutta muuten.

Ainakin Toisenlaisten äitien -sarjan(:laughing021) mukaan vaihtoehtoja olisi kolme; kääntöYRITYS, sektio tai pt-synnytys. Kai niistä saa sitten valita sen mieleisensä.

Joo, näin mäkin oon käsittänyt. Suunniteltu sektio ja kiireellinen sektio tehdään puudutuksessa. Hätäsektio nukutuksessa ja siihen ei isä/tukihenkilö pääse mukaan. Näin ainakin meille selitettiin synnärille tutustuttaessa, vaikka siitä on jo 8v..

Ei ole pakko suostua! Äidillä on potilaan oikeudet siinä missä kenellä tahansa muullakin. Sitten mennään muilla vaihtoehdoilla. Riski kääntöyrityksessä kuitenkin aina on, äidillä on lupa kieltäytyä.

Itse juttelin ensihoitajan kanssa eilen hätäsektiosta ja hän kertoi hätänä tehtävien sektioiden olevan jopa turvallisempia. Ovat hyvin harjoiteltuja ja valmiiksi käsikirjoitettuja. Äiti nukutetaan nopeasti vaikuttavilla aineilla ja vastaavasti herääminen on nopeampi. Parhaillaan vauva saadaan ulos puolessa minuutissa ja kymmenen minuutin päästä vauvan on enimmillään jo pakko olla ulkona. Itselleni tuli hyvä mieli tuosta keskustelusta, kun olen sitä hätäsektiota pelännyt todella paljon. :)

Hätään ei tosiaan isä pääse mukaan, mutta hän pääsee vauvan kanssa mahdollisimman pian.

Takaisin